Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT AJALUGU - EESTI AEG UUDISED



ARTIKLEID AUTONDUSEST


AUTO 7-8/1936 (22. detsember 1936), LK 240-241


Ringkäik Eesti moodsamas autoparandustöökojas

EUROOPALIKELE mõõtudele vastava autotöökoja rajamine on lõpule jõudmas J. Puhk ja Poegade firma autoosakonnal Tallinnas.
Töökoja jaoks on Põhja puiesteel nr. 19 ehitatud täiesti uus, moodne majablokk, kus leiavad ruumi mitmesugused töökojad, garaazhid jne., et autoremondi ja -hoolitsuse alal pakkuda parimat. Hra Ev. Puhki saatel teeme ringkäigu uues töökojas.
Tänavaääres majas asub autoosakonna kontor ühes müügiorganisatsiooniga. Pikal, värske värvi järele lõhnaval koridoril on rida uksi ja kohe paremat kätt esimesest jõuame avarasse, suureaknalisse autode demonstratsiooni- ehk   näituseruumi, kus ostja võib hinnata omandatavat sõidukit.
Vasakul koridori alguses näeme tagavaraosade ladu, kus riiulitel külluses kaste, karpe ja laekaid, mis sisaldavad remondiks tarvilikke osi. Veidi edasi asub autokummide ladu, kus riiulitel sadasid sissepakitud autokumme. Siis avarad kontoriruumid, juhataja kabinet jne. Peab kohe tähendama, et ehituse juures on kõikjal suurt rõhku pandud valgusrikkusele, mida võimaldavad suured, moodsad aknad.
Koridori otsast viib uks suurde töökotta, kus käib kibe töö. Bensiinilõhnalises ruumis on remonteerimisel parajasti 12 sõidukit, nii sõidu- kui veoautosid. Suriseb ja pillub sädemeid jootelamp, mootori põrin, askeldavad mehed autode ümber. Siin on tarvitusele võetud kõik moodsad abinõud, et autode remonti kiirustada ja hõlbustada. Erilist rõhku pannakse just kiirusele, et vältida töötellijate asjata ootamist. Tähelepanu väärib teatav seadeldis, nn tõstelift, mis töötab hüdrauliliselt õlisurve abil. Hr. Puhk demonstreerib viimase tegevust. Keerab seinal asuva manomeetri kõrval olevat ventiili ja kohe kerkib põrandast massiivse telje peal asuv, kahest raudrööpast koosnev raam, mis pealesõitnud auto kergesti üles tõstab. Nii muutub auto alumiste osade remonteerimine-korrastamine ja määrimine üpris hõlpsaks. Igale poole pääseb kergesti ligi ja jääb ära muidu nii tülikas auto alla ronimine. Väike liigutus ja jälle vajub lift põrandasse.
Ülesseadmisel on veel moodsam akumulaatorite täitmise seadeldis ja mitmed teised tööd hõlbustavad seadeldised.
Märkimisväärne on ka õhusurveseadeldis töökojas. Selle abil saab remonteerimise juures tarvitada igasuguseid õhusurvega töötavaid tööriistu, puure jne. Üldiselt on töökoda avar ja mahutab korraga kuni 20 sõiduautot.
Suurest töökojast on eraldatud väiksem, kus toimub autode tähtsama osa, tema aju - mootorite remont. Mootorite töökojas leiduvatest seadeldistest ja töövahenditest vääriks mainimist esmajoones nn. mootori sissejooksupukk, mis käib elektrimootori jõul.
Sissejooksupuki peal lastakse laagrid ja kolvid õieti sisse töötada. Tähelepanu köidab ka hüdrauliline press, mille surve tõuseb kuni 50 tonnini. Seda pressi kasutatakse asside õgvendamiseks, poltide ja pukside sissepressimiseks ja üldse töödeks, kus tarvis tugevat survet.
Siirdume õue, mis on tähelepandav oma avaruselt ja kus hulgal autodel vaba manööverdamise võimalus. Eraldi hoones, endises garaazhis, asub uus värvimistöökoda, kus autosid värvitakse kõigi moodsate nõuete kohaselt ja kus saab töötada korraga kuni 8 auto juures.
Õuest viib maja teisele korrale sildtee, mida mööda autod juhitakse suurde garaazhi. Sildtee on pealt kaetud kumera plekk-katusega, mis varjab silda vihma ja lume eest, et tee ei muutuks libedaks.
Teisel korral on suur garaazh, mis mahutab tarvituse puhul kuni 120 sõiduautot. Siin näeme suure hulga müügiks määratud sõidu- kui ka veoautosid. Ühes nurgas asub tumepruun omnibus, mis lähemal vaatlemisel osutub selleks luksusomnibuseks, millega omal ajal sooritati pikem välismaareis.
Hoolitsetud on ka tööliste riietuse ja pesemise võimaluste eest. Näeme kaht riietusruumi, kus igal töölisel oma kapp riiete paigutamiseks, omaette mugavust pakub ka pesemisruum. Üldse kõik ruumid on avarad, valguse- ja õhuküllased, nii et sääraseis ruumes töötamine võib osutuda kergeks ja isegi meeldivaks.
Ringkäiku lõpetades jääb mulje, et kirjeldatud J. Puhk ja Poegade uus autode remonttöökoda on suuremaid ja moodsamaid Baltimail.
J-n.



Vt ka artiklid Puhkide matkabussist.


galerii[ät]hot.ee