Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT AJALUGU - EESTI AEG UUDISED



ARTIKLEID AUTONDUSEST


Väljavõtteid aastatel 1933-1937 ajalehtedes Rahvaleht, Vaba Maa ja Sõnumed ilmunud rubriigist AUTOuudiseid; lisaks mõned lühemad sõnumid ka muudest lehtedest


1933

Rahvaleht 04.05.1933
Kes ostsid uusi autosid
Majanduslik kitsikus ja autodele määratud kõrge tollimaks on autode sissevedu tunduvalt vähendanud. Käesoleva aasta nelja kuu jooksul on Eestisse toodud ainult 8 sõiduautot, iga kuu kohta kaks autot.
"Derulufti" lennuseltsi sõitudeks toodi sisse väike "Opel". Sama masina ostis endale "Esto-Muusika" direktor Mihkel Piperal, kes seda suvel kasutab peamiselt nädalalõpusõitudeks Pärnu...
Inglise masina "Morris" ostis endale valmisriietekaupmees Rubanovitsch, sama, kes müüb riideid 6-kuulise järelemaksuga. "Morrise" ostis ka Tallinna kodanik Vihm. Juut Epstein, Tallinnas tuntud moekaupluse omanik, ostis "Ford-Juniori", mis teatavasti on Ameerika masinaid. Direktor Vold. Menning ostis endale saksa masina "Adleri". Osaühisus "Tallinna külmutushoone" direktorite sõitudeks osteti "Armstrong" sõiduauto. Põllumajandusliku keskühingu "Estonia" direktor R. Uritam tõi endale välismaalt "Mercedes" auto. See on Saksa masin, kallis mark, luksusauto, kuigi pruugitud. Maamehed saavad oma või ja peekoni eest ikka vähem ja vähem, eks nende eest rassimiseks "põllumeeste oma ühistegelise ettevõtte" direktor muretseski endale isiklikuks tarvitamiseks luksusauto...

Rahvaleht 16.05.1933
Autodeost on muutunud viimastel päevadel elavamaks. "Standard" autode esindaja müüs kaks prooviks tellitud masinat: ühe 4-tsilindrilise masina ostis linnaaednik Lepp, arvatavasti oma poja jaoks. Teine masin läks ühele põllutööministeeriumi ametnikule, kes tegeleb riigimõisade järelevalve alal.
Saksa konsul Witte ostis oma poegade jaoks väikese "Opeli". Sõiduk toodi 10. mail laevalt maale. Konsulihärra enda auto kannab viimasel ajal suurt punast haakristilippu.
Luule Vinnal, omaaegse "autokuninga" Hans Vinnali tütar, saab neil päevil remondist kätte oma vana "Fiat" masina. Auto on läbi teinud noorendamisoperatsiooni ja kindlasti äratab tänavail tähelepanu oma värvidega: kere hele-beesh ja porilauad (tiivad) kirsipunased ...
Tantsuõpetaja Herbert Küttim ostis ära Joh. Freybachi 6-tsilindrilise sportauto "Auburni", makstes selle eest kuuldavasti 3500 krooni. Ostes auto, H. Küttim müüs ära oma mootorratta. Seega tuleb tal ühest klubist teise mineku "liigud" teha, saades autoomanikuks.
Võimlemisõpetaja magister Grünberg, kes on ka noortem. kristliku ühingu tegelane, ostis endale "Austin"-auto.
25. mail peetaval autode võidusõidul tuleb tõsiselt arvestada autosportlase Pipraga, kes tõi endale Belgiast "Delage" auto. Kuigi masin on pruugitud, peaks ta heal teel "võtma" oma 180 kilomeetrit.

Rahvaleht 13.06.1933
Mööblitööstur Kärt Harju tänavalt ostis endale sõiduauto "Standart", majaomanik Lillenberg 4-istmelise sõiduauto "Chevrolet". Poola õhusõiduühing "Lot" ostis 4-tsilindrilise "Fordi".

Sõnumed 07.09.1933
Tallinna uued autoomanikud.
Direktor Meyer, põhja paberi- ja puupapi vabrikust ostis endale "Graham" tõlla, 6-tsilindrilise ameerika masina.
Advokaadi miljoni-masin. Juudi soost advokaat Markowitsch, kelle elukoht Vene tänaval, ostis endale 8-tsilindrilise "Graham" auto. Sõiduk on kallimaid luksusmasinaid, mis viimasel ajal eraisikute poolt ostetud, kuna maksab 9800 krooni, seega ainult paarsada krooni alla sendimiljoni.
Krasnokutski, Tallinnas pikemat aega tegutsenud kuldasjade ja kalliskivide ülesostja, omandas "Ford-Junior" sõiduauto, 4-tsilindrilise ameerika sõiduki.
M. Hornbruch ostis endale 6-jõulise "NAG", 4-tsilindrilise saksa auto.
Emma Treufeldt ostis "Austin" tõlla, inglise sõiduauto.
Joosep Lääne omandas "Ford-Juniori" tõlla, ameerika päritoluga auto.
August Saring hakkas autoomanikuks, ostes saksa sõiduauto "Opel".
Aug. Zimmerman, tuntud autosporditegelase Zimmermani poeg, sai oma nimele "Auburn" masina. Autosportlased kõnelevad, et noorhärra Zimmerman autoomanikuna on "oma isa poeg".
Karl Schneider ostis 8 H.P. "Fordi", ameerika masina, kuna Elmar Umblia ostis 12-jõulise "Fordi" tõlla. Saksa saatkonda Reinebecki nimele toodi sisse "Mercedes-Benz" masin.

Pealinna Teataja 09.09.1933
Uudis jõumajanduses.
Möödunud reedel demonstreeriti ajakirjanikele ja kutsutud külalistele Ülemiste jaama läheduses A.-B. Örebro puusöegaasigeneraatorit, traktori kündmisel jõuandjana. Uus gaasigeneraator, mida köetakse puusöega, ähvardab meie jõumajandusse tuua täielikku pööret odava küttevõimaluse tõttu, mis tuleb 50-80% odavam senistest kütteainetest. See sobib traktoritele, teehöövlitele, veoautodele, omnibustele ja kohalseisvatele mootoritele.
Demonstratsioonile palutud võõrad sõidutati kohale Scania-Vabis'e luksus-omnibusel ja sealt tagasi. Muude hulgas viibisid seal ka Scania-Vabis'e peadirektor hra G. Lindmark, puusöegaasigeneraatori leiutaja vend L. Svedlund ja mõlemate firmade peaesindaja Eestis ja Soomes, hra A. Posti. Kuuldavasti on puusöegaasigeneraatori litsentsi omandanud Pärnu tööstur M. Seiler, kes neid hakkab valmistama kodumaal.

Sõnumed 19.10.1933
Kuus uut autoomanikku.
Uusi sõiduautosid on ostnud Tallinnas järgmised isikud ja ettevõtted:
- Roman Birkenberg, advokaat, ostis 6-hobusejõulise prantsuse sõiduauto, "Renault" tõlla.
- T. Raudsepp ostis endale väikesejõulise inglise sõiduauto, lahtise "Austini".
- Mietens, ärimees Merepuiesteelt, ostis 3,5-hobusejõulise lahtise inglise sõiduauto "Morris". Vana auto jättis Mietens Poolamaale, kus sõites tal auto puruks läks.
- Friedrich Bergmann ostis 6-hobusejõulise "Renault" tõldauto.
- Ernst Behr, kes pärit tuntud kalatöösturi perekonnast, ostis lahtise ameerika sõiduauto "Chevrolet".
- Pealinna elanik Hornbruch ostis 6-hobusejõulise saksa "NAG" tõldauto.
Peale siinmainitute ostis "Goldfields'i" õlivabriku juhatus Tallinnas 3-teljelise tankveoauto kiviõlide vedamiseks.
Enne hooaja lõppu sügisel osteti veel mõni mootorratas ja rida pruugitud sõiduautosid on läinud uute omanike valdusse.



1934

Rahvaleht 06.02.1934
Uued autoomanikud.
Uued sõiduautod on ostnud järgmised kodanikud: Proua Betty Besprosvanie - "Studebaker" sõiduauto. Masin on üks nendest, mis olid endise a.-s. "Silva" laos. Morduch Besprosvanie - "Renault" sõiduauto. Üks samasse suguvõssa kuuluv Besprosvanie ostis "Ford" sõiduauto. Aksel Taube - sõiduauto "Hillman". "Ovo" ostis ameerika sõiduauto-tõlla "Graham", 14 hobusejõudu. Abram Schein ostis väikese tõlla "Continental", ameerika sõiduki. Eesti Panga pearaamatupidaja hra Fried ostis pruugitud "Wanderer" sõiduauto. Walter Hörschelman ostis "DKW" sõiduauto. Jaan Kullamaa ostis pruugitud "Opel" sõiduauto. H. Kulden ostis "Fiat" sõiduauto. Dr. E. Hubel ostis ameerika sõiduauto "Marquett".
O.-ü. "Mootoril" valmib luksusomnibus.
Osaühisus "Mootoril" on Kopli tänaval ehitamisel luksusomnibus, mis tuleb samane, kui läinud sügisel Tallinnas käinud rootsi omnibus, mis äratas siin suurt tähelepanu. Omnibus, milles tuleb 41 istekohta, pannakse käima mõnel elavama liikumisega maaliinil ja vast ka Tallinna - Kose ja Pirita liinil nendel päevadel, kui sõitjaid on eriti rohkesti.

Rahvaleht 14.04.1934
Uusi autoomanikke Tallinnas.
Viimastel nädalatel on Tallinnas uusi sõiduautosid ostnud järgmised asutused ja isikud:
Eesti Maapank ostis Ameerika auto "Continental", 8-hobusejõuline tõld, esindus vennad Uibopuu.
A.-s. "Viktoria" ostis "Chevrolet" sõiduauto, lahtine sportmudel.
Leo Stillmark omandas Saksa autotööstuse masina "Opel", 7-hobusejõulise tõlla.
Endel Davidoff ostis Inglise masina, "Austini" sõiduauto, esindus Kapsi ja ko.
Tallinnas 279 defektiga autot.
Linna liiklemisinspektsiooni korraldatud jõuvankrite ülevaatusel leiti korras olevat ja lubati käiku 759 autot ja 101 mootorratast. Tagasi saadeti mitmesuguste vigade ja puuduste kõrvaldamiseks kogusummas 279 masinat. Seega kontrollimisel osutus Tallinnas iga neljas mootorsõiduk määrustele mittevastavaks.

Rahvaleht 03.05.1934
A. Eerik ostis auto.
Tuntud piiritusemees Arnold Eerik, kes viimasel ajal elab väljapool Tallinnat, ostis endale uue auto "Auburni" Zimmermani kaudu. Kuuldavasti masin maksis 1350 dollarit. Kuna Eerikul oli hooaja kättejõudmisel autoostuga kiire, tellis ta sõiduki telegraafiteel.
Esimene "Peugeot" Tallinnas
Kaubamaja R. Niibo võttis enda kätte prantsuse auto "Peugeot" esinduse. Masina tutvustamiseks hr. Niibo sõidab Tallinnas selle firma autoga. See on praegu ka ainuke "Peugeot" Tallinnas. Kuigi meil vähetuntud, see masin on välismail võidusõitudel edukalt esinenud.
Dir. Aavakivil uus auto.
"AEG" Tallinna osakonna direktoril R. Aavakivil, kellel on Nürnbergis asuva autovabriku "NAG" autode esindus, on uus sõiduk, mis praegu on alles "sissesõitmisel", kuna masin on seni katnud vaid 400 kilom. Oma vana "NAG" Aavakivi müüs Riiga.
Punase asemel sinine...
Tallinnas kuulus "punane auto", mida Leppo Markowitschi juhtimisel võis ööseti näha sõitmas Viru ja Valli tänaval, on nüüd kuhugi kadunud. Leppo Markowitsch ostis uue auto, sinise "Chevrolet" Kochilt, makstes 2500 krooni. Kuid Grinstan sõidab ikka veel oma vanaga ...

Rahvaleht 10.05.1934
Autod raadioga.
Tallinnas on liikvele tulnud autod, mis varustatud raadio-vastuvõtjaga, nii et juhil ja sõitjatel on muusika omast käest. Praegu on üks selline raadioga varustatud sõiduk Tallinnas liikvel taksoautona.
Hra Kerman "Tarmost" on sellise sisseseade muretsenud ka enda masinale. Auto-raadio läheb maksma 350-400 krooni.
Dr. Palu ostis auto.
Tallinnas praktiseeriv arst dr. Palu hakkas neil päevil autoomanikuks. Auto on praegu "sissesõitmisel".

Rahvaleht 12.05.1934
Jälle uusi autoomanikke.
Hooaja saabumisel on autoesindused viimastel päevadel müünud rea uusi masinaid, autosid ja ka mootorrattaid.
Alfred Kapper, eluk. Lai tän., ostis endale uue "Aga"-tõlla. Neid masinaid ei olnud viimastel aastatel Tallinnas juure tulnud.
J. Oja, "Ilmarise" direktor, ostis "Chevrolet" auto. Uudiseks selle masina juures on esimese telje spiraalvedrud.
S. Johanson, linnaarhitekt, ostis "Ford" tõlla.
Fritz Kagge, kohvikuomanik, omandas "Renault" auto.
Viktor Steinfelds, firma Treubluti ärijuht, ostis "Chrysler" auto. Sama "Chrysleri" ostis ka Gerhard Koch. Dr. Palu ostis prantsuse päritoluga auto "Peugeot".
Asutused ja ettevõtted ostavad autosid.
Eesti Maapank ostis uue auto "Graham" tõlla. "Derulufti" õhusõiduseltsi kohapealne esindus ostis "Opel" tõlla, saksa auto. Kindlustusselts "Eesti Lloyd" ostis uue "Chevrolet" auto. Enne samal kindlustusseltsil on sõiduautona "Auburn".
Uusi mootorrattaid.
Aiandusteadlane Erich Lepp, linnaaedniku poeg, kes tuntud ka mootorsportlasena, ostis endale "Harley Davidsoni" soolomasina.
Autode ja mootorrataste esindus J. Freybach müüs esimese "New-Imperial" mootorratta Tallinnas. Selle uuttüüpi mootorratta ostjaks on Artemi Elvelt.
Hiigelomnibus käiku.
Linna liiklemisinspektsiooni poolt anti osaühisus "Mootorile" luba käiku lasta hiigelomnibus, mis kaalub 7000 kilogrammi. Kõnesoleva omnibuse kere ehitati Tallinnas, kuid schassii ja mootor on pärit Rootsi "Scania-Vabis" vabrikust.

Rahvaleht 17.05.1934
Prefektuur ostis auto.
Tallinna-Harju prefektuur ostis eile 12-hobusejõulise Ameerika auto "Graham Paige". Sõiduk osteti Tatsilt, kellele anti vastu prefektuuri vana auto ja mootorratas ja maksti veel ka raha lisaks. Seni oli prefektuuril kaks autot ja üks mootorratas. Mõlemad autod olid aga võrdlemisi vanad.
Ostetud "Graham Paige" on poolpruugitud, sõitnud 20-tuhat kilomeetrit, kuid väga heas seisukorras.
Tulemas 3 "Auburni".
Valuutakursid on praegu soodsad Ameerika autode ostmiseks, kuna dollareid saab isegi "mustalt börsilt" alla 4 krooni. Seetõttu on Ameerika autode ostmine elav. Praegu on tulemas kolm "Auburni": üks riigi põlevkivitööstusele, teine pr. Eerikule (end. piiritusemehe abikaasa) ja Tallinna ärimees Taarile.
Kuuldavasti on ka "Ford" autosid müünud võrdlemisi elavalt.
Tollimaks pidurdab autoasjandust.
Meie autoomanikud, peamiselt taksoautode omanikud, kurdavad, et tollimaks autodelt on liig kõrge, nimelt 100 krooni hobusejõult. Kõrge tollimaksu tõttu on raske uuendada autode koosseisu, milletõttu meie taksoautod muutuvad ikka viletsamateks.

Rahvaleht 31.05.1934
Nõukogude Vene autod Balti riikidesse.
Nõukogude Venemaa kavatseb Balti riike, Eestit, Lätit ja Leedut üle ujutada odavate autodega, mis ehitatud Venemaal ja varustatud vanasüsteemiliste "Ford"-mootoritega. Auto hinnaks tulevat 250 dollarit. Samal ajal "Ford"-autod Ameerikas maksavad 500-580 dollarit vabrikust ostes.
Nõukogude Venes on suurim autovabrik Gorki linnas. Nagu nimetatud autovabriku direktor S. Diakonov seletas, tahetakse Venemaal lähema 4 aasta jooksul teha suuri pingutusi, et järele jõuda Ameerika autotööstuse saavutustele.
1934. aastast kuni 1938. aastani tahetakse Gorki vabrikus autodevalmistamist tõsta 17.000 masinast 150.000 masinani aastas. 1935. aastal tahetakse hakata valmistama autosid uute neljatsilindriliste "Ford"-mootoritega. Ka kaheksatsilindrilise "Ford"-mootori tarvituselevõttu on kaalutud, kuid mootor ei olevat veel annud küllaldaselt rahuldavaid töötulemusi. Alles 1936. aastaks loodetakse Venemaal ehitada autosid ka 8-tsilindriliste "Ford"-mootoritega.
Venelased ise kinnitavad, et nende autotööstus peab veel tegema palju pingutusi, et jõuda järele teiste maade autotööstusele. Ei saa salata, et Vene autod ei ole kvaliteedilt kuigi head. Nende turustamine Balti riikides võiks olla võimalik autode odava hinna tõttu, kuid rahvamajanduslikult ei oleks sellise odava ja halva kauba sissetoomine sugugi soovitav.

Rahvaleht 07.06.1934
Uusi autoomanikke Tallinnas.
Pealinlastest on autosid ostnud järgmised isikud: Eberhard Vogdt, eluk. Masina t. nr. 8 ostis sõiduauto "DKW", 2,9 hobusejõudu, hind 2900 krooni.
Ferdinand Adoff, kelle elukoht V. Posti 7, ostis "Renault"-tõlla, esindus B. Sabsay ja Ko. Mootor on 8-hobusejõuline.
Arwid Nottbeck, vann. advokaat, ostis "Plymouth-Chrysler"-tõlla, mootor 12,5 hobusejõudu. Sõiduki hind - 5000 kr.
Ernst Deutsch, kelle elukoht V. Roosikrantsi tän., ostis 8-hobusejõulise "Renault" tõlla, hind 4000 kr.
Viktor Steinfels, eluk. Pikk tän. 18, ostis "Plymouth-Chrysler" tõlla, mootor 12,6 hobusejõudu. Sõiduki hind 4600 krooni. Ost toimus vabrikust.
Direktor V. Päts ostis endale pruugitud "Armstrong" sõiduauto ühelt kohalikult autoomanikult.
8 uut mootorratturit pealinnas.
Tallinna mootorratturite perre on juure tulnud rida isikuid, kes ostnud uusi mootorrattaid.
Jaan Mallo, eluk. Kunderi 24, ostis f-ma Tormolenilt "NSU" mootorratta, küljekorvita. Sõiduki hind 1185 krooni.
Eugen Glaudan, eluk. Vaksali puiestee nr. 8, ostis "Rudge", hind 1750 kr.
Aleksander Petrov, Vilmsi 50, ostis küljekorvita mootorratta "New Imperial". Sama masina ostis ka Kuno Brindfeldt, eluk. Katusepapi 7. "New Imperiale" esindab f-ma Freybach.
Vladimir Kärk, eluk. Kaasani 19, ostis küljekorvita "Rudge", hind 1300 kr.
Aleksander Barst, Vana-Kalamaja 5, ostis Freybachilt "Indian" soolomasina.
Konstantin Baranov, Köhleri 30, ostis "Rudge" mootorratta.
Max Lauter, Tolli tän. 4, ostis mootorratta "Calthorpe", sporttüüp, esindus f-ma Saar. Sama sõiduki ostis ka Voldemar Aug, eluk. Narva maantee nr. 14.

Rahvaleht 09.06.1934
Uusi autoomanikke Tallinnas.
Uusi autosid Tallinnas ostsid järgmised isikud: Mark van Jung, S. Roosikrantsi tän. nr. 4-b, "Renault" tõld, 5,6 hobusejõudu, esindus B. Sabsay ja Ko.
Gerhard Koch, Toompuiestee nr. 21, "Chrysler-Plymouth", tõld, 12,6 hobusejõudu, hind 4000 krooni.
Pr. Rita Maltzan, Girgensoni tän. 12 ostis "Opel" kabrioleti 4000 krooni eest. Auto oli ostmisel parajasti "sisse sõidetud", sõitnud 4000 kilomeetrit.
Juhan Teiman, eluk. Sõja t. 28, ostis "Opel" tõlla, 8 hobusejõudu, hind 5200 krooni.
Maria Stepanov, eluk. Narva mnt. 31-35, ostis "Citroen" auto, mootor 15 hobusejõudu.
Osaühisus "Mootor" ostis "Renault" omnibuse, mootor 12 hobusejõudu, hind 7000 krooni.
Firma "Puhk ja Pojad" ostis veoauto "GMC", mootor 13,5 hobusejõudu.
Jüri Erin, Järve tän. nr. 15, ostis veoauto "Ford", mootor 12,6 hobusejõudu, kandejõud 2000 kilogrammi, hind 4000 kr.
Punasele Ristile kingiti auto.
Firma "Trankmann ja Ko" annetas Eesti Punasele Ristile suurematüübilise sõiduauto "Flint". Punane Rist ehitab sõiduauto ümber sanitaarautoks, et sõidukit kasutada haigete veoks.
Majandusministri otsusega vabastatakse auto seetõttu ka sisseveotollist, mida muidu tuleks maksta ligi paartuhat krooni.
Mootorsõidukite juureostu bilanss.
Käesoleva aasta jooksul, esimesest jaanuarist kuni tänapäevani on Tallinnas asuvate isikute ja ettevõtete poolt ostetud 32 uut sõiduautot, 13 uut veoautot ja 19 uut mootorratast.
Pruugitud mootorsõidukeid on ostetud järgmiselt: sõiduautosid 25, veoautosid 11 ja mootorrattaid 15.

Rahvaleht 20.06.1934
3 "Auburni" saabusid.
Varem tellitud kolm Ameerika paremat autot, "Auburni", saabusid Tallinna. Üks neist sõidukitest läheb Arnold Eeriku abikaasale, teine riikliku põlevkivitööstuse direktorile Rauale ja kolmas kaupmees Taarile.
Eeriku ja Raua "Auburnidel" on peal ka raadiovastuvõtuseadeldis.
Uusi autoomanikke Tallinnas.
Kudumistööstuse ja äri omanik Feldhuhn ostis "Standart" tõlla, 1934. aasta mudeli.
Pealinnas tuntud arst dr. Juss ostis Puhkide firmalt inglise auto "Vauxhall".
Kino "Amori" omanik Ehrlich ostis Kapsi käest ameerika auto "Willys".
Teedeministeerium ostis Puhkide firmalt "Chevrolet'" auto.
Saadik Otto Strandman ostis endale Pariisist "Buick" auto.

Rahvaleht 09.07.1934
Uusi autoomanikke ja juhte.
Tööstur M. Luther, samanimelise vabriku direktor, ostis 8-tsilindrilise "Ford" auto.
Rein Veiler, osaühisus "Vaba Maa" ajalehtede reklaamiosakonna juhataja, müüs oma mootorratta ja ostis Inglise päritoluga tõldauto "Hillman".
Tartu pank ostis tõldsõiduauto "Chrysler".
Kohalik Nõukogude Vene saatkond ostis "Buick" auto. Sõiduk osteti välismaalt.
Pr. Salme Meerits, endise ministriabi ja praeguse direktori A. Meeritsa abikaasa, sooritas autojuhtimise eksami. Nagu eksamikomisjonilt kuuldud, on proua S. Meerits oma ülesandega tulnud tublisti toime.

Rahvaleht 16.07.1934
Tollimaks Inglise autodelt alanes.
Eesti-Inglise kaubaleping, mis Londonis kirjutati alla, näeb ette autode sisseveotolli alandamise Inglise autodele 25 protsenti teiste autodega võrreldes. Seega Inglise autodelt võetakse tollimaksu igalt hobusejõult 75 krooni senise 100 krooni asemel. Soodustatud tolli alla lähevad Inglise autod kuni 11 hobusejõuni.
Uusi autoomanikke.
Lutheri vabriku insener soomlane Salmen-Osten tõi endale Soomest "Studebaker"-tõlla, mootor 13 hobusejõudu, sõiduki hind 6500 krooni.
Kohalik Nõukogude Vene saatkond maksis oma "Buicki" eest, mis toodi Ameerikast, 2235 dollarit, meie rahas ümmarguselt 8500 krooni. Auto toodi sisse tollimaksuta, nagu see võimaldatud diplomaatlikkudele esindustele.
Saksa saatkonna teenistuses seisev Alexander Dörnberg tõi endale Saksamaalt "Wanderer"-tõlla.
Uus "Renault".
Prantsuse "Renault" autode esindus tutvustas ajakirjanduse esindajaile "Renault" uusi mudeleid. Seni tunti siin "Renault" autosid, mis olid määratud Prantsuse asumaade jaoks, nüüd aga "Renault" pakub sõidukeid moodsas väljatöötuses.
"Renault" vabrikus töötab 32.000 töölist, vabrik valmistab peale autode ka tanke Prantsuse sõjaväele. Viimane uudis autode alal, mis "Renault" välja lasknud, on väike sõiduk "Celtaquatre", mis oma 6-hobusejõulise mootoriga arendab kiirust kaugelt üle 100 kilom. tunnis. Sama tugeva mootoriga, kuid suurema korpusega on "Renault"-auto "Monaquatre", mis 100 kilom. peale kulutab bensiini 10 liitrit. Suuruselt järgmine on "Primaquatre", mootor 8 H.P. "Vivaquatre" omab samuti 8 H.P. mootori, kuid on suurem kui "Primaquatre". Bensiini tarvitab "Vivaquatre" sajal kilom. 12 liitrit.
Kõik need masinad on 4-silindrilised. Peale nende vabrik valmistab 6- ja 8-silindrilisi autosid, veoautosid, autobusse jne. Eestisse toodud "Renault"-autode hind on tüübi järele 3400-4500 krooni, tollimaks juure arvatud.
Pariis-Billancourt'is asuvate "Renault"-vabrikute esindajana viibis Eestis dipl. ins. P. Tarot. Prantslased on huvitatud oma autodele Eestis turu võitmisest. Kohalik Prantsuse saadik, minister Bruere käis koos Eesti ajakirjanikega vaatamas "Renault"-autosid.
Prantsuse moodsad sõidukid jätavad välimuselt hea mulje. Kuidas on nende vastupidavus meie teedel, seda peab muidugi näitama tarvitamine tegelikus elus.

Rahvaleht 18.07.1934
Kaitseministeerium ostab autosid.
Kaitseministeerium tahab osta kaitseväe tarviduseks rea uusi jõuvankreid: kolm sõiduautot, 3 veoauto alust ja ühe omnibuse aluse. Peale "Renault" autovabriku on pakkumistega esinenud "Chevrolet", "Ford", "Plymouth", "Auburn" j.t. Autode ostu suhtes võetakse arvesse ka seda, millised riigid on väljaveomaadeks meie kaupadele.
Mootorratturite pere suureneb...
Uusi mootorrattaid on omandanud: Joh. Pärner ostis korvita mootorratta "Excelsior", Põllupüü "Matchless" soolomasina, Peeter Rull Harley Davidsoni soolomasina. Ernst Rotberg ostis "TWN" mootorratta ja Robach "Velocette" korvita mootorratta.
Uusi autoomanikke.
Tallinna elanik Wolf Hirschik ostis Inglise sõiduauto "M.G.", Vogt ostis "Renault" sõiduauto, Järlov "Standart" sõiduauto. Hans Warlich omandas Saksa sõiduauto "DKW", Rene Bokovnev Saksa sõiduauto "Audi", insener Martin, ehitustööde ettevõtja, "Willys" sõidutõlla. Riigivanem K. Pätsi isiklik auto "Armstrong-Siddeley" läks ostu teel Haiba mõisa omaniku Rosenthali kätte.

Rahvaleht 25.07.1934
4000 kilomeetrit omnibusel.
Eesti keskkooliõpetajate organisatsioon korraldab pikeima omnibusesõidu, mis meie inimesed millalgi ette võtnud, nimelt Tallinnast Rooma. Sõit võetakse ette omnibusel selleks, et oleks võimalik tutvuda maastikuga kõigis riikides, kust läbi sõidetakse. Raudteel on hoopis vähem võimalusi tutvuda looduseiluga ja rahva elu-oluga kui omnibusesõidul. Pika sõidu kulud on ligi pool miljonit, peale selle osavõtjate ülalpidamisekulud.
Uusi autoomanikke.
Tallinna rätsepmeister Gustav Reisman ostis endale prantsuse auto "Peugeot", esindus kaubamaja R. Niibo.

Rahvaleht 22.08.1934
Proua, kes ei kartnud politseid.
Tallinna autosportlased olid väga üllatunud, kui nägid pr. Gerretzit, samanimelise mereväekapteni abikaasat, sõitmas linnas ringi Harju maavalitsuse eksamikomisjoniga ja sooritavat autojuhtimise eksamit.
Proua Gerretz sõitis oma "Opeliga" Tallinnas juba üle 3 aasta ja nüüd selgub, et tal kogu selle aja jooksul ei olnudki luba auto juhtimiseks ja et ta alles nüüd sooritas eksami. Pr. Gerretz, kes sõitis Tallinnas autoga võrdlemisi palju, nähtavasti oskas liiklemispolitseist alati nii mööda manööverdada, et ta ei kukkunud sisse loata sõitmise pärast.
Uusi autoomanikke Tallinnas.
Tallinna elanik Karl Valter ostis "Renault" sõiduauto ja Patrick Scheel "M.G." sõiduauto. Johansoni nimelise paberivabriku aktsiaselts ostis "Buick" sõiduauto, 15 H.P. tõld.
Uusi veoautosid ostsid: August Berg ("International"), Aleksander Mänd ("Reo"), Tulder ("Chevrolet") ja veoäri "Auto" - omanik Muni ("Dodge-Brothers").

Rahvaleht 17.09.1934
Jaapani autod Eesti turule?
Jaapan teeb jõupingutusi oma odava kauba mahutamiseks Euroopa riikide turgudele. Jaapanlased kavatsevad Rootsi kaudu saata oma autosid ja mootorrattaid ka Eesti turule. Keskmised autod (muidugi ilma sisseveo-tollita) maksavad 1000 krooni ümber, mootorrattad 400-500 krooni.

Rahvaleht 26.09.1934
Uusi autoomanikke Tallinnas.
Insener Karl Gangnus ostis "Opel" sõiduauto, tõlla, mootor 1,3 liitrit.
"Kawe" shokolaadivabrik ostis kinnise tõld-veoauto "Chevrolet".
Eduard Kartus ostis 8 H.P. sõiduauto "Renault".
Naismootorratturite hulka tuleb juure Agnesse Kook, kes ostis endale "New-Imperial" mootorratta ilma külgvankrita.
"AJS" mootorratta ostis endale noor Adamka, Tallinna jalanõudeäri omaniku poeg.
Johannes Uukkivi ostis soolo-mootorratta "Raleigh", kuna Kiseritski omandas "BMW" mootorratta.

Rahvaleht 28.09.1934
Uusi autoomanikke Tallinnas.
Uusi autosid on Tallinnas ostnud järgmised isikud:
August Jürman ostis tõld-sõiduauto "Standart", mootor 6 hobusejõudu.
Eduard Donald ostis inglise tüüpi tõld-sõiduauto "Ford", mootor 8 hobusejõudu.
Wetter-Rosenthal ostis inglise päritoluga sõiduauto "Singer".
Veoäri pidaja Johannes Ots ostis "Ford" veoauto, Leonhard Krevald aga "Chevrolet" veoauto.

Rahvaleht 31.10.1934
Uusi autoomanikke Tallinnas.
Prl. Alice Rillo ostis "DKW" lahtise väikeauto.
Advokaat Valter Johans ostis "Chevrolet" sõiduauto, mootor 11 hobuse jõudu.
Advokaat Kromel tõi endale Soomest lahtise "Ford" sõiduauto, mootor 8-silindriline.
Aleksander Schilling omandas "Chrysler" sõidutõlla.
A.-s. Siegel ostis saksa sõiduauto "Audi", 8-hobusejõulise tõlla.
A.-s. "Eesti Paber" ostis "Chevrolet" veoauto.
Ärimees van Jung ostis "Renault" sõiduauto, mootor 5,6 hobusejõudu.
Van Houten ostis kaheistmelise sportkupee "Chevrolet", mootor 12 hobusejõudu.
A.-s. "Eesti Siid" omandas "Buick" sõiduauto.
"Võhma eksporttapamajad" ostsid kaks "International" kinnist veoautot-tõlda.
Georg Neuhaus ostis külgvankriga mootorratta "Calthorpe".

Rahvaleht 23.11.1934
Uusi autoomanikke Tallinnas.
Läti kodanik Jahnis Streipa, kes elab Tallinnas S. Tatari tänaval, ostis endale Saksa auto "Opel", mootor 8 hobusejõudu. Jahnis Streipa, kolonel-leitnant, on Läti kaitseväeline esindaja Eestis.
Hans Frischik ostis endale Saksa väikese sõiduauto "Adler".
Uksehoidja - autoomanik.
Oma isikliku auto omamine Eestis on ikka rikkuse või hea teenistuse tunnus. Direktorid-autoomanikud vast ei teagi, et kodanik Järlov, kes mitte kaua aega tagasi ostis endale "Standart" sõiduauto, on riietehoidja "Gloria-Dancingi" restoranis.
Et paljude direktorite põli ei ole nii hiilgav, tõendab see, et nimetatud restorani peremehel hr. Lellepil ei ole oma autot, samuti mitte ka "Gloria" kino ja restorani majaomaniku, aktsiaseltsi "Royal-Filmi" direktoril hr. Fallsteinil.



1935

Rahvaleht 16.01.1935
Esimene Nõuk.-Vene auto Tallinnas.
Nõukogude Venemaa hakkab saatma Eesti turule oma autosid. "Esimese pääsukesena" registreeriti 3 1/2-tonnine veoauto "Zis" (Zavod imeni Stalina - Stalini nimeline tehas). Auto registreeriti ärimees Trummi nimele.
Uusi autoomanikke Tallinnas.
Leo Stillmark ostis "Mercedes-Benz" sõiduauto, mootor 7 1/2 hobusejõudu.
"Kawe" shokolaadivabrik ostis uue "Citroen" sõidu-tõldauto.
Majandusministeerium ostis "Reo" veoauto, mootor 16 1/2 hobusejõudu.
Boris Sabsay ostis uue "Renault" sõiduauto.
Aktsiaselts "Eestisiid" ostis veoauto "Diamond".
Eesti Punane Rist ostis uue kinnise sanitaarauto.

Rahvaleht 20.03.1935
Uusi autoomanikke.
Uue tõldauto, firma "Morris", ostis Tallinna ärimees James Ridell; auto on 4-hobusejõuline, 4-istmeline ja maksab 2850 kr. Sama tüüpi ja samahinnalise auto ostis võidusõitja Sava Kletzky, kes vahetab neljarattalise sõiduki korviga mootorrattaga. Rohelise "Morrise" ostis veel ärimees Morenschild ja Arnold Lõvi Tallinnast; punase samajõulise "Morris"-auto omandas ärimees Winterfeld.
Viieistmelise "Mercedes Benzi" ostis Scheeli panga direktor Egon Koch ja maksis selle sõiduki eest 6850 kr. "Linke ja Martinson" on omandanud 5-istmelise "Chrysler" auto 5750 krooni eest ning August Külm 5-istmelise "Mercedes Benzi" 5250 kr. eest; loetletud masinad on 8 h.-j., varustatud raadiovastuvõtjaga.
"Opel" kinnise tõldauto ostis ärimees H. Besproswanie. Auto on viimane mudel, 8 h.-j.
Kaks "Opel-Blitz" veoautot on ostnud A. Tusti ja Aleks. Allikkivi Kilingi-Nõmmelt ning Russman Pärnust. Nimetatud jõuvankrid on 14 h.-j.
"DKW" mootorratta 250 ccm., hinnaga 1050 kr. ostis R. Kabrits Tallinnast.

Vaba Maa 24.04.1935
Rekordne autodeost.
Automobilismi arenemise mõttes käesolev aasta tõotab kujuneda rekordseks: veel millalgi varem pole nähtud nii suurt elevust autode ostmisel. Hooaja alul, 1. aprillist kuni ülestõusmispühadeni registreeriti linnavalitsuses 75 uue jõuvankri ost. Nende hulgas on 42 sõiduautot, 17 veoautot ja 16 mootorratast. Uusi autosid on ostnud riigiasutused ja eraisikud. Üks Tallinnas asuv autodeesindus on aasta algusest kuni senini müünud üle kümne sõiduauto. Lisaks mainitud 75 jõuvankrile on Tallinna liiklemisse juure tulnud veel need uued autod ja mootorrattad, mis registreeritud Harju maavalitsuses ja kaitseministeeriumis, sest kaitseväe autod registreeritakse erikorras.
Maa ostab veoautosid.
Käesoleva kevade jooksul võib märgata eriti elavat veoautode ostmist maale. Uusi sõiduautosid maale ostetakse väga harva, harilikult lähevad provintsi pruugitud autod Tallinnast. Kuid veoautosid maamehed ostavad tuliuusi. Elavat veoautode ostmist maale seletatakse seega, et kaubaveol hobusetransport on välja suremas ja põllumajandussaaduste linna ja raudteejaamadesse toimetamisel kasutatakse veoautosid. Isegi palkideveol pärast lumeminekut kasutatakse meeleldi veoautosid. Seetõttu oli talvel ja kevadel Tallinnas autokursustel õppimas palju noormehi maalt.

Rahvaleht 10.05.1935
Värskeid sõidukiteomanikke.
Uusi autosid on ostnud viimastel nädalatel rida isikuid ja asutusi. Ärimees Bergmann omandas 4-istmelise, 4 h.j. "Morrise" 28.500 kr. /viga, üks "0" liigne/ eest. Taksojuht Peters Pärnust ostis 5-istmelise modern "Chrysleri", mis varustatud raadioaparaadiga. Sõiduk on 15 h.j. ja maksis 6700 kr. Samahinnalise, sama firma auto omandas "Kiviõli" direktor Keltser. "Morris" veoauto ostis A.-s. Ginovker. Kandejõud 2 tonni, hind 3800 kr. Bulldog-tüüpi "Morrise" ostis ärimees Koslov Tartust. Sõiduki kandejõud 3 t., hind 4250 kr., 3 h.j. "Austini" omanikuks hakkas ärimees Viilukas Tallinnast, makstes masina eest 2500 kr. Samatüübilised 4,5 h.j. sõidukid omandas Luscher ja Matieseni ärijuht Matvejev Tallinnast ja ärimees Alavere Võrust. Esimese sõiduki hind 3500 kr. ja teise 3250 kr. Samatüübilise ja sama suure sõiduki ostis Veljaminov Viljandist ja 4 h.j. tugevusega masina J. Eier Tallinnast. Võidusõitja King ostis kuningavõlliga 350 ccm. "Velocette" ja maksis selle eest 1500 kr. 250 ccm. "Velocette" ostis veel dr. Vestmann Võrust, hinnaga 1200 kr. ja 350 ccm. suuruse "A.J.S" Mölder Tallinnast. Moodsa "Rudge'i" omandas rkl. Aleksander Oinas Tallinnast.

Rahvaleht 17.05.1935
Värskeid sõidukite-omanikke.
Autonäitusel kujunes sõidukite müük elavaks ning ärid jäid müügitehingute arvuga täiesti rahule.
"Austin" masinaid osteti näitusel kaks. 6-hobusejõulise Austin-tõldauto omandas "Eesti Philipsi" ärijuht A. Ernst ja maksis selle eest 4400 kr. Poole vähema võimsusega "Austin"-tõlla ostis ärimees Boorman 2300 kr. eest. Mõlemad sõidukid on 4-istmelised.
8,5-hobusejõulise ja 4-istmelise "Willis" tõldauto ostis firma "Luscher & Matiesen".
Väikesetüübilise "Morrise", hinnaga 2850 kr., valis "Eesti Lloydi" esindaja Ploom Rakest ja "Lier & Rossbaumi" meister Jürgenson - Tallinnast. Mõlemad sõidukid on 4-istmelised ja 4-hob.-jõulised tõllad.
Cabriolet "Mercedes Benz" meeldis Tamsalust pärit lubjatöösturile Limbergile, kes ostis selle luksustüübilise sõiduki 5300 kr. eest. Sõiduk on 4-istmeline ja 6,5 h.-j. Samatüübilise sõiduki ostis taksojuht Traubenberg Tallinnast 6650 kr. eest. See moodne taksoauto on varustatud raadio, kütte ja udu-, kauge- ning lühivalgustusega. Seega oleks see pealinna moodsaimaks üürisõidukiks.
Mootorrattaid "Velocette" ostsid: võidusõitja Nöörmann - 350 cm sõiduk on varustatud kuningavõlliga ja maksab 500 kr. Vabrikuametnik Nikker ostis sama firma 1300-kroonise sõiduki. Sama suure ja sama hinnaga mootorratta ostis konstaabel Poots ning tartlane Lamp. Üleajateenija Room Tartust valis 250 ccm "Velocette'i" ja maksis 1000 kr.
"A.J.S." mootorratta 500 ccm ostis teemeister Sihver Koerust ja samasuure ning samatüübilise sõiduki teemeister Kaldasau Türilt, hinnaga a 1300 kr. Laiuse koolijuhataja Elmar Arro ja ärimees Lang Türilt ostsid 350 ccm "A.J.S.-id" hinnaga a 1150 kr.

Rahvaleht 07.06.1935
Värskeid sõidukiteomanikke.
Tööstur Hans Kross ostis neljaistmelise "Austin-Ten" tõlla hinnaga 3250 kr. Ärimees Lohvart Rakverest valis endale "Austin Seven" neljaistmelise tõlla ning maksis 2300 kr. Ärimees Ed. Koop'ile meeldis "Austin Ten" kabriolettauto, mille hind 3750 kr. Samatüübilise ja samahinnalise sõiduki on omandanud ärimees Leminovitsch Tallinnast.
Mootorsportlane E. Glaudan hakkas "Adler Trumpf" limusiini omanikuks ja maksis uue sõiduki eest 4500 kr. "Adler-Trump" limusiine on omandanud veel a-s. Tormoleni direktor M. zur Mühlen ja kaubanduskontori omanik O. Raudsep. Elemenditööstur K. Mühlwerk ostis 4700 kr. eest samatüübilise limusiini ja sõitis masinale Frankfurti ise järele. Uue autoga tahab ta teha Euroopas pikema matka. Sama firma junior-tüübilised autod on ostnud raadiotööstur T. Maasik ja lendur P. Olt hinnaga a 3350 kr. Nagu hr. Mühlwerkgi, sõidavad ka nemad ise oma autodele järele. Nimetatud tüübilisi masinaid on ostnud veel raadiomehed E. Davidov ja C. M. Freiberg, motosportlane H. Prüüs Tartust, V. Märtson ja E. Schmidt Pärnust.
"Auburn" autosid on ostnud: Keemiatööstuse omanik prov. Lill, pangadirektor Piiroja ja omnibuseliinipidaja Kook Tartust. Samatüübilised luksussõidukid omandasid veel ärimehed J. Kodres ja Kristiansen ning Tallinna kaitseliidu malev.
Mootorratta "A.J.S." 350 ccm ostis dr. Palm-Leiss Märjamaalt, hinnaga 1110 kr. "A.J.S." 250 ccm valis Tartus Treffneri gümnaasiumi õpetaja Hinzer ja maksis selle sõiduki eest 975 kr. Väikese, 250 ccm "Jamesi" omanikuks hakkas neil päevil "Tekla" raamatupidaja Hendrikson. Sõiduk maksis 900 kr.
Ärimees Tammann Tartust ostis "Mercedes Benz" viieistmelise luksussõiduki, mis haruldane selle poolest, et temal mootor asub taga. Sõiduk maksis 4100 kr. Ärimees Pekkel Tallinnast omandas bulldogtüüpi "Morris"-veoauto hinnaga 3850 krooni.

Uudisleht 11.08.1935
Auto-uudised
Tuntud Tallinna autosportlane Leopold Markovitsh ostis omale Tshehhi "AERO" sportauto. See on esimene Tshehhoslovakkia auto Eestis, ja pealeselle üks huvitavamaid konstruktsioone maailmas. "AERO'l" on ederatta vedu ja n.n. pendel-teljed ees ja taga. Pendel-telg muudab teatud mõttes järskudel kurvedel ratastevahet laiemaks ja hoiab sellega ära sõiduki libisemist ehk ümberminemist. "AERO" raam on koostatud kahest teraskastist ja nende külge shveissitud põhjast, millega on kätte saadud paenduvuskindel platvorm kere kinnitamiseks. "AERO" vabrik Prahas on õieti lennukitehas, see paistab ka auto ehitusest välja: kerge ja vastupidav oli nähtavasti ehitajate motto.
Esindaja, firma "Baltik'u" härrad kinnitasid, et "AERO" roadsteri maksimaal kiirus peab ületama 100 km tunnis ja et mootor 30 h.j. arendab ainult 3200 tiiruga/min. Nagu teada, võitsid "AERO" sõitjad mineval aastal Monte-Carlo sõidul omas klassis 3. koha, startides Ateenast.

Vaba Maa 30.08.1935
NMKÜ OSTIS UUE AUTO.
Lisaks kahele suuremale õppeautole NMKÜ autokooli jaoks osteti "Vauxhall" auto, et härrassõitjatele, s.o. teise liigi eksamitegijatele soetada mugavamaid õppimis- ja eksamitegemise võimalusi.
"Vauxhall", 1935. a. mudel, omab 8-hobusejõulise mootori ja 6 silindrit, kaalub 1050 kilo. Väikeautodest Eestis on see ainuke 6-silindriline sõiduk.
NMKÜ on asunud kirjastama autoõppimiseks ja eksami sooritamiseks vajalist kirjandust populaarsemal ja kokkuvõtlikumal kujul, kui seda teevad tavalised õpperaamatud. Esimese väljaandena ilmus NMKÜ autokooli lektori B. Schneebergi raamatuke "Eksami küsimused ja vastused", milles on ära toodud ka jõuvankrite seadus ja selle seaduse elluviimise määrused.

Uudisleht 30.08.1935
Tartu seltskonnas võidab mootorsport viimasel ajal ikka uusi poolehoidjaid. 700 mootorsõidukist, mis aasta esimesel poolel sissetoodud, on suur osa juba tartlaste kätes. Kohvikuomanik Felix Lill sõidab pisikesel, mugaval DKW-l, mille kõrval telefonivabriku dir. Kõva suur ja tugev Buick (15 HP!) tundub hiiglasena. Kirjanik ja ärimees V. Tammani lemmikuks on elegantne Mercedes-Benz, kuna "Looduse" dir. H. Männik eelistas moodsat "Graham-Page'i". Pr. prov. Imelik omandas "Fordi" moodsa tõlla. Ärimees Formanskyle meeldis "Renault", kuna eksporttapamajade dir. hr. Saar sõidab "Hupmobilil". Tartu panga dir. hr. Piiroja eelistas elegantset halli "Auburni". Sama mark köitis ka omnibuste kuningat hr. Kooki.
Uusi tsiklimehi ja -naisi on juure siginenud paarikümne ümber. Ostmisel on aga veel terve rida vastseid autosid. Nii motoriseeruvad Tartu tänavad ikka enam ja elegantse erasõiduki ning vanamoelise takso vahel sigineb ikka suurem seisuste vahe.

Rahvaleht 04.09.1935
Värskeid autoomanikke.
"Morris" 4-hobuse-jõulised tõldautod on ostnud ins. Org ja ärimees Hans Koch Tallinnast. Sõidukid on neljaistmelised ja maksavad 2858 kr. tükk. Jaan Mitt Narvast omandas 7 hj. "Morrise" ning maksis selle eest 3900 kr. Sama firma veoauto omandas kaubakontor Lagus ja Huik hinnaga 4250 kr. "Mercedes Benz" 7 hj. cabriolet-auto ostis ärimees Tiilman, hr. Kursel ja konsul Lukk Tallinnast; esimese sõiduki hind 5300 kr., viimased kaks on tõllad ja maksavad 5250 ning 5750 kr. Hr. Gramberg ostis "Mercedes Benz" 7 hj. tõlla ja maksis selle eest 4800 kr., A-s. "Sidol" ostis sama firma 8 hj. kombineeritud kaubatõlla ja sõiduauto hinnaga 5700 krooni.
"Adler Trumpf" Junior limusiine ostsid: arhitekt H. Irschick, hinnaga 3800 kr., masin on beesh ja neljaistmeline; pr. F. Müller, cabrio-limusiini, milline on neljaistmeline, tumepunane, hind 3450 kr.; pr. A. Freiberg, samahinnalise ning samasuguse sõiduki; Antslast dr. R. Lattik, hinnaga 3350 kr.
N.S.U. 350 ccm jalakäikudega mootorratta ostis kunstnik-dekoraator V. Tomassov, hinnaga 1350 kr. Lennuväe motorist E. Linnus omandas sama firma 250 ccm. tsikli, hinnaga 975 kr. Samahinnalise ja sama firma mootorratta valis ka trammijuht E. Kull ja hr. Lipasaar Sondast. NSU Pony omandas hr. Kleesmann 750 kr. eest. 250 ccm. NSU on omandanud veel maaler Lilienthal, NMKÜ autojuht R. Mutli ning teemeistrid Lepik ja Linask, viimane 500 ccm. sõiduki.

Vaba Maa 04.12.1935
Uusi mootorsõidukeid Tallinnas.
Sügisepoolse suve jooksul on Tallinnas juure ostetud uusi mootorsõidukeid järgmiselt: "Mercedes-Benze", Saksa sõiduautosid, kokku 9, nendest kolm 6 1/2-hobusejõulised, neli 7 1/2-hobusejõulised ja üks sõiduk 11-hobusejõuline.
Tallinnas seni täiesti tundmata sõidukid olid Itaalia "Lancia" autod, milliseid kohalik Itaalia saatkond tõi endale kaks, üks 14-, teine 19-hobusejõulise mootoriga.
"Chevrolet" sõiduautodest on neli 12,9-hobusejõulise mootoriga, üks sõiduk aga 11 hobusejõudu. Peale nende on ostetud veel kuus "Chevrolet" veoautot keskmise kandejõuga.
Ameerika masinatest on mainida veel 2 "Fordi" sõiduautot 14-hobusejõulise mootoriga, "Fordi" väikeautode "Ford-Junior" (3,8) ja kaks veoautot.
"Hudson" sõiduautosid on kaks sõidukit, mõlemad 10-hobusejõulised. "Morriseid" osteti kolm, mootori võimsus 3,8 kuni 6 hobusejõudu.
Inglise 2,8-jõulisi "Austin" väikeautosid osteti kaks, Saksa "DKW" 3-jõulisi sõidukeid kolm ja 3,8-jõulisi "Adlereid" kaks. Prantsuse sõiduautodest osteti üks "Peugeot" ja "Renault", mõlemad võimsuselt alla 6 hobusejõudu.
Sõiduautodest osteti veel (sulgudes mootori võimsus): "Hansa" (6,2), "Stoewer" (6,75), "Vauxhall" (6,8), "Studebacker" (13), "Hanomag" (6), "Graham Paige" (10,6), "Audi" (9), "Opel" (8), "Citroen" (7), "Vauxhall" (7).
Veoautodest osteti 5 "Internationali", kaks "Opelit", 3-tonnine "Volvo" (Rootsi masin), "Dodge Brothers", "Hansa Lloydi" kaks masinat ja üks "Reo" omnibus.
Mootorrattaid osteti: "Rudge", "NSU", "Excelsior" ja "New-Imperial", nendest arvuliselt kõige rohkem "NSU" masinaid.



1936

Vaba Maa 26.02.1936
TALLINN OSTAB UUSI AUTOSID.
Algav hooaeg autode ostu ja üldse motoriseerimise alal tõotab kujuneda veelgi elavamaks kui oli läinud aasta. Kuigi aeg on veel varajane, on juba tehtud rida autoostusid. Jaanuarikuus osteti Tallinnas eraisikute poolt 4 sõiduautot, 8 veoautot ja kaks järelvankrit viimastele.
Veebruarikuus on seni ostetud juba 4 uut sõidu- ja 4 veoautot. Märtsikuus on oodata autodeostude arvu tõusu paarikümnele, sest ostuhimulised juba tutvuvad hindadega ja müügitingimustega autoesindustes.
N.M.K.Ü AUTOPARK SUURENEB.
Noortemeeste Kristliku ühingu autokool ostis senistele lisaks uue sõiduki "Chevrolet 901", 1936. a. mudeli. Seega autokool ostab nüüd iga aasta alul kõige uuema mudeli, et õpilasi tutvustada autotehnika viimaste uudistega. "Chevrolet 901" maksab 5000 krooni.
Autokooli kaks vanemat "Buicki" jäävad veel mõneks aastaks täitma õppeülesandeid. Läinud aastal ostetud "Vauxhall" jääb peamiselt naiskursantidele õppimiseks, sest väike ja kerge masin on hõlbus juhtida ja sellega on kerge eksamitegemisel manööverdada Toompeal kitsastes tänavates ja ümber äkiliste nurkade.
UUSI NAISAUTOSPORTLASI.
Naisautosportlaste perre tuleb lähemal ajal juure rida uusi daame. Praegu õpivad noortemeeste kristliku ühingu autokoolis autojuhtimist töösturi abikaasa pr. Varev, pr. Ollino, prl. Karotamm ja meie "sinivereliste" ringkondadesse kuuluvad prouad Bremen, Kursell ja Rosenbach. Prl. Karotamm võtab osa ka omnibuse-ekskursioonist Hispaaniasse, et tutvuda teede ja liiklemisoludega välismail ja siis järgmisel aastal võtta ette iseseisvat pikemat autosõitu välismaile.
Juhieksami sooritamise eel on veel prl. Klemmer ja prl. Schutzky. Meeskursantide hulgast torkab silma majaomanik Urla ja hr. Ilves ETK-st.

Vaba Maa 13.03.1936
Kaks maavalitsust ostsid autod.
Viljandi ja Viru ajutised maavalitsused ostsid uued sõiduautod. Mõlemad on Ameerika sõidukid "Auburn", 6-silindrilise mootoriga, mille võimsus 13,85 hobusejõudu. Nimetatud tõldautod kuuluvad 5000-krooni klassi. Esindajaks Eestis on autoklubi kauaaegne esimees J. Zimmerman, kes koos Joh. Mölderiga avas Aia tänaval autode ja kummide äri. Peale "Auburni" esindab J. Zimmerman ka Ameerika kvaliteetmasinaid "Nash".
Nagu kuulda, tahab ka mõni riiklik ettevõte osta "Auburn" autot, kuid esindus ei saa sõidukeid küllaldasel määral tuua sisse. Eesti ja Ühendriikide vahelise kaubavahetuse reguleerimatuse pärast majandusministeerium annab Ameerika autode peale sisseveolubasid piiratud määral. Ka ETK laod on Ameerika veoautodest samal põhjusel lagedad.
*
Neil päevil toodi Tallinna sadama kaudu sisse Ameerika luksusauto "Cadillac", esindus "Puhk ja Pojad". "Cadillac" kuulub üle kümnetuhande krooni klassi.

Pealinna Teataja 14.03.1936
Prantsusmaalt toodi 39 autot.
Läinud nädalal saabus Tallinna Prantsuse aurik "Hastan", tuues siia laadungina 39 autot, neist 12 sõiduautot ja 27 veoauto shassiid. Autod olid enamikus Chevrolet' vabrikust, mille esindajaks Eestis Puhk ja Pojad. Osa veoautode shassiisid läks veel E.T.K.-le. Säärast suurt autodesaadedist pole Tallinnas olnud enam mõnel ajal.

Vaba Maa 18.04.1936
Kas mootorspordi mätseen loobub?
Eesti autoklubi ja mootorrattaspordi klubide ühine häälekandja toob teate, nagu kavatseks üks meie suurimaid moto- ja autovõidusõitude toetajaid firmasid, J. Freybach, tagasi tõmbuda aktiivsest mootorspordist, kuigi temal on kõige suurem võidusõidumasinate kogu. Hr. Freybachi võidusõidugaraazhi likvideerimine mõjutaks valusalt meie mootorsportlaste peret, kellel niikuinii on vähe toetajaid. Seetõttu loodetakse, et hr. J. Freybach hooaja kättejõudmisel laseb sportlase sädemel saada endast võidu ja saadab võidusõiduradadele jooksma oma kiired masinad.

Esmaspäev 02.05.1936
Autode corso Piritale
Kell 12 päeval suundusid Piritale E. Motoklubi autod esimesele kevadisele defileele. Osavõtnud autode keskel paistis eriti silma vanade mudelite rohkus. Näha oli vaid mõningaid üksikuid uusi masinaid, kuigi neid kuulub kluppi küllaldaselt.
Rannasalongi ees oli Piritale sõitnute eraautode uhke rida: E. Deutschi "Mercedes-Benz", dir. R. Martinsoni "Chrysler", Türgi saatkonna "Buick", üks "Cadillac", ins. Pääbo "DKW", kuhu ta suur Taani dogge vaevalt sisse mahtus, "Austineid", paar uut "Chevroleti" - Pirita võttis mai vastu vääriliselt!

Vaba Maa 02.07.1936
AUTOOSTUSID.
Adv. Ado Anderkopp ostis kompressoriga sõiduauto "Graham Paige", hind 70.000 krooni /viga, üks "0" liigne/. Adv. Bock ostis "DKW". "Chevrolet" autod ostsid dr. Raukas ja restoraator Evald Palli. Tööstur A. Brandman ostis "Buicki", sotsiaalministeerium "Studebakeri". Sama sõiduki ostis ka Tallinna elanik Arn. Pipra, kuna "Buicki" ostis tööstur Valdson.
Viljandi maavalitsus ostis juba teise "Auburni", 6-silindrilise ja 5-istmelise tõlla, mootor 13,8/85 hobusejõudu. Petseri ja Viru maavalitsused ostsid "Nash" 400 De Luxe autod, mootorivõimsus 14,4/90 hobusejõudu. Viru maavalitsus ostis veel ka "Auburni".
Tartu ärimees Paabo ostis "Gramm" veoauto, kandejõud 4 tonni, mootorivõimsus 17,5 h.j. Sama auto ostis ka A. Kook Tartust.
UUSI AUTOJUHTE TALLINNAS.
Linna ehitusosakonnast on käesoleval hooajal välja antud juhtimislube järgmistele isikutele:
1. liigi juhtimisload: Johannes Arro, Priidik Aruots, Evald Tärk, Nikolai Kurvits, Leonhard-Johannes Rätsep, Heinrich Raam, Valter Purre, Alfred Mooritz, Elmar Leius, Peeter Hüüdma, Eugen Lerche, Harald Mannert, Arnold Ühtegi, Kristjan-Johannes Tambur, Eduard Matvei, Johannes Dobro, Rudolf Lipmaa, Karl Seppat, Robert Engman.
2. liigi juhtimisload: Verner Winter, Jüri Puhk, Edmund Kuuskman, Theodor Maripuu, Jaan Reidna, Ernst Ilisson, Gerhard Eylandt.
LÜHIDALT SIIT JA SEALT.
* Tallinna kino- ja äripidaja Urban on võtnud enda kätte Tshehhoslovakkia autode "Skoda" esinduse.

Vaba Maa 11.07.1936
AUTODE MÜÜK VAHETALITAJATE KAUDU.
Tallinna autoringkondades kurdetakse, et meil on läinud moodi halb komme, on tekkinud "vahetalitajad" autode ostu-müügi alal.
Niipea, kui selline "vahetalitaja" kuuleb, et keegi tahab osta autot, ruttab ta kohe autoärisse ja nõuab endale tasu auto "soovitamise" eest. Kui äri ei nõustu maksma protsente, ähvardab vahetalitaja selle firma auto ostmise ära laita. Vahetalitajad jooksevad läbi kõik autoesindused, et endale välja kaubelda suuremat protsenti "soovitamise" eest. Loomulikult peab auto ostja maksma ka vahetalitaja tasu ja auto läheb sedavõrd kallimaks.
Sellist omapärast vahetalitamist autode ostu-müügi juures ei tunta mujal maailmas. Teistes maades on autodel kindlad hinnad ja need on üldiselt teada, nii et ei ole midagi juure lisada ega maha kaubelda. Ostjal on siis kaaluda ainult seda, milline auto on temale sobiv hinnalt ja omadustelt.
Eestis valitseb automüügi alal ikka veel etteküsimise komme ja kindlate hindade puudumine võimaldabki igasuguste agentide ja vahetalitajate tekkimist.

Vaba Maa 21.08.1936
AUTOUUDISEID PAARI REAGA.
* Omnibuseliinide omanik K. Siitan ostis endale neil päevil "Nash 400" sõiduauto, 6-silindrilise mootoriga luksustõlla, mis maksis üle 6000 krooni.
* Haridusministeerium kavatseb osta tõldsõiduauto, milleks on autoesinduste vahel korraldatud võistluspakkumine.



1937

Vaba Maa 17.04.1937
TALLINN OSTAB 10 AUTOT PÄEVAS.
Autoesindused Tallinnas ei või tänavu nuriseda äri üle: nagu linna liiklemisinspektsiooni registreerimisandmetest näha, ostetakse praegu Tallinnas keskmiselt kümme jõuvankrit päevas.
Uusi sõiduautosid ostsid: Eduard Nigols - "Nash" 14,5/90 h.-j. Sõiduk läheb taksoks "börsile". August Arbo - "Opel", hind 2750 kr.; Elmar Tõrv - "Opel", hind 2990 kr.; Friedrich Kirspuu - "Pontiac", hind 5900 kr., auto läheb taksoks "börsile"; Harri Limberg - "Standart", hind 3350 kr.; Rustan Domberg - "Mercedes Benz", hind 4900 kr.; "Raadio-Kooperatiiv" - "Opel", hind 3850 kr.; Hans Kõiva - "Renault", h. 2850 kr.; Richard Martinson - "Pontiac", hind 6100 kr.; Leonid Tuttelberg - "DKW", hind 2650 kr.; Käte Vogt - "DKW", hind 2900 kr.; Nikolai Rosenbach - "Opel", hind 2990 kr.; Claus Wrangell - "Opel", hind 2990 kr. Rotermanni vabriku kontor ostis oma personaali sõitudeks "Opeli"-auto, hind 4250 kr.
Uusi mootorrattasportlasi: Konstantin Iljin - "Triumph", hind 1450 kr.; Paul Marmor - "NSU", ja Kaarel Siniveer - "NSU", hind 1500 kr.; Eduard Hein - "DKW", h. 1050 kr.; Mart Tomson - "NSU", hind 1350 kr.; Gert-Jürgen Martinson - "DKW", h. 1050 kr.; Erich Aser - "Ariel", hind 1450 kr.; Jüri Lubi - "F.N.", hind 600 kr.; Hugo Raidma - "Triumph", hind 1400 kr.; Ruttar Müürmaa - "Ariel", hind 1150 kr.
Üldse on aprillikuu jooksul juba ostetud 53 sõiduautot, 37 veoautot ja 29 mootorratast, kokku 119 jõuvankrit.
TALLINNA AUTOD "PUHASTUSTULES".
Linna liiklemisinspektor ins. J. Ivand toimetab praegu mootorsõidukite kevadist ülevaatust. Tallinna 2400 sõidukist on järelevaatusel käinud 700. Isiklikkude sõiduautode järelevaatusele toomise tähtaeg lõppes 6. aprillil ja veoautodel 16. aprillil. Taksoautode ülevaatus algab 21. aprillil.
Paljud autoomanikud ei ole oma masinaid õigel ajal toonud järelevaatusele. Need peavad nüüd andma sisse kirjaliku avalduse tähtaja möödalaskmise põhjuste kohta.
Nagu liiklemisinspektor ütleb, on läbivaadatud autode seisukord on olnud hea. Puudulikke masinaid, mis tuli tagasi saata vajalike paranduste tegemiseks, on koguarvust olnud 10-12 protsenti.
PEALINNA TOREDAD TAKSOAUTOD.
Tallinna taksoautode park uueneb jõudsasti ja juba praegu võib öelda, et vaevalt mõnes Euroopa riikide pealinnas on taksoautode kvaliteeditase nii kõrge kui Tallinnas. Taksodena pannakse käima moodsaid kvaliteetmasinaid, mis suurlinnadeski kuuluvad juba luksussõidukite liiki.
Taksoautode väärtusetaseme tõusu seletatakse üüriautode arvu ülemmäära kindlaksmääramisega Tallinna linnavalitsuse poolt. Kuna inimestel on kindlustus, et taksoautode arv piiramatult kasvab ja tekib ebaterve võistlus, mis ei võimalda autot amortiseerida. Tallinnas on publiku kasutada üüriautodena kvaliteetsõidukeid, mis peale muude mugavuste on varustatud isegi raadioga.

Vaba Maa 27.04.1937
UUS AUTOETTEVÕTE.
"Riigi Teatajas" on välja kuulutatud kaubandus-tööstuse aktsiaseltsi "Mobile" põhikiri. Ettevõte kavatseb kaubelda autodega ja teiste liiklemisvahenditega. Asutajateks on Eduard ja August Siirakid, August Külm ja Voldemar Freivald.
AMEERIKA VÄIKEAUTOD EESTIS.
Ameerikas on tarvitusel peamiselt täisjõulised autod, s.o. sõidukid, mille mootori võimsus on 10 hobusejõust kõrgemale. Eestis on Ameerika väikeautodest liikvel ainult "Willys". Hiljuti ostsid endale "Willys" autod hr. Purin Petseris ja hr. Rünk Tartus.

Vaba Maa 27.05.1937
Auto "kaitseingel".
Voolujoone moodiminek on välja tõrjumas auto senist "kaitseinglit", maskotti, mis veel paar aastat tagasi oli möödapääsmatu mitte ainult eraautode, vaid isegi taksitautode juures.
Tõldauto tagaaknal rippus kas siidist Pierrot, teddikaru või mõni muu maskott, olles ühtlasi ka autoomaniku kalduvuste ja maitse iseloomustajaks.
Tallinna automaskottidest on kahtlemata kõige populaarsem autosportlase K. Siitani auto tagaaknale kinnitatud liiklemispolitseiniku kuju. Monte Carlo tähesõidul tekitas see ülestõstetud käega nukk Siitani "Nashi" aknal kõigis suurlinnades uudishimuliku publiku seas lõbusat tuju, sest see "liiklemispolitseinik" annab järelsõitjatele autodele rahvusvahelise seismajäämisemärgi. See maskott on oma kaaslastest Eestis teinud pikima teekonna - läbi 8 riigi kümme tuhat kilomeetrit.
Ka Eesti autoklubi esimehe J. Zimmermani auto "kaitseingel" teddikaru näol on jäänud autosse püsima. Seda kirjutatakse küll rohkem autosportlase tütre prl. Lilia Zimmermani arvele, kelle arvates auto ilma maskotita olevat "lihtsalt õudne".
Siin-seal teisteski autodes, "Corso" kohviku ees ja mujal, võib autoaknal kõlkumas näha mõnda loomakest või kuju. Kuid - nagu märgitud - automaskottide suurhooaeg on mööda. Need on kallid, välismaalt toodavad iluasjad ja neid ei muretseta enam juure. Inimesed muutuvad asjalikumateks ja arvavad, et auto ei vaja enam sellist naljakat kaitselmust. Kaob tükike autoromantikat.

Vaba Maa 10.06.1937
VÄLISMINISTEERIUM OSTIS UUE AUTO.
Välisministeeriumi jaoks osteti ameerika auto "Pierce-Arrow", mille hind kataloogi järgi on 3500 dollarit. "Pierce-Arrow" on üks vähemlevinud autosid, Balti riikides neid masinaid üldse ei ole. Hiljuti vabrik ühines raskuste tõttu ühe teise autovabrikuga. "Pierce-Arrow" kasuks kõneles ostmisel see, et sõiduk on 7-istmeline. Moodsaid autosid nii paljude istmetega enam ei ehitata.
EESTI AUTOMOBILISTIDE SÕIT SOOME.
Eesti autoklubi poolt korraldatava Soome sõidu tähtpäevaks on nüüd määratud 18. juuni. Esialgne kavatsus, sõita Soome Leningradi kaudu, tuli jätta katki, kuna Nõukogude Vene võimudelt ei saadud läbisõiduks luba. Soovijaid Leningradi sõiduks oli registreeritud 22 autoga.
Nüüd sõidetakse laevaga. G. Sergo laevaühingu kaks laeva võivad korraga üle lahe viia 11-13 autot. Tuntumatest automeestest sõidavad: J. Zimmerman ("Auburn"), Karl Siitan ("Nash"), A. Kott ("Nash"), J. Urla ("Buick"), A. Kook Tartust ("Auburn") j.t. Ringsõidul minnakse kuni Soome põhjapiirini, Jäämere kallasteni.
AMEERIKA AUTOVABRIKU DIREKTORID EESTIS.
Soomest tulles viibisid kaks päeva Eestis Ameerika autovabriku "Nashi" direktorid H. M. Salisbury ja Ralph M. Wood, kes viibivad Euroopas ringsõidul ja külastavad 20 riiki. Eestist sõitsid Salisbury ja Wood Pariisi maailmanäitusele.

Vaba Maa 11.06.1937
LÜHIUUDISEID AUTOALALT.
* Esmaspäeval jõuab Tallinna piiskop Rahamäele ostetud esindusauto, 8-silindriline "Nash", millist Eestis seni veel pole.
* Lähemail päevil sõidab kodumaale noor autosportlane Aku Zimmerman, kes Pariisis tegutseb autovõidusõitjana. Eestisse tuleb A. Zimmerman "Minerva" suurautoga.

Vaba Maa 17.06.1937
EV.-LUT. PIISKOPI UUS AUTO.
Eile tegi ev.-luteriusu kiriku piiskop H. B. Rahamägi proovisõite uue luksusautoga, mis osteti piiskopi ja kirikuvalitsuse jaoks.
Auto maksis ühes tollimaksuga 7750 krooni. See on "Nash Ambassador 8" tõldauto, 8-silindrilise mootoriga, mis arendab 16,5/105 hobusejõudu.
Kirikuvalitsuse poolt ostetud kalli autoga on Tallinna sõidukipark rikastunud sõidukiga, mis Eestis ja teistes Balti riikides on esimene. 8-silindriline luksussõiduk mahutab 5-6 inimest ja arendab suuremat kiirust kui mõned siinsed võidusõidumasinad.
Sõiduki juures on tarvitusele võetud kõik autotehnika viimased saavutused. Mootor on kahekordse süütega, autoküte omab peale sõiduki sisemuse soojendamise eriseade klaaside jäätumise ärahoidmiseks, kõik aknad ja tuulekaitse on killunematust klaasist. Valgustusseade omab peale harilikkude laternate veel pro?ektori ja kaks udulaternat. "Philco" autoraadio võimaldab kuulata raadiojaamu.

Vaba Maa 02.09.1937
Esimene "Rolls-Royce" Eestis.
Helsingist tulles peatus Eestis keegi inglise huvireisija, kes laeval tõi kaasa ka oma "Rolls-Royce" auto. Vastavalt seadustele, autoomanik pidi auto eest kas maksma sisse tollimaksu või võtma autoklubilt garantii meie tolliasutustele esitamiseks. Inglane kasutas viimast moodust. Kuna maailma luksuslikem autotehas "Rolls-Royce" valmistab ainult võimsaid sõidukeid, oli ka tollimaksumäär aukartustäratav - 3900 krooni.

Uudisleht 07.11.1937
Uusi autoomanikke
Sügisel on endale muretsenud mugavaid sõidukeid rida ärimehi provintsist. Rakvere ärimees Letberg /=Leetberg/ sõidab praegu sisse oma "Adler-Triumphi", samuti nagu ärimees N. Hiiemäe Lelle alevist. Sama firma auto on muretsenud ka Tartu ärimees Prüüs ja ärimees Põlm Tallinnast.
8,5 hobusejõulise tuliuue "Fordiga" sõidavad Tallinna ärimees Adamka ja tööstur Schönbergi tütar. Sama firma auto muretses endale hiljuti ka dr. Sork Haljalast ja ärimees Suurkask Türilt. Uue Packard'i on muretsenud A.-S. "Kalanduse" direktor Kolumbus, dir. Puskar Brandmanni juurest, mööblitöösturi abikaasa pr. Kärt ja tööstur A. Tõnisson. Chevrolet on ostnud dr. Palu, adv. Poska, dir. Uusmaa ja ärimees Brandes. Uue Buick'iga sõidavad vastu talvele dir. Feldmann, ameerika eestlane Valter, Tartu telefoni vabriku dir. Kõva ja dr. B. Vahtrik. Elegantne, saledajooneline must "M. G."-auto, mis äratab tähelepanu Tallinna tänavail, kuulub inglasele Mac Gibbin'ile.




1938

Uudisleht 01.05.1938
BMW uus esindaja
Neil päevil on tuntud Saksa lennuki- ja automootorite vabrik muutnud Eestis oma esindajat. Uueks BMW - Baierische Motoren-Werke, - esindajaks on nüüd Eesti ettevõte, autoäri Leho Taos.




galerii[ät]hot.ee