Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT AJALUGU - EESTI AEG UUDISED



ARTIKLEID AUTONDUSEST


SOOMLASTE KÜLLASÕIT EESTISSE 1939. A. SUVEL
   Vt Eesti Autoklubi väljasõidud
Soome külaliste ja eestlastest vastuvõtjate autode rivi võib-olla Elvas. Ees (Ford?) B-263, Verner Kase Mercedes-Benz 170V (B-315) ja Elmar Veckrami Mercedes-Benz 170V (B-140).
Fotod: Autoliitto
Soome külaliste autod Tartus Raekoja platsil. Foto: Postimees 2.08.1939
/Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/

PÄEVALEHT 30.07.1939, LK 1

25 autol läbi Eesti
Saabus 33 soome autosportlast 10 autoga. Olümpiakomitee tegelased tutvuvad Eesti teeoludega. Ringsõit Kohtla-Järve, Narva-Jõesuu ja Tartu kaudu Valka
Soome teedeminister tuleb täna lennukil
Eile kell 1/2 4 p.l. jõudsid aurik "Ariadnel" Tallinna 33 Soome autosportlast, nende hulgas Soome teedeministri abikaasa pr. Salovaara tütrega, Soome autoklubi president, Helsingi linnadirektor ja olümpiakomitee liiklus-, majutus- ja toitlustusosakonna esimees E. von Frenckell, autoklubi abipresidendid ringkonnakohtunik Similä ja prof. Vendt, Soome reisibüroo dir. Charpentier, "Kaleva" reisibüroo dir. Virmaila, olümpiabüroo juhtivaid tegelasi major Timgren ja major Hausen - viimane on olümpiakomitee majandussektsiooni juhataja, kelle all töötab praegu üle 80 ametniku -, vabahärra Knorring j.t. Külalistel on kaasas 10 sõiduautot, mis toodi üle lahe osalt juba eile ja üleeile.
Eile kella 1/2 2 ajal p.l. saabus Tallinna lennukil Soome autoklubi peasekretär dr. E. Sahlberg, kes on ühtlasi Soome autosportlaste ekskursioonijuhiks ja korraldajaks.
Külalisi võtsid nii lennuväljal kui ka sadamas vastu ja ütlesid tervitusi teedeministeeriumi juhtivad ametnikud ning Eesti Autoklubi juhatuse esindajad. Sadamast siirdusid külalised "Kuld Lõvisse" ja "Hotell Palace'i", kuhu asusid korterisse.
Õhtul kell 5 sõitsid külalised autodel Piritale, kus neile kella 1/2 6 ajal pakuti Pirita rannarestoranis kohvi. Järgnes Pirita ja Kadrioru vaatamine, ning vana Tallinna vaatamisväärsustega tutvumine. Kell 1/2 10 õhtul andis Eesti Autoklubi külaliste auks eine Estonia teatri restoranis.
Täna hommikul kell 3/4 10 pidi lennukil saabuma Soome teedeminister Väinö Salovaara, keda lähevad Ülemistele tervitama teedeministeeriumi ja E. Autoklubi juhtivad tegelased. Kella 10 ajal kogunevad kõik külalised Vabadusväljakule, kust alustavad sõitu Virumaale. Soomlastega sõidab kaasa E. Autoklubi liikmed, eesotsas klubi esimehe adv. M. Puusepa ja abiesimehe Ev. Puhkiga. Samuti teeb sõidu kaasa maanteedetalituse abidir. R. Adams. Reisi korraldajaks on E. Autoklubi poolt ette nähtud H. Tann, teedeministeeriumist. üldse sõidab eestlasi kaasa 15 autol.
Täna kell 1 päeval tehakse peatus Kohtla-Järvel, kus korraldab eine a.-s. "Esimene Eesti Põlevkivitööstuse" dir. M. Raud. Järgneb tutvumine riikliku põlevkivitööstusega ja siis sõidetakse edasi Narva-Jõesuhu, kus Narva linnavalitsus annab külalistele kuursaalis dinee.
Esmaspäeval tutvutakse Narva linna vaatamisväärsustega, mille järele jatkatakse reisi Tartu poole. Vahepeal on lühike peatus Ranna-Pungerjas, Peipsi ääres, kus maanteede talituse poolt on korraldatud vabaõhu-eine. Tartust sõidetakse Elva kaudu Valka, kus soomlased lähevad üle piiri Lätti, sooritades seal samuti kolmepäevase ringsõidu.
Nagu juba varemalt märgitud, on Soome teedeministri, olümpiakomitee tegelaste ja autosportlaste külastuse eesmärgiks meie teeolude ning majutus- ja autoparkimise võimalustega tutvumine. Soomlaste muljetest oleneb teataval määral ka 1940. a. olümpiakülaliste läbijuhtimine Eestist.
E. von Frenckell ja ta abikaasa Tallinna sadamas. Soome külalisi olid sadamas vastu võtmas Soome saadik P. Hynninen, Eesti Autoklubi juhatus eesotsas esimehe M. Puusepaga, H. Tann teedeministeeriumist j.t.


UUS EESTI 30.07.1939, LK 3

Soome autoklubilased saabusid.
"Tulime siia, et luua otsekoheseid sidemeid olümpiamängude igakülgseks heaks kordaminekuks," ütleb Soome autoklubi president von Frenckell.
Soome autoklubi ekskursioon, eesotsas klubi presidendi v. Frenckelliga, kokku 32 inimest, saabus aurik "Ariadnel" Tallinna laupäeva peale lõunat kell 4. Ekskursantide hulgas viibis ka Soome teedeministri Salovaara abikaasa, kuna minister ise saabub lennukil pühapäeva ennelõunal.
Klubi abipresident professor Vendt sõitis lennukil Tallinna juba laupäeva lõunal, et aidata korraldada külaliste vastuvõttu. Sadamas olid Soome autoklubilastel vastas Eesti autoklubi liikmed daamidega ja Soome saadik Tallinnas P. Hynninen. Külalisi tervitas Eesti autoklubi president advokaat M. Puusepp ja daamid andsid lilli. Sadamast sõitsid külalised hotellidesse puhkama.
"Tulime selleks, et tutvuda Eesti ja teiste naabermaade teeoludega ja et sõlmida otsekoheseid sidemeid olümpiamängude igakülgseks heaks kordaminekuks," tähendas Soome autoklubi president v. Frenckell "Uus Eesti" esindajale jutuajamisel sadamas. "See meie küllasõit on esimene ja järgmiseks tuleb - Eesti autoklubilaste külaskäik meile Soome - loodetavasti tuleval aastal."
"Kas Soome teed on olümpiaks juba täiesti korras?"
"Küll need on. Ja meil on aega veel palju ära teha. Eestis on ju peateed olümpiakülaliste läbisõiduks olemas ja ma usun, et need jõutakse tulevaks aastaks ka täiesti korda seada. Kongressil Helsingis lepiti kokku passide-, viisade-, valuuta-, tolli- ja muude formaalsuste lihtsustamiseks ja ühtlustamiseks. Iga maa töötab need otsused läbi ja sügisel korraldame uue konverentsi, kus määrame kindlaks korra olümpiakülaliste transpordiks. Mina igatahes usun, et kõigi naabermaadega ühistööl me saame olümpiamängud korraldada eeskujulikult... (siin president naeratas) enne uut maailmasõda."
"Kuidas läks ülesõit Helsingist Tallinna?"
"Suurepäraselt. Ilm niisugune, et paremat ei või tahtagi. Ja iga sõit läheb siis hästi, kui head sõbrad ees on vastu võtmas."
"Olete ka varem Eestis käinud?"
"Olen käinud siin korda kolm ja mul on Tallinnas häid tuttavaid. Ja küllap ringsõidul nendega jätkub aega igasuguste küsimuste lahendamiseks."
SOOME AUTOKLUBILASI ÜHES VASTUVÕTJATEGA TALLINNA SADAMAS. Paremal äärel Soome teedeministri abikaasa pr. Salovaara ja tema taga Soome autoklubi president v Frenckell.


PÄEVALEHT 31.07.1939, LK 1

Soome autosportlased külastasid vabariigi presidenti
Vennasrahva esindajad Eesti teeoludega rahul. Ringsõidu esimene päev möödus õnnelikult
Narva-Jõesuu, 30. 7. Soome Autoklubi ekskursioon, eesotsas Soome teedeminister V. Salovaara ja Soome Autoklubi presidendi E. V. Frenckelliga jõudis täna õhtul kella 1/2 8 ajal Narva-Jõesuhu, kus ööbitakse, et homme keskpäeval jatkata reisi Tartu. Soomlaste kümneautolisele ekskursioonile liitus Tallinna Eesti Autoklubi sportlastest saatjaskond, kes koosnes samuti kümnest autost. Pealeselle sõitis igaks juhuks kaasa ka remontauto.
Pikema peatuse sooritasid autosportlased Kohtla-Järvel, kus tehase hoonel lehvis külaliste auks Eesti sinimustvalge kõrval ka Soome sini-valge ristlipp. Esimese eesti põlevkivitööstuse direktor M. Raud korraldas tööstuses asetsevas rahvamaja ruumes külaliste auks eine, kus võõrustaja tervitas soomlasi pikema kõnega, avaldades muuhulgas lootust, et praegune külastus aitab kaasa ka eesti bensiini ja tolmuõli tutvustamisele soome autosportlaste hulgas. Talle vastas kõnega Soome teedeminister V. Salovaara, kes oma huumoriga vürtsitatud kõnes ütles kiitvaid sõnu eesti teede, bensiini ja tolmuõli arvel. Järgnes tutvumine tööstusega, kus soomlased ei jõudnud küllalt oma imestust ja kiitust avaldada meie õlitööstuse arengu suhtes.
Kohtla-Järvelt Narva-Jõesuhu sõites valmistati soome külalistele ootamatu üllatus. Nimelt tehti väljaspool ettenähtud sõidukava lühike külastus Oru lossis, kus vabariigi president praegu veedab oma suvepäevi. Orul vaadeldi alul kpt. L. Tederi juhatusel lossiparki ja uut kivitaimlat. Kell 1/2 6 ajal võttis vabariigi president lossi rõdul külalisi vastu ja palus nad kergele einele. President oma koduses lihtsuses paelus soomlaste südameid, vesteldes ligemale tund aega soome teedeministriga ja näidates neile isiklikult Oru lossi ruume. Majaperenaisena hoolitses külaliste eest Orul viibiv presidendi minia pr. Helgi Päts.
Lahkudes Orult ütles E. V. Frenckell soomlaste nimel presidendile tänusõnu, toonitades, et nad on vaimustatud eesti looduse ilust ning südamlikult liigutatud presidendi külalislahkest vastuvõtust.
Narva-Jõesuu kuurhoone ees võttis külalisi vastu Narva linnapea J. Lust ja Narva-Jõesuu linnaosa vanem Põder. Külaliste auks andis linnapea kuursaalis õhtusöögi, kus esineti vastastikuste kõnedega ning millest võttis osa üle 70 inimese.
Pikk reis Tallinnast Narva-Jõesuhu möödus ühegi äparduseta, kui mitte arvestada paari autokummi lõhkemist ja 3-4 karavani lõpus sõitva auto teelt äraeksimist.

Eile saabus Soome teedeminister
Eile kell 10 hommikul saabus soome teedeminister V. Salovaara Tallinna Ülemiste lennuväljale. Teda vastu võtmas olid teedeminister N. Viitak, Soome saadik P. Y. Hynninen, pr. Salovaara, kes oli saabunud laupäeval, Eesti Autoklubi esimees adv. M. Puusepp, Soome Autoklubi esimees E. v. Frenckell, teedeministeeriumi kõrgemad ametnikud j.t. Ministrid einetasid koos lennujaamas. Hiljem sõideti Vabadusväljakule, kust minister Salovaare koos teiste autosportlastega alustas ühiselt sõitu Narv-Jõesuu poole.
Vasakul - Soome teedeminister Väino Salovaara (pildil vasakul) Ülemiste lennujaamas teda vastu võtma ilmunud abikaasa ja ametisikutega. Paremal - Hõimumaa minister Salovaara astub autosse, et siirduda matkale ümber Eesti.


UUS EESTI 31.07.1939, LK 3

Soome teedeminister Eestis.
Alustas ringsõitu Eestis koos Soome autoklubi ]a olümpiakomitee tegelastega
Vabariigi President K. Päts võttis Soome külalised vastu Orul.
Pühapäeva hommikul saabus lennukil Tallinna Soome teedeminister Väinö Salovaara, sõites järele laupäeval siia jõudnud Soome autoklubi ja olümpiakomitee tegelastele, kellega koos tuli Eestisse ka minister Salovaara abikaasa. Kell pool 11 pühapäeva hommikul alustasid soomlased koos saatjatega Eesti autoklubist ringsõitu Eestis. Ringsõidule asusid soomlased 10 autol ning Eesti poolt saatjatena 26 inimest samuti 10 autol. Eesti poolt olid ringsõidul maanteede talituse abidirektor Adams, Teedeministeeriumist liiklemissekretär H. Tann, Eesti autoklubi esimees M. Puusepp, abiesimees Puhk ja teised.
Tallinnast sõideti Kohtla-Järvele, kus oli peatus. Kohtla-Järve õlitööstusega tutvustas külalisi dir. M. Raud. Ühtlasi korraldati siin ringsõidust osavõtjaile ka lõunasöök. Kohtla-Järvelt sõideti edasi Orule, kuhu jõuti vähe enne kella 5. Oru lossis võttis ringsõidust osavõtjaid vastu Vabariigi President K. Päts. Orul viibisid külalised lühikest aega.
Lühem peatus toimus veel Päite rannas, kust avaneb kaunis vaade merele.
Narva-Jõesuhu jõuti õhtul kella 1/2 8 paigu. Kuursaali juures võtsid külalisi vastu Narva linnavalitsuse esindajad eesotsas linnapea J. Lusti, abilinnapea J. Lutsu, Narva-Jõesuu linnaosa valitsuse esimehe A. Põderi, linnainsener E. Ottingu ja teistega. Õhtul kell 1/2 10 korraldati kuursaalis õhtusöök. Öökorterisse paigutati külalised kuursaali.
Esmaspäeval kell 10 annab Narva-Jõesuu linnaosa valitsus külalistele rannakohvikus hommikeine. Kell 12 sõidetakse Narva, kus tutvustatakse linna vaatamisväärsusi.
Kava järele jätkub Narvast sõit üle Jõhvi Rannapungerjale, kus maanteede talituse poolt antakse Peipsi kaldal eine. Sealt jatkub teekond üle Mustvee ja Torma Tartu, kuhu loodetakse jõuda kell 21.30. Seal võtab külalisi vastu Soome konsul Tartus, dir. Kõva ning annab eine. Ööbitakse Tartus ning sealt jätkub teekond edasi Lõuna-Eestisse.
Soome teedeminister Väinö Salovaara.


PÄEVALEHT 1.08.1939, LK 7

Eesti kaudu käib õigem olümpiatee
Soomlased kartsid halbu teid, kuid leidsid rahuldavaid
Kihutamist koos soomlastega
Nüüd nad kihutavad läbi Eesti Läti rajani ja õpivad tundma meie maastikku ja suvituskohtade elu, maanteede kõverikke ja tolmu. Ega nad palju ei avalda, mis nende ringsõidu sihiks ja miks nad just tänavu esmakordselt võtsid ette pika reisi. Lasevad paista nagu oleksid niisama lõbureisil ja kõik on - hauska. Et nende teedeminister V. Salovaara on vaikne töömees, kes Soomes 4 aasta jooksul maanteede korrastuse alal palju korda saatnud ja kes oma alasse nii kiindunud, et tahab tingimata näha, kuidas on maanteed korrastatud ja mida tal oleks sel alal juure õppida Eestist ja Lätist. Ja olümpiakomitee juhte E. v. Frenckell, tema, noh teeb sõidu kaasa kui Soome autoklubi esimees, ning olümpiakomitee tegelasi, majorid Hausen ja Timgren kui autoklubi liikmed. Ning "Kaleva" reisibüroo dir. Virmaila ja Soome reisibüroo dir. Charpentier - eks nemadki tunne huvi säärase ringsõidu vastu kui turismikorraldusega tegelevad juhtivad isikud. See on väga viisakas nõnda kõnelda, et meil, kui juhtub midagi halvasti olema, ei tarvitseks häbeneda.
Kui aga soomlaste ekskursiooniga kaasa sõita, siis kogeb mootorspordis võhikki, et ei olda mingil lõbusõidul. Lõbusõitja tahab sõidul mõnuleda, maastikku vaadelda, aga mitte kihutada sageli kuni 100-km tunnikiirusega, mis nii mõnelgi meie autosportlasel võttis südamealuse nii külmaks, et tuli kuuldavale protestivaid hääli. Soomlased tahtsid nimelt katsetada, kuidas meie teed kiirust lubavad ja kuidas siis tolm sõidukeid pimestab.
Juba Kohtla-Järvel pihtis üks avameelsemaid, et nad tulnud Eestisse kõige halvemate eelaimdustega, kartes meie teede kitsust, kõverust ja eelkõige muidugi tolmu. Aga juba esimese 50 km järele haihtunud nende kartused. Meie teede laius rahuldab neid üle ootuste ja kõverikud käänakud - noh, need ju nii tühised, et Soomes ei pandagi sääraste ette hoiatusmärke, Soomes peetakse meie käänakuid lausa sirgeks teeks. Jah-ah, tulge Soome, küll siis näete, missuguseid sõlmi viskab kaljudevaheline tee.
Tolmu suhtes oli meil aga õnne. Tundus, nagu oleks maanteedetalitusel eraviisiline kokkulepe ilmataadiga, kes andis kergeid vihmasagaraid parajasti just siis, kui maantee tolmama kippus.
Kui Tallinna ümbruskonna paesele kõledusele silmad kinni pigistada, siis meie maastik oli soomlastele meele järele. Kollendavad rukkipõllud piiravad Virumaal maanteid müürina, kartul õitseb, tõuvili sinendab - see kõik tõendas, et meie maapind on sigiv ja kasvatab rikkusi. Nii mõnigi soomlane ohkas südamest - oh, kui ka meil oleks nii palju laiu ja siledaid põlde!
Lühikestel vahepeatustel kostis soomlastelt vaid - hauska ja kaunis. Aga kui jõuti põlevkivitööstuste rajooni, siis soomlaste imestus aina kasvas. Kas need seal on ikka tõesti tuhamäed? Kust see tuhahulk tuleb - Ja minister Salovaara söandas ütelda Kiviõli "vesuuvi" kohta - küllap see mägi on üle 100 meetri kõrge, jah-ah.
Kohtla-Järve võttis külalised vastu pidulikult - Eesti ja Soome lippude lehvides ning kireva rahvahulgaga. Olid ju seal Narvas Alutaguse mängud, mis suuri rahvahulki kokku tõmbasid. Elevust ja noorust oli palju. Ja dir. M. Raud - tema juba mõistab asja nõnda korraldada, et kõik peavad rahule jääma. Külalisi ootas pesukausside rivi, kus sai teetolmu maha loputada. See tähelepanelikkus meeldis soomlastele. Siis serveeriti lõuna avaras rahvamaja saalis roheliste, lõhnavate kaskede vahel. Teenimine kiire ja korralik.
Dir. M. Raud ei jätnud kasutamata head võimalust, anda külalistele ülevaate meie õlitööstuse arengust. Ta tegi kõigile selgeks, et õlikivibensiin ei oma mingit halba lehka, vaid kõige meeldivama aroomi, millega vaja vaid harjuda. Avaldas lootust, et Eesti, mis on Põhja-Euroopas ainus õlitootev maa, peaks peagi vallutama kõigi Läänemerd ümbritsevate maade õliturud.
Ega sellele soovile ei vaielnud huumorikas min. Salovaara põrmugi vastu. Ta koguni arvas, et meie tolmuõli peaks olema maanteede immutamiseks küllaltki hea. Soomes tehtud katsetega ta jäävat täiesti rahule. Jääks vaid soovida, et ka Eesti ise kord niikaugele jõuaks, et oma õliga teeb maanteed tolmukindlaks. Noh, ütles lõpuks, eks tuleval aastal on see asi teil juba korras ja olümpiakülalised võivad ilusti läbi sõita.
Oli sagimist ja seletamist õlitööstuse vaatlemisel. Mida rohkem dir. M. Raud seletas, seda rohkem sadas küsimusi. Ja keemiaprofessor Vendt polnud küsimistega sugugi kitsi, samuti ka v. Frenckell. Aga pr. Salovaara, tema pidi kõike oma silmaga nägema ja käega katsuma. Et pruunist kivitükist saab bensiini, mitmesuguseid õlisid ja asfalti, see pani mõndki soomlast mõtlema. Ja all kaevanduses, kus õhk on külm nagu jääkeldris, seal oli jälle vaadata ja imestada, et käikude kogupikkus ulatub 25 kilomeetrini, et maa all töötab 900 töölist jne.
Pisikese teelt eksimisega, milles avaldus meie autosportlaste distsiplineerimatus, jõuti õnnelikult Orule - ehkki üks omamaalasi suvatses põhjendamatult kurjustada, et hulk inimesi olevat olnud surmasuus!?
Jah, pargiasjanduses olete meist kaugelt ees, oli soomlaste ühine arvamine.
Vabariigi president näitas end külalislahke peremehena oma kodus. Lihtsalt riietatult ja koduselt kõnetas ta külalisi ja palus neil hea maitsta karastavaid jooke, võileibu, marju ja Oru aias kasvatatud meloone. Presidendi lihtsus ja sõbralikkus võitis soomlaste südamed päriselt. - Säärast kaunist vastuvõttu poleks me julgenud oodata - ja milline loss! Siin tahaks alati elada ja olla - arvasid soomlased, kui autod surisesid Narva-Jõesuu poole, kus jälle ootasid tervitused ja peaasi - puhkus.
Kuidas jäid soomlased esimese matkapäevaga rahule?
Oivaliselt.
Ja kuidas on olümpiakülaliste juhtimisega Eesti kaudu?
Siin pole teil midagi karta, on soomlaste ühine vastus. Kust me siis nad peaksime läbi juhtima? Kas Rootsist? Jah, sealtkaudu tuleb muidugi norralasi, inglasi ja daanlasi. Teised rahvad aga peaksid suunduma Soome just Eesti kaudu, sest see on loomulik ja mugavam tee. Stokholmist Turgu on ju laevatee palju pikem kui Tallinnast Helsingi. Ja teiseks, esimene laevatee läheb läbi skääride, kus suurtel laevadel ohtlik liikuda. Põiki üle Soome lahe on aga vaba vesi, kus suuremadki ookeanihiiglased võivad takistusteta kursseerida. Ja miks tele, eestlased, üldse kahtlete, et te ei suuda päevas läbi lasta 4000-5000 olümpiakülalist?! Ainult pisut enam hoogu ja ettevõtlikkust korraldamisel, siis läheb kõik hästi. Meie pole siia tulnud nurisema ega vigu otsima, vaid hoogu andma ja sidemeid looma Helsingi olümpiamängude heaks kordaminekuks.
Nii rääkisid soomlased.
Eks kuuleb, mis nad kõnelevad siis, kui ringreis tehtud ja Tallinna tagasi jõuavad.

Soome teedeminister ja autosportlased Tartus
Tartu, 31. 7. Soome autosportlased eesotsas teedeminister V. Salovaaraga ja Eesti Autoklubi juhtivate tegelastega jõudsid Tartu täna kell 1/2 8 õhtul. Tartust sõitsid külalistele Rannapungerjasse vastu Soome konsul dir. A. Kõva ja autoklubi liikmed, kokku 6 autoga. Rannapungerjas oli soomlastele korraldatud vabaõhueine maanteede talituse poolt.
Tartu jõudes tutvuti kõige pealt Eesti rahvamuuseumiga ning siis siirdusid külalised hotellidesse. Õhtul oli soomlastele Soome konsul dir. A. Kõva poolt korraldatud dinee "Vanemuises".
Soomlased rääkisid meie teede kohta, et need on üldiselt head, kuid tolmavad liig palju ja on natuke liig kõvad, mistõttu jõnksutavad liialt.
Homme hommikul kella 10 paigu lahkuvad külalised Tartust, et sõita Elva kaudu Valka ja sealt üle piiri Lätti. Eestisse jõuavad nad tagasi Pärnu kaudu reede õhtul. Laupäeval kella 12 ajal on Pärnu kuursaalis eine ja siis alustatakse sõitu Tallinna. Pühapäeva tahab minister Salovaara kasutada Tallinna linnaga tutvumiseks.
Vasemal: dir. M. Raud annab seletusi õlitööstuse kohta, temast vasemal pr. ja hr. Salovaara. Paremal: vabariigi president K. Päts teretab Oru lossi rõdul külalisi. All: Autode karavan maanteel.


POSTIMEES 1.08.1939, LK 6

Soome autoklubilased saabusid Tartu
Külaliste hulgas ka Soome teedeminister V. Salovaara. - 22 auto karavan jätkab täna reisi lõuna poole
Eile kell 7.30 õhtul jõudsid Tartu Soome Autoklubi ja olümpiakomitee tegelased, kellega Eesti tutvumisreisi tegi kaasa ka Soome teedeminister Väino Salovaara koos abikaasaga. Külalised sõitsid 10 autol, kuid Tartu saabus 22 autot, kuna saatjateks oli Eesti Autoklubi ja teedeministeeriumi tegelasi 12 autol. Soome konsul Tartus dir. A. Kõva sõitis külalistele vastu Mustveesse.
Soome külalised soovivad tutvuda meie teeoludega, sest loodetavasti suur osa olümpiakülalisi kasutab olümpiale sõiduks ka Eesti maanteid. Oma tutvumisreisilt läbi Põhja-Eesti, kus nad eile peatusid ka Narva taga Eesti-Vene piiril. Tartu jõudnult tegid Soome külalised väikese peatuse Eesti Rahva Muuseumis Raadil. Muuseumis võttis külalisi vastu muuseumi juhataja k.t. prl. Üprus. Kiirkäigul heideti pilk meie muuseumi väljapanekuile, millest soomlased olid vaimustatud. Kirjutati nimed külalisraamatusse ja tehti ka ringkäik muuseumi esisele kaunile terrassile.
Õhtul andis Soome konsul dir. A. Kõva külaliste auks õhtueine ja täna hommikul kell 10 lahkuvad külalised koos saatjatega Tartust, et Valga kaudu asuda Laatre - Pärnu - Tallinna maanteele, mis kujuneb meil pea olümpiateeks. See maantee muudetakse tolmuvabaks, milleks ka eeltööd käimas.
Meie rahva omapäraga tutvumisel Raadil Eesti Rahva Muuseumis oli meie lehe esindajal võimalus külalistega mõni sõna vestelda. Soome teedeminister V. Salovaara lausub kohe, kui kuulda saab, et on tegemist ajalehemehega, et Eestis on väga palju tööd tehtud. "Oleme palju ilusat näinud ja oleme vastuvõtuga väga rahul" tähendas härra minister. Ministri abikaasa on aga veelgi jutukam ja tema arvates on Eesti edasi läinud suurte sammudega. Eriti meeldinud neile meie Vabariigi Presidendi südamlik vastuvõtt Oru lossis ja meie esimese kodaniku suviresidents. Ka olnud palju kaunist vaadata põhjarannikul ja Narva-Jõesuus, ka Vene-Eesti piiril peatatud tükike aega. Kui Harju- ja Virumaal äratanud külaliste imestust lühike viljakasv, mida ministriproua arvas tingitud olevat õhukesest mullakihist paepinna peal, siis, jõudes üha lõuna poole, Tartumaale voorete piirkonda, köitnud nende tähelepanu juba lopsakas viljakasv. Ka maastik muutunud üha vaheldusrikkamaks. Kui aga lausume omalt poolt, et Lõuna-Eestis leiate eest palju kaunima vaatepildi, siis olid külalised vaimustatud.
Kui tegime juttu meie teedest, siis lausus pr. Salovaara, et teed Eestis on head, Põhja-Eestis olevat teepind aga veidi kõva. Ka tolm tegevat natuke liiga ja autode karavanis pidanud liikuma teatud vahemaa järel, et mitte kogu aeg tolmupilves sõita. Kui aga lausume, et olümpia külaliste saabumise ajaks tahame ka selle vea kõrvaldada, siis lepiti meie teede olukorraga päris hästi.
Ka meie muuseumi väljapanekud meeldisid külalistele väga ja lahkudes lausuti, et on tõsiselt kahju, et seal nii vähe aega saadi peatuda.

Narvas tutvuti vanalinnaga
Soome olümpiakomitee ja autosportlaste ekskursioon, eesotsas Soome teedeminister Salovaaraga, kasutas esmaspäeva hommikupoolikut Narva-Jõesuuga tutvumiseks. Viibiti Rannakohvikus, kus peeti ka kõnesid. Soomlaste poolt võttis sõna teedeminister Salovaara, kes tänas Narva linna ja maavalitsuse juhte sõbraliku vastuvõtu eest. Temale vastas Narva linnapea J. Lust, kes on kohapealne Soome aukonsul. N.-Jõesuust sõideti kell 12 Narva, kus tutvuti vanalinnaosaga. Minister Salovaara ja Soome Autoklubi president külastasid raekoda, kus kirjutasid nime külalisraamatusse. Seejärel tehti väljasõit Vene piirile. Narvast lahkuti kell 1/2 2 p.l. Tartu poole.
Soome ja Eesti autoklubilasi Eesti Rahva Muuseumi ees. Esireas kolmas Soome teedeminister V. Salovaara ja neljas konsul dir. A. Kõva.


POSTIMEES 2.08.1939, LK 3

Soome autoklubilased lahkusid
Eile lahkusid Tartust Soome Autoklubi liikmed. Enne ärasõitu tegid soomlased lühikese tutvumiskäigu Tartu ülikooli. Selle käigu tegi kaasa ka Soome teedeminister V. Salovaara. Kella 10.30-ks kogunesid autod raekoja ette, kust soomlased pärast lühikest vestlust alustasid Tartust edasisõitu Valka ja sealt edasi Riiga. Soomlastega sõitsid Riiga kaasa Soome konsul Tartus dir. A. Kõva ja ka mõned Eesti autosportlased. Autosportlasi olid saatma tulnud teiste hulgas abiprefekt M. Laas, komissar Juhani, prof. E. Ein koos abikaasaga j.t.
Riiast tulevad soomlased tagasi nn. olümpia-teed mööda, tehes ühepäevase peatuse Pärnus, kust sõidetakse Tallinna ja sealt tagasi Soome.
Pildil: Soome ja Eesti autosportlased Tartu raekoja ees viimaseid ettevalmistusi tegemas enne ärasõitu. All nurgas 12. Olümpiakomitee sekr. E. Fraenckel, kes käesoleva tutvumissõidu ka kaasa teeb. On ju käesolev Soome autoklubilaste matk ette võetud peamiselt selleks, et tutvuneda olümpiakülaliste läbisõiduvõimalustega.

Südamlik vastuvõtt Valgas
Teisipäeva õhtupoolikul külastasid Valka Eestis tutvumisreisil viibivad Soome autoklubi ja olümpiakomitee tegelased. Valgas pakuti külalistele ohvitseride kasiinos Maanteede Talituse poolt lõunat Valga maavalitsuse korraldusel. Külalised saabusid kell 1/4 2 kümnel autol. Neist oli 30 soomlast, keda saatsid Eesti Autoklubi esimees adv. M. Puusepp abikaasaga, teedeministeeriumi esindaja Maanteede Talituse abidirektor Adams, propagandaametnik Tann ja teisi. Vastuvõtjate hulgas viibisid Valga maavalitsuse esindajana Valga maavanem V. Velner, linnavalitsuse esindajana abilinnapea I. Ilves, garnisoni esindajana kol.-ltn. A. Häelme ja Soome konsul K. O. Uibopuu.
Saabujaid tervitas maavanem V. Velner ja Maanteede Talituse esindaja Adams. Tervitustele vastas Soome teedeminister V. Salovaara, kes tänas vastuvõtu eest. Kell 1/2 5 sõitsid külalised üle piiri Läti Valka, kus neid võtsid vastu Läti Valga linnavalitsuse esindajad.


POSTIMEES 5.08.1939, LK 4

Soome autosportlased Pärnus
Minister Salovaara lendas Riiast otse Tallinna
Reede õhtul kella 3/4 7 ajal jõudis Laatre kaudu Pärnu Soome Autoklubi president ja olümpiakomitee liige ja ühtlasi Soome Jalgpalliliidu esimees E. von Fraenckell ja temaga koos prof. Wendt, Kaleva reisibüroo direktor Virmaila ja major Timgren, kes saabudes läksid otsekohe staadionile, kus jälgisid Eesti-Soome maavõistlust jalgpallis. Samaks ajaks saabusid Pärnu ülejäänud ekskursiooni liikmed. Soome teedeminister Väinö Salovaara loobus Riias väsitavast automatkast ja sõitis sealt lennukil Tallinna. Proua Salovaara aga jätkas vapralt reisi Pärnu. Laatre piiripunktis olid külalisi vastu võtmas meie autosportlased, nende seas Maanteede Talitusest N. Adams, Eesti Autoklubi esimees M. Puusepp ja tema abikaasa, Maanteede Talituse liikluspropaganda peasekretär Tann ja härrad Puhk ja Jeets abikaasaga. Teedeministeeriumi esindajad sõitsid Pärnu tagasi koos soomlastega. Pärnus soomlased tutvusid reede õhtul ja laupäeva hommikupoolikul kuurordiga. Laupäeval kell 12 on külalistele ette nähtud eine Rannahotellis Pärnu linnavalitsuse poolt, misjärel külalised keskpäeval jätkavad sõitu Tallinna. Tallinnas on kella 5 ajal pärastlõunal vastuvõtt Soome saatkonnas. Külalised lahkuvad Eestist suuremas enamuses juba pühapäeval, sõites Tallinnast lennukitel Helsingisse. Ülejäänud ekskursandid lahkuvad Eestist esmaspäeval laevadel. Ka autod saadetakse laevadel tagasi.


UUS EESTI 6.08.1939, LK 3

Soomlased kiidavad Eesti teid.
Jutuajamine Soome autoklubi presidendiga ja reisibüroo direktoriga. Teedeminister Salovaara lendas Riiast otse Helsingi.
Soome autoklubi liikmed, kes viibisid Eestis ja Lätis tutvumas maanteede oludega seoses eelseisvate olümpiamängudega Soomes, saabusid reede hilisõhtul Lätist tulles Pärnu. Pärnu oodati ka Soome teedeministrit Salovaarat. Sinna saabus aga ainult tema abikaasa. Minister Salovaara ise kasutas lennuteed, lennates Riiast laupäeval üle Tallinna Soome. Tallinnas peatus lennuk vaid mõnikümmend minutit, mille kestel minister Salovaara käis hetkeks lennujaama hoones, jatkates kohe lendu Helsingi suunas.
Laupäeval tutvusid Soome külalised Pärnu kuurordiga, käisid rannal ja külastasid ka supelasutust. Kell 12 päeval andis linnavalitsus külaliste auks rannahoones eine.
Kell 2 päeval alustati sõitu Tallinna, kuhu jõuti enne kella 5. Kohe pärast seda koguneti Soome saatkonda kella-viie-teele.
Soome autoklubi president ja olümpiakomitee liige E. v. Frenckell seletas jutuajamisel Pärnus "Uus Eesti" kaastöölisele järgmist:
Eesti maanteede seisukord üllatas meid kõiki. Teie teed on üldiselt väga head. Nad on küllaldaselt laiad ja väga hästi liiklemismärkidega tähistatud. Eriti hea mulje jätsid meile Eesti magistraal-maanteed. Mõnes kohas tuleks siiski kasutada tolmu sidumiseks sellekohast õli.
Küsimusele, kuidas toimub Soome maanteede tolmuvabaks muutmine, märkis E. v. Frenckell, et Soomes on maanteed külade ja asulate vahel suures enamuses immutatud tolmusiduva õliga. Ohtrasti on asutud ehitama ka asfaltteid.
Edasi oli meie kaastöölisel pikem jutuajamine "Kalevala" reisibüroo direktori E. Virmailaga, kes tähendas, et Soomes on hakatud jällegi huvi tundma Eesti suvituskohtade vastu, eriti just Pärnu vastu. Direktor Virmailal teadaolevatel andmetel on käesoleval suvel soomlased Eestit külastanud sama elavalt kui 1927. a., kui meie kuurortides oli mäletatavasti "soomlaste aasta". Edasi märkis kõnetatav, et peaksime oma turismile pöörama veelgi suuremat tähelepanu, kuna see ala paremini korraldatuna tooks sisse veelgi suuremaid summasid. Soomele annavad turistid aastas tulu ligi 16 milj. kr.
Ka dir. Virmaila jäi täiesti rahule meie teedega. Ainult ühes kohas kogu pika ringsõidu ulatuses jätnud tee soovida - nimelt Läti piirist Kilingi-Nõmmeni.
Soome autoklubilased lahkuvad Tallinnast osalt täna lennukiga, osalt esmaspäeval laevaga.


MAA HÄÄL 7.08.1939, LK 3

Tolmuta tee läbi Eesti.
Soomlaste soove ja hinnanguid. - Olümpiatee varustatagu bensiinijaamadega ja autoparandustöökodadega.
Soome olümpiategelased sõitsid koju.
Soome olümpiakomitee ja autoklubi juhtivad tegelased sõitsid elle kell 4 p.l. laevaga Tallinnast Helsingi. Sadamas olid külalisi saatmas Eesti autoklubi tegelased, teedeministri abikaasa pr. Viitak oli tulnud saatma Soome teedeministri V. Salovaara abikaasat, kes kogu aeg ringsõidust osa võttis. Teedeministeeriumist olid saatmas ins. R. Adams j.t.
Soome külalised viibisid nädalapäevad Eestis ja Lätis ringsõidul, et tutvuda meie teede oludega ja lahendada kohal rida praktilisi küsimusi, mis on seoses olümpia-aegse liiklemisega.
Soomlased saabusid Pärnust Tallinna laupäeval kell 5 p.l., mille järele Soome saatkond korraldas lühikese vastuvõtu.
Pühapäeva ennelõunal korraldati väiksemaulatuslik nõupidamine olümpiaaegsete liiklemisküsimuste selgitamiseks.
Nõupidamisest võtsid osa Eesti autoklubi esimees Puusepp, abiesimees E. Puhk, ins. R. Adams ja Tamm, soomlastest olümpiakomitee liikmed Frenckell, prof. Wendt, major Hausen j.t. Peale selle korraldati lühemaid väljasõite Tallinna ümbruse teedel, mille järele lõunatati ja asuti laevale.
Oma muljetest kõnelesid soomlased, et nad on meie teede oludega jäänud kõigiti rahule. Eriti oli neile meeldinud Pärnu ja selle rannahotell, mida nad pidasid eeskujulikuks.
Teatavasti meie teed tolmavad, millele ka soomlased tähelepanu juhtisid, kuid olümpia ajaks tahetakse vähemalt üks tee tolmuvaba hoida. Soomlased soovivad olümpiakülaliste läbilaskmiseks ühte peateed, millest jatkub küllaldaselt liiklemisnõuete rahuldamiseks.
Olümpia-tee tuleks varustada bensiinijaamadega ja autoparandustöökodadega, mis mitme olümpia-tee puhul ületamatult raskeks muutuks. Soomlastele oli meeldinud, et juba praegu oli võimalus tee ääres olevates bensiinijaamades autode tanke täita.
Eriti muret tekitasid soomlastele olümpiakülaliste autode parkimise võimalused. Tuleb arvestada sellega, et Tallinna võivad sõita umbes 4000 autot. Palju neist Helsingisse edasi toimetatakse, pole veel teada. Meie poolt seletati, et Tallinnas on siiski võimalus mitme tuhande auto parkimiseks mitmesuguste tööstuste, näituse j.t. hoonetes. Vajaduse korral võidakse ehitada ka vastavad katusealused või parkida suvisel ajal hoopis vabas õhus.
Soomlased lahkusid Eestist parimate muljetega.


PÄEVALEHT 13.12.1939, LK 7

Eestlasi Soome autoklubi auliikmeteks
Nagu nüüd on teatavaks saanud, valis Soome Autoklubi oma auliikmeteks Eesti Autoklubi esimehe adv. M. Puusepa, abiesimehed dir. Ev. Puhki ja konsul A. Kõva ning maanteedetalituse abidirektori ins. R. Adamsi ja liikluspropaganda sekretäri H. Tanni. See austusavaldus Soome Autoklubi poolt meie autosportlastele ja liiklustegelastele on tänutäheks nimetatud klubi liikmeskonnast koosneva ekskursiooni vastu vast möödunud suvel juuli lõpul ja augusti alul. Tollal mäletatavasti sooritasid Soome automobilistid, eesotsas Soome tolleaegse teedeministri V. Salovaara ja ASK presidendi E. v. Frenckeliga, pikema ringsõidu Eestis, tutvudes meie maanteede-oludega ja tollal päevakorral olnud olümpiamängude külaliste läbilaske võimalustega Eesti kaudu.


galerii[ät]hot.ee