|
|
|
|
FORD T
|
1908. aastal tootmisse läinud ja autoajaloo üheks legendaarsemaks mudeliks saanud Ford T tegi Fordist maailma suurima autotehase.
4-silindriline 2,9-liitrine T oli üsna väheste muudatustega tootmises 1927. a-ni, mil selle vahetas välja uus mudel A. Kokku ehitati
ligi 16 miljonit Ford T-d. Juba 1911. aastal hakati T-sid monteerima Inglismaal, kokku ehitati neid Euroopas üle 300 000.
Eestist on aegade jooksul läbi käinud sadu Ford T-sid. 1920. aastatel oli Ford siin kindel turuliider ja kuna T oli sel ajal ainuke
Fordi toodetav automudel, olid 1927. a-ni kõik siinsed Fordid ühtlasi ka Model T-d. 709st sõiduautost Eestis 1926. a-l oli Forde 185
(järgnes Chevrolet kõigest 73 autoga), 370st veoautost 132 ja 129st autobussist koguni 81 (63%!). Esimene restaureeritud Ford T Eestis,
traditsioonilise lahtise torpeedo-tüüpi kerega mudel, valmis 1980. a. paiku. Peagi järgnes teine, 2 uksega kinnine Ford T. Säilinud on
Eestis veel mitu erinevas komplektsuses Ford T-d, sh ka veoautosid. Mõne auto osad on ka välja rännanud, näiteks Lätti.
|
FORD T (1920) |
|
|
|
|
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Rakvere Foto: Klubi Unic kalender 1986 |
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, roolis auto taastaja Jakob Sits, autos tema perekond |
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo(?), auto ees Jakob Sits |
1983. a. Tähesõit Viljandi-Pärnu 83, Pärnu Vallikäär |
|
|
|
|
1983. a. Tähesõit Viljandi-Pärnu 83, Pärnu Vallikäär Parempoolsel fotol auto roolis Voldemar
Porosaar. Fotod: Aleksandr Hlupnov (via Ivan Barantsev) |
1986. a. Sajandi Sõit, Rakvere |
1989. a. Ralli Viljandi 89 |
FORD T (1925-27) |
|
|
|
|
1980. a. Olümpiaparaad, Tallinn |
Vasakul: 1983. a. Tähesõit Viljandi-Pärnu 83, Pärnu Vallikäär
Foto: Aleksandr Hlupnov (via Ivan Barantsev)
Paremal: 1984. a. Ralli Tartu-Võru 84, kõrval seisab auto taastaja Jüri Vaikjärv Foto: Klubi Unic kalender 1986 |
U. 2000. a. Foto: aripaev.ee |
|
|
|
|
2003. a. Motorex |
|
|
|
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum |
FORD T (1926) Müüdi sajandivahetuse
paiku Lätti, on seal restaureeritud. |
|
|
|
|
2015. a., Läti |
|
|
|
Ford T (1924-25) osad |
|
|
|
|
2003. a. |
|
|
|
FORD A
|
1927. aastal vahetas juba üsna ajale jalgu jäänud mudeli T välja Ford A. 4-silindrilist A-d toodeti kahes versioonis 2- ja 3,3-liitrise
mootoriga. 1927-32 toodeti kokku üle 4 miljoni Ford A.
|
FORD A (1930) Toodud Eestisse Kanadast 1998. aastal. 90 % originaal.
1928 kuni 1931 toodeti mudel A Forde ainult kolmes vabrikus: Detroit, Michigan, USA; Ford (nüüd Windsor), Ontario provints, Kanada;
Manchester, Inglismaal. Kõik teised olid koostetehased. Pildiloleva auto tagumise istme seljapadja tagant leiti 1969 aastal ajaleht,
mille nimi on London Free Press (Ontario, Kanada), kuupäevaga 29. aprill 1931. Ajalehe külge oli kleebitud nimi Mrs. E. Spencer.
Tundemärgid kinnitavad, et see auto on valmistatud 1930. aastal just Kanadas. |
|
|
|
|
Suverull 2002, Otepää |
2005. a. Eesti Maanteemuuseumi avamine Varbusel |
|
|
|
|
2005. a. Vanasõidukite Suursõit |
|
|
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum |
FORD A (1927-31)
1970. a-tel viidi Lätti Eestis pööningult leitud osadeks võetud kere. Lätis taastati auto Venemaalt toodud raamile. |
|
|
|
|
1992. a. ralli Riga 1992 |
Riia Automuuseumi filiaal Bauskas |
|
|
FORD Model Y / KÖLN / JUNIOR (Briti ja Saksa Ford)
|
933 ccm (Saksamaal 921 ccm) mootoriga väikeauto Ford Model Y oli esimene spetsiaalselt Euroopa turu jaoks välja töötatud Fordi mudel.
Tootma hakati seda 1932. a-l esmalt Fordi Inglismaa tehases Dagenhamis, seejärel 1933 Saksamaal Kölnis, siis Hispaanias, Prantsusmaal,
Taanis jt Fordi koostetehastes. Inglismaal kasutati mudelinimetust Model Y, Saksamaal Köln, mujal mõnikord ka Junior. Inglismaal toodeti
seda mudelit keredega 2 ja 4 uksega saloon (ehk limusiin) ja van (kaubik), Saksamaal ehitati peale 2 uksega limusiinide veel ka 2 uksega
kabrio-limusiine ja 2 uksega kabriolette ning müüdi shassiisid erikerede valmistamiseks. 1934. a-l tehti Saksamaal seni täpselt Inglise
mudeli eeskujul ehitatud Kölni juures mõned disainimuudatused - esipõrkeraud sai väikese "jõnksu", mootorikatte küljeavasid jäi 9 asemel
6 ja kaotati astmelauad. Kokku valmistati mudelit Y / Köln / Junior üle 200 000 eksemplari, sellest Inglismaal üle 153 000 ja Saksamaal
üle 11 000. Saksamaal lõpetati Kölni tootmine 1936, mil selle vahetas välja väikeauto Ford Eifel. Inglismaal oli Model Y tootmises 1937.
a-ni, 1938 lasti selle asemel turule Ford 7Y, mille omakorda 1939 vahetas välja Ford Anglia.
|
FORD Model Y /ehk KÖLN ehk JUNIOR/ (1932-33) 2000. a. piltidel pole veljed
originaalsed. |
|
|
|
|
1980. a. Olümpiaparaad, Tallinn |
2000. a. Ümber Eesti sõit, Võsu |
|
FORD Model Y /ehk KÖLN ehk JUNIOR/ (1934) Restaureeritud 2004-2010. |
|
|
|
2004. a. |
|
|
|
|
|
|
|
2010. a. |
|
|
|
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum |
FORD EIFEL (Saksa Ford)
|
1,2-liitrine Ford Eifel ilmus turule 1935. a-l ning oli kavandatud senise väikeauto Köln asendajaks. Eifel põhines Inglismaal 1934.
a-l tootmisse läinud mudelil C. Nn esimese seeria Eifel (1935-37) oli lameda radiaatorivõrega, 1937 sai Eifel terava V-kujulise
radiaatorivõre. Kokku toodeti Eifelit 1935-39 üle 61 000 eksemplari ja see oli Saksa Fordi populaarseim sõjaeelne mudel. Kerevalik
oli üsna lai. Ehitati 2 uksega limusiine (kered näiteks Ambi-Budd), 2 uksega kabrio-limusiine (kered näiteks Drauz), 2 uksega
kabriolette (Gläser, Karl Deutsch, Stoewer), 2-istmelisi rodstereid (Karmann) ning isegi kaubafurgoone. Müüdi ka shassiisid.
|
FORD EIFEL (1938) Kabriolett. 2005-06 ehitamisel hot-rodiks. |
|
|
|
|
1950. a-d, Viljandi |
1970. a-d |
1975. a., Riia |
1975. a., Riia |
|
|
|
|
1975. a., Riia |
1978. a. Tähesõit Tartu 78 Foto: Kunst ja Kodu 1/1980 |
1978. a. Tähesõit Tartu 78 |
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 |
|
|
|
|
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700, Risti |
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 |
1979. a., Riia |
1982. a., Tallinn |
FORD EIFEL (1938) Kabrio-limusiin. Kinniseks ümber ehitatud,
salong ja tehnika Ford Escort. |
|
|
|
|
2000. a-d |
|
|
|
FORD EIFEL (1939) Kabrio-limusiin. Kinniseks ümber ehitatud. |
|
|
|
|
1993. a., Pikavere Foto: Mobilisti 3/1993 |
|
|
|
FORD EIFEL (193?) Kabrio-limusiin. |
|
|
|
|
1983. a. Tähesõit Viljandi-Pärnu 83 |
1983. a. Tähesõit Viljandi-Pärnu 83 |
|
|
FORD EIFEL (1937-39) |
|
|
|
|
1975. a. |
1980. a-d |
1980. a-d |
1980. a-d |
|
|
|
|
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo |
|
|
|
FORD EIFEL (193?) Esiosa ümber ehitatud. |
|
|
|
|
1990. a. Rakvere |
|
|
|
FORD EIFEL (193?) Vrakk. |
|
|
|
|
2003. a. |
|
|
|
FORD EIFEL (193?) Vrakk. |
|
|
|
|
2003. a. |
|
|
|
FORD TAUNUS (Saksa Ford)
|
1939. a-l lõpetati Saksamaal Ford Eifeli tootmine, selle vahetas välja esimene täielikult Saksamaal välja töötatud Fordi mudel Taunus,
mis oli algselt kavandatud täitmaks tühikut Eifeli ja suuremate 8-silindriliste Fordide vahel. Taunust toodeti 1939-41 kokku 7100
eksemplari, tootmine jätkus ka pärast sõda. Müüdi vaid 2-ukselisi limusiine. Lätis valmistati Vairogsi tehases 1939. a-l samuti
mõnikümmend Ford-Vairogs Taunust. Eestis on teadaolevalt säilinud vähemalt 3 sõjaeelset Taunust.
|
FORD TAUNUS (1939) Omanik: Priit Veski. |
|
|
|
|
2000. a-d |
|
|
|
FORD TAUNUS (1939-42) Omanik: daniel[ät]bg.ee |
|
|
|
|
2000. a-d |
|
|
|
FORD Model C / CX (Briti Ford)
|
1,2-liitrist mudelit C hakati Inglismaal tootma 1934. aastal. Pärast 1935. a. moderniseerimist kasutati mudelinime CX. 1937. a-ni
ehitati kokku üle 96 000 mudeli C ja CX; kered 2 ja 4 uksega saloon ja 2 uksega tourer. CX-ile järgnes 1937. a-l Ford 7W Ten ja 1939
Ford Prefect. Eestis ja mujal Euroopas müüdi seda mudelit ka nime all Junior.
|
FORD C või CX(?) (1934-37) Võib-olla ka Saksa esimese seeria Ford Eifel
(1935-36)? Esimesel pildil 1970. a-tel, teistel restaureerimisel. Arvatavasti tegu ühe ja sama autoga. |
|
|
|
|
1970. a-d |
U. 1990. a., Tallinn |
U. 1990. a., Tallinn |
U. 1990. a., Tallinn |
|
|
|
|
U. 1990. a., Tallinn |
U. 1990. a., Tallinn |
|
|
FORD CX (1936) |
|
|
|
|
1999. a. |
1999. a. |
1999. a. |
1999. a. |
|
|
|
|
2006. a. |
2007. a. |
|
|
FORD 7W TEN (Briti Ford)
|
1937. a-l vahetas mudeli CX välja Ford 7W Ten. Nagu eelkäijagi, oli ka 7W Ten 4-silindrilise 1,2-liitrise mootoriga. Kokku toodeti
seda mudelit üle 41 000 eksemplari, kuni 1939. aastal toimus uus moderniseerimine ja võeti kasutusele mudelinimetus Prefect.
Eestis ja mujal Euroopas müüdi seda mudelit ka nime all Junior.
|
FORD 7W TEN De Luxe (1937)
Mootor ja sillad Moskvitsh, oli arvel Opelina. |
|
|
|
|
2008. a. |
2008. a. |
|
|
FORD 7W TEN(?) (1937-39) Arvatavasti 7W Ten (esivõre järgi), ajakirjas
tähistatud kui "1939. a. Briti Ford". |
|
|
|
|
1995. a. Foto: Mobilisti 6/1995 |
|
|
|
FORD (193?) Arvatavasti Inglise Ford 7W Ten või Prefect. Ümber ehitatud
Willys MB tehnikale. |
|
|
|
|
2003. a. |
|
|
|
FORD V8
|
3,6-liitrise V8 mootoriga Fordid ilmusid Ameerikas turule 1932. aastal. Esimene V8 oli mudelil A põhinev Type 18. 1933-34 oli
tootmises Type 40; 1935 Type 48; 1936 Type 68; 1937 Type 74, 78 Standard ja 78 De Luxe; 1938 Type 82A, 81A Standard ja 81A De Luxe;
1939 Type 91A ja 92A; 1940 01A V8/85 ja 02A V8/60. 1936. aastal sai V8 terava radiaatorivõre ja 1937. a-st V-kujulise Lincoln
Zephyrist inspireeritud radiaatorivõre, mille disaini Ameerika Fordidel hiljem igal aastal pisut muudeti.
Saksamaal toodeti V8 Forde 1932-40, kokku ligi 18 000. 1935-40 oli tootmises 3,6-liitrine Typ V8-G48, 1939-41 2,2-liitrine Typ
V8-G92A; vähesel määral valmistati 1938-39 mudelit Typ V8-G52. V-kujuline radiaatorivõre vahetas kaldvõre välja 1937. aastal.
Kerevalik oli lai. 2 ja 4 uksega limusiinidele valmistas kered Ambi-Budd, 2 uksega kabriolettidele Drauz ja Deutsch, 4 uksega
kabriolettidele Gläser. Veel toodeti pullman-limusiine ja kaubafurgoone ning müüdi ka shassiisid.
Prantsusmaal tootis Fordi tütarettevõte koostöös Mathise autotehasega Matford 1934-39 erinevaid 2,2- ja 3,6-liitrise V8 mootoriga
mudeleid. Pärast Prantsusmaa okupeerimist läks Saksa armee käsutusse hulgaliselt Prantsuse autosid, sealhulgas nii Matford sõidu-
kui eriti veoautosid. Võib-olla sattus trofee-Matforde pärast sõda ka Eestisse.
Suurbritannias toodeti alates 1932. a-st mitmeid V8 mootoriga mudeleid mahuga 2,2 (1936-39 kokku üle 15 000) ja 3,6 liitrit (1932-41
kokku vähemalt sama palju). Väiksematel kasutati Matfordi mudeli Alsace mootorit ja ka prantslaste elegantse disainiga keresid. Briti
Forde müüdi Eestis enne sõda ja neid liikus siinkandis üsna mitmeid ka pärast sõda.
Lätis valmistas Ford-Vairogs 1939-40 vähesel arvul kinniseid 4-ukselisi sedaane V8-81 (2,2 liitrit) ja V8-91 (3,6 liitrit).
|
FORD V8 Type 68 (1935) Esiosa tugevalt ümber ehitatud. |
|
|
|
|
2001. a., Mõniste |
|
|
|
FORD V8 (u 1935-36) Võib-olla Saksa Ford. |
|
|
|
|
1970/80. a-d |
1990. a-d |
|
|
|
|
|
1990. a-d |
|
|
|
FORD V8 (1936) |
|
|
|
|
2008. a. Baltimaade Retrosõit |
|
FORD V8 (1938) Kabriolett. |
|
|
|
|
1980. a-d |
1980. a-d |
1989. a. Viljandi Ralli |
1990. a-d Foto: Lõuna-Eesti klubi Unic 1975-1994 näitusekataloog |
FORD V8 Standard 92A (1939) |
|
|
|
|
1973. a., Pärnu |
1973. a., Pärnu |
|
|
FORD V8 Standard (1939) |
|
|
|
|
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo |
|
|
|
FORD V8 Standard (1939) |
|
|
|
|
2002. a., Kurtna. Foto: Mobilisti Senior 1/2002 |
2007. a. |
|
|
FORD V8 Standard (1939)
Auto päästeti vanarauda viimisest, originaalmootorit ei õnnestunud päästa. |
|
|
|
|
2018. a. |
2018. a. |
2018. a. |
2018. a. |
FORD V8 Standard (1939) |
|
|
|
|
1990. a., Rakvere |
1990. a., Rakvere |
1990. a-d |
1990. a-d |
FORD V8 De Luxe (1939) |
|
|
|
|
1997. a. Foto: Mobilisti 4/1997 |
|
|
FORD V8 (1940) Mootor Gaz-21 |
|
|
|
|
2011. a. |
2011. a. |
2011. a. |
2011. a. |
|
|
|
|
2011. a. |
2011. a. |
|
|
FORD V8? (193?/4?) Ümber ehitatud, radiaatorivõre Pobedalt. Saksa
Ford? Info: wax[ät]streetrace.org |
|
|
|
|
2000. a-d |
|
|
|
|
FORD V8 (193?/4?) Tugevalt ümber ehitatud esiosa - tiivad Volga,
kapott Zim jne. |
|
|
|
|
1996. a. |
|
|
|
FORD V8 (19?) |
|
|
|
|
2004. a. |
|
|
|
FORD V8 (1939-40) Vrakk. Info: martti17[ät]hot.ee |
|
|
|
|
2004. a. |
|
|
|
V8 (Saksa Ford)
|
FORD V8? (1935?) Väga tugevalt ümber ehitatud. Pakutud 1935 a. USA-Fordiks
võib-olla V8 mootoriga, kuid autol olevat olnud Saksa Fordi tehaseplaat ja Berliini keretehase plaat.
Läinud vanarauda. |
|
|
|
|
1983. a., Pärnu |
1983. a., Pärnu |
1980. a-d, Tallinn Foto: Mobilisti 3/1990 |
1980. a-d, Tallinn Foto: Mobilisti 3/1990 |
|
|
|
|
1980. a-d, Tallinn Foto: Mobilisti 6/1993 |
1980. a-d, Tallinn Foto: Mobilisti 2/1990 |
|
|
FORD V8 G48 (1935) Vrakk. |
|
|
|
|
2004. a. |
|
|
|
FORD V8 G74 (1937) 2 uksega limusiin. Esiosa ümber ehitatud,
tehnika originaal. |
|
|
|
|
2003. a. |
|
|
|
FORD V8 G81A (1938) Kabriolett. 1990. a-te alguses oli restaureerimisel,
praegu /2004/ restaureerimise ootel. |
|
|
|
U. 1990. a., Tallinn |
U. 1990. a., Tallinn |
2004. a. |
|
FORD V8 G92A (1939-40) 2 uksega limusiin. |
|
|
|
|
1975. a., Riia |
24.07.1982 Tallinna sissesõit, teel Tallinn-Palermo ralli starti |
24.07.1982 Tallinna sissesõit, teel Tallinn-Palermo ralli starti |
24.07.1982 Tallinna sissesõit, teel Tallinn-Palermo ralli starti |
|
|
|
|
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo |
|
|
|
FORD V8 G92A (1940) 4 uksega limusiin. Tehnika pole originaal.
Müüdud Soome. |
|
|
|
|
2004. a. |
|
|
|
V8 (Briti Ford)
|
FORD V8 (u 1937-39) Tõenäoliselt Briti Ford. |
|
|
|
|
1990. a-d |
|
|
|
MERCURY
|
|
MERCURY EIGHT (1940) |
|
|
|
|
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 |
Foto: klubi Unic vanasõidukid 1982 |
|
|
LINCOLN
|
Ford ostis 1917 asutatud Lincolni 1922. aastal. Tükk aega vaid luksusautosid ehitanud Lincoln sisenes 1936. aasta mudeliga Zephyr
(müügil 1935. a. lõpust) ka lihtsalt kõrgema hinnaklassi sõidukite turule.
Lincolne müüdi Eestis nii 1920. kui 1930. aastatel, 1940. a. seisuga oli Eestis 10 Lincolni.
1970. aastatel viidi Lätti 1934. a. faeton KB, mis asus Pärnu kandis. Eestis on teada üks kupee Zephyr, võib-olla üks sedaan
Zephyr ja üks sõjajärgne, arvatavasti 1946-47 toodetud Lincoln.
|
LINCOLN KB V12 Phaeton (1934) Oli arvel kui 1929. a. "Graham-Rolls".
Müüdi Lätti 1980. aastal.
2010. a-tel sai auto tulekahjus tugevasti kannatada, kuid on taastatav. Põlengus hävis USAst doonorautoks toodud sama tüüpi
kinnine Lincoln. |
|
|
|
|
1976. a. Ralli Tallinn-Rakvere 76 |
1977. a. Tähesõit Pärnu '77 |
1970. a-d |
1970. a-d |
|
|
|
|
1977. a., Riia |
1977. a., Riia |
1990. a, Läti |
1996. a., Läti |
|
|
|
|
1990. a-d, Läti |
U. 2000. a., Läti |
|
|
LINCOLN ZEPHYR V12 (1938-39) Business-coupe.
Oli algselt parempoolse rooliga (selliseid ehitati kokku 35). Ümberehituste käigus tõsteti rool "õigele" poole, vahetati mootor ja
sillad jne. Müüdud välismaale. |
|
|
|
|
1950. a-d |
1950. a-d |
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 |
1970. a-d Foto: Kunst ja Kodu 1/1980 |
|
|
|
|
1984. a. Ralli Tartu-Võru |
1984. a. Ralli Tartu-Võru |
1984. a. Ralli Tartu-Võru |
1988. a., Riia |
Foto: www.automoto.ee/galerii |
|
|
|
|
2004. a., Tallinn |
2004. a., Tallinn |
2004. a., Tallinn |
2007. a., Tallinn |
LINCOLN ZEPHYR (1939) 1990. a-te fotodel ilmselt sama auto. |
|
|
|
|
U. 1980. a. |
U. 1980. a. |
1990. a-d, Tartu |
1990. a-d, Tartu |
FORD / WILLYS ?
|
FORD GPW või WILLYS MB (1942-45) |
|
|
|
|
1980. a-te algus Foto: Mobilisti 6/1984 |
1983. a. Tähesõit Viljandi- Pärnu 83, Pärnu Vallikäär |
1984. a. Ralli Tartu- Võru 84 |
1986. a. Ralli Rakvere-Narva |
FORD GPW või WILLYS MB (1942-45) Restaureerimise ootel. |
|
|
|
|
2009. a. |
|
|
|
FORD GPW või WILLYS MB (1942-45) Kinniseks ümber ehitatud. |
|
|
|
|
1975. a. |
|
|
|
FORD GPW või WILLYS MB (1942-45) Kinniseks ümber ehitatud,
pikendatud raami jne. |
|
|
|
|
1970. a-d |
|
|
|
FORD GPW või WILLYS MB (1942-45) Täielikult ümber ehitatud. |
|
|
|
|
2003. a. |
|
|
|
Ford GPW või Willys MB raami ja kere jäänused |
|
|
|
|
2003. a. |
|
|
|
|
|
|
|
|
galerii[ät]hot.ee |