Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT AJALUGU - EESTI AEG UUDISED



ARTIKLEID AUTONDUSEST


WABA MAA 15.04.1937, LK 10

Autod tulevad merd mööda.
KUIDAS SAABUVAD EESTISSE VÄLISMAALT AUTOD.


Autode sissevedu on praegu haripunktil, sest aprill ja mai on suurimad automüügikuud ja autoesindused saavad nüüd sõidukeid iga laevaga, mis tuleb Tallinna sadamasse Inglismaalt või Saksamaa sadamatest.
AUTODE IMPORT TOIMUB ERANDITA MERD MÖÖDA,
sest vedu raudteel läheks liig kalliks. Juba veoraha merdki mööda lisab auto hinnale juure oma 200-250 krooni. Ameerika autod tulevad Eestisse Kopenhaagenist, Antverpenist ja osalt Hamburgist, saksa autod peamiselt Stettini sadama kaudu. Inglise autod tulevad ilma ümber laadimata liinilaevadel otse Inglismaalt.
Ameerika autode veoraha arvestatakse 33 am. centi kantjalalt. Keskmine auto võtab laeval ruumi 500-600 kantjalga, suured autod 700 ja rohkemgi kantjalga.
AUTODE VEOKULU ARVESTATAKSE KANTMÕÕTUDE JÄRGI.
Auto vedu mereteel Antverpenist Tallinna läheb maksma umbes 65 dollarit. Veoraha on 28 ameerika centi kantjalalt, siis kui auto on paigutatud üleni suure pakk-kasti, kuid ka kast läheb maksma paarisaja krooni ümber.
Enamuses on Eestisse toodavad autod kaetud riidest kattega. Kui autod laetakse laevaruumi üksteise kõrvale, siis seotakse iga masin eest ja tagant kõvasti kinni ja sõidukite vahed täidetakse täitematerjaliga, et ära hoida autode loksumist laeva õõtsumisel. Ruumipuudusel on autod laevadel tihti paigutatud ka laevalaele.
KUNI KÜMME AUTOT KORRAGA TOOB KESKMINE KAUBALAEV.
Kui Tallinna sadamas laeva hakatakse lossima, tõstetakse riidesse õmmeldud autod sadamakaile. Sellest momendist peale lõpeb ka auto kindlustus mereõnnetuste vastu. Harilikult autod kindlustatakse mereõnnetuste vastu 10 prots. kõrgemalt kui on sõiduki müügiväärtus. Laevast juba kaile tõstetud autoga juhtuvate õnnetuste eest kindlustusselts enam ei vastuta.
Praegu on autode sissevedu nii elav, et Kopenhaagenist, Antverpenist, Hamburgist, Bremenist ja Stettinist
TALLINNA SADAMASSE TULEVATEL LAEVADEL EI JATKU RUUMI KÕIGI AUTODE JAOKS,
mis korraga tahetakse sisse tuua. Seetõttu tuleb iga saabuva laevaga ka autosid.
Tallinna sadamas tuliuued sõidukid paigutatakse sadamalattu. Tihti seal pole ruumi ja siis autod asetatakse ritta varjualusesse, kus sõidukitele peale tõmmatakse veel määratutes mõõtudes presentkate.
Osa autoesindusi omavad autode jaoks laoruumid, kuid teised viivad ostja otse sadamasse sealsesse lattu autot vaatama. Kui kaup sobib, tasutakse ära tollimaks, autole valatakse sisse bensiin ja sõiduk veereb "oma ratastel" linna, ostja valdusse.



galerii[ät]hot.ee