Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT UUDISED


AUDI   HORCH


1932. aastal ühendati neli Saksa autotehast - Audi, DKW, Horch ja Wanderer - kontserniks Auto Union AG. Horch oli asutatud 1899, Audi 1909, 1921. aastast mootorrattaid tootnud ja 1920. a-te lõpuks maailma suurimaks mootorrattatehaseks kasvanud DKW hakkas autosid ehitama 1928 ja samuti kaherattalistega alustanud Wanderer valmistas esimese auto 1905. Üheks olulisemaks sõjaeelseks Saksa autotootjaks kasvanud Auto Union valmistas odavaid DKW väikeautosid, valdavalt keskklassi sõidukeid Wanderer, kõrgema hinnaklassi Audisid ja luksusautosid Horch.
1926 oli Eestis registreeritud 4 Audit ja 2 Horchi; 1930. a. lõpus 1 Audi, 9 DKW-d, 4 Horchi ning 1940. a. alguses 7 Audit, 178 DKW-d, 4 Horchi ja 21 Wandereri. 1930. a-te keskpaigast 1940. a-ni esindas kogu Auto Unioni kontserni Eestis firma Eesti AS C. Siegel.



AUDI
1930. aastate teisel poolel ehitati Audi nime all vaid kahte mudelit. Esiveolist Front 225 (ka UW 225) valmistati 1935-38 erinevatel andmetel 1500-2600 eksemplari. Autol oli 6-silindriline 2,3-liitrine Wandereri mootor ja erinevad keretehased pakkusid laia kerevalikut alates pullmanilaadsest 6 küljeaknaga limusiinist mitmesuguste kabriolettide ja rodsteriteni. Selle mudeli eelkäijaks oli 1933-34 toodetud 2-liitrine Front 2L Typ UW. Horchi 6-silindrilise 3,3-liitrise mootoriga Audi 920 oli tootmises 1938-40. Kokku ehitati seda mudelit umbkaudu 1200 sõidukit keredega 6 aknaga limusiin ja 4 aknaga kabriolett.
1940 oli Eestis 7 Audit, pärast sõda sattus meile ka mitmeid trofee-Audisid. Eestis oli veel hiljuti 1937. aasta 225 Front luksuskabriolett ja 1933. aasta UW Pullman. Üks kabriolett Audi Front UW sõitis Eestis veel aastail 1961-66 ja rändas siis esipoolasside murdumise tõttu vanarauda.


AUDI 225 Cabriolet Gläser (1938)
Müüdud Leetu.
2001. a. Kunda 2001. a. Kunda 2001. a. Kunda 2002. a. Leedu
2002. a. Leedu 2000. a-d Leedu 2000. a-d Leedu


AUDI 920 (1939-40)
Kinniseks ümber ehitatud kabriolett.
2003. a. 2012. a. 2014. a.


AUDI 920 (1939-40)
Säilinud kere.
2014. a.


AUDI 920 (1939-40)
1980. a-tel Moskva lähedalt ostetud autost jõudsid Eestisse kereosad.
U. 1970. a-d Venemaa 2014. a. 2014. a.


AUDI 920 (1938-40)
Gaz-21 sillad ja mootor.
1970. a-d, Tallinn 2004. a. 2004. a. 2004. a.
2010. a. 2010. a. 2016. a. 2016. a.


AUDI 920 (1938-40)
2014. a.


H O R C H
Horch oli Maybachi ja Mercedes-Benzi kõrval üks kolmest 1930. aastate Saksa autotööstuse tippmargist. "Väiksed" Horchid olid 3-3,8 liitrise mootoriga mudelid 830/830B/830BK/830BL ja 930V. 5-liitrise mootoriga olid mudelid 850-Sport, 853, 853A, 855, 851, 951 ja 951A.
1933. aastal ilmus turule 3-liitrise V8 mootoriga Horch 830, mis oli aluseks väga edukale mudeliseeriale. 1934/35 järgnesid 3,25-liitrine 830B ja 3,5-liitrine 830BK. 1935. aastast ehitati pikendatud telgedevahega 3,5-liitrist mudelit 830BL, mis 1938. a. sügisel sai veelgi võimsama 3,8-liitrise mootori. Seeria tipnes samuti 3,8-liitrise mudeliga 930V, mida valmistati 1937-40. Lisaks ehitati 1934-37/38 armeesõidukit 830R.
Kerevalik oli väga lai: 6 küljeaknaga limusiinid, pullman-limusiinid, 2 ja 4 uksega kabrioletid, pullman-kabrioletid, tourenwagenid, rodsterid ja arvukad erikered. Mudeleid 830/830B/830BK toodeti 1933-36 kokku üle 3300; 830BL 1935-40 üle 6100; 930V 1937-40 üle 2000 ja 830R 1934-37/38 umbes 4500.
8-silindrilise reasmootoriga 5-liitrisi Horche 850/851/951/951A ehitati 1935-40 kokku üle 1100 ja mudeleid 850-Sport/853/853A 1935-39 umbes 1000.
Armeemudelitest valmistati 1935-42 Horch 801 umbes 2100, 1936-42 Horch 901 ligi 15 000 ja 1938-42 Horch 108 üle 7800.
Kõige hinnalisemad Horchid on tänapäeval sportkabrioletid 853 ja 853A, rodsterid 930V (ehitati umbes 30) ja eriti rodsterid 855 (ehitati umbes 10, säilinud üksikud).
Enne II maailmasõda oli Horch Eestis üsna haruldane mark. 1930 oli neid 4, kümnendi II poolel toodi sisse ilmselt vaid 1 (1937. a-l) ja 1940 oli Horche Eestis registreeritud samuti 4. Horchi omanikeks olid ehitusettevõtja ja pankur Hans Heinsoo (Heinrichsen), pankur Klaus Scheel, Tallinna linna revident Johannes Jeets, ärimees Philipp Schaefer. 1940. a. kevadel osteti seitsmekohaline Horch 830 BL Pullman-Limousine Eesti saatkonnale Moskvas (auto toimetati Saksamaalt otse Moskvasse).
Pärast sõda toodi Eestisse hulgaliselt Horche, sealhulgas ka mudeleid 850 Sport-853-853A ja 855. Levinumad olid siiski "väiksed" Horchid, mudelid 830 ja 930.




Horch 500

HORCH 500B (1932-34)
Pullman Limousine.
Auto lammutati mitmeks tükiks, pandi hiljem taas kokku ja on restaureerimisel.
1950./1960. a-d 1960. a-d 1960. a-d 1960. a-d
1960. a-d 1960. a-d 1960. a-d 1960. a-d
1990. a-d 1990. a-d


Horch 830-830B-830BK-830BL

HORCH 830BL (1935)
Kabriolett. Toodi Eestisse 1970. aastatel Lätist, viidi 1981 Soome.
1970. a-d Lätis 1970. a-d Lätis 1975. a. Riia 1981. a. Soomes
Foto: Mobilisti 4/1985
1981.(?) a. Soomes
Foto: Automobiili 6/2010
1981.(?) a. Soomes
Foto: Automobiili 6/2010
1981.(?) a. Soomes
Foto: Automobiili 6/2010
1981.(?) a. Soomes
Foto: Mobilisti 5/1988


HORCH 830BL (1937-39)
Kabriolett.
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo
Foto: Klubi Unic vanasõidukid 1982
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo 21.10.1990, Tallinn, K. Pätsi säilmete ümbermatmine


HORCH 830BL (1938)
Kabriolett, kinniseks ümber ehitatud. Müüdud välismaale.
1970. a-d 1970. a-d 1970. a-d 1970. a-d


HORCH 830BL (1939)
Kabriolett. Müüdud välismaale.
1970. a-d 1979. a., Riia 1970. a-te lõpp, Vändra 1980. a.
1980. a-d 1980. a-d 1986. a. Sajandi Sõit, Rakvere


HORCH 830 (193?)
Kabriolett.
Bauska, 1980. a. Bauska, 1980. a. Uulu 1980(?) Uulu 1980


HORCH 830 (1938)
Limusiin.
1980. a-te lõpp, Tallinn 1980. a-te lõpp, Tallinn


HORCH 830 (1939)
Limusiin.
Müüdud Lätti.
1975. a. 1990. a-d, Riia 1990. a-d, Riia 1990. a-d, Riia
1980. või 1990. a-d, Riia


HORCH 830 (193?)
Limusiin.
1977. a., Riia 1977. a., Riia 1977. a. Tähesõit Pärnu 77


HORCH 830 (1938)
Pullman Limousine.
1990. a-d
Foto: Mobilisti 1/1993


HORCH 830 (193?)
Pullman Limousine.
1990. a-d 1990. a-d


Horch 930V

HORCH 930V (1939)
Limusiin.
1976. a. 1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1979. a. Ralli Haapsalu 79/700


Horch 850

HORCH 850 (1934)
Pullman Limousine. Nr 850087.
Ainult kere ja raam. Müüdud välismaale.
2000. a-d 2000. a-d 2000. a-d 2007. a.
2007. a.


Horch 853/853A

HORCH 853 (1937-39)
Müüdud välismaale.
1980. a-d 1980. a-d 1980. a-d 1980. a-d
1986. a., Riia

HORCH 853 (1937-39)
Restaureeritud Riias SIA A. Rode töökojas.
1984. a., Riia 1980.(?) a-d, Riia 2011. a. Riia, SIA A. Rode töökoja 20. juubel 2014. a., Riia

HORCH 853 (1937-39)
Tartus asunud auto, müüdi Lätti.
1970./1980. a-d, Läti 2000. a-d, Läti 2000. a-d, Läti


HORCH 853 (1937-39)
Neljandal värvifotol tõenäoliselt sama auto, mis kolmel esimesel pildil.
1970. a-d 1980. a-d? 1980. a-d? 1995.(?) a., Tartu
Foto: Mobilisti 3/1995


Horch 855

HORCH 855 Spezial Roadster (1938-39)
Vahetati Eestisse Moskvitshi vastu 1960. a-tel Venemaalt. 1990. a-tel müüdi Saksamaale.
1966. a. august 1960./1970. a-d 1970. a-d


Horch 901

HORCH 901 (1937-43)
2000. a-d


Horch 108

HORCH 108 (1937-42)
2002. a.
Fotod: Eesti Vabaõhumuuseum SA,
EVM N 414:108 muis.ee/museaalview/2180233
EVM N 414:135 muis.ee/museaalview/2182137
2000. a-d 2000. a-d


galerii[ät]hot.ee