Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT UUDISED


STEYR


Austria suurima autotootja Steyr-Daimler-Puch AG levinumad sõjaeelsed mudelid olid voolujoonelised 4-silindrilise boksermootoriga väikeautod Steyr 50 (984 ccm) ja pisut võimsam 55 (1158 ccm), mida 1936-40 toodeti kokku ligi 13 000. Suurematele Steyridele (100, 200; 6-silindrised 120, 125, 220) ehitati sageli elegantseid kabriolett-erikeresid (peamiselt Gläser). Steyr tootis ka suuri limusiine (2,3-liitrised 530 ja 630).
6-silindrilist 2,3-liitrist mudelit 220 ehitati 1937-41 ligi 5900 eksemplari, kered 4 uksega limusiinid, 2 ja 4 küljeaknaga 2-ukselised kabrioletid, 2-istmelised kabrioletid. 4-silindrilist 1,5-liitrist mudelit 200 ehitati 1936-40 üle 5000, kered 4 uksega limusiinid ja 2 ukse ja 2 küljeaknaga kabrioletid. 6-silindrilist 2-liitrist mudelit 120 (Super) ehitati 1934-36 1200 eksemplari, kered 4 uksega limusiinid, 2 ukse ja 2 küljeaknaga kabrioletid ja 2-istmelised sport-kabrioletid.
Steyr oli Eestis esindatud nii 1920. (AS W. Schneider & Co) kui 1930. aastatel (AS Tormolen & Ko ja KÜ Valmet & Ko). 1926. a-l oli Eestis registreeritud 6 sõidu- ja 2 veoautot Steyr. Vahemikus 1935 kuni 30. juuni 1939 toodi Eestisse 2 Steyri (ühe tõi juunis 1937 insener Uritam, teine toodi 1939) ja 1940. aasta 1. jaanuari seisuga oli Eesti registreeritud kõigest 3 Steyri. Kuid veel 1940. aasta juulis pakkus uus esindusäri U/Ü "AIK Joh. Lorup & Ko laost rahvaautosid Typ 55 ja luksuslimusiine Typ 220.
Lisaks sellele osteti 1939-40 Eesti kaitseväele 6 maastikuautot Steyr 250 ja 38 veoautot Steyr 640.
1970. a-te alguses oli Eestis Steyrina arvel vähemalt 24 sõiduautot.




50 ja 55

STEYR 50 (1936-38)
1978. a. Tähesõit Tartu 78 1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 Foto: Klubi Unic vanasõidukid 1982


STEYR 50/55 (1937)
Originaalid pole mootor, käigukast, veljed, istmed.
27.10.1990, Tallinn, Estonia teatri juures 1990, Tallinn, loomaaia parkla Fotod: Autoleht Nr 13(31), august 1994


STEYR 50/55 (1939)
Mootor VAZ 2101, sillad ja istmed Moskvitsh 412.
1970. a-d 1980. a-d, Pikavere 1980. a-d, Pikavere 1980. a-d, Nõmme


STEYR 50/55 (193?)
1978. a. Tähesõit Tartu 78 1978. a. Tähesõit Tartu 78


STEYR 50/55 (193?)
1990. a-d Kurtna laat 2001. a. 2008. a. 2014. a.


STEYR 50/55 (193?)
2005. a. Valga
Foto: Lauri Eisler / Morheatus gallery


100

STEYR 100 (1934-36)
Arvatavasti viidud vanarauda.
1993. a., Tallinn
Foto: Mobilisti 4/1993
2003. a. 2003. a. 2003. a.


120

STEYR 120 Cabriolet Gläser (1936)
Esiosa ümber ehitatud (võib-olla pärast avariid). Restaureerimisel /2012-14/.
1958. a. 1970. a-d, Läti 1970. a-d 1970. a-d
1970. a-d 2012. a.


200

STEYR 200 (1936-40)
Kabriolett, oli vahepeal kinniseks ümber ehitatud ja Steyr 220 mootoriga.
Müüdud välismaale, jõudis Hollandi kaudu Austriasse. Restaureerimine lõppes 2010. aastal.
1979. a., Riia 1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1982. a. Ralli Tallinn-Palermo 1980. a-d
2006. a-l Austrias ja teel Hollandist Austriasse 2006. a-l Austrias 2009. a-l Austrias
2009. a-l Austrias 2010. a. Gmunden, Austria 2010. a. Gmunden, Austria 2010. a. Gmunden, Austria


220

STEYR 220 Cabriolet Gläser (1937)
Auto ehitati pärast avariid ümber, sellele paigaldati Adleri mootor, käigukast, esisild ja näidikud ning masin oli arvel 1934. a. ADLERina.
Sõjajärgsetel aastatel osalesid Tartu autoremonditehase autojuht Eduard Märtin ja direktor Lembit Järv (kaardilugejana) selle Steyriga mitmel tähesõidul (vt must-valge foto).
Müüdud Saksamaale, restaureeritud 2006-2010.
Vt ka ülevaade restaureerimistöödest.
1950. a-d, Tartu 1986. a. 1980. a-te lõpp 1980. a-te lõpp
1980. a-te lõpp 1980. a-te lõpp 2010. a. Saksamaal 2010. a. Saksamaal
2010. a. Saksamaal 2010. a. Saksamaal


STEYR 220 (1937-41)
Kabriolett.
1970. a-te lõpus müüdi Lätti.
2014. a., Lätis 2014. a., Lätis 2014. a., Lätis


STEYR 220 Cabriolet Gläser (1937-41)
1977. a. Tähesõit Pärnu 77 1978. a. Tähesõit Tartu 78 1979. a., Vändra 1979. a., Vändra
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700


STEYR 220 Cabriolet Gläser (193?)
Kere vrakk. Kinniseks ümber ehitatud (M-412 katus!) kabriolett. Viidi arvatavasti Leetu.
1970. a-d


STEYR 220 (1936-38)
Originaalist säilinud vaid kere /2014/.
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Rakvere 2000. a-d


STEYR 220 (1939)
Ümber ehitatud, säilinud mittekomplektne kere Pobeda mootori ja sildadega /2014/.
1976. a. 1980. a-d
Foto: Mobilisti 2/1989


STEYR 220? (193?)
1970. a-d

galerii[ät]hot.ee