Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT TSAARIAEG EESTI AEG SÕJAJÄRGNE AEG UUDISED

Ed. Poola auto-transport

ARTIKKEL 1933          ARTIKKEL 1935

Tallinnas Laulupeo tänaval asunud Eduard Poola veoäri oli sõjaeelse aja Eesti üks tuntumaid autotranspordiettevõtteid. 1920. aastate alguses ostis Ed. Poola kaitseväelt rea tsaariajast pärit Renault raskeveoautosid. Firma saavutaski tuntuse just üliraskete vedude teostajana.
Perekonnaalbumit on lahkelt lubanud kasutada Eduard Poola järeltulija Allan Varusk.

Tallinna Fr. WiegandŽi tehase näitusepaviljon. Ed. Poola töötas Wiegandi vabrikus Eesti esimese "autogeenilise jootmisaparaadiga" ehk keevitusaparaadiga.
Foto: Allan Varuski kogust.
V. J. Gorbatshevi maja Estonia pst 15, kus 1924. a-ni asusid Ed. Poola mehaanikatööstuse ja veoäri ruumid (sissepääs paremal).
Foto: Allan Varuski kogust.
Palgikoormaga RENAULT Ed. Poola maja ja äri ees Laulupeo tänaval 28. aprillil 1936.
Foto: Allan Varuski kogust.
RENAULT Ed. Poola mehaanikatööstuse ees 1920. aastatel.
Foto: Allan Varuski kogust.
Ed. Poola veoaäri blankett.
Allan Varuski kogust.
Ed. Poola veoäri reklaam 1937. aastast.
Via Heiki Muda.
Ed. Poola väiksemad RENAULT'd (keskel uuem mudel) kaubaveol.
Foto: Allan Varuski kogust.
Nokamütsiga Eduard Poola, vasakul tema lapsed Sigrid, Eugen ja Sigurd. Auto BRENNABOR (A-207). 24. juuni 1931.
Foto: Allan Varuski kogust.
Eduard Poola, pere ja BRENNABOR (A-207) 1929. aastal.
Foto: Allan Varuski kogust.
BRENNABOR (A-207) 28. augustil 1930.
Foto: Allan Varuski kogust.
Vasakul BRENNABOR (A-207), paremal ?.
Foto: Allan Varuski kogust.
Ed. Poola transpordiäri väljapanek 1938. aasta autonäitusel. Vasakul demonstreeritakse raske koorma lohistamist mööda maad 5-tonnise RENAULT'ga, paremal Ed. Poola BRENNABORi vedavat puksiirautot.
Fotod: Allan Varuski kogust.
10-tonnise ja ligi 10 meetri pikkuse aurukatla vedu Narvas 12. mail 1937, vasakul 5-tonnine veoauto (Mercedes?) (A-710).
Fotod: Allan Varuski kogust.
RENAULT Nr 1 (A-232) 13. aprillil 1937.
Fotod: Allan Varuski kogust.
RENAULT Nr 3 (A-712).
Foto: Allan Varuski kogust.
RENAULT Nr 1 (A-708) ja 10-tonnine katel, 27. veebruar 1937.
Foto: Allan Varuski kogust.
13. märts 1937. Läbi jää vajunud 6-tonnise kandejõuga STUDEBAKERi väljatõmbamine.
12. märtsil sõitis Paldiski mnt alguses uue politseimaja ehituselt hipodroomi taga asuvatesse saviaukudesse prahti vedav veoauto A-1762 täiskoormaga ühe saviaugu jääkattele, kuid vajus sellest läbi ja uppus. Põhjuseks oli juhi teadmata hiljuti jääle veetud kuum põlevkivituhk, mis muutis jääkatte liiga nõrgaks. Autojuht Tarikas ja töölised pääsesid vigastusteta. Tallinna tuletõrje lendsalgal ei õnnestunud autot august välja vedada, järgmisel päeval tõsteti sõiduk Ed. Poola kraanaga üles. Auto kuulus Loove nimelisele mehele (Uus Eesti 13.03.1937 lk 3).
Fotod: Allan Varuski kogust.
RENAULT Nr 1 (A-232). Vedu vintsiga sadamast läbi linna (Kalda tänav jne) 1937. aastal.
Foto: Allan Varuski kogust.
Kasti tõstmine autole kraanaga.
Foto: Allan Varuski kogust.
 
RENAULT Nr 1 sadamas 19. juunil 1936, esiplaanil lokomobiil Ransomes.
Foto: Allan Varuski kogust.
5-tonnine RENAULT Nr 1 (A-708) koormaga 11. juulil 1936.
Foto: Allan Varuski kogust.
RENAULT Nr 1 (A-708). Katla laadimine 1936. a. 8. või 14. juulil.
Fotod: Allan Varuski kogust.
RENAULT Nr 1 (A-708) ja järelvanker (A-200). AS-is Franz Krull ehitatud aurukatla vedu 23.12.1935.
Foto: Allan Varuski kogust.
RENAULT Nr 1 suure mahuti-katla veol Tallinnas Russalka juures 30. septembril 1935.
Foto: Allan Varuski kogust.
RENAULT Nr 1 (A-232) 18. jaanuaril 1935.
Foto: Allan Varuski kogust.
RENAULT Nr 1 (A-708) katla veol vintsiga 31. augustil 1935.
Foto: Allan Varuski kogust.
Kuju (teostamata?) vorm Tallinna Vedru Tehase hoovil.
Foto: Allan Varuski kogust.
RENAULT ja putka.
Foto: Allan Varuski kogust.
RENAULT Nr 1 (A-708) ja kiosk.
Foto: Allan Varuski kogust.
RENAULT (A-232) ja maja.
Foto: Allan Varuski kogust.
Veoauto FORD AA väljasõidul 1934. aastal.
Foto: Allan Varuski kogust.
9. veebruaril 1935 Lasnamäe pangalt roolimehhanismi rikke tõttu alla sõitnud 3-tonnine RENAULT Nr 3 (A-712). Õnnetuses hukkus autojuht Gustav Tamm.
Fotod: Allan Varuski kogust.
Autojuht Johannes Permi matuserongkäik?
Foto: Allan Varuski kogust.
Ed. Poola veoauto FORD AA(?) matustel Laulupeo tänaval.
Foto: Allan Varuski kogust.
1934. aastal korraldas Ed. Poola Tartu Ulila elektrijaamale üle 10-tonnise AS-is Franz Krull ehitatud aurukondensaatori ja Saksamaalt tellitud AEG auruturbiini (raskeim osa üle 9 tonni) veo.
Vasakult: autod on jõudnud Ulilasse - Franz Krulli kondensaator - AEG turbiin raudteejaamas - turbiin Ulilas. RENAULT Nr 1 (A-232)
(vt artikkel Auto 2/1935)
Fotod: Allan Varuski kogust.
Ligi 10-tonnise aurukatla vedu Tallinna köievabrikust Kulina veskitööstusesse Virumaal 19. juunil 1934 ja veski omaniku Richard Siili tunnistus töö korrektse läbiviimise kohta.
(vt. Artikkel 1935)
Fotod: Allan Varuski kogust.
Suure katla vedu 5. märtsil 1930.
Foto: Allan Varuski kogust.
Tallinna jõulukuusk 10. detsembril 1928 Raekoja plats 17 ja 18 majade ees.
Foto: Allan Varuski kogust.
Katla vedu 25. oktoobril 1928, RENAULT'd Nr 1 ja 4.
Foto: Allan Varuski kogust.
Aurukatla vedu, Ojasoo 8. oktoober 1929.
Foto: Allan Varuski kogust.
Veel täisrehvidel RENAULT Nr 1 vedamas 8-tonnist aurukatelt Mädapääst Päinurme(?) 1927. aastal.
Foto: Allan Varuski kogust.
Ed. Poola RENAULT Nr 1 (nr 2291) 1920. aastatel Jõelähtme silla ehitustöödel. Auto on veel täisrehvidega ja ümber ehitamata kabiiniga.
Fotod: Pear Mattali / Eesti Vabaõhumuuseumi kogust /via Hanno Talving/.
AS Ekstraktor 8,5-tonnise reservuaarkatla vedu Lagedi mõisast Tallinna 9. jaanuaril 1926. Vasakul katel on jõudnud Tallinnas Veneturule (umbes praeguse Viru hotelli ees).
Foto: Allan Varuski kogust.
Ed. Poola RENAULT 1924. aastal.
Foto: Allan Varuski kogust.
Lumekoormaga RENAULT Nr 6 1920. aastatel Laulupeo tänaval.
Foto: Allan Varuski kogust.
Ed. Poola põlenud RENAULT 1941. aastal.
Foto: Gordy Jõelaidi album /via Eero Olander/.
1924. a. RENAULT TYPE MY joonised.
Allan Varuski kogust.
galerii[ät]hot.ee