Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT TSAARIAEG EESTI AEG SÕJAJÄRGNE AEG UUDISED

EESTI AEG - TULETÕRJEAUTOD

Andmed tuletõrjeautode kohta pärinevad peamiselt:
  Sander Muhu;
  Heiki Perli, Esimesed tuletõrjeautod Eestis (Tehnikamaailm 5/2003) ja Tuletõrjeautod
     Eesti moodi (Tehnikamaailm 3/2004);
  J. Vaarmann, Rinnutsi leekidega, Valgus, Tallinn 1988.

Vt ka artiklid Tartu tuletõrjeautode "seiklustest" 1941. a. suvel.

Tallinn
1940. a-l O. Sorki metallitööstuses inspektor M. Saari kavandi järgi valminud tuletõrjekooli õppe-veoauto FORD. 4,5-tonnine veok mahutas 400 m voolikuid, mootorpritsi koos käruga, 5 eri redelit jpm varustust.
Fotod: Eesti Tuletõrje 4/1940 ja 8/1940.
Tallinnas A. Roosimanni töökojas 1935. aasta aprillis valminud Tallinna kutselise tuletõrje kesklinna jsk-a veepaak- autoprits REO (A-636).
Foto: J. Vaarmann Rinnutsi leekidega, Valgus, Tallinn 1988 /Eesti Tuletõrjemuuseumi fotokogu/.
REO (A-636) 1937. aasta 2. augusti varahommikul puhkenud Ants Siigi võõrastemaja Grand tulekahju kustutamisel Koplis.
Fotograaf Aleks Kaskneem.
Foto: Tarvo Puuseppa kogust.
/ Vt ka (dea.nlib.ee) Waba Maa 20.04.1935 (REO); Paevaleht 2.08.1937 lk 1, Uus Eesti 2.08.1937 lk 3 ja Waba Maa 2.08.1937 lk 1 (Grandi põleng). /
Pärast sõda asetati mootoririkke tõttu seisma jäänud REO kabiin autole PMZ-2, mis jäi tuletõrje kasutusse kuni 1960. a-te lõpuni.
Tallinna kutselise tuletõrje 1932. aastal ostetud pumbaauto MAGIRUS M30 (A-906).
Foto: J. Vaarmann Rinnutsi leekidega, Valgus, Tallinn 1988 /Eesti Tuletõrjemuuseumi fotokogu/.
MAGIRUS M30 (A-906).
Foto: Päevaleht 26.03.1934 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.
MAGIRUS oli Tallinnas kasutusel kuni 1954. aastani, misjärel kanti maha ja lammutati.
Tallinna Kopli VTÜ 1932. aastal autoärist AS Rotermanni Tehased ostetud tuletõrjeauto OPEL (A-1531).
Foto: Raivo Laasmägi kogust.
Tallinna Kopli VTÜ BENZ-GAGGENAU ja OPEL (A-1531).
Foto: Pelle-Sten Viiburgi kogust.
OPEL oli Tallinna VTÜ kasutuses 1951. a-ni ja anti siis üle Tarbeklaasile.
1930. aastal A. Roosimanni töökojas Tallinna kutselisele tuletõrjele ehitatud tuletõrjeauto FARGO-EXPRESS Tallinn-Väike raudteejaamas Johansoni lauavabriku kustutustöödel 1937. Fotod: Heiki Muda.
Vt ka Eesti Ekspress 13. detsember 2001 - fotoreportaazh ja artikkel Kauba tänaval asunud Johansoni tööstuse suurtulekahjust.
Tallinna VTÜ 1930. a-l valminud tuletõrjeauto WHIPPET.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
FARGO on säilinud ja asub Eesti Tuletõrjemuuseumis.
Tallinna VTÜ redelite jm kraami veoks 1925 muretsetud CHEVROLET (A-1035).
Foto: Eero Olanderi kogust.
Tuletõrjeauto CHEVROLET (A-1035) pritsimehe matustel.
Foto: Raeantiik /via Heiki Muda/.
Üks Eesti esimestest tuletõrjeautodest, Vene-Balti laevatehase 1913. aastal ostetud BENZ-GAGGENAU. 1933 ostis auto Kopli VTÜ. Vasakpoolne foto tsaariajast, parempoolne 1930. aastatest ("Foto O. Artus, Beker, Koplis, Tallinn").
Foto vasakul: R. Nerman. Kopli 1918-1940. Miljöö, olustik, kultuurilugu. Tallinn 1995.
Foto paremal: Raeantiik /via Heiki Muda/.
1923. aastal valminud BENZ-GAGGENAU, Tallinna Vabatahtliku Tuletõrjeühingu esimene tuletõrjeauto. Paremal tuletõrje manöövritel ehk õppustel Tallinna sadamas 1937. aastal.
Foto vasakul: Mobilisti 1/1990.
Foto paremal: Nädal Pildis 11/1937; skanneerinud www.tarkvarastuudio.ee.
BENZ-GAGGENAU /1913/ anti pärast II maailmasõda üle Vineeri- ja Mööblikombinaadile, endisele Lutheri tehasele, kus oli kasutusel 1953. aastani.

Nõmme, Harjumaa
Tallinnas metallitööstuses Laverna 1928. aastal Nõmme VTÜ-le ehitatud tuletõrjeauto CHEVROLET (H-35). Paremal Laverna tehase reklaam 1928.
Foto vasakul: J. Vaarmann Rinnutsi leekidega, Valgus, Tallinn 1988 /Eesti Tuletõrjemuuseumi fotokogu/.
Foto paremal: Päevaleht 15.09.1928 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.
Metallitööstuses Laverna Nõmme VTÜ-le 1931. aastal ehitatud tuletõrjeauto WILLYS (alguses H-251, alates 28.04.1933 H-36). Vasakul 28. augustil 1932 Väänas. Foto: Rein Veldi kogust. Keskel foto ajakirjast Tehnika Põllumajanduses 2/1934. Paremal Laverna tehase reklaam ajakirjas Kaitse Kodu 19/1933 /Eesti Rahvusraamatukogu digitaalne arhiiv (digar.nlib.ee)/.
WILLYS oli teenistuses 1953. a-ni.

Tartu, Tartumaa
Tartu linna lendsalga kinnise tuletõrjeauto DIAMOND-T 613 (B-395) "Võitja" 6750.- krooni maksnud shassii saabus Tartusse 1936. a. märtsikuu algupäevil (Postimees 4.03.1936 lk 6). Enne kere ehitamist nähti alusraamile ette vähemalt 1000 km läbisõitu. Kere ehitati J. Ratniku tööstuses ja see valmis 1938. a. juulis. Lõplik vastuvõtueelne proovimine tehti pritsimaja ees 13. juulil 1938 (Postimees 13.07.1938, 14.07.1938). Auto viidi Heiki Perli andmetel 1941. a-l Vene vägede poolt Hanko mereväebaasi Soomes ja lükati detsembris 1941 taganemisel sadamakailt merre.
DIAMOND-T 613 (B-395) "Võitja" 13.07.1938 Tartus pritsimaja ees proovimisel.
Foto: Hille Speeki kogust /via Urmet Kaareste/.
DIAMOND-T 613 (B-395) "Võitja" Tartus pritsimaja ees, võib-olla proovimisel 13.07.1938.
Fotograaf Elmar Kald. Fotod: Tartu Ülikooli muuseum, E. Kaldi kogu.
DIAMOND-T 613 (B-395) "Võitja". Autot juhtis Aleksander Speek. Foto tema minia Hille Speeki kogust /via Urmet Kaareste/. DIAMOND-T 613 (B-395) "Võitja".
Foto: Eesti Tuletõrje 12 (167)/1938.
Tartu linna lendsalga 600-liitrise veepaagi ja redeliga tuletõrjeauto FORD (B-236) "Välk" kere ehitati 1929. aastal J. Ratniku tööstuses (Postimees 9.06.1929). 1940. aastal ehitasid linna tuletõrje üksikkompanii (lendsalga) liikmed autole uue kinnise kabiini (Postimees 23.08.1940).
1929. a-l J. Ratniku vabrikus Tartu linna lendsalgale ehitatud FORD "Välk".
Foto: Postimees 9.06.1929 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.
FORD (B-236) "Välk" uue kinnise kabiiniga Tartu näitusel 24.-27. augustil 1940.
Fotograaf Elmar Kald. Foto: Tartu Ülikooli muuseum, E. Kaldi kogu.
1936-37 Tartu tuletõrje töökojas Tartu VTÜ-le ehitatud kinnise OPEL-BLITZ "Abistaja" (B-313) joonis.
Foto: Uus Eesti 21.08.1936 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.
1935. a-l Tartu Linna Tööstuskoolis Tartu VTÜ-le ehitatud GMC "Kaupmees" (B-259).
Foto: Postimees 16.02.1935 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.
1930. a-l Tartu Linna Tööstuskoolis Tartu VTÜ-le ehitatud CHEVROLET "Veemuretseja".
Foto: Postimees 8.05.1930 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.
OPEL-BLITZ "Abistaja" oli Tartus kasutuses 1959. a-ni. Heiki Perli andmetel oli auto kere alles veel 1968. a-l.
Elva VTÜ CHEVROLET väljasõidul Pühajärve ääres 26. juulil 1936.
Foto: erakogu.

Pärnu, Pärnumaa
Pärnu VTÜ 1930. aastal Karl Sebulke masinavabrikus ehitatud tuletõrjeauto CHEVROLET.
Foto: Raivo Laasmägi kogust.

Viljandi, Viljandimaa
Tarvastu-Mustla VTÜ ilmselt 1930 või 1931 ostetud FORD (V-147, hiljem V-23).
Vt ka Sakala 21.11.1933 lk 5.
Fotod: erakogu.
Tarvastu-Mustla VTÜ ilmselt novembris 1933 ostetud ja hiljem pealisehituse saanud CHEVROLET.
Foto: erakogu.
Tarvastu-Mustla VTÜ liikmed, varustus ja tehnika (FORD (V-23) ja CHEVROLET) kevadel 1939.
Foto: erakogu.

Rakvere, Narva, Virumaa
Rakvere tuletõrjeautod, 1922 Saksamaalt ostetud MAGIRUS ja 1924 soetatud LIBERTY.
Foto: Virulane 03.01.1933 /Digiteeritud eesti ajalehed (dea.nlib.ee)/.
Väike-Maarja VTÜ INTERNATIONAL.
Foto: Gordy Jõelaidi album /via Eero Olander/.
Narva VTÜ Linna kompanii 1940. a-l ümber ehitatud vana veoauto. 2-tonnine (varem 1,5 t) veok mahutas 15 meest, 2 mootorpritsi jm varustust.
Fotod: Eesti Tuletõrje 10/1940.
MAGIRUS ja LIBERTY olid Rakveres teenistuses 1955. aastani.

Järvamaa
Võhmuta VTÜ 1939. aastal O. Sorki metalli- tööstuses ehitatud tuletõrjeauto BEDFORD.
Fotod: Eesti Tuletõrje 10/1939 (esikaanel) ja 9/1939 (lk 299).

Kuressaare, Saaremaa
1931. aastal Kuressaare mehaanikatöökojas E. Tambur & A. Oll valminud CHEVROLET töökoja väravas.
Foto: Tanel Nuudi kogust.

Ilmselt tuletõrje divisjoni päev 20. augustil 1939 (1938?).
Foto: Tarmo Riisenbergi kogust.
galerii[ät]hot.ee