Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT AJALUGU - EESTI AEG UUDISED




   EESTI AUTONÄITUSED 1928-1938



6. EESTI AUTODE- JA LIIKLEMISNÄITUS 1938

28. aprillist kuni 2. maini 1938 Tallinnas toimunud 6. Eesti autode- ja liiklemisnäitus jäi ka viimaseks sõjaeelseks Eesti autonäituseks. See kujunes varasematest tunduvalt suuremaks ja ülevaatlikumaks ning enneolematult menukaks. Vaatamata mõningatele esialgsetele kartustele seoses uute näituseruumide paiknemisega kesklinnast mõnevõrra eemal Kopli poolsaarel, külastas näitust kokku umbes 20 000 inimest, mis oli võrreldes eelmise, 1935. aasta autonäituse 7000 külastajaga peaaegu kolm korda enam! Kõige rahvarohkemaks osutus pühapäev 1. mai, mil jalgsi, rongidega, bussidega ja autodega saabus pealinnast ja mujalt Eestist ("isegi Petserist ja kaugemalt", nagu märkis Päevaleht) väljapanekuid uudistama ligi 10 000 inimest. Kokkuvõttes olid näitusega rahul nii korraldajad, külastajad kui ärimehed, kellel õnnestus suur osa näitusel välja pandud autosid ka maha müüa.

Auto 3/4 1938; Uus Eesti 29.04.-02.05.1938; Päevaleht 29.04.-02.05.1938; Rahvaleht 30.04.1938:

Näitus oli jaotatud 13 osakonda:
1. sõiduautod
2. autobussid, veo- ja eriautod, autotransport
3. mootorrattad
4. lennuasjandus
5. veesõidukid ja nende tarbed
6. raudteeasjandus
7. veetavad maanteesõidukid
8. jalgrattad
9. sõidukite osad ja tarbed
10. sõidukite määrde- ja kütteained
11. teedeehitus ja korrashoid
12. reisitarbed ja -varustus
13. turism, foto-väljapanekud, diagrammid ja tabelid


Kopli tööstushallide esine plats külastajate sõidukitega näituse ajal.
Fotod: Eero Olander'i kogust.

Autoesindustest olid kohal järgmised firmad:

CARL F. GAHLNBÄCK kergeveoautoga FRAMO ja mootorratastega Standard ning OK Supreme. Firma esitles ka õli regenereerimise seadmeid, millega sai 8 sendi eest 100 liitrist kasutatud õlist kahe ja poole tunniga taaskasutatava kvaliteetse õli.

EESTI AS C. SIEGEL sõiduautodega DKW, WANDERER ja AUDI ning BÜSSING-NAG veoauto ja autobussialusega. Väljas olid ka DKW mootorrattad.

ETK autoosakond sõiduautodega VAUXHALL, PONTIAC ja ühe 2-istmelise SINGER sportautoga ning veoautodega INTERNATIONAL, BEDFORD ja ühe 65 hj 5-tonnise diisel MANiga. Mootorratastest olid väljapanekul Royal Enfield ja Excelsior ning veel omatööstuse ETK jalgrattad.

J. FREYBACH sõiduautodega STUDEBAKER ja STANDARD ning mootorratastega Norton, FN ja New Imperial.

AS KAPSI & KO sõiduautodega AUSTIN (Seven, Big Seven, Ten, Twelve, Fourteen); mootorratastega Velocette, AJS ja Diamant; jalgratastega Diamant, Raleigh ja Hercules.

J. C. KOCH sõiduautodega MERCEDES-BENZ (170V limusiin hinnaga 4900.- kr, 170V kabriolimusiin hinnaga 5200.- kr, punane 170V rodster hinnaga 6200.- kr, must-valge 5-istmeline limusiin 230) ja HILLMAN (2 Minx tõlda hinnaga 3400.- kr) ning diiselveoauto MERCEDES-BENZ alusega. Tähelepanu äratamiseks eksponeeris J. C. Koch Soomest toodud Mercedes-Benzi 500 hobujõulist ja ligi 400 km/h tippkiiruse saavutavat võidusõiduautot, millega Rudolf Caracciola oli tulnud Saksamaa ja Euroopa meistriks ning mis Eesti rahas maksis umbes 150 000 krooni!

LEHO TAOS sõiduautodega BMW (kaks limusiini ja üks kabriolett), GRAHAM ja ühe VOLVO sõiduautoga (esmaesitlus Eestis, 14 HP mudel) ning VOLVO veo- ja autobussialustega (suurim eksponaat oli 120 hj mootoriga 55-60 istekohaga bulldogbussi alus).

UÜ MERCANTILE V. ORG & KO sõiduautoga STOEWER (Greif) ja DODGE ning veoautodega DODGE (1,5-5 tonni) ja TEMPO (1 tonn).

J. PUHK & POJAD sõiduautodega CHEVROLET ja MORRIS, ühe 6 hj MG sportkabrioleti, ühe WOLSELEY, ühe HUMBERi (Snipe) ning ühe 8-silindrise luksusliku BUICKiga; veoautoalustest 3,5-tonnise GMC, 2-tonnise CHEVROLET' ning diisel HENSCHELiga. Lisaks näidati ka Archimedes paadipäramootoreid ja Dunlop rehve.

AS ROTERMANNI TEHASED sõiduautodega OPEL (Kadett Junior 2 uksega, Kadett De Luxe 4 uksega, Olympia Coach, Olympia Sedan, Super 6 ja Admiral) ja OLDSMOBILE (mudelid Touring ja Sedan) ning 0,5-tonnise OPEL kergeveoautoga, kahe OPEL-BLITZ veoautoshassiiga (1,5 ja 4,5 tonni) ja OPEL bussialustega. Lisaks näidati Continental rehve.

RUD. NIIBO ühe 6-istmelise sõiduautoga PEUGEOT ning jalgratastega Latvello ja Rudoni.

OÜ SYSTEMA luksuslike sõiduautodega HUDSON-TERRAPLANE, mootorratastega TWN ja jalgratastega Torpedo.

TALLINNA MANUFAKTUUR JA KAUBANDUSE AS sõiduautodega HANOMAG (Kurier, Rekord, Sturm ja Sturm kabriolett) ja HANSA, veoautodega SISU, mootorratastega Zündapp ning jalgratastega Titan.

OÜ TARMO sõiduautodega FIAT (mudelid 500 (maksis vaid 2150 krooni olles odavaim saadaolev sõiduauto), 508C ja 1500) ja CITROEN (3 esirattaveolist Traction Avanti - üks 6,2 hj 4-istmeline ja kaks 7,3 hj 5-6-istmelist autot).

AS TORMOLEN & KO sõiduautodega ADLER (6 autot, mudelid Trumpf Junior, Trumpf ja kaks 10 "Autobahni"; viimaseid esitleti Eestis esmakordselt) ning ühe sõiduautoga STEYR 50. Mootorratastest näidati NSU ja jalgratastest Husqvarna rattaid.

KM A. TRUMM N. VENE veoautodega (mis ajakirjas Auto said äärmiselt negatiivse hinnangu).

J. ZIMMERMANN & J. MÖLDER sõiduautodega NASH (3 autot - Nash Ambassador 6, Nash 400 ja Nash Ambassador 8), jalgratastega Regatta ja autorehvidega Bata.




Vasakult:
*Carl F. Gahlnbäcki stend, Schlegel-süsteemi vanaõli regeneraatorid ja väikeveoauto Framo. Foto: Auto 3/4 1938
*Eesti AS C. Siegeli poolt välja pandud Büssing-Nag shassii ja DKW mootorrattad ning autod. Foto: Auto 3/4 1938
*ETK väljapanek: üleval vasakul sõiduautod Vauxhall, üleval paremal veoautod Bedford, all vasakul mootorrattad ja ETK jalgrattad, keskel ETK direktorid J. Põdra ja A. Reintamm. Foto: Auto 3/4 1938
*Joh. Freybachi sõidu- ja veoauto Studebaker ja sõiduauto Standard. Foto: Uus Eesti 30.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
Vasakult:
*AS Kapsi & Ko sõiduautod Austin ja mootorratas AJS. Foto: Auto 3/4 1938
*AS Kapsi & Ko sõiduautod Austin. Foto: Päevaleht 30.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
*J. C. Kochi Mercedes-Benz 170V Cabriolet A. Foto: Uus Eesti 29.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
Firma Leho Taos Volvo bussi- ja veoautoshassiide rivi. Foto: Auto 3/4 1938
Vasakult:
*Firma Leho Taos veoautoalused Volvo ja sõiduauto Graham "hainina". Foto: Päevaleht 30.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
*UÜ Mercantile sõiduautod Stoewer Greif ja Dodge ning veoautoalus Dodge. Foto: Uus Eesti 29.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
*J. Puhk & Poegade valik inglise autodest, paremal MG. Foto: Auto 3/4 1938
*J. Puhk & Poegade MG-kabriolett. Foto: Päevaleht 29.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
Vasakult:
*J. Puhk & Poegade ameerika autod, ees Buick, järgmine GMC veoautoalus. Foto: Auto 3/4 1938
*J. Puhk & Poegade sõiduauto Buick ja veoautoalus GMC. Foto: Päevaleht 29.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
*AS Rotermanni Tehaste Opel Admiral. Foto: Päevaleht 01.05.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
*Rud. Niibo sõiduauto Peugeot ja jalgrattad. Foto: Päevaleht 30.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
Vasakult:
*OÜ Systema Hudson (vasakul), mootorrattad TWN (Saksa Triumph) ja jalgrattad Torpedo. Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/
*OÜ Systema Hudson ja mootorrattad TWN. Foto: Päevaleht 29.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
*Tallinna Manufaktuur ja Kaubanduse AS-i kabriolett Hanomag Sturm. Foto: Päevaleht 29.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
*Tallinna Manufaktuur ja Kaubanduse AS-i Hanomag Sturm ja Hansa. Foto: Uus Eesti 30.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
Vasakult:
*Tallinna Manufaktuur ja Kaubanduse AS-i Hanomagid. Foto: Rahvaleht 30.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
*OÜ Tarmo kolm Citroeni. Foto: Auto 3/4 1938
*OÜ Tarmo Fiati ekspositsioon. Foto: Auto 3/4 1938
*OÜ Tarmo Fiatid. Foto: Päevaleht 29.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/
Vasakult:
*AS Tormolen & Ko Adlerid. Foto: Auto 3/4 1938
*J. Zimmermann & J. Mölderi kolm sõiduautot Nash: Nash Ambassador 6, Nash 400 ja Nash Ambassador 8, kõik varustatud "uue värskeõhu-soojendusseadeldisega". Foto: Auto 3/4 1938
*J. Zimmermann & J. Mölderi Nashid. Foto: Päevaleht 29.04.1938 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/



Muud väljapanekud:

KM Lier & Rossbaum: mootorrattad BMW, Rudge ja Triumph; abimootoriga jalgratas Wanderer Saxonette (60 ccm); jalgrattad Wanderer, Rudge ja Wiking; esipakiraamiga kergeveomootorratas; rehvid Engelbert; emailvärvid Glassomax ja Glasso.
AS Are: oma tööstuses valmistatud jalgrattad.
A. Ööpik: kaubaveojalgrattad Edda (hinnaga 200-235 kr) ja tavalised jalgrattad.
Raudteede talitus: 1938. aastal AS-is Franz Krull valminud laiarööpmeline tankvedur; Raudtee peatehastes ehitatud laiarööpmelise raudtee 2. klassi 4-teljeline vagun ja samas valmistatud kitsarööpmelise raudtee rööbasomnibuss; veoauto uue teenuse - "kodunt-koju veo" - tutvustamiseks; arvukalt tabeleid ja fotosid Eesti raudtee arengust.
Eduard Poola transpordiäri: 12-tonnise kandevõimega ja 50-tonnise veovõimega vintsiga raskeveoauto Renault ja kraanaga puksiirveoauto ("avaristi päästeauto") koos pukseeritava sõiduautoga.
NMKÜ autokool
Ins. Erik Koch: firma Robert Bosch tooted.
Friedemann: autopolstrid.
Metallitööstus Edur: oma tööstuses valmistatud kummiratastega vankrid ja kaarik.
Teedeministeeriumi Maanteede talitus: teehöövlid, lumesahad, taluvanker; stendid diagrammide, tabelite (nt Eesti bussiliinide kaart, Pirita uue bussijaama projekt jne), fotode ja mudelitega (nt Pärnu Suursild, teedevõrgustiku näidis koos liiklusvahenditega) teede ja liikluse arengust.
Eesti Autoklubi: stendid mootorsõidukite arengust Eestis ja klubi tegevusest.
Shell Company: õlid ja kütteained.
Vacuum Oil Company: Cargoyle Mobiloil õlid ja kütteained.
OÜ Orto: õlid ja kütteained.
Tehno-keemiatööstus Mota: oma tööstuses valmistatud õlid ja kütteained.
Eesti Terpentiinivabrikute AS: õli regenereerimisseadmed Oltis ja Auriol ning Solvay kloorkaltsium.
Teedeministeeriumi Õhusõidu osakond: 2-mootoriline 4-istmeline teenistuslennuk Vahur (mis kavatseti suvel käima panna õhutaksona).
Eesti Aeroklubi: 2-istmelised õppe- ja treeninglennukid ES-EPP ja ES-PON, purilennuk Sinilind, klubi noortesektsiooni poolt valmistatud mootorlennukite mudelid.
Kaitseliit: 2-istmeline purilennuk Tekla
Eesti Avio
Aerotransport
Lot: lennuliinide kaardid ja lennukite mudelid.
Deutsche Lufthansa: lennuliinide kaardid ja lennukite mudelid.
Tallinna Fotoklubi: väljapanek liikluse ja turismiga seotud fotodest.


Ed. Poola transpordiäri väljapanek näitusesaali ees. Vasakul demonstreeritakse raske koorma lohistamist mööda maad 5-tonnise RENAULT'ga, paremal Ed. Poola BRENNABORi vedavat puksiirautot.
Fotod: Allan Varuski kogust.
Maanteede talituse Eesti bussiliikluse arengut tutvustav stend, esiplaanil mudelid 1920. aastate alguse bussist ja OÜ Mootor uuest Scania-Vabisest.
Foto: Eero Olander'i kogust.


Eesti Fordi esindajad autonäitusel ei osalenud. Millegipärast oli Ford Motor Companyl tava aeg-ajalt korraldada oma ekspositsioone ja mitte osaleda suurtel autonäitustel. Nii oli see ka 1937. aastal Londonis. Eestis toimus erinäitus Estonia teatri aias samaaegselt 6. Eesti autonäitusega. Korraldajateks olid Ameerika Ford-tehaste Soome esindus ja volilised esindajad Eestis AS MOBILE, AS ESTAKLAND ja A. ROSENWALD & KO. Näha olid Fordi mudelid Junior, Junior De Luxe, V8, V8 De Luxe, uus Lincoln Zephyr V12, veoautod ja Fordson traktorid. Näidati ka Fordi erikonstruktsiooniga elektrilist veatesterit.
Väidetavalt oli ka Fordi erinäituse külastajaid 20 000.

Pildidl osa Fordi ekspositsioonist Estonia talveaias. Keskel Lincoln Zephyr V12, vasakul traktorid Fordson. Tagaplaanil paistab koht, kus demonstreeriti Fordi mehhaanikute oskusi automootori lahtivõtmisel ja kokkupanekul. Töö tehti ära 15 minutiga, mis olevat olnud kaugelt üle Eesti remondimeeste tasemest.



   EESTI AUTONÄITUSED 1928-38



galerii[ät]hot.ee