|
|
|
|
OÜ MOOTOR AUTOBUSSID 4.
|
Järgnevate andmete ja fotode (kui pole näidatud teisiti) allikad on peamiselt Ilmar Adamson, Jüri Loog, Aare Olander ja
Eero Olander.
|
Nn kolmanda seeria bulldogbussid Scania-Vabis.
Valmisid 1938-40.
Nn kolmanda seeria bulldogid olid sarnaselt teise seeriaga ümarate vormidega, kuid suuremate nurgaakendega. Peamiselt kuulusid
kolmandasse seeriasse suuremad 48-51 kohaga Scania-Vabis alusele ehitatud reisibussid.
Esimesed 4 kolmanda seeria Scania-Vabis shassiid saabusid aurikul Estonia Tallinna sadamasse 19. novembril 1937. Ühe 4,5-tonnise
aluse hind oli 30 000 krooni ehk 3 miljonit senti (nagu oli tol ajal sageli kombeks nimetada), jõuallikaks oli 120 hj diiselmootor
ja valmis ehitatuna kujunes bussi kere pikkuseks 12 meetrit. Nii suuri busse leidus tol ajal Põhja-Euroopas väidetavalt ainult
Rootsis. (Waba Maa 20.11.1937)
1938. aasta veebruaris olid esimesed suured Scania-Vabised juba valmis, käiku läksid nad Tallinn - Nõmme liinil.
Kokku ehitati aastatel 1938-40 21+1 suurt Scania-Vabis bulldogbussi.
Paremal Mootori uue Scania-Vabis shassii lossimine aurikult Estonia
Tallinna sadamas 19.11.1937.
Foto: Waba Maa 20.11.1937 /Digiteeritud eesti ajalehed
(dea.nlib.ee)/.
1938. a. alguses (võib-olla isegi 1937. lõpus) valmisid Mootori töökodades
esimesed nn. kolmanda seeria Scania-Vabised; 1938 ehitati kokku 10 suurt bussi, 6 51-kohalist (Nr-d 93-97, 102) ja 4 48-kohalist
(Nr-d 98-101):
Nr 93 SCANIA-VABIS (A-2316)*
Nr 94 SCANIA-VABIS (A-2337, RO 11866, 3T 02-05, 06-25); sõja ajal ja pärast sõda
Tallinnas, Nr 17, 1952 Kuusalu kolhoosile, põhjalik taastamine, lammutati 196?
Nr 95 SCANIA-VABIS (A-2348)*
Nr 96 SCANIA-VABIS (A-2313)*
Nr 97 SCANIA-VABIS (A-1344, 3T 05-16, pp 71-18); pärast sõda Tallinnas, Nr 18,
lammutati 1954
Nr 98 SCANIA-VABIS (A-xxxx); hävis 1941. a. põlengus
Nr 99 SCANIA-VABIS (A-61); pärast sõda Tallinnas, Nr 9, taastati 1947 Magiruse agregaatidel?
Nr 100 SCANIA-VABIS (A-2405); sõja ajal ja pärast sõda Tallinnas, ilma esisillata, taastati
alles 1968?
Nr 101 SCANIA-VABIS (A-xxxx); sõja ajal Tallinnas, kadus 1944 (sakslased viisid kaasa?)
Nr 102 SCANIA-VABIS (A-93); sõja ajal Tallinnas, Nr 19, põles septembris 1944 Haapsalu lähedal
* 1941. a. sügisel 1 buss alles, läks saksa sõjaväele
1939 ehitati 1 48-kohaline (Nr 103) ja 2 44-kohalist (Nr-d 104, 105) Scania-Vabist:
Nr 103 SCANIA-VABIS (A-2519); augustis 1941 Tallinna sadamas pommitabamus, hiljem sõitis
Loksa liinil
Nr 104 SCANIA-VABIS (A-637); põles 1941 Pihkva all
Nr 105 SCANIA-VABIS (A-1361); viidi 1941 Leningradi
1939/40 ehitati veel 5 47-kohalist bussi linnaliinidele (Nr-d 112-115, 117) ja 3 ?-kohalist maaliinidele (Nr-d 116, 118, 119;
kõik katuseraamiga); lisaks anti 1940. aastal Mootorile üle lennuühingule AGO kuulunud Scania-Vabis, mis sai numbri 120:
Nr 112 SCANIA-VABIS (A-xxxx, pp 71-21); sõja ajal ja pärast sõda Tallinnas, Nr 21,
alles veel 1950
Nr 113 SCANIA-VABIS (A-xxxx)
Nr 114 SCANIA-VABIS (A-xxxx)
Nr 115 SCANIA-VABIS (A-xxxx); sõja ajal Tallinnas
Nr 116 SCANIA-VABIS (A-xxxx)*
Nr 117 SCANIA-VABIS (A-xxxx); viidi 1941 rongiga Venemaale
Nr 118 SCANIA-VABIS (A-xxxx)*
Nr 119 SCANIA-VABIS (A-xxxx)*
Nr 120 SCANIA-VABIS (A-3681); 1939 valminud endine AGO buss, jõudis 1941 Pihkva alla
* 1 buss hävis 1941. a. sügisel põlengus
Vt Eesti keretehased - Mootori töökojad.
|
Bussid OÜ Mootori garaazhide õuel Sadama tänaval 1939. aastal (pildistatud vastassuundadest): |
|
|
Vasakult paremale: Scania-Vabis Nr 60, 93, 104, 103, Büssing-NAG Nr 85 ja 1937 OÜ Mootori kätte
läinud 40-kohaline Volvo Nr 87. |
Vasakul Volvo Nr 87, paremal Scania-Vabis Nr 103 (A-2519), 104 ja 60.
Foto: Eesti Rahva Muuseumi kogust. |
|
|
Mootori garaazhide õu 1937.(?) aastal, I seeria bulldogbussid. |
Esimesed 4 Scania-Vabist uuest seeriast Draamateatri kõrval 1938. aastal, Nr-d 96, 95, 94 ja 93. |
|
|
|
|
Scania-Vabis Nr 93 1938. aastal Nõmme liinil.
Foto: Eesti Politsei 21-22/1938 /Eesti Rahvusraamatukogu digitaalne arhiiv
(digar.nlib.ee)/. |
Scania-Vabis Nr 93 1939. aastal Nõmme liinil. 51-kohaline, valmis 1938. |
Scania-Vabis Nr 93 1939. aastal. |
Nr 93 sisevaade. |
|
|
|
|
Scania-Vabis Nr 94 1938. aastal Nõmme liinil. 51-kohaline, valmis 1938. |
Scania-Vabis Nr 94 1938. aastal Pärnu maanteel. Nr 94 jäi pärast sõda Eestisse, anti 1952
Kuusalu kolhoosile. |
Scania-Vabis Nr 95 1938. aastal Pärnu maanteel. 51-kohaline, valmis 1938. |
Scania-Vabis Nr 95 1939. aastal. |
|
|
|
|
Scania-Vabis Nr 95 1939. aastal. |
Scania-Vabis Nr 96 1938. aastal. |
Scania-Vabis Nr 96 1939. aastal. |
|
Üks buss nr-test 93, 95 ja 96 oli 1941. a sügisel veel Eestisse jäänud, see
anti Saksa sõjaväele.
|
|
|
|
|
Scania-Vabis Nr 97 1939. aastal. 51-kohaline, valmis 1938. |
Scania-Vabis Nr 97 peale avariid 1940. aastal. Buss jäi peale sõda Eestisse ja 1954
arvatavasti lammutati. |
|
|
|
|
|
Scania-Vabis Nr 98 1939. aastal Veneturul. 48-kohaline, valmis 1938. |
Scania-Vabis Nr 99 Pärnu liinil 1938. aastal. 48-kohaline, valmis 1938. |
OÜ Mootori 100. buss - 48-kohaline Scania-Vabis Nr 100 1938. aastal. |
Scania-Vabis Nr 100 1941. aastal. Seisis pärast sõda esisillata, taastati mõnedel andmetel
alles 1968(?). |
|
|
|
|
Scania-Vabis Nr 101 1942. a. paiku. 48-kohaline, valmis 1938. Oli sõja ajal Eestis, kadus 1944. |
Pirita liini Scania-Vabis Nr 102 1939. aastal Veneturul. 51-kohaline, valmis 1938. Põles Haapsalu
lähedal 1944. a septembris. |
Scania-Vabis Nr 103-105 1942. aastal. |
|
|
|
|
|
Scania-Vabis Nr 104 1939. aastal Mootori garaazhide ees. 44-kohaline, valmis 1939. |
Nr 104 22. märtsil 1940. Foto: erakogu. |
Nr 104 sisevaade. |
Scania-Vabis Nr 105 1939. aastal Veneturul Kalevi aia ees. 44-kohaline, valmis 1939. |
Nr 103 vedas augustis 1941 haavatuid Tõnismäelt sadamasse ja sai kail
pommitabamuse. Nr 104 hävis 1941 Pihkva all põlengus. Nr 105 viidi 1941 Leningradi. |
|
|
|
|
Scania-Vabis(ed) Nr 113-115 või 117 1. mail 1941. Bussid Nr 113-115 ja 117
olid 47-kohalised linnaliinibussid ja valmisid u. 1939/40.
Nr 117 viidi 1941 rongiga Venemaale, üks nr-test 116, 118, 119 hävis Mootori garaazhide põlengus 1941. |
Scania-Vabis Nr 116, 118 või 119 7. novembril 1940. 116, 118 ja 119 olid katuseraamiga
kaugsõidubussid ja valmisid u. 1939/40. |
|
|
|
|
Lennuühingule AGO ehitatud Scania-Vabis vahetult pärast valmimist 1939. a. lõpus või 1940. a. alguses Mootori
hoovil. |
Endine AGO Scania-Vabis Nr 120 (Mootorile ülemineku järel) 1940. aastal. Nr 120 viidi 1941 Pihkva alla ja
hävis(?) seal. |
Nr 120 sisevaade. |
|
Busside saatus
Osa busse hävis lahingute käigus 1941. aasta augustis Mootori garaazhides puhkenud tulekahjus.
J. Vaarmannni raamatu Rinnutsi leekidega andmeil põles suurtulekahjus garaazhides sisse 23 autobussi
ning 40 veo- ja sõiduautot. Osa bussidest, eriti väiksemad, viidi 1941 Venemaale. Pikad reisibussid olid
Venemaale viimiseks liiga suured ja paljud neist jäid Tallinnasse.
Vähemalt 4 endist Mootori suurt kaugliinide Scania-Vabist sõitis Tallinnas ka pärast sõda.
|
|
|
|
|
Hävinud Scania-Vabis Nr 98 pärast endise OÜ Mootori garaazhide põlengut 1941. aasta
augustis. |
Endise OÜ Mootori garaazhid pärast põlengut 1941. aasta augustis. Tagumine buss
Scania-Vabis Nr 98. |
Mootori garaazhide põlengus hävinud bussid augustis 1941. Keskmine Scania-Vabis Nr 116,
118 või 119. |
Mootori garaazhide põlengus hävinud bussid augustis 1941. Vasakpoolne Scania-Vabis Nr 116,
118 või 119. |
|
|
|
|
1941 Venemaale viidud Scania-Vabis Nr 103-105 Leningradis 1942. aastal (esiplaanil). |
Scania-Vabise Nr 99 vrakk 1945. aastal. |
Endine Mootori Scania-Vabis Nr 99 (uus nr 9) Tallinnas 1949. aastal. |
Taga keskel endine Mootori Scania-Vabis Nr 99? (9?), paremal Viljandis ehitatud Volvo (uus
number 14), ees vasakul trofeebuss. |
|
Scania-Vabis Nr 99 olevat olnud laevastiku käsutuses ja peale sõda olevat
selle säilinud vrakile ehitatud Magiruse agregaatidele sisuliselt uus buss - Nr 9.
|
|
|
|
|
Endine Mootori Scania-Vabis Nr 94 (uus nr 17) puugaasigeneraatoriga 1942. aastal. |
Scania-Vabis 94 (17) 1945. aastal Nõmme liinil. |
Scania-Vabis 94 (17) 1949. aastal. |
Scania-Vabis 94 (17) 1949. aastal Merivälja liinil. 1952 anti see buss üle Kuusalu
kolhoosile (pilte vt allpool). |
|
|
|
|
Endine Mootori Scania-Vabis Nr 97 (18) 1946. aastal Nõmme liinil. |
Scania-Vabis Nr 97 (18) sisevaade 1947. |
Scania-Vabis Nr 97 (18) 1949. aastal Maardu liinil. |
Scania-Vabis Nr 97 (tagumine) seisis Tallinnas veel 1954. aastal. Esiplaanil endine Mootori
Scania-Vabis Nr 68 (19). |
|
|
|
|
Endine Mootori Scania-Vabis Nr 112 (uus nr 21) 1946. aastal Nõmme liinil. |
Scania-Vabis Nr 112 (21) sisevaade 1947. |
Scania-Vabis Nr 112 (21) 1950. aastal Pirita liinil. |
|
Endine Mootori Scania-Vabis Nr 94 Kuusalu kolhoosis.
|
|
|
|
|
Sellises seisukorras sai Kuusalu kolhoos endale 1952. a-l kunagise Mootori Scania-Vabise Nr 94.
Bussi asus uuesti üles ehitama Endel Niilson, Jaanus Niilsoni isa. Bussile pandi peale sõja ajal Kolga lahes madalikule
jooksnud venelaste USA päritolu miiniristleja abimootor. Kuna laeva diiselmootor osutus bussi jaoks liiga raskeks, tekkis
hiljem sageli probleeme esisilla ja esivedrudega. Fotod ja info: Jaanus Niilson /via Heiki Muda/. |
|
|
|
|
Taastatud buss. Vasakpoolsel pildil sõiduauto Fiat/NSU-Fiat/Simca 500. Parempoolsel pildil
avarii Pärnu lähedal. Bussile keeras ette Moskvitsh. Tagumisel pingil kaarte mänginud mehed polnud bussi pikkuse tõttu
kraavisõitu esialgu märganudki. Fotod ja info: Jaanus Niilson /via Heiki Muda/. |
|
|
|
|
Vasakpoolsel pildil tõmmatakse traktoriga bussi porist välja Moskva-Kiievi(!) magistraalmaanteel.
Keskel bussi järelhaagis, mis oli tegelikult esialgne elumaja Ilmar Sildamile, kes tervislikel põhjustel Musta mere äärde elama
kolis. Paremal Scania-Vabis mägiteel Karpaatides. Fotod ja info: Jaanus Niilson /via Heiki Muda/. |
Buss pärast järjekordset ümberehitust tõenäoliselt 1960. aastatel. Foto: Tarmo Riisenbergi kogust. |
|
|
|
|
Sõitudel ilmselt 1960. aastatel. Fotod: Hans Kure album /via Indrek Sirk/. |
OÜ Mootori arvatavasti viimase allesjäänud suure Scania-Vabise (võimalik, et OÜ Mootori üldse
viimase säilinud sõjaeelse bussi) edasisest saatusest on teada, et mingil ajal müüdi see Kunda kolhoosile. Millalgi 1960ndatel
Kundast Tallinna poole sõites olevat buss Kiiu lähedal rikki läinud ja tee äärde seisma jäänud. Seal teeservas, või kusagil
teeäärse maja juures, seisnud buss pikka aega, kuni see lõpuks rüüstati ja vanarauda viidi. |
|
|
galerii[ät]hot.ee |