Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT TSAARIAEG EESTI AEG SÕJAJÄRGNE AEG UUDISED



EDUARD POOLA AUTO-TRANSPORT


LEHEKÜLG 1 LEHEKÜLG 2 LEHEKÜLG 3



EESTI AEG - VEOAUTOD / 1
Päevaleht 8.06.1936, lk 5: "Kõigil veoautodel olgu märgitud nende kandejõud. Teedeministrilt antud uus määrus jõuvankrite seaduse elluviimiseks näeb tähtsama uuendusena ette, et igal veoautol peab selle kandejõud olema märgitud auto mõlemale küljele juhiruumi uksele ning järelvankril peab olema kandejõud märgitud järelvankri tagaküljele. Pärast 1. juulit ei või enam need veoautod ja järelvankrid liikuda, milledel pole märgitud nende kandejõudu."

Veoautod 1939. aastal. Vasakult: DODGE, FORD-AA, FORD V8 jt.
Fotod: Raeantiik /via Heiki Muda/.
Veoautod Kuressaares 1940. või 1941. aastal. Vasakult: FRAMO(?), ?, MERCEDES-BENZ, INTERNATIONAL, 2x VOLVO, INTERNATIONAL, ?, REO(?), ?.
Fotod: unustatudvana.saaremaa.ee
14 AS Kawe kuldsinitriibulist kaubaveokit reklaam- sõidul 32. Tallinna Eesti põllumajandusnäituse ajal 27.-28.08.1939 Tallinnas. Kokku oli Kawel üle Eesti ligi 25 kaubaveoautot.
Fotod: Päevaleht ja Uus Eesti 29.08.1939 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.

Palgivedu Saaremaal 1930. aastate lõpus. Paremal FORD V8 (S-134) Leisis, vasakul FORD V8 (S-188).
Fotod: unustatudvana.saaremaa.ee
4,5-tonnine FORD (A-1811) 1936. aastal mõnes Tallinna- lähedases paekarjääris.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
4,5-tonnine FORD (H-54) 1937. a-l. Omanikud August Einberg ja Fried- rich Uustalu Nõmmelt.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
Vasakul: Misso vallasekretär ja Võrumaa bussiliinipidaja August Kasak oma veoauto FORD V8 (O-105) ees 1935. aastal. Veoauto ehitati hiljem ümber bussiks.
Foto: Olev Kasaku kogust /via Arnold Unt/.
Paremal: A. Kasak sama FORDiga (ja samal päeval?) matuselisi vedamas ("Foto M. Timmo Vastseliina").
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
3. novembril 1935 vajus A. Kasaku puukoormaga FORD V8 Vastseliinas läbi Piusa jõe silla.
Foto: Olev Kasaku kogust /via Arnold Unt/.
Haapsalu liinipidaja R. Altbergi FORD BB (L-102).
Foto: Gordy Jõelaidi album /via Eero Olander/.
Pärnaka Tõnis Saia Ford V8 (P-164) pärast avariid* 7.05.1937.
Foto: Politseileht 10/1937 /Eesti Rahvusraamatu- kogu digitaalne arhiiv (digar.nlib.ee)/.
FORD? väljasõidul Viitna järve äärde 1938. aasta suvel
Foto: Heiki Muda kogust.
4-tonnine FORD (T-93) Tartus 1938. a-l.
Foto: Aare-Vello Mikkelsaare kogust /via Arnold Unt/.
PK Võiekspordi FORD V8 (A-2031)*.
Foto: Maa Hääl 03.08.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.
* Tõnis Saia räimekoormaga Ford P-164 sõitis 07.05.1937 hommikul 3 km kaugusel Kilingi-Nõmmest Ruuli kurvis suure kiiruse tõttu kraavi. Kergemalt said viga autot juhtinud Tõnis Sai ja tema naine Anna, raskemalt aga kastis istunud räimekaupmees Martin Pruudel (Brudel). /Vaba Maa, Päevaleht ja Maa Hääl 08.05.1937/ *PK Võiekspordi Ford A-2031 sõitis 31.07.1938 Narva maanteel Nehatu vallas otsa jalgratturile, Nehatu maanaiste seltsi esinaisele Benita Kangurile, kes suri saadud vigastuste tagajärjel. Alkoholijoobes juht Raivo Rood mõisteti sügisel 3 aastaks vangi. /Maa Hääl 03.08.1938 ja 21.10.1938/
4,5-tonnine FORD V8.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
FORD V8 (S-91) Saaremaal 1935-36.
Foto: Rein Veldi kogust.
FORDSON V8 (T-311) 1938. või 1939. a-l Tartus Meltsiveski tänaval.
Foto: Rein Veldi kogust.
FORD või FORDSON V8 Valgas aprillis 1938.
Foto: erakogu.
CHEVROLET (A-212).
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
Pärnu kaubamaja J. Krakusen furgoonkerega 2,5-tonnine CHEVROLET (P-276).
Foto: Gordy Jõelaidi album /via Eero Olander/.
CHEVROLET (P-467) 1938. aastal.
Foto: Jüri Vaikjärve kogust.
CHEVROLET aasta esimese eksportvähkide lastiga Tallinna sadamas.
Foto: Uudisleht 09.08.1939 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.
Karksi-Nuia kaupmehe J. Lõmpsi veoauto CHEVROLET (P-65).
Foto: Andres Tõniste kogust.
2,5-tonnine CHEVROLET (L-130).
Foto: Gordy Jõelaidi album /via Eero Olander/.
Pärnu õlletehase OÜ A. Bliebernicht veoauto CHEVROLET Velisel 1937.(?) aastal.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
Import-eksportäri Carl F. Gahlnbäck veoauto CHEVROLET (B-56) Võrus. Autojuht Tammisaar(?).
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
CHEVROLET järel- vankriga.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
4,5-tonnine CHEVROLET (A-1988) Tallinnas 1937. aastal.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
3,5-tonnine CHEVROLET (L-149) Läänemaal 1937. aastal*.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
2-tonnine CHEVROLET Harku pargis.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
CHEVROLET.
Foto: Tarmo Riisenbergi kogust.
* 23. augustil 1938 hävis AS M. Seileri mootoritehase garaazhi suurpõlengus Pärnus muude sõidukite hulgas autoomanik Tammele kuulunud veoauto L-149 (võib-olla sama auto).
3,5-tonnine CHEVROLET (B-37) 1936. aastal.
Foto: Heiki Muda kogust.
CHEVROLET (O-128) Võrumaal.
Foto: Heiki Muda.
CHEVROLET (O-128) 1937.-38. aastal.
Foto: Igor Shilenkovi (Riia) kogust.
4-tonnine CHEVROLET (T-212).
Foto: Aare-Vello Mikkelsaare kogust /via Arnold Unt/.
3,5-tonnine CHEVROLET (B-305) 1939.-40. a-l.
Foto: Margus Siilbeki kogust.
Eesti Lihaekspordi 2,5-tonnine veoauto CHEVROLET.
Foto: Margus Siilbeki kogust.
4-tonnine CHEVROLET (L-41) Haapsalus.
Foto: Gordy Jõelaidi album /via Eero Olander/.
CHEVROLET (P-322) Ellamaa koolimaja ehitusmaterjali veol 1934.
Foto: Jüri Vaikjärve kogust.
CHEVROLET (P-362) 1937. aastal. Omanik Jaan Säesk Karksi vallast.
Foto: erakogu.
CHEVROLET (P-362).
Foto: erakogu.
CHEVROLET (P-362).
Foto: erakogu.
CHEVROLET (P-362). Kastis sõiduauto OPEL.
Foto: erakogu.
CHEVROLET Läänemaal.
Foto: Toomas Paalvelti kogust /via Märt Aarne/.
CHEVROLET (P-254) Pärnumaal.
Fotod: Raivo Laasmägi kogust.
CHEVROLET (A-1833) ja naised-lumekoristajad Tallinnas Raekoja platsil talvel 1937/38.
Fotod: Tarmo Riisenbergi kogust.
OÜ Esto-Muusika Pärnu esinduse 1-tonnine CHEVROLET SIX (P-323).
Vasakul: 22.08.1936 Pärnu põllumajandusnäituse karnevalirongkäigus.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
Paremal: Foto: Jüri Vaikjärve kogust.
Perekond Vessetile kuulunud Pärnu shoko- laadi- ja kompvekitöös- tuse Progress veoauto DIAMOND T (P-218) 1935. a-l Pärnu mudaravila ees.
Fotod: Raeantiik /via Heiki Muda/.
Progressi DIAMOND T (uue nr-ga ES 16-14) Pärnus 1941. a-l pärast sakslaste tulekut.
Foto: Raivo Laasmägi kogust.
4,5-tonnine DIAMOND T ja seltskond väljasõidul Saku metsas.
Fotod: Raeantiik /via Heiki Muda/.
DIAMOND T A. Roosi- manni puutööstuse ees Tallinnas Volta 10. Foto pöördel: "Harjumaa H. Roosimann Saeveski Rapla v".
Foto: Aivo Konti kogust.
3,5-tonnine GMC ja CHEVROLET.
Foto: Raivo Laasmägi kogust.
August Pari veoauto GMC.
Foto: Kaido Mäe kogust.
Arved Kotkase 6-tonnine GMC (R-140) talvel 1938/39.
Foto: Rein Veldi kogust.
Richard Siili GMC(?) Viru-Jaagupi ühispanga kolimisel oma majja juunis 1938.
Foto: Eesti Ühistegevuse Aastaraamat I 1937 (1939, lk 22).
OLDSMOBILE (V-309), kuulus 1936-38 Hans Toile ja 1938-39 Elmar Holtsmeierile. Põles 31.08.1939 öösel Tihemetsa vallas.
Foto: erakogu.
DODGE (A-41) Tallinnas 1935. aastal.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
4,3-tonnine DODGE (H-302) 1935. aastal, omanik Herman Bergert Triigi vallast.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
3,5-tonnine DODGE Pärnumaal.
Foto: Aare-Vello Mikkelsaare kogust /via Arnold Unt/.
Karl Ruubeli 1937. a. aprillis ostetud 5-tonnine REO (V-350) 1937./38. a-l.
Foto: Helmut Heimvelli album /via Tony Laan/.
K. Ruubeli REO (V-350) ja REO (P-106) 1937./38. aastal.
Foto: Helmut Heimvelli album /via Tony Laan/.
5-tonnine REO (J-210) Järvamaal 1937. aastal.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
REO (J-210) ja vanem CHEVROLET (J-90) 1937. aastal tellisetehase(?) hoovil.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
REO, võib-olla J-210.
Foto: erakogu.
Karl Ruubeli REO (P-106) 1934./35. a-l.
Foto: Tarmo Riisenbergi kogust.
Karl Ruubeli REO (P-106?).
Foto: Andrus Jefimovi kogust.
INTERNATIONAL Abjas 1939. aastal.
Foto: Heiki Muda.
INTERNATIONAL (A-1094) 1938. aastal, 1940 Jõhvis metsaveol ja (ilmselt A-1094) ehituskontori V. Lõvi & Ko ekskavaatoriga (10-R6?).
Fotod: Indrek Sirgi kogust.
Tartu Värnitsavabriku INTERNATIONAL (B-46) ja veoauto B-529 kokkupõrge*.
Foto: Postimees 05.05.1939 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.
INTERNATIONAL (A-1720) Tallinnas 11. novembril 1940.
Foto: Eero Olanderi kogust.
Kilingi-Nõmme koolimajas 20. aprillil 1937 toimunud tuleõnnetuse ohvrite matused Pärnus. Ees INTERNATIONAL, taga CHEVROLET(?).
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
Peeter Mölderi INTERNATIONAL (V-45) Viljandimaal 1935. aastal.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
* 4. mail 1939 sõitis Elmar Maituse veoauto B-529, mida juhtis Oskar Koger, Tartus Riia mäel otsa Tartu Värnitsavabriku veokile International B-46, juht Voldemar Alba. /Postimees 05.05.1939/
Esna ärimehe Aleksander Vlassovi(?) INTERNATIONAL Esna jahu- ja saeveskisse palke vedamas.
Foto: Jutta Otlooti kogust /via Hanno Talving/.
Jõhvi veoäri Auto 30.06.1936 registreeritud INTERNATIONAL (U-53) kivimurrus 1937. aastal.
Foto: Raivo Laasmägi kogust.
INTERNATIONAL (P-233) Pärnumaal.
Foto: Raivo Laasmägi kogust.
Kullamaa Majandusühingu INTERNATIONAL (L-50).
Foto: Raivo Laasmägi kogust.
Tallinna veoäri Auto (omanik Jaan Muni) 7.05.1935 registreeritud 8-tn INTERNATIONAL (H-292), kastis kaitseväe orkester.
Foto: Raivo Laasmägi kogust.
Voldemar Päärmanni INTERNATIONAL (A-1812) Põltsamaal restorani Eerik ees.
Foto: Põltsamaa Muuseumi kogust /via Rutt Tänav/.
Veoauto(?) INTERNATIONAL (O-4) 1940. aastal.
Foto: Margus Siilbeki kogust.
Jõhvi veoäri Auto 30.06.1936 registreeritud INTERNATIONAL (U-310) 1937. aastal.
Foto: Raivo Laasmägi kogust.
INTERNATIONAL (P-25).
Foto: Jüri Vaikjärve kogust.
INTERNATIONAL (P-218) poekauba veol Laiksaarde 1938.
Foto: Jüri Vaikjärve kogust.
INTERNATIONAL (P-218) Saarde Majandusühisuse kaupluse ees.
Foto: Jüri Vaikjärve kogust.
INTERNATIONAL (P-274).
Foto: Jüri Vaikjärve kogust.
Kaks INTERNATIONALi Tallinnas Madara tn-l 02.10.1939 teel katlaga sadamast E. Kartuse riidevärvimistöökotta.
Foto: Päevaleht 03.10.1939 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.
INTERNATIONAL (A-1778?) Jõhvis 1938. aasta suvel.
Foto: Indrek Sirgi kogust.
Jakobsoni 5-tonnine INTERNATIONAL (A-1060) 1935. aastal.
Foto: Rein Veldi kogust.
Jakobsoni 5-tonnine INTERNATIONAL (A-1060) 1936. aastal.
Foto: Rein Veldi kogust.
INTERNATIONAL (O-6) Räpinas 1939. aastal, omanik Paul Loderaud.
Foto: Rein Veldi kogust.
Kareda külast pärit Jüri Tauruse STUDEBAKER.
Foto: Mare Kahari kogust /via Hanno Talving/.
0,5-tonnine STUDEBAKER (A-2222) tuletõrje-gaasikaitsemeeskonnaga demonstratsioonil Tallinna hipodroomil 1937. a-l. Foto: Nädal Pildis 17/1937. Vasakul: Veofirma A. Loor STUDEBAKER (A-1622) vedamas septembris 1938 katelt OÜ Kvarts uude silikaaditehasesse Nõmmel Männiku tee 123 (vt ka Uus Eesti 09.09.1938 lk 6).
Foto: Jõuvankrijuhi käsiraamat (Aura, 1939) /via Heiki Muda/.
Paremal: Robert Samarüütli STUDEBAKER (J-30) 26. mail 1939 Esna raudteejaamas.
Foto: Rein Veldi kogust.
Võrumaa bussiettevõtja August Kasaku STUDEBAKER (O-122) 1935. aastal. Auto ehitati Võru Tööstuskoolis 1938. a-l ümber bussiks.
Foto: Olev Kasaku kogust /via Arnold Unt/.
STUDEBAKER Tallinnas 1939. aastal. Originaal värvinegatiiv.
Foto: Eero Olanderi kogust.
Veoauto GRAMM (A-56), uus mudel Tallinnas Aia tn-l.
Foto: Auto 1/1937.
INDIANA Model 86 (A-1999) Koitjärvel. Ilmselt metsaäri Lagus & Huik auto, üks kahest 1936 Eestisse imporditud Indianast.
Foto: Aivo Konti kogust.
Vasakul: BEDFORD (S-146) Saaremaal.
Foto: unustatudvana.saaremaa.ee
Paremal: Siimusti potitööstuse veoauto BEDFORD (T-238) 1938. aastal. Auto kõrval seisab autojuht Ilmar Noormets, tööstuse omanik oli Tiiman.
Foto: Heiki Muda
Vasakul: Raudteevalitsuse* uued veoautod BEDFORD (A-1741) 1930. aastate lõpus.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/
Paremal: "Kloostri sõit 5. sept. 1937 Paldiskist". Veoauto BEDFORD(?).
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/
* Raudteevalitsuse veoautoparki kuulusid peamiselt Inglise päritolu sõidukid. 1941. a. novembris otsiti taga sõjategevuse käigus kaduma läinud 14 veoautot BEDFORD (1,5-4,5T), 6 MORRISt (3-4,5T), 1 ZISi (5T) ja 1 GAZi (2,5T).
2,5-tonnine veoauto BEDFORD(?).
Fotod: Margus Siilbeki kogust.
Kaiu Tarvitajateühingu MORRIS-COMMERCIAL (H-59) 1939. aastal.
Foto: Kalev Kiviste kogust.
MORRIS-COMMERCIAL (T-23) Tartumaal.
Foto: Aare-Vello Mikkelsaare kogust /via Arnold Unt/.
MORRIS-COMMERCIAL (B-286) 1936.(?) a-l.
Foto: Raivo Laasmägi kogust.
MORRIS-COMMERCIAL (B-286) turbaveol Ulilas 1938. a-l.
Foto: Aare-Vello Mikkelsaare kogust /via Arnold Unt/.
Ühingu Eesti Lihaeksport furgoonkerega veoauto OPEL BLITZ (B-585). Vasakpoolsel pildil Tartus Raadi mõisa väravas; keskmisel pildil Varnjas 1939. aastal.
Fotod: Margus Siilbeki kogust.
OPEL BLITZ (A-1721).
Foto: Politseileht 24/1937 /Eesti Rahvusraamatu- kogu digitaalne arhiiv (digar.nlib.ee)/.
Limonaaditööstuse Vellamo 1,25-tonnine OPEL BLITZ.
Foto: Gordy Jõelaidi album /via Eero Olander/.
5-tonnine OPEL BLITZ (A-1898) 1940. aasta sügisel.
Foto: Gordy Jõelaidi album /via Eero Olander/.
OPEL BLITZ (H-465) 1941. aastal.
Foto: Rein Veldi kogust.
Rakvere kaubamaja Feldmann & Urbas omanikud, töölised ja MERCEDES-BENZ (U-198) Rakveres Tallinna 49 1939./40. aastal.
Foto: Pirelli KeyPoint Rakvere.
KM Feldmann & Urbas uus furgoonkerega MERCEDES-BENZ.
Foto: Pirelli KeyPoint Rakvere.
M. Mumma (algselt esindaja H. Ungern-Sternbergi) 4,5-tonnine MERCEDES-BENZ (V-292) 1937. aastal.
Foto: Igor Shilenkovi (Riia) kogust.
Valga maavalitsuse MERCEDES-BENZ (R-120) 1937. aastal.
Foto: Rein Veldi kogust.
Viljandi maavalitsuse MERCEDES-BENZ (V-70) 1937. a-l.
Foto: erakogu.
Teedeministeeriumi FRAMO HT-1200 (H-194) kokkupõrge* trammiga Kopli tn-l 25.05.1939.
Foto: Päevaleht 26.05.1939 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.
Vaba Maa veoauto TEMPO Tallinnas Pärnu maanteel.
Foto: Aleksander Tarkfeldti kogust.
* Teedeministeeriumi Framo (H-194) keeras 25.05.1939 keskpäeval Kopli tänaval Ergose raualao juures ette Kopli - Balti jaam liini trammile nr 4 ja paiskus küljeli. Autot juhtis A. Saarmets. /Päevaleht 26.05.1939/
Vasakul ZIS 14 vedamas 17-tonnist aurukatelt. Paremal ZIS (A-1976) kivimurrus.
Fotod: KM A. Trummi ZIS autode kataloog (1938).
Võrumaa bussiettevõtja August Kasaku algselt 4- ja hiljem 7-tonnine veoauto ZIS (O-137) oma töökojas valminud kabiiniga 1936. a. augustis Vastseliinas ja 1937. a-l.
Fotod: Olev Kasaku kogust /via Arnold Unt/.
Vasakul: VOLVO (A-1889) Tallinna sadamas 1936/37.
Foto: Rein Veldi kogust.
Paremal: Eesti suurima kartulieksportäri AS Rumberg, Tuberg & Ko VOLVO (A-1707) Argentiinasse saadetavate kartulitega teel sadamasse.
Foto: Rein Lillak "Eesti põllumajanduse ajalugu", Eesti Põllumajandusülikool, Tartu 2003 /Eesti Põllumajandusmuuseumi fotokogu/.
Vasakul: 7,25-tonnine 3-teljeline VOLVO võib-olla Harju maavalitsuse töökodade hoovis Tallinnas Tulika tn-l.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
Teedeministeerium ostis 1939. a-l partii kallurkastiga Volvosid, sh mõned 3-teljelised, mida kasutati 1940. a-l toimuma pidanud Helsingi olümpiaga seotud teetöödel.

Vasakul: ? (INTERNATIONAL?) Jõgeval.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
Paremal: ? (INTERNATIONAL?, CHEVROLET?) /(S-92)/ Saaremaal.
Foto: unustatudvana.saaremaa.ee
Vasakul: ?
Saku õlletehase isotermilise furgooniga veoauto (A-91) 1937. a-l tehase Tallinna lao hoovis Suur-Kloostri tänaval.
Foto: Raivo Laasmägi kogust (vt ka Nädal Pildis 4/1937).
Paremal: ?
Saku õlletehase isotermilise furgooniga veoauto (A-2152) 1937/38. a-l.
Foto: Pärnu korgivabriku Vennad Auster reklaamtrükis (1938).
?
Oscar Stude speditsiooni- ja veoäri veoauto.
Foto: Helmut Heimvelli album /via Tony Laan/.
?
Veoauto Tõstamaal.
Foto: Raivo Laasmägi kogust.
?
"Tartus ehitatud Leesmani veoauto. Juhid: R. Taskin, K. Montag." (B-165)
Foto: Pelle-Sten Viiburgi kogust.

LEHEKÜLG 1 LEHEKÜLG 2 LEHEKÜLG 3

galerii[ät]hot.ee