Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT TSAARIAEG EESTI AEG UUDISED

1. 01. 1940 oli Eestis 3618 sõiduautot.
1. 06. 1942 oli Eestis 1335 sõiduautot (neist sõidukorras 367).
1950 oli Eestis 1300 erasõidukit, neist 500 Tallinnas.

Esimesed sõjajärgsed taksod Tallinnas olid u. 20 Saksamaalt reparatsioonina toodud DKW-d.
1949. aasta mais saabusid Tallinna taksodeks esimesed Pobedad.

(V. Vende, Esimesest autost viimase voorimeheni, Perioodika, 1989)

Pildil autojuht Elmar Petrov 1950. aastatel.


AJALUGU - SÕJAJÄRGNE AEG - BUSSID
AJALUGU - SÕJAJÄRGNE AEG - VEOAUTOD

  
"Töötajate sõidukiterivi autopargis motovõistluste ajal Tallinnas 1949. a. suvel."
Foto albumist "10 aastat Nõukogude Eestit. ENSV X 1940-1950" (1950).
Moskvitshide ja mõne üksiku Pobeda seas võib näha autosid: ZIS-101, Chevrolet(?), mitu kinniseks ehitatud Willys/Ford dzhiipi, BMW, Hansa(?), Opel, Hanomag, Wanderer, Adler, DKW kabrio, DKW Sonderklasse jne. Mis marki on rodster parempoolsel pildil Pobeda kõrval?

U. 1920. a-te lõpust pärit sõiduauto vrakk Tartus 1950. aastatel.
Foto: Tarmo Riisenberg.
CHRYSLER (ilmselt PY 35-54) ja FORD-A Lätis 1940.-1950. a-tel.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
FORD-A (sama auto, mis kõrvalpildil?; PC 82-60) 1950.-1960. a-tel.
Foto: Igor Shilenkovi (Riia) kogust.
Siska DE SOTO Võrus Katariina kiriku ees sõjajärgsetel aastatel.
Foto: Aare-Vello Mikkelsaare kogust /via Arnold Unt/.
GRAHAM-PAIGE (PC 83-72), mud. 1927-29, kunagine Taani saadiku auto. Pärast omaniku vangistamist 1949 läks auto kohaliku julgeoleku kätte, mõne aja pärast külmus mootor ja auto rüüstati. Hiljem taastati sõidukorda osaliselt Gaz-67 tehnikal ja oli veel 1970. aastatel Viljandimaal.
Ülemises reas vasakult: 1946 Karksi-Nuias, kõrval seisab WANDERER; 1947 Karksi-Nuias; 1948 Karksi-Nuias; 1949 Taagepera lossi ees.
Vasakul: rüüstatud auto Nuia traktorijaama juures 1956. a-l.
Fotod: Urmas Kääriku kogust.

Sport-kabriolett AERO 50 (1937) 1940.-50. aastatel. Auto on säilinud.
Fotod: paremal erakogust, vasakul Rait Vaeno kogust.
Enne sõda autoärile J. Freybach kuulunud võidu- sõiduauto STUDEBAKER (sõitja J. Johanson, vt AUTOVÕIDUSÕIDUD) 1949 (vasakul) ja tõenäoliselt umbes samal ajal (paremal).
Vasakul foto: Rait Vaeno kogust.
Paremal foto: Uno Aava kogust /via Tarmo Riisenberg/.
Kadriorg, 1949. aasta suvi. AERO 50, MERCEDES-BENZ 170V, STUDEBAKER, veoauto MERCEDES-BENZ.
Fotod: Pelle-Sten Viiburgi kogust.
Tallinna Kinostuudio ZIS-110.
Foto: Tarmo Riisenbergi kogust.


MERCEDES-BENZ kabriolett (PP 77-17) 1950. a. suvel, auto kuulus tõenäoliselt Harju Rajooni Täitevkomiteele.
Foto: Vahur Kõrbe kogust /via Märt Aarne/.
MERCEDES-BENZ 230 või 320 pullman (.. 94-48) Võrus 1950. a-tel.
Foto: Aare-Vello Mikkelsaare kogust /via Arnold Unt/.
MERCEDES-BENZ pullman ( 21-68) Saaremaal 1950./1960. a-tel.
Fotod: Aivo Konti kogust.
MERCEDES-BENZ 170V 1960. a-tel.
Foto: Aivo Konti kogust.
MERCEDES-BENZ 230 ( 62-01) 1950.-60. a-tel.
Foto: via Meelis Remmel.
MERCEDES-BENZ 230(?) pullman ( 53-50) 1960. a-tel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
OPEL P4 1950.-1960. aastatel.
Foto: Margus Siilbeki kogust.
OPEL SUPER 6 (PT 65-52) pärast tõsist avariid. 1950. a-d?
Foto: Rait Vaeno kogust.
OPEL KADETT K38 (PY 86-98) 1954. aastal.
Fotod: Tarmo Riisenbergi kogust.
OPEL KAPITÄN (PP 00-98?) umbes 1950. aastatel.
Foto: Pelle-Sten Viiburgi kogust.
OPEL KAPITÄN 1960.(?) a-tel Kuusalus.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
OPEL KAPITÄN ( 76-01) 1958. aastal Tallinna bensiinijaamas.
Foto: Pilt ja Sõna 11/1958.
OPEL ADMIRAL ( 63-05) 1940.-50. aastatel Lõuna-Eestis (Tartus või Jõgevamaal).
Foto: Urmet Kaareste kogust.
OPEL KAPITÄN kabriolett ( 77-28) 1960. a-tel Rudolf Kure talu juures.
Fotod: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
OPEL KAPITÄN kabriolett ( 77-28) 1960. a-tel.
Fotod: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
OPEL ADMIRAL ( 16-29) 1960. a-tel. Parempoolsel fotol BMW 321(?) (PY 46-53).
Fotod: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
Kabriolett BMW 327 1960.-1970. aastatel. Auto osteti 1950. aastate lõpus ilmselt Moskva autoturult ja sõitis omal jõul Eestisse. Pärast avariid ehitati korduvalt ümber (parempoolsel pildil pärast esimest ümberehitust), lammutati 1980. a-te alguses.
Fotod: Janne Kalmuse kogust.
BMW/EMW 340 1950. a-tel.
Foto: Heiki Muda kogust.
Ilja Isrini BMW/EMW 340 Tallinnas Pärnu maanteel 1960. aastatel.
Foto: Eesti Juutluse Arhiiv
BMW 321 (PP 95-15) 1950./1960. a-tel.
Fotod: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
BMW 321 ja ADLER (või Hanomag?) ilmselt pärast sõda Eestis (või teel Eestisse). Esiklaasidel võib-olla ajutised sõiduload.
Fotod: erakogu.
DKW (PP 05-13) 1950. aastatel?
Foto: Rait Vaeno kogust.
DKW (PY 23-14) 1950-51 Tallinnas.
Foto: Kalev Põldma kogust.
Vähelevinud 4-ukselise kerega DKW F7 ( 16-82). Vasakul 1960. a-te alguses. Paremal lammutatud DKW asemel 1964-65 valminud uus, iseehitatud kerega auto.
Fotod: Janno Leitaru kogust.
Elva täitevkomitee DKW SONDERKLASSE (PC 73-16) 1948. a-l Kambja lähedal.
Foto: Toomas Liivamägi kogust.
AUDI FRONT UW (PY 44-26) 1960. a-tel. Auto läks vanarauda 1966. aastal.
Foto: Eino ja Enno Tänavotsa kogust.
WANDERER W23 (PT 58-46) umbes 1950. aastatel.
Foto: Janne Kalmuse kogust.
WANDERER W23 (PT 58-46) umbes 1960. aastatel.
Foto: Aivo Konti kogust.
Väidetavalt sõja ajal Võrus kindral Karl von Roques'ilt ärandatud HORCH 830BL ( 07-24) Võrus Liiva tn-l 1955. aastal.
Foto: Aare-Vello Mikkelsaare kogust /via Arnold Unt/.
HORCH 855 Spezial Roadster (PX 33-24) 1966. a. augustis Viljandi lähedal. Vahetati Eestisse Moskvitshi vastu 1960. a-tel Venemaalt. Umbes 1980. a-te lõpus müüdi Saksamaale.
Foto: Tanel Viksi.
HORCH 930V limusiin (PX 19-23) 1950. või 1960. aastatel.
Foto: Rain Vaikla kogust.
HORCH 830BL (PT 20-62) arvatavasti 1950. aastatel.
Fotod: Valentin Koldre kogust.
HORCH 830BL (PT 20-62) arvatavasti 1950. aastatel.
Fotod: Valentin Koldre kogust.
HORCH 500B pullman-limusiin (PP 47-14) 1950. ja 1960. aastatel. Auto lammutati mitmeks tükiks, kuid on säilinud ja restaureerimisel, vt GALERII. Fotod: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
ADLER TRUMPF JUNIOR kabrio-limusiin Pirital 1950. aastatel.
Foto: Imre Nõmmiku kogust.
ADLER TRUMPF JUNIOR 1960. või 1970. aastatel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
ADLER TRUMPF JUNIOR (PT 01-12) DKW esiplekkidega umbes 1960. aastatel.
Fotod: Aivo Konti kogust.
HANSA ( 28-33) ja kinniseks ehitatud GAZ-67B.
Foto: Andres Tõniste kogust.
KDF/VOLKSWAGEN 82E (PC 51-05) 1950./1960. aastatel (vt GALERII).
Fotod: Fredi Lepa albumist /via Indrek Sirk/.
STOEWER SEDINA (PP 95-24) 1953. aastal Võsul.
Foto: Rain Vaikla kogust.
STOEWER SEDINA 1950. aastatel.
Foto: Oliver Uustani kogust.
STOEWER SEDINA 1950. aastatel Mähel.
Foto: Oliver Uustani kogust.
STOEWER SEDINA 1955. aastal Kloostrimetsas.
Foto: Oliver Uustani kogust.
Vt veel pilte STOEWER SEDINA - GALERIIS
STOEWER GREIF (PP 39-19) 17.08.1952 Risti maanteel, 31.08.1952, 1954 Labu teel ja 1954. a. suvel.
Fotod: Indrek Sirgi kogust.
STEYR 50 või 55 1960. a-tel.
Foto: Valdo Prausti kogust.
STEYR 50 või 55 tõenäoliselt 1950. a-tel.
Foto: Tarmo Riisenbergi kogust.
Vasakul: STEYR 220 Gläser kabriolett (PC? 86-62?), millega Tartu autoremonditehase autojuht Eduard Märtin (pildil, juhina) ja direktor Lembit Järv (kaardilugejana) osalesid mitmel tähesõidul, järjekordse võistluse stardis Tartus 1950. a-tel. /vt GALERII/
Foto: Eduard Märtini lapselapse Kristi Seina kogust /via Urmet Kaareste/.
Paremal: STEYR 220 kabriolett Võrumaal 1968. a-l. Auto oli arvel kui Mercedes-Benz, müüdi 1968-69 Leningradi.
Foto: Raimo Allikvee kogust.
STEYR 220 Gläser. Täpne aeg ja koht teadmata, võib-olla Eestis, Lätis vm.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.

FORD EIFEL ( 39-18) Viljandis 1950. a-te lõpus (vt GALERII).
Foto: Tarmo Riisenbergi kogust.
Kitsarööpmelise raudtee dresiiniks ehitatud FORD EIFEL 1959. a-l.
Foto: Lavassaare Raudteemuuseum /via Heiki Muda/.
Võru Teedevalitsusele kuulunud Briti FORD V8 (PC 94-47) 1940. a-te lõpus.
Foto: Teeleht 1/2004.
FORD GPW või WILLYS MB remontimine Kuusalu kolhoosis.
Foto: Jaanus Niilsoni kogust /via Heiki Muda/.
CHEVROLET (mod. 1937) (PY 41-96) 1951. aastal.
Foto: Jaanus Niilsoni kogust /via Heiki Muda/.
CHEVROLET (mod. 1937) (PY 41-96) 1951. aastal.
Foto: Jaanus Niilsoni kogust /via Heiki Muda/.
CHEVROLET (mod. 1937) (PY 41-96) 1950./1960. a-tel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
Kabrio-Moskvitsh(?), VAUXHALL (PP 86-48) ja CHEVROLET (PY 41-96) 1950./1960. a-tel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
CHEVROLET (ilmselt PY 41-96) 1950./1960. a-tel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
CHEVROLET (ilmselt PY 41-96) 1950./1960. a-tel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
CHEVROLET (mod. 1940) (PY 21-76) 1960. aastatel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
CHEVROLET MASTER (PT 77-50) 1950./1960. aastatel. Kolmandal fotol vasakul STUDEBAKER(?) ( 43-60). /vt GALERII/
Fotod: Margus Siilbeki kogust.
Leningradist toodud BUICK Viljandimaal 1950. aastatel.
Foto: erakogu.
1957. a-l Moskvast ostetud BUICK SPECIAL (mod. 1937; 49-64) samal a-l Tähtvere vallas.
Foto: Ott Lammertsoni perealbumist.
BUICK ROADMASTER (mod. 1937; PT 85-24) 1950. aastatel.
Foto: Aivo Konti kogust.
BUICK (mod. 1940) kevadel 1954.
Foto: Fredi Lepa (Lepp) album /via Indrek Sirk/.
CHRYSLER (mod. 1941) (PT 22-66) 1950./1960. aastatel võib-olla Viljandis.
Fotod: Rain Vaikla kogust.
DODGE või PLYMOUTH (mod. 1937-38).
Foto: Tarmo Riisenbergi kogust.
T214-seeria DODGE omaloomingulise kinnise kerega 1950. a-tel Põlvamaal.
Foto: Aivo Konti kogust.
Leningradist Eestisse toodud STUDEBAKER COMMANDER (1938) 1960. a-tel veel vana numbriga (16-20).
Foto: via Erkki Freibach.
PACKARD SUPER EIGHT 1502 (1937-39) 1957. a-l Võrus Kreutzwaldi tn-l.
Foto: Aare-Vello Mikkelsaar /via Arnold Unt/.
PACKARD SUPER EIGHT 1502 (1937-39) 1960./1970. a-tel.
Foto: Tarmo Riisenbergi kogust.
PACKARD.
Foto: Tarmo Riisenbergi kogust.
LINCOLN 1960./1970. a-tel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
Auto on säilinud - vt GALERII.
LINCOLN ZEPHYR V12 (1938-39) business-coupe (PT 33-41) 1950. aastatel.
Fotod: Pelle-Sten Viiburgi kogust.

Auto on säilinud - vt GALERII.
Väidetavalt Kremli garaazhist pärit CADILLAC (mod. 1939) ( 07-03) 1956.-57. aastal. Hiljem paigaldati autole GAZ-51 mootor ja käigukast, 1960. a-tel läks auto vanarauda.
Fotod: Raivo Saarna kogust /via Indrek Rand/.

Vasakul GAZ 67B. Paremal uute autode toomine. Teel Gorkist Kuusallu. GAZ 51 kastis GAZ 67B, millega Moskvast alates üritati iseseisvalt edasi sõita. Kuid peagi "tõmbas saale ringi" ja kolisevat mootorit tuli teeservas remontida. Kulunud saale alla paigaldati püksirihma jupid ja sõit jätkus.
Fotod: Jaanus Niilsoni kogust /via Heiki Muda/.
GAZ-M1 umbes 1950. aastatel.
Foto: Heiki Muda kogust.
GAZ-M1, täpne aeg ja koht teadmata.
Foto: Tarmo Riisenbergi kogust.
GAZ 11-73 1950.-1960. aastatel.
Foto: Margus Siilbeki kogust.

FIAT 1500 kere Rudolf Kure talu hoovis sõja ajal või vahetult pärast sõda.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
FIAT/NSU-FIAT/SIMCA 500 arvatavasti 1950. a-tel Kuusalu kandis.
Foto: Jaanus Niilsoni kogust /via Heiki Muda/.
LANCIA 1960. a-tel.
Fotod: Pelle-Sten Viiburgi kogust.
CITROEN 1960. aastatel.
Foto: Priit Pärnapuu kogust.
TATRA T87(?) 1962. aastal.
Foto: Pilt ja Sõna 1962 /via Tarmo Riisenberg/.
TATRA T87 Viljandis 1950. aastatel.
Foto: Enno Ööveli kogust.
STANDARD (FLYING 12?) tõenäoliselt pärast sõda Jõgeval.
Foto: Margus Siilbeki kogust.
STANDARD (PP 52-49?) 1950./1960. a-tel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
STANDARD (PC 27-25) 1950./1960. a-tel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
VAUXHALL 1950./1960. a-tel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
Hans Kure sõiduauto VAUXHALL (PP 86-48) 1940./1950. a-tel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.
Hans Kure sõiduauto VAUXHALL (PP 86-48) 1940./1950. a-tel.
Foto: Hans Kure album /via Indrek Sirk/.

AJALUGU - SÕJAJÄRGNE AEG - BUSSID
AJALUGU - SÕJAJÄRGNE AEG - VEOAUTOD
galerii[ät]hot.ee