AUTO 7-8/1936 (22. detsember 1936), LK 240-241
Ringkäik Eesti moodsamas autoparandustöökojas
EUROOPALIKELE mõõtudele vastava autotöökoja rajamine on lõpule jõudmas J. Puhk ja Poegade firma autoosakonnal
Tallinnas.
Töökoja jaoks on Põhja puiesteel nr. 19 ehitatud täiesti uus, moodne majablokk, kus leiavad ruumi mitmesugused töökojad,
garaazhid jne., et autoremondi ja -hoolitsuse alal pakkuda parimat. Hra Ev. Puhki
saatel teeme ringkäigu uues töökojas.
Tänavaääres majas asub autoosakonna kontor ühes müügiorganisatsiooniga. Pikal, värske värvi järele lõhnaval koridoril
on rida uksi ja kohe paremat kätt esimesest jõuame avarasse, suureaknalisse autode demonstratsiooni- ehk
näituseruumi, kus ostja võib hinnata omandatavat sõidukit.
Vasakul koridori alguses näeme tagavaraosade ladu, kus riiulitel külluses kaste, karpe ja laekaid, mis sisaldavad
remondiks tarvilikke osi. Veidi edasi asub autokummide ladu, kus riiulitel sadasid sissepakitud autokumme. Siis avarad
kontoriruumid, juhataja kabinet jne. Peab kohe tähendama, et ehituse juures on kõikjal suurt rõhku pandud valgusrikkusele,
mida võimaldavad suured, moodsad aknad.
Koridori otsast viib uks suurde töökotta, kus käib kibe töö. Bensiinilõhnalises ruumis on remonteerimisel parajasti 12
sõidukit, nii sõidu- kui veoautosid. Suriseb ja pillub sädemeid jootelamp, mootori põrin, askeldavad mehed autode ümber.
Siin on tarvitusele võetud kõik moodsad abinõud, et autode remonti kiirustada ja hõlbustada. Erilist rõhku pannakse just
kiirusele, et vältida töötellijate asjata ootamist. Tähelepanu väärib teatav seadeldis, nn
tõstelift, mis töötab hüdrauliliselt õlisurve abil. Hr. Puhk demonstreerib
viimase tegevust. Keerab seinal asuva manomeetri kõrval olevat ventiili ja kohe kerkib põrandast massiivse telje peal
asuv, kahest raudrööpast koosnev raam, mis pealesõitnud auto kergesti üles
tõstab. Nii muutub auto alumiste osade remonteerimine-korrastamine ja määrimine üpris hõlpsaks. Igale poole pääseb
kergesti ligi ja jääb ära muidu nii tülikas auto alla ronimine. Väike liigutus ja jälle vajub lift põrandasse.
Ülesseadmisel on veel moodsam akumulaatorite täitmise seadeldis ja mitmed teised tööd hõlbustavad seadeldised.
Märkimisväärne on ka õhusurveseadeldis töökojas. Selle abil saab remonteerimise juures tarvitada igasuguseid õhusurvega
töötavaid tööriistu, puure jne. Üldiselt on töökoda avar ja mahutab korraga kuni 20 sõiduautot.
Suurest töökojast on eraldatud väiksem, kus toimub autode tähtsama osa, tema aju -
mootorite remont. Mootorite töökojas leiduvatest seadeldistest ja
töövahenditest vääriks mainimist esmajoones nn. mootori sissejooksupukk,
mis käib elektrimootori jõul.
Sissejooksupuki peal lastakse laagrid ja kolvid õieti sisse töötada. Tähelepanu köidab ka hüdrauliline press, mille
surve tõuseb kuni 50 tonnini. Seda pressi kasutatakse asside õgvendamiseks, poltide ja pukside sissepressimiseks ja
üldse töödeks, kus tarvis tugevat survet.
Siirdume õue, mis on tähelepandav oma avaruselt ja kus hulgal autodel vaba manööverdamise võimalus. Eraldi hoones,
endises garaazhis, asub uus värvimistöökoda, kus autosid värvitakse kõigi
moodsate nõuete kohaselt ja kus saab töötada korraga kuni 8 auto juures.
Õuest viib maja teisele korrale sildtee, mida mööda autod juhitakse suurde garaazhi. Sildtee on pealt kaetud kumera
plekk-katusega, mis varjab silda vihma ja lume eest, et tee ei muutuks libedaks.
Teisel korral on suur garaazh, mis mahutab tarvituse puhul kuni 120 sõiduautot. Siin näeme suure hulga müügiks
määratud sõidu- kui ka veoautosid. Ühes nurgas asub tumepruun omnibus, mis lähemal vaatlemisel osutub selleks
luksusomnibuseks, millega omal ajal sooritati pikem välismaareis.
Hoolitsetud on ka tööliste riietuse ja pesemise võimaluste eest. Näeme kaht riietusruumi, kus igal töölisel oma kapp
riiete paigutamiseks, omaette mugavust pakub ka pesemisruum. Üldse kõik ruumid on avarad, valguse- ja õhuküllased, nii
et sääraseis ruumes töötamine võib osutuda kergeks ja isegi meeldivaks.
Ringkäiku lõpetades jääb mulje, et kirjeldatud J. Puhk ja Poegade uus autode remonttöökoda on suuremaid ja
moodsamaid Baltimail.
J-n.
|