Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT AJALUGU - EESTI AEG UUDISED



ARTIKLEID AUTONDUSEST


TALLINNA POST 26.08.1938, LK 5

        

Eesti autovabrikandid.
Ka meil tullakse toime auto ehitamisega. - Veoautod Eesti ja välismaa ühistööna. - Viljandi "lendava paruni" suured plaanid.


Küll kummaliselt uskumatu - kuid meil siiski võib rääkida Eesti autotööstusest. On ikka arvatud, et kui asi puutub mootoritesse, siis neid võivad ehitada kas sakslane või ookeanitagune jänki, kuna eestlase ülesandeks on üksnes nende eest raha maksta ja mootoreid käsitada. Nii arvatakse seda ka autode kohta. Kuid tõepoolest on nii, et meil aastate jooksul tähelepandamatuna on elujõuliseks kasvanud teatud liiki autotööstus. See iseenesest polegi meie tööstuse komplitseeritud tippsaavutis, nagu sellisena võiks märkida meie autotööstusele lähedast ning nüüd elujõuliseks osutunud kodumaist mootoritööstust.

Vähemalt konjunktuur ja lubadused vihjavad sellele, et lähemal ajal võiksime juba sõita autos, mille kohta võib ütelda, et pool selle ostuhinnast ja väärtusest kodumaise tööna on jäänud Eestisse. Tuntud viljandlane Ungern-Sternberg, meie eralennuasjanduse pioneere, rahvapäraselt tuntud "Viljandi lendava parunina", viibib praegu Kopenhaagenis, et seal läbirääkimisi pidada ülemaailmliselt tuntud autofirma harutööstusega. Ungern-Sternberg tahab jõuda nii kaugele, et edaspidi meil selle autofirma sõidukeid sisse veetakse vaid alusraamina ja mootorina, kuna kõik lisandused, selle hulgas tähtsamana sõiduki kere, valmistatakse Eestis.
Samalaadilisi ja veelgi kaugemale küündivamaid sihte taotleb Jaak Puhk ja Poegade autoosakond. Viimane on majandusministeeriumile esitanud palve, et äril lubataks mootorsõidukeid importida enam mitte üksnes valmissõidukitena, vaid üksikosadena.
Sõidukite kokkumonteerimine toimuks juba Eestis, samuti ka sõidukite värvimine ja polsterdamine. Nende töödega jääks valmisauto müügihinnast vähemalt pool Eestisse. Selle loa saamisel jõuaksime Taani, Norra ja Rootsi jälgedesse, kus kõik välismaised autod imporditakse üksnes osadena. Meie autoärid toonitavad, et eriti oleks vastuvõetav ning teostatav veoautode osadena importimine. J. Puhk ja Poegade üritus poleks Eesti oludes täiesti uudne, kuna omalajal tagasihoidlikus ulatuses autode monteerimist ning osadena importimist teostas ka H. Winnali autoäri.
Kuid ka nende soovide täitumiseta võime rääkida Eesti autotööstusest. Meie tööstused ja ärid pole küll müügile lasknud ühtki sellist autot, millel ka mootor on valmistatud kodumaal, kuid kodumaise tööstuse kombinatsioonina pooltosin aastat tagasi valmis Tallinnas Feierbachi metallitööstuses auto, mille kohta ükski välismaine autofirma enam ei saaks maksma panna oma päritolu õigusi. Feierbachi tehas kasutas selle sõiduki ehitamiseks Ameerikast tellitud "Continental" mootorit, kuna auto alusraam ja muud osad olid ehitatud tehase poolt või väiksemas ulatuses kasutatud teiste välismaiste autofirmade tooteid. Feierbachi tehaste auto, mille järglasena tehased seni pole turule lasknud uut eksemplari, omalajal oli esitatud Tallinna näitusel ja vastupidava sõidukina on ta praegugi liikvel. Kuuldub, et Feierbachi tehastel on autode ehitamise alal teostamisjärgus ka uusi kavatsusi, kuid nendest rääkimist peetakse varajaseks.
Kuid ka praegu välismaised autod, eranditult just veoautod, milliseid võõrapäraseid firmanimetusi nad iganes ka kannavad, teatud ulatuses esindavad kodumaa tööd. Sest eriti viimaste aastate jooksul pole enam sisse toodud ühtki "pärisvalmis" veoautot. Välismaiselt firmalt tuleb vaid auto shassii - alusraam, kuna auto kere ehitatakse Eestis. Samuti on ka autobustega ja kaubaveotõldadega. Autobuste kerede ehitamise alal oli esimesi pioneere o.-ü. "Mootor", mille täiuslikus töökojas laiemaulatuslikult võeti tarvitusele terasvõrestik, mis autobuste kerede ehitamisel vastupidavamana ja praktilisemana hakkas asendama tavalist puusõrestikku. Varem oli terassõrestikku autobusekerede ehitamisel kasutanud ainult "Ilmarise" tehas. O.-ü. "Mootor" valmistab autobusi eranditult ainult oma ettevõtte liinidele. Tema kõrval on suurimaks selle ala ettevõtteks Ungern-Sternbergi tööstus Viljandis, kus on valminud ka Tallinna ja Tartu linna uued luksusautobused. Töö ise kiidab tegijat; ka välismaalased pole suutnud tagasi suruda kiitust meie autobuste kohta - need olevat mitmekordselt eeskujulikumad ja luksuslikumad, kui mujal suurlinnade tänavail liikuvad "bensiinikärud".
Möödunud aastal imporditi Eestisse 592 veoautot, kuna sel aastal on neid senini sisse toodud 384. Ka nüüd veerema pandud sõidukid on Eesti ja välismaa ühistöö. Suurimaid ja vanemaid sellelaadilisi autotööstusi Tallinnas ja kogu Eestis on Ed. Altpere autokerede tööstus, selle järele "Ilmarine", Roosimann ja teised. Ed. Altpere töötab ka Puhkide autoosakonnale, kuna selle käsutuses olev "Ilmarine" ei suutvat kõiki tellimisi täita. Roosimanni autokerede tööstus võib uhke olla sellele, et siin on kere ja juhiruum ehitatud Eesti suurimale veoautole, mille kandevõime on 9 tonni.
Autofirmad ka ise ei salga, et autokerede ehitamine kodumaal tähendab meile suurt kokkuhoidu. Nelja-tonnise veoauto kere ehitamine ja muu selle juure kuuluv varustus maksab kodumaal valmistatuna ümmarguselt 700 krooni ja ühetonnise kaubatõlla kere ei lähe maksma palju üle 1500 kr. Kuid välismaalt impordituna võetakse juba üksnes tollimaksu autokeredelt 3-6 kr. kilolt!
Sõiduautode kerede kodumaal valmistamise kohta üks autofirma ütleb, et sellest meie oludes ei tulevat midagi välja, teised aga ennustavad ka siin suuri tegevusvõimalusi. Need firmad, mis välismaalt impordivad valmisautosid, toonitavad, et meie tööstused ei suuda võistelda välismaise tööstusega, et meie töö kuidagi kujuneb krobeliseks ja kandiliseks - tähtsamana sellest aga ka kallimaks välismaalt valmina toodud autost. Kalkuleeritakse, et keskpärase autotõlla kere kodumaal ehitatuna läheb maksma 1600 krooni, kuid välismaalt tooduna see olevat ligemale 1000 kr. võrra odavam. Kuid kodumaised autokerede tööstused loodavad spetsiaalmasinate soetamisel tööga sama hästi toime tulla, nagu nad seda on näidanud veoautode juures. Ja tõendusena näidatakse kodumaal ehitatud sõiduautode keresid. Tõsi küll, tuliuutele sõiduautodele on meil senini vaid üksikjuhtumitel keresid ehitatud, küll aga "voolujooneliseks" või autojuhtide keeles - "küürakaks" muudetud mõnigi iganenud tüüpi taksiauto. Ainult tähelepanelik silm märkab, et siin on tegemist vana tüübiga, kõrgete ratastega ja kõrgete telgedega masinaga. Kuid neid silmatorkavusi ei suuda kõrvaldada ka eeskujulikem tööstus.
Eesti "autotööstuse" esimesi tooteid on tööstur Aleksander Puhki elamu-auto, millega A. Puhk sooritas pikemaid reise Lõuna-Euroopasse, Shveitsi ja mujale. Veoauto alusraamile ehitatud sõiduk on muudetud mugavaks koduks. Siia on ehitatud kuus magamiskohta; ei puudu ka pika reisi mugavuseks vajalised asjad, nagu pesulaud, riietekapp ja - tilluke veinikelder.
Uut hoogu ja uusi tegevusalasid kodumaisele autotööstusele loodetakse, kui meilgi hakkavad tarvitamist leidma nn. "auto-suvemajad". Sellised kahe rattaga kärumajad, mis võetakse tavalise sõiduauto sleppi. Kerge ehitusega järelsõiduk sisemuselt on mugava sisustusega majake, kus on ruumi nädalalõpu veetmiseks, magamisplatsideks, roogade meisterdamiseks ja kõigeks muuks. Tõesti - meeldiv ja isegi hädavajaline riistapuu vaba loodust armastavale rahainimesele, samuti aga ka niisugustele ametmeestele nagu teemeistritele ja teistele, keda ametikohustused alati hoiavad liikvel. Kuid senini pole ükski meie rahameestest jõudnud autokaravani omandamiseni. Sest selline riistapuu välismaalt tellituna maksab vähemalt 3000 krooni.

/Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/



galerii[ät]hot.ee