Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT AJALUGU - EESTI AEG UUDISED



ARTIKLEID AUTONDUSEST


1941

  Tartu Tuletõrje leidis oma kadunud masinad, Postimees 09.09.1941 ja 17.09.1941
   Enamlikud võimumehed Tartust põgenedes viisid kaasa 4 paremat automootorpritsi. Nüüd
   selgus, et Tartu Tuletõrje automootorpritse olevat Tallinnas. Möödunud nädala lõpul sõitis
   Tartu Tuletõrje Brigaadi pealik K. Reinhold 18 mehega kadunud masinaid otsima. Tallinnast
   leitigi kolm automootorpritsi, mis oli linna mööda laiali, aga õnneks võrdlemisi korras ja
   töötamiskõlblikud. Ainult ühel oli 21 kuuliauku keres, kuid paranduse järel saadi niikaugele,
   et auto muutus liiklemisvõimeliseks ja toodi koos teistega Tartu tagasi... EDASI


1940

  Motoriseeritud Eesti, Päevaleht 09.06.1940
   Esimeseks maiks k.a. oli registreeritud Eestis 9273 mitmesugust mootorsõidukit. Kui sinna
   juure arvata veel sõjaväemasinad, ladudes ja ärides alles müümata autod ja mootorrattad
   ning ajutiselt registreerimata sõidukid, võime ütelda ümmarguselt, et Eestis on 10.000
   mootorsõidukit. Seega tuleb iga 123 kodaniku kohta üks auto või mootorratas... EDASI

  120 000 krooni väärtuses mootorsõidukeid sakslastele, Auto 1/1940
   Eestist lahkunud sakslastele ja kadakatele anti teatavasti meie võimude poolt luba viia muu
   seas kaasa ka teatav hulk sõiduautosid ja mootorrattaid. Kuni möödunud aasta lõpuni
   sakslased esitasid väljaviimiseks ülevaatusele kokku 176 mootorsõidukit - 132 sõiduautot
   ja 44 mootorratast... EDASI


1939

  Sakslaste autod uute peremeeste kätte, Rahvaleht 27.10.1939
   Eestist lahkujatel 150 mootorsõidukit. Kõik ärasõitjate autod ja mootorrattad ülevaatusel.
   Välja viia lubatakse ainult väheväärtuslikke sõidukeid. Hommikuti on Toompeal Toomkiriku
   kõrval väljakul viimastel päevadel olnud erakordne mootorsõidukite kogunemine... EDASI

  25 autol läbi Eesti
   Saabus 33 soome autosportlast 10 autoga. Olümpiakomitee tegelased tutvuvad Eesti
   teeoludega. Ringsõit Kohtla-Järve, Narva-Jõesuu ja Tartu kaudu Valka. Soome teede-
   minister tuleb täna lennukil... EDASI
   Artikleid soomlaste külaskäigust Eestisse 1939. a. juulis-augustis

  Linn võtab üle kaks "Mootori" bussiliini;
  Punased bussid muutuvad sinisteks
, Uus Eesti 8.06.1939 ja Esmaspäev 1.07.1939
   13 bussi eest maksetakse "Mootorile" 186.000 krooni. Siselinnas jääb "Mootori" kätte 1
   aastaks vaid Lilleküla liin. Teedeministri vaheltsobitusel jõuti kokkuleppele Tallinna
   linnavalitsuse ja oü. "Mootori" vahel Pelgulinn - Magasini ja Toompea - Sadam bussiliinide
   üleandmiseks linna kätte koos 13 bussiga 1. juulist s.a. ... EDASI

  Kõneldakse rahvasulastest...   Karl Siitan, Esmaspäev 13.05.1939
   Mees, kes viisteist aastat küüditanud eesti rahvast. Kui Karl Siitan aastat paarkümmend
   tagasi pidas sulasepõlve, siis ta unistas sellest, et kord saada omaette peremeheks.
   Saatus tahtis, et ta aastatepikkuse töö ja püüdlikkuse järele sulasest muutus...
   rahvasulaseks. Kuidas teisiti nimetada meest, kes poolteise aastakümne jooksul on
   sõidutanud ühest kohast teise vähemalt 5-6 miljonit inimest!... EDASI

  Ühe kuuga ligi kaks korda ümber maailma, Nõmme Leht 28.01.1939
   Jutuajamine O.-ü. "Mootori" direktor A. Kerem'iga. Tallinn-Nõmme liiniomnibused katavad ligi
   70.000 kilomeetrit kuus. Kas Nõmmele ka siselinnaline omnibuseühendus? Lahtised
   ooteruumid kinniseks... EDASI


1938

  Tartlaste autospordi-harrastusest, Postimees 18.09.1938
   Hajameelsetest jalakäijatest. Kui vaadelda andmestikke autojuhi eksamite õiendamise kohta
   Tartus, siis näeb, et tartlaste hulgas huvi autospordi vastu aasta-aastalt on suurenenud ja
   liigub praegu sama tendentsiga edasi... EDASI

  Eesti autovabrikandid, Tallinna Post 26.08.1938
   Ka meil tullakse toime auto ehitamisega. - Veoautod Eesti ja välismaa ühistööna. - Viljandi
   "lendava paruni" suured plaanid. Küll kummaliselt uskumatu - kuid meil siiski võib rääkida
   Eesti autotööstusest... EDASI

  700 kilomeetrit liikluskontrolli, Postimees 4.08.1938
   Muljeid ja reisijuttu ühest nõuande- ja karistamissõidust. "Mitte ei teadnud, et kontroll
   tuleb!.." Oli neil päevil võimalus kuuluda ühe "karistusekspeditsiooni" koosseisu. Küll mitte
   kaasaotsustamise õigusega, vaid lihtsalt pealtvaataja osas... EDASI

  Eesti Autoklubi väljasõit Lõuna-Eestisse 29.05.1938, Postimees 29.-31.05.1938
   Eesti Autoklubi Tallinna liikmete küllasõit tartlastele. Külaskäik klubi abiesimehele dir.
   A. Kõvale. Laupäeva hommikul kl. 1/2 7 ajal väljusid Tallinnast Eesti autoklubi liikmed
   18 masinal, et külastada Tartus asuvaid klubi liikmeid siinasuvat Autoklubi abiesimeest
   dr. A. Kõvad...   EDASI

  Neil tänavail kõnnib õnnetus!, Rahvaleht 21.05.1938
   Tallinna "surmakohad" - kus juhtub kõige rohkem õnnetusi! Seal olge ettevaatlik!
   Liiklusnädal läheneb lõpule. Tuhmuvad valged jooned tänavail, tuhmuvad ka manitsused
   inimeste mälestuses. Algab argipäevane elu ühes kõigi tavaliste väikeste eksimustega
   liiklusmääruste vastu, mis kodanikul nagu kuuluksid igapäevase leiva juure. Hooletult
   sammutakse keset tänavat ja kiusatakse saatust. Moodsa lööksõna järele kuulub ju tänav
   surmale - üksnes kõnniteed jalakäijaile... EDASI

  Naised ei eksi liiklemismääruste vastu, Rahvaleht 13.05.1938
   Tartu daamid rooliratta taga. Tartus rühivad naised ikka enam rooliratta taha. Praegu
   omab Tartus ligi 30 naist auto ja mootorratta juhtimise loa. Enamik neist on eraauto
   juhtimise õigusega (2. liigi luba), ent terve rida on õigustatud sõitma ka taksiauto
   juhina... EDASI

  O-ü. "Mootorit" külastamas. Jutuajamine dir. Keremiga, Vaba Maa 24.02.1938
   Kindlasti vist iga tallinlane on korra o.-ü. "Mootori" omnibusega lühema või pikema tiiru
   linnas sõitnud. Me oleme näinud, kuidas järjest omnibused on muutunud modernsemaks,
   kuidas neid ikka järjest on kohandatud tarvitajaskonna nõuetele. Endise 12-istmelise
   omnibuse asemele on nüüd lastud käiku 50-istmelised, muidugi käivad sellega kaasas veel
   mitmed muud uuendused. Et kõigist neist küsimustest ülevaadet saada, pöördusime o.-ü.
   "Mootori" juhatuse esimehe härra Keremi poole... EDASI


1937

  Rubriik AUTOuudiseid, Rahvaleht, Vaba Maa 1933-1937

  Kuidas saab autoomanikuks?   Uudisleht 02.12.1937
   Ka väikeauto jääb Eestis ikkagi rikkamehe sõidukiks. - Eesti kalleim auto kuulub
   Rotermannile. 1000 krooni sissemaksu ja aastane järelmaks. Ameerika olukordi
   iseloomustatakse nii, et ookeanitaguste hinnangute järgi pole seal korraliku mehe
   tunnuseks eeskujulikud püksiviigid, vaid isiklik auto. Kui nüüdsel ajal pole isiklik auto igaühe
   unistuseks üksnes Ameerikas. Ka meie olude kitsastel radadel nii paljudegi unelmad
   püüavad ratsutada selle täitsamehe rahvusvahelise tunnuse ning eesmärgi - isikliku auto
   poole... EDASI

  5557 autojuhti 15 aastaga, Uus Eesti 14.11.1937
   Moodsa autokooli põhimõtteid. - Autoõnnetuste põhjuseks pole puudulik ettevalmistus.
   NMKÜ autokool peab juubelit. Noortemeeste Kristliku Ühingu autokool Tallinnas peab oma
   15-aastase tegevuse juubelit esmaspäeval, 15. novembril. Kool on oma 15 tegevusaasta
   kestel valmistanud ette 5.557 autojuhti, neist 232 naissoost... EDASI

  Uusi autoomanikke, Uudisleht 7.11.1937
   Sügisel on endale muretsenud mugavaid sõidukeid rida ärimehi provintsist... EDASI

  O-Ü. "Mootor" tosin aastaid kodanike liiklemise teenistuses, Uus Eesti 18.09.1937
   Vist kõik mäletavad veel aega, mil vana Tallinna kitsaid, tol ajal veel küllaltki konarlikke
   tänavaid hakkasid kündma esimesed autobused... EDASI

  30 autot Kohtlasse ja N.-Jõesuhu, Vaba Maa ja Rahvaleht 24.-26.08.1937
   Algas Tallinna automobilistide suur ringsõit. Eesti autoklubi ringsõit Ida-Eestisse kujunes
   osavõtvate autode arvu poolest suuremaks kui ükski senine automobilistide ühine üritus.
   Määratud ajaks, täna kella pool 9-ks kogunes Vabadusplatsile 30 autot. Peale Tallinna
   autoomanikkude tulid ringsõidust osa võtma hr. Kõva Tartust ja Stryk Pärnust... EDASI

  Autol Tallinnast Põhja-Jäämere ääre, Esmaspäev 3.07.1937
   Tallinna automobilistid keskööpäikese maal. Inimesed miljardite sääskede ja parmude
   käes hädas. Eesti nimed polaarpiirkonnas. Eesti autoklubi tegelased jõudsid tagasi
   pikemalt Soome-matkalt, mis ulatus kuni Põhja-Jäämere rannikule... EDASI

  Sõna-pilti pealinna autorahvast, Rahvaleht 28.06.1937
   Kui palju igatsevaid ja paraku kadedaid pilke saadab möödakihutavaid eraautosid! Vähe on
   neid, kes ei unistaks kord istuda oma autorooli taga ning sellise kilomeetrineelajaga võita
   kaugusi mängeldes. Kõigist "odavaist" autoseeriaist hoolimata on see sõiduk siiski jäänud
   esemeks, mida ei suuda endale hankida kaugeltki mitte iga mees... EDASI

  Naised ihkavad rooli, Uudisleht 13.05.1937
   Autode arv kasvab suure kiirusega. - Nõudeid ei jõuta rahuldada. Eestis valmistatakse ka
   automootoreid. Mootorspordi uudiseid tänavusel hooajal. "Auto pole tänapäeval enam
   luksusasi, vaid igapäevane hädatarvilik liiklemisvahend," tähendas üks pealinna
   autoasjanduse tegelasi... EDASI

  Autod tulevad merd mööda, Vaba Maa 15.04.1937
   Kuidas saabuvad Eestisse välismaalt autod. Autode sissevedu on praegu haripunktil, sest
   aprill ja mai on suurimad automüügikuud ja autoesindused saavad nüüd sõidukeid iga
   laevaga, mis tuleb Tallinna sadamasse Inglismaalt või Saksamaa sadamatest... EDASI

  Tallinn käis kuulamas lõo laulu, Rahvaleht 12.04.1937
   Autode kevadine "paraad" Pirita teel. Kuigi pole veel saabunud see õige "grüünes" käimise
   aeg, oli eilne ilus pühapäev meelitanud tuhandeid tallinlasi linnast välja. Võeti ette õige
   pikki jalutuskäike Kadriorgu, Piritale, Kosele, Pelguranda, Veskimäele ja "Roc al Maresse".
   Linnast välja viivatel teedel liikus inimesi aina vooris... EDASI

  Ringkäik o/ü. "Mootori" töökodades, Auto 2/1937
   O/Ü. "MOOTORI" ettevõte, mis seni asus Tallinnas laialipillatult kolme kohta, on nüüd omale
   leidnud uue asukoha Sadama tänaval. Suure ruumika õue ääres asuvad kaks hoonet, kuhu
   on mahutatud kõik töökojad, bürooruumid, garaazh, laod jne. Asume o/ü. "Mootori"
   tehnilise direktori hr Freivaldi juhtimisel ringkäigule, et saada ülevaadet meie suurema
   omnibustevõrgu valdaja käitistest... EDASI

  O-ü. "Mootor" uutes ruumides, Uus Eesti, Päevaleht jt 29.-30.01.1937
   "Mootori" autobused võivad vedada korraga 2000 reisijat. Uute autobuste kered oma
   töökojast. Rohkearvuliste kutsutud külaliste ja oma laialdase personaali osavõtul toimus
   neljapäeval Tallinnas o.ü. "Mootori" uute ruumide avamine... EDASI


1936

  Rubriik AUTOuudiseid, Rahvaleht, Vaba Maa 1933-1937

  Ringkäik Eesti moodsamas autoparandustöökojas, Auto 7-8/1936
   Euroopalikele mõõtudele vastava autotöökoja rajamine on lõpule jõudmas J. Puhk ja
   Poegade firma autoosakonnal Tallinnas. Töökoja jaoks on Põhja puiesteel nr. 19 ehitatud
   täiesti uus, moodne majablokk, kus leiavad ruumi mitmesugused töökojad, garaazhid jne.,
   et autoremondi ja -hoolitsuse alal pakkuda parimat. Hra Ev. Puhki saatel teeme ringkäigu
   uues töökojas... EDASI

  Narvas 130 mootorsõidukit, Uus Eesti Narva Uudised 24.11.1936
   Eraautosid rohkem kui taksosid. Linnavalitsuse andmete järele on praegu Narvas käibel 112
   mitmesugust mootorsõidukit. Nendest taksoautosid on 22, erasõidukeid 30, veoautosid 26,
   omnibusi 8, Punase Risti ja tuletõrje autosid 6 ja mootorrattaid 20... EDASI

  Liiklemissulud Tallinnas, Vaba Maa 13.11.1936
   Kasvav liiklemine nõuab kapitaalseid ümberkorraldusi sel alal. Tallinna ja Nõmme kohta 102
   raudtee-ülesõitu. Liiklemise suurenemisega ja mehhaniseerimisega kerkib Tallinnas
   paratamatult päevakorrale ümberkorraldamine liiklemise alal, mis ei vasta enam kaugeltki
   neile nõudeile, mis üles seab meie pealinna liiklemine tänapäeval... EDASI

  Auto on nende leib, Uudisleht 10.11.1936
   Naised, kes juhivad mootorsõidukeid osavamalt kui mehed. "Mehed on halvad
   töökaaslased". Ala, mida varemini loeti ainuüksi meeste tööalaks, mis nõuab vastupidavust,
   otsustamisvõimet ja häid närve - on autojuhi amet. Ka sellele tööalale, vaatamata
   igasugustele raskustele, on tunginud naised... EDASI

  Daamid, kel autosõit veres, Uudisleht 6.10.1936
   13.000 kilomeetrit - nende rekord! Kes nad on ja mida nad meile jutustavad. Tänapäeval ei
   ärata see enam mingit imestust, kui sinust tänaval vurab mööda suur tõldauto, mille rooli
   juhib kindlalt õrn naisekäsi. Nagu mõned asjatundjad usaldavad tõendada, omavat paljud
   daamid meil koguni rohkem eeldusi autojuhtimiseks kui mehed... EDASI

  Moodne sõiduk ja selle juht /Tallinna taksod/, Uus Eesti 4.10.1936
   Tehnika võidud muudavad ühiskonna elu palet, tema struktuuri. Tekivad uued elukutsed,
   suruvad endisi kõrvale, tekib uus elutempo, uus hingeelu. Parimaks näiteks selle kohta on
   voorimehe ja troska taganemine autojuhi ja auto eest... EDASI

  Inimesed kodumaata. "Aristokraatlik" Tallinn, Uudisleht 22.09.1936 /katkend/
   Oleme kuulnud, et Pariisis vene aristokraatide eelistatuimaks elukutseks praegu on
   autojuhtimine. Järgijäänud veeringuist ostetakse auto ja see võimaldab mängida väikeses
   mõõdus oma peremeest, nagu seda vanasti oldi harjutud elama. Ka Tallinnas on mitmedki
   autojuhid aristokraadid... EDASI

  Nii lõpetab uhke auto oma elutee, Rahvaleht 21.09.1936
   Pilk autode "tapamajja". Masinad, mida müüakse kiloviisi. Peaaegu iga päev ilmub lehtedes
   teateid uute autotüüpide turulelaskmise kohta. Iga autovabrik püüab teist üle trumbata
   auto välise kauniduse, kiiruse ja mugavusega.... EDASI

  Uusi autosid - uusi nägusid, Huvitav Zhurnaal Sügis 1936
   Mis Tallinna tänavail silma hakkab. ERAAUTODE seisuplatsid kohvik "Corso" ja Majaomanike
   Panga ees ähvardavad jääda kitsaks. On päevi, mil nad ei suuda mahutada pikka autode
   rida, milles uued, säravad ja läikivad masinad moodustavad ilmse enamuse... EDASI

  Autoklubi pidas Pärnus aastapäeva, Vaba Maa ja Rahvaleht 24.08.1936
   Tallinna ja Tartu autosportlased Pärnus. - Sõidul Doberaani mereranda tuli parandada ise
   teed ja sildu. Traditsiooniliselt korraldab Eesti autoklubi oma aastapäeval väljasõidu mõnda
   provintsilinna. Tänavu, klubi 12. aastapäeva pühitsemiseks, sõideti laupäeva õhtul
   Pärnu... EDASI

  Joobnud autobusejuhi mõrvarlik kihutamine, Päevaleht ja Uus Eesti 24.08.1936
   Autobus tormas Ala-Rõuge sillal tuletõrje juubelipidustuste ajal naistehulga otsa. - Üks
   naine sai silmapilkselt surma, üks surmavalt, 4 raskelt ja 5 kergemalt vigastada. Rahvas
   tahtis autojuhi lintschida õnnetusepaigal... EDASI

  Autosõidud välismaile, Rahvaleht 22.07.1936 jt
   Auto ei ole enam kaugeltki mitte luksusesemeks, milline nõuab määratuid kulusid ja toob
   vähe kasu. Pikemad retked välismaile kujunevad lisaks mugavusele peaaegu odavamateks
   rongisõitudest... EDASI

  Kuidas Eestisse ei saadud Rolls-Royce autot, Uudisleht 18.07.1936
   Tallinna kohvikuis suvevaheaja parima uudisena liigub ringi ühe meie tuntuma ja rikkama
   töösturi kohta järgmine ebameeldiv lugu. Nimetatud tööstur, mõni aeg tagasi, tahtnud
   enesele osta - esimesena Eestis - Rolls-Royce luksusauto... EDASI

  Omnibusejuht ämmaemanda osas, Uudisleht 19.03.1936
   Viinistu perenaise kummaline kojusõit: sõitu alustas üksi - koju jõudis tütrega kahekesi.
   Teisipäeva, 17. märtsi õhtul sünnitas Viinistult päritolev Olga Angertau o.-ü. "Mootori"
   omnibuses, teel Tallinnast Viinistusse, Kolga küla kohal terve ja priske tütarlapse... EDASI


1935

  Rubriik AUTOuudiseid, Rahvaleht, Vaba Maa 1933-1937

  Autode ostmine elav, Vaba Maa 27.07.1935
   Saksa, Ameerika ja Briti võistlus meie autoturul. Mootorsõidukite ostu suurhooaeg on
   mööda, kesksuvel ja sügisepoole ostetakse veel ainult üksikuid sõiduautosid ja
   mootorrattaid. Seega on praegu, aasta esimese poole möödumisel, võimalik teha ülevaadet
   sellest, kuidas areneb Eesti motoriseerimine liiklemisabinõude alal... EDASI

  Tartlased rooli taga, Postimees 31.07.1935
   Uued masinad Tartu tänavail. - Kes on nende peremehed. - Tuntud tegelasi autojuhtimise
   loaga. Poole aasta jooksul toodi Eestisse 721 mootorsõidukit. Iga uus auto paelub
   kodanikkude tähelepanu. Sõidab selline moodne jõuvanker peaaegu hääletult kesklinna
   asfaldil, siis inimesed tänaval uudishimulikult silmitsevad autot ning pöörduvad sellele
   järgi hetkeks, et näha auto nummert... EDASI

  Autoklubi jõudis Leedust tagasi, Vaba Maa 4.07.1935
   Külaskäigust Kaunasesse võttis osa 8 autot 24 inimesega. Kesknädala hiljaõhtul jõudsid
   Leedust Tallinna tagasi Eesti autoklubi liikmed, kes käisid Kaunases külas Leedu autoklubil.
   Kokku võttis külaskäigust osa 8 autot 24 inimesega eesotsas autoklubi esimehe
   J. Zimmermanniga... EDASI

  Meie vägevam veoauto. Ed. Poola auto-transportäri, Auto 2/1935
   Külastasime Ed. Poola auto-transportäri Tallinnas Laulupeo tänaval. Seal oli juhus näha
   suurimat veoautot Eestis. Ta mootor töötab aeglaselt, ei ole autol ka erilist kiiret kuhugi.
   Ei saagi olla, sest ta on ikkagi veoloom - mitte mõni sõidumasin... EDASI


1934

  Rubriik AUTOuudiseid, Rahvaleht, Vaba Maa 1933-1937

  Auto, mis veereb Eestis, Esmaspäev 30.12.1934
   Mootorsõidukite 1934. aasta ajalugu. 85 miljonit senti raha välismaale. 25 Citroeni
   "mälestust". Kaubad autoturul. Prantsuse suurema autovabriku Citroeni maksujõuetuks
   jäämine puudutab otseselt ka Eesti kaubanduslikke ja autoomanikkude ringkondi. On ju
   Citroenil Eestis oma esindus ja selle autovabriku valmistatud sõidukeid on Eestis liiklemas
   suur hulk... EDASI

  Iga päevaga üks autojuht (NMKÜ autokool), Päevaleht 11.11.1934
   Mootorid põrisevad tänapäeval kõikjal - maapinnal ja õhus, tehastes ja töökodades,
   maanteedel ja põldudel, raudteedel ja veeteedel. Välkkiirelt vuhisevad lennukid, kihutavad
   autod ja mootorrattad nende kannul aeglasemalt omnibused ja veoautod, tigusammul
   traktorid ja teehöövlid. Neid kõiki juhib inimese vilunud käsi. Kõikjal on mootori
   võidukäik... EDASI

  Eesti autode "vanaisad", Rahvaleht 7.11.1934
   Uute autode arv Eestis kasvab aeglaselt, kuid järjekindlalt: iga kuu tuleb juure kümmekond
   uut jõuvankrit. Kuid autode üldarv kasvab hoopis visamalt. On päris endastmõistetav, et
   vanad autod langevad reast välja, olles ära teeninud oma aja. Tekib küsimus: kuhu jäävad
   vanad autod? Mis saab mootorsõidukitest siis, kui neid enam ei saa kasutada
   sõiduks... EDASI

  AUTO pealinna tänavapildis, Huvitav Zhurnaal Sügis 1934
   KLAASSILMAD pungis peas, terassüda tuksumas hellitatud keres - nii libiseb ta läbi
   tänavate. Iga joon temas kõneleb raassilisest elegantsist. Moodne auto! Tavaline
   "bensiinihobu" pole meie tänavapildis mingi luksus, kuid "aadlikud" autode seas - moodsad
   uhked masinad - äratavad tähelepanu, mitte ainult meil, vaid ka välismail... EDASI

  Autoklubi 10 a. juubeli weekend, Uudisleht 10.08.1934
   Tallinnast sõidab välja 17 uljast autot 67 sõitjaga ning haruldaselt vaikne Rutja suvituskoht
   Põhja rannikul elab üle päeva täis müra ja kära. Professorite ja muude suveti puhkajate
   rahu on seks korraks igatahes halastamatult ja põhjalikult rikutud. Pealinn tungib
   vaikellu... EDASI

  Seltskond rooli taga, Uudisleht 28.07.1934
   Julgeid ja osavaid daame Tallinnas. Mõnda pealinna autoomanikest. Omada kuulekat,
   motoriseeritud hobusejõududest koosnevat sõidukit, tundub uue asjalikkuse ajastu
   inimesele unelmana, mille reaalsuse saavutamiseks ollakse valmis kannatama isegi
   keeldumusi tavaliste harjumuste ja soovide täitmisest... EDASI

  Leedu autoklubi Tallinnas, Kaja ja Vaba Maa 27.06.1934
   Leedu kindral ja kolonelid Tallinnas. Tallinnas viibis seitseteist Leedu autosportlast.
   Asetasid pärja langenud sõdurite mälestusmärgile. Eesti teed paremad kui Leedus.
   Kesknädala hommikul kell pool kümme lahkusid Tallinnast seitseteist Leedu autosportlast
   eesotsas Leedu autoklubi abiesimehe erukindral Juozas Krauceviciusega... EDASI

  Rahvas rooliratta taga. Meie seltskond "motoriseerub", Rahvaleht 20.06.1934
   Osavõtt autojuhtimise kursustest kasvab vahetpidamata, kuigi sõiduautode arv Eestis
   tõuseb väga aegamööda. Viimasel ajal aset leidnud liiklemisõnnetuste tagajärjel on valvet
   autojuhtide järele kõvendatud, mille tõttu paratamatult reast välja langeb vanu autojuhte,
   peamiselt alkoholitarvitajaid. Samal ajal on autojuhtidele avanenud rida mitmesuguseid
   teenistusvõimalusi... EDASI


1933

  Rubriik AUTOuudiseid, Rahvaleht, Vaba Maa, Sõnumed 1933-1937

  NENDEST, kes sõidavad omal autol, Virumaa Teataja 14.10.1933
   Rakvere eraautode omanikest. Kallima auto hinnaks üle 5000. krooni, odavam 150. kr.
   Iga inimene, isegi praegustel majandusliku kriisi päevadel, käib ringi ikka mõnesuguse
   unistuse või sooviga. Igal kuidagi peost-suhu elaval kodanikul on tavaliselt ikka oma
   plaan valmis, mis ta sel juhul teeks, kui saaks kusagilt suurema summa raha.... EDASI

  Karl Viktor - Miljon kilomeetrit autorooli taga, Nädala Postimees ja Maamees okt. 1933
   Ilmasõja päevil Brussilovi, Purischkevitschi ja Kerenski autojuhina. - Igaühele ei saa osaks
   autorooli taga kakskümmendviis korda ümber maakera kihutada. Tartu linnavalitsuse
   autojuht Karl Viktori sõidutee, ligi 25 aasta vältel, võib aga lähemal ajal märkida 1.000.000
   km pikkuseks.... EDASI

  Ed. Poola viiekordne suurpäev, Auto-Sport-Turism 7/1933
   Möödunud suvepühad kujunesid meie pealinna vanima ja tuntuima auto-transportäri
   omaniku Eduard Poola ettevõttes ja perekonnas suurpäevadeks, milliseid harva elus
   ette tuleb. Nimelt möödus 20 aastat kui hr. Poola abiellus ja asutas oma ettevõtte -
   esimese auto-transportäri Eestis... EDASI

  O/ü. "Mootor", Vaba Maa 20.05.1933
   O.-ü. "Mootori" ettevõte oma tegevusaja jooksul on alati sammu pidanud moodsa
   liiklemistehnika nõuetega. Selleks telliti ja ehitati alatasa juurde kõige moodsamaid ning
   ajakohasemaid omnibuse, et kodanikule võimaldada odavat, rahulikku ja kiiret
   edasiliikumist... EDASI

  Seltskonnategelased tüürirattal, Postimees 9.05.1933
   Kes Tartu tuntumatest daamidest ja härradest harrastavad autosporti. Eesti autospordi
   areng algas meie vabariigi esimeste aastatega. Tartus on praegu pisut vähenemas
   taksiautode arv - andes ruumi voorimeestele, kuid selle eest leidub terve rida jõuvankreid,
   millised üksi omaniku käsutuses. Aga veel suurem on nende seltskonnas tuntud isikute arv,
   kes omandanud jõuvankri juhtimise õiguse. Kes need on? ... EDASI

  Esimene Eesti auto "J.S.E.", Rahvaleht 30.03.1933
   Omapärase ja huvitava katsega on hakkama saanud Tallinna automehaanik Johannes
   Siimann. Nupukas mehaanik pühitseb käesoleval kevadel oma rauatöö kolmekümne aasta
   juubelit ja selleks puhuks on temal valmimas jälle midagi niisugust, mis võiks tuua lisaks
   senistele aurahadele (mida Siimann omab tööde eest mitu tükki) veel mõne uue. See on
   esimene käsitsi ehitatud auto Eestis... EDASI


1932

  Pool tundi väsinud vankrite kalmistul, Uudisleht 24.11.1932
   Me seisame kalmistul. Mitte just kalmistul, sest riste pole ümberringi näha, kuid südames on
   siiski tundmus, et see koht siin on viimne puhkepaik, kuigi ainult... autodele. Oleme lugenud
   ajalehtist, oleme näinud ülesvõtteid välismaa suurtest autokalmistustest, kuhu
   koondatakse ja kus kuuluvad ammutamisele kõik need vanad bensiinielukad, kes
   vanadusenõrkuse tõttu enam ei suuda veereda... EDASI

  Autode ostmiseks jatkub valuutat, Vaba Maa 9.10.1932
   Tallinn autode headuse poolest Varssavist ees. Viimasel ajal on Tallinnas võrdlemisi tihti
   pandud tähele autosid, mis kannavad välismaa numbreid, peaasjalikult Saksa ja Läti
   numbreid. Mõned Soome omad puutuvad kah silma... EDASI

  Miljonid kroonid veerevad tänaval 2., Vaba Maa 22.09.1932
   Oli vanas Vene riigis seaduseks: kellel ei ole hobust, kõndigu jala. Nagu tänapäeval suurem
   osa igasuguseid seadusi on elanud oma päevad üle ja vajavad aegajalt revideerimist, nii on
   lood ka selle seadusega. Kui ei ole hobust, siis üüritakse see, kui pole autot, ja sellega
   ometi on vajadus sõita, siis maksetakse selle eest renti ja ta on soovija käsutuses...
   EDASI

  Miljonid kroonid veerevad tänaval 1., Vaba Maa 18.09.1932
   Sajad ja sajad autod veerevad meist tänaval mööda. On taksoautosid, on veo- ja
   eraautosid. Vahest, kui möödub mõni kena ja suurepärase ehitusega auto, mõtleme: kes
   teab, kellele see võib kuuluda. Enam tähelepanu köidavad eraautod. Neid nähes tekib
   mõte, kes on need rikkad, kes suudavad sellisel raskel ajal pidada omal eraautot... EDASI


1931

  Leivateenistus neljal rattal, Tallinna Post 29.11.1931
   Millest on tingitud üüriautode arvu piiramine. Kõik suured taksoärid on varisenud kokku.
   "Shofrite" sõda seisukohtade pärast. Üüriautode probleem on praegu Tallinnas teravalt
   päevakorral. Sõitjate arv on niivõrd kuivanud kokku, et linnavalitsus oli taksojuhtide viletsa
   olukorra parandamiseks sunnitud astuma vahele. Vabaveo korralduse määrusega pandi
   seisma taksiautode hulga kasvamise võimalus üle praeguse arvu... EDASI

  Omnibusega ümber Põhja- ja Kesk-Euroopa, Postimees 17.10.1931
   Suurärimees A. Puhk ja kirjanikud Fr. Tuglas ning K. Ast jõudsid oma ringreisilt tagasi.
   Sõideti läbi 9000 km. Mis reisil nähti ja kuuldi. Reedel jõudsid Eesti rändurid ärimees A.
   Puhk, kirjanikud Friedebert Tuglas ja Karl Ast-Rumor oma pooleteise kuuliselt Euroopa
   ringreisilt Tallinna tagasi. Neljapäeva õhtul jõudsid nad Puhki luksusomnibusel Tartu,
   kus ööbisid... EDASI

  Läti autoklubi Tartus, Postimees 15.07.1931
   100 külalist 24 masinaga. Üleeile viibisid Tartus 100 läti autosportlast, kes sõitsid siia 24
   autol. Külalised tulid Eestisse Panikovitsi piiripunkti kaudu, kus neid oli vastu võtmas Eesti
   autoklubi esimees J. Zimmermann... EDASI


1930

  Inimene sõidukite keerises, Päevaleht 7.03.1930
   Hulk surmajuhtumeid autoõnnetuste puhul. Kardetavamaid kohti sõidukite liikumisel. Linna
   ehitusosakonnas on registreeritud üldse 1142 autot, peale selle on linnas liikvel jalgrattad,
   mototsikletid ja muud sõidukid. Liikumine suureneb alatasa ja ühes seega ka autoõnnetuste
   arv. See nõuab linna- ja politseivalitsuselt ajakohast liiklemiskorraldust ja kodanikelt
   ettevaatust... EDASI


1929

  Eesti tehase reisiauto Riias, Päevaleht 28.09.1929 ja 29.09.1929
   Eesti tehase reisiauto Riias. Autos kõik mugavused. Riiast, 27. sept. Eile saabus Tallinnast
   Riiga Al. Puhki auto. Selles on neli magamiskohta, pesulaud, kummut ja riidekapp. Auto on
   ehitatud firma Puhkide tehases ja sõidab esmakordselt üle Eesti piiri. Auto on ehitatud
   kaugemateks sõitudeks... EDASI

  Eestlane pöörasel võiduajamisel, Uudisleht 24.07.1929
   Pühapäeval, 14. juulil peeti Saksamaal, Nürburg-Ringil tänavuaastast suurimat
   autovõidusõitu. Pööraseks kihutamiseks 3 miljoni sendilise auhinnapeale rivistusid
   mitukümmend osavõtjat kaheksast riigist. Teiste rahvuslippude seas lehvis
   võidusõidutribüünil ka Eesti lipp. Sest võistluspäeva hommikul lendas noolena teiste kõrval
   stardist välja ka Eesti tugevaim ja suurim auto, 36 hobusejõuline "Renault", mida juhtis
   omanik, meie tuntumaid autosportlasi E. Klimberg ise... EDASI

  Edusamme omnibuste liikumise alal, Päevaleht ja Vaba Maa 23.06.1929, Kaja
     24.06.1929
   O.-ü. "Mootor" pioneerina. Uute moodsate omnibuste väljalaskmise puhul töökojast
   tutvustasid o.-ü. "Mootori" juhid ajakirjanikke töökodadega, andes ühtlasi ülevaate
   ettevõtte arenemise kohta... EDASI

  Auto-hooajal, Postimees 5.05.1929
   Autoaristokraatia. - "Kuningad" ja "väiksemad vennad". Millist sensatsiooni tekitas
   esimene auto - too salapärane vanker ilma hobuseta! Kes ei oleks näinud noid vanu
   pilte "tema majesteet esimesel autosõidul" või "printsess Viktoria hoiab rooli", kus
   kummaliselt kõrgetel ratastel lamas ebamugavate istmetega kere ning inimesed istusid
   sirgelt ja kangelt nagu pulmapiltidel... EDASI

  Kui tüür on Eeva kätes, Esmaspäev 08.04.1929
   Eesti ainukese nais-taksijuhi jutul. Lõbusaid ja jubedaid elamusi. "Autojuht peab teadma
   kõik." Diplomaat, kes revolvriga tuli "kosima". Kolme nokastanud mehega Virumaa
   metsarägas. Kui masin ei kuula sõna. Jänes ja lasteotsija vanamees. Väljamaale - lendamist
   õppima. "Auto!" - hüüdsin kohvik "Marcelle'i" ukselt. Ja kakaovärvipruunis vormis poisike
   muretses mulle selle. Taksiauto oli "Essex" ja selle omanik-juht alati lahke ja naeratav
   prl. Magda Vitisman... EDASI


1927

  Naised auto tüüril, Rahvaleht 22.10.1927
   Autosport naiste hulgas välismail ja meil. - Pealinna 15 naisautojuhti - ka nende käed
   valitsevad kindlalt masina üle. "Mis moodne aeg kõik küll kaasa ei too - näe, naised auto
   tüüriratta taga!" - imestab mõni vanamoeline inimene, kui näeb pealinna tänavail moodsaid
   kiirsõidukeid, mida juhivad daamid. Jah, saades poisipea ja lühikesed seelikud, hakkasid
   naised kippuma ka autojuhi kohale... EDASI

  Eesti Autoklubi väljasõidud Viljandisse, Riiga ja Kloogale ning Läti Autoklubi küllasõit
   Eestisse 1927, erinevad ajalehed 5.07.-27.09.1927   EDASI

  20 omnibust tules, Päevaleht, Vaba Maa ja Kaja 25.01.1927, Teataja 28.01.1927
   Osaühisus "Mootori" Suur Tartu maanteel asuv garaazh leekides. Kogu Tallinna tuletõrje
   jalul. Omnibuseliinide tegevus osaliselt katkestatud. - 30-40 inimest ilma tööta. Eile
   hommikul kell 1/2 6 ajal tõusid Suur-Tartu maanteel nr. 53 asuva osaühisus "Mootori"
   omnibuste garaazhist mustad suitsupilved välja... EDASI


1926

  "Halli vanamehe" järjekorraline ohver, Rahvaleht 24.08.1926, Päevaleht ja Esmaspäev
     23.08.1926, Kaja 24.08.1926
   Auto seitsme sõitjaga ümber lennanud. Pühapäeva varahommikul lähines linnale mööda
   konarlist Pärnu maanteed auto, milles viibisid seitse lõbusas meeleolus isikut... EDASI


1924

  Autoõnnetus inimeseohvriga, Kaja, Päevaleht ja Vaba Maa 1924, 1925
   Võrreldes suurlinnadega, on Tallinnas autoõnnetuste ja autode alla jäämise protsent päris
   kohutavalt suur. Alles hiljuti olid paar suuremat autoõnnetust, neist üks Pärnu maanteel,
   kus mitu inimest raskesti haavata said. Eila juhtus uus õnnetus, mis raskemate liiki
   kuulub... EDASI

galerii[ät]hot.ee