EESTI AEG - SÕIDUKITE NUMBRIMÄRGID EESTIS 1907-1944 |
|
Autor: Rein Veldi
Fotod ja joonised: Rein Veldi, Europlate, Eesti Antiikautode Galerii, Saaremaa Muuseum
|
|
01.07.1907 Tallinna Linnavalitsus kehtestas sundmääruse autode liiklemise, registreerimise
ja maksustamise kohta. Autodel oli ainult tagumine numbrimärk, mille värv oli igal aastal erinev. Teised omavalitsused Eestimaa
ja Liivimaa kubermangus, kuhu olid ilmunud esimesed autod, andsid samuti välja sundmäärusi mootorsõidukite registreerimiseks ja
maksustamiseks, millest mitmed kehtisid veel 1920. aastate keskpaigani. Numbrimärkide suuruse ja värvi määras iga omavalitsus
iseseisvalt. Enamasti oli neile kantud ainult järjekorra number, mõnikord ka registreerimisasutuse nimi või selle lühendatud
kuju.
|
* * *
|
27.08.1920 jõustus Tallinna Linnavolikogu poolt vastuvõetud "Sunduslik määrus automobiilide
ja mootorrataste liikumise kohta Tallinna linna piirides", mis oli edasiarendus tsaariaegsest sundmäärusest. Autodel oli endiselt
ainult tagumine numbrimärk ning selle värv oli samuti igal aastal erinev. Plekist tahvlile oli kantud järjekorranumber alates
ühest. Mootorrataste numbid olid samas nimekirjas autodega. Eraldi arvestust peeti Eestimaa Autoomanikkude Ühisuse (asutatud
1919) liikmete autode ja mootorrataste kohta, ning nende registreerimisnumbrid algasid samuti number 1-st. Tõenäoliselt oli
numbrimärkide välimus erinev, kuid ühtegi täpsemat viidet sellele pole. Samuti pole teada numbrimärkide mõõdud.
07.12.1922 jõustusid eeltoodud määruse muudatused. Lisandus täiendav nõue autoomanikule "peale linnakassast saadud
plekist järjekorra numbri kinnitamist auto taha nähtavale kohale, kinnitada auto ette (allpool radiaatorit) valgeks värvitud
raudplaat 100 x 350 mm, mille peale linnavalitsuse poolt välja antud number musta värviga on värvitud". Määruse tekstist jääb
mulje, et eesmise numbri valmistamine oli autoomaniku enda hilisem kohustus, kuid arvatavasti (fotode põhjal oletades) valmistati
mõlemad tööstuslikult.
Et autoomanikud enne tehnilist ülevaatust saaksid teha proovisõite, anti välja kuni kolmepäevase kehtivusega "proovi number". See
pidi nii värvi kui vormi poolest olema erinev tavanumbritest (täpsemad andmed selle kohta puuduvad). Eelmise maksuaasta
numbrimärgid tuli uute vastu vahetada hiljemalt 15. maiks.
Alates aastast 1923 muutusid Tallinna numbrimärgid neljakohalisteks. Number 1-ga algavad numbrid (alates 1001) kuulusid vastavalt
kokkuleppele Tallinna Linnavalitsusega Eestimaa Autoomanikkude Ühisuse liikmetele (valdavalt üüriautode omanikud) ning number
2-ga algavad numbrid (alates 2001) ülejäänud autodele. See kord kehtis kuni 1925/26 maksuaasta lõpuni. Sealt edasi olid kõigil
Tallinnas registreeritud autodel ühtsed numbrimärgid, mis algasid 2-ga.
Mootorrataste arvestus toimus nüüd eraldi, numbrid olid kolmekohalised alates 101-st.
Teistest erinevaid numbrimärke soovis 1926. aasta aprillis ka Eesti Auto-Klubi (hilisem kirjapilt
Eesti Autoklubi, tegutses alates augustist 1924), kellel oli klubi põhikirja §7 järgi ette
nähtud "oma eri sõidunumbrite väljaandmine linna poolt väljaantavate sõidunumbrite vastu". Kirjavahetusest Tallinna Linnavalitsusega
selgub, et alternatiivina pakuti ka numbritele peale trükkida "Eesti Auto-Klubi", et end muudest autodest eristada, ning sooviti
tasuda kõik selliste numbrite valmistamise kulud. Linnavalitsus keeldus mõlemast ettepanekust, sest niisugune kord oleks
järelvalve ("maksude maksmise kontrolli") teinud nende arvates liiga keeruliseks. Lubati aga numbritele kinnitada eriline klubi
märk, mille täpne kinnituskoht, kuju ega vorm pole kahjuks teada. Ühe foto (Zimmermanni Buick nr. 2135) järgi võib oletada, et
see oli midagi tagumise numbrimärgi aluse sarnast, kus embleem oli märgi ülemise serva kohal.
Proovinumbrimärgid olid samuti neljakohalised, alates 3001 ja numbrid olid punased. Ajutise proovinumbri kasutamise eest võttis
linnavalitsus maksu 100 marka (hiljem 1 kroon) päevas. Erandkorras, autoomaniku avalduse põhjal, anti proovinumber kasutada ka
pikemaks ajaks, seda näiteks juhul, kui autot kasutati ainult suvekuudel.
Alates aastast 1925, kui Tallinna ja Harjumaa stantsitud numbrimärke hakkas valmistama Aleksander Karja Graveerimis-mehaanika
tööstus, oli numbrite font uus. Numbrimärkide värvus oli erinevatel maksuaastatel endiselt erinev. 1928/29 maksuaastal oli taust
roheline ning numbrid mustad. A. Karja valmistatud numbrimärkide mõõdud olid järgmised:
Auto eesmine numbrimärk 340 x 105 mm
Auto tagumine numbrimärk 340 x 210 mm
Mootorratta eesmine numbrimärk 210 x 105 mm
Mootorratta tagumine numbrimärk 210 x 150 mm
Järgnevaks 1929/30 maksuaastaks planeeris linnavalitsuse rahandusosakond 1929. aasta alguses mustal taustal valge kirjaga
numbrimärke, kuid uus jõuvankrite seaduse elluviimise määrus kehtestas alates 14.05.1929 kogu riigis ühtsed registreerimismärgid,
millede vahetamise lõpptähtajaks määras Teedeministeerium 01.07.1929. Kuna see määrus ilmus alles pärast uue maksuaasta algust,
siis olid uued musta taustaga numbrimärgid juba valmistatud ning kogu partii tuli hävitada. Sama juhtus ka teiste Eesti
omavalitsustega, kes igal aastal uusi numbrimärke väljastasid. Uues määruses oli üks oluline puudus – nimelt proovinumbreid
tohtisid kasutada vaid autoärid ja –töökojad. Kui autot või mootorratast remontis omanik oma kodus, siis puudus tal seaduslik
võimalus tuua oma sõiduk tehnilisele ülevaatusele, sest proovinumbrit eraisikule väljastada ei saanud ning ilma numbrita sõita
oli samuti keelatud. Lahendamaks olukorda, andis Tallinna linnavalitsus eraautode ja -mootorrataste omanikele ülevaatusele sõiduks
välja 1929-ks aastaks tellitud A. Karja poolt valmistatud proovinumbreid. Need olid – punasel taustal mustad numbrid alates 3001
autodele ja alates 301 mootorratastele, tagumisel numbrimärgil numbrite kohal oli kiri PROOV. Sellest tekkis põhimõtteline vaidlus
Teedeministeeriumiga, kui selle esindajad nägid tänaval sõitmas punaste numbritega autosid ja mootorrattaid. Siiski augustis 1929
määrust lõpuks Teedeministeeriumi poolt täiendati ja võimaldati jõuvankriomanikele sõit tehnilisele ülevaatusele ilma numbriteta,
kuid omavalitsuse vastava 3-päevase kehtivusega kirjaliku loa alusel. See kord jäi kehtima kogu Eestis EW lõpuni.
|
|
144 - Tallinna tagumine numbrimärk (1922. a.). |
|
2244, 2345 - Tallinna numbrimärgid (1923-25). |
|
1040, 1049, 1050 - Tallinna numbrimärgid Eestimaa Autoomanikkude Ühisuse autodel (1923-25).
(1050 - tagumine ovaalne numbrimärk tähtedega E. A. Ü.) |
|
2536, 2396, 2082, 2412 - Tallinna eesmised numbrimärgid (1926-29).
(2412 - numbrimärk Eesti Autoklubi alusel.) |
|
2135, 2067, 2444, 2522 - Tallinna tagumised numbrimärgid (1926-29).
(2135 - Eesti Autoklubi esimehe J. Zimmermanni
Buicki säilinud numbrimärk (34,5x21,5 mm) /Ardi
Tedrekini kogust/ ja sama numbrimärk autol EAK alusel.) |
|
3020 - Tallinna proovinumbri numbrimärk (1926-29), mustad numbrid punasel taustal.
|
|
72 - Tallinna mootorratta tagumine numbrimärk (1923. a.), kuulus A. Trankmannile /Rein Veldi kogust/.
|
Sõjaväele kuuluvate autode numbritel oli valgel põhjal sinise kirjaga tähed SM (Sõjaministeerium) ja kolmekohaline number ning
roheline diagonaaljoon vasakust alumisest nurgast paremasse ülemisse nurka. Eesmine numbrimärk 100 x 350 mm lisandus Tallinna
linna eeskujul 1925. aasta alguses. SM numbrimärgid olid kasutusel kuni 1930. aasta lõpuni.
|
01.04.1923 hakkas kehtima Teedeministeeriumi määrus jõuvankritel kestva reisijate ja
kaubaveo kohta. Linnadevahelist reisijate ja kaubavedu teostavatele autodele ja autobussidele andis iga maksuaasta alguses
pärast tehnilist ülevaatust numbrimärgid Teedeministeerium. Aastatel 1923-27 olid kõik numbrid kujul "T number M", taust
valge, kiri must.
Aastate kaupa erinesid numbrimärgile lisatud triibud:
1923 punased kaldjooned
1924 sinised kaldjooned
1925 sinised vertikaaljooned
1926 punased kolmnurgad
1927 sinised kolmnurgad
1923-26 olid eesmine ja tagumine numbrimärk erinevate mõõtmetega: ees 130 x 313 mm ja taga 220 x 340 mm.
1927-28 olid eesmine ja tagumine numbrimärk ühesuurused: 128 x 316 mm.
1928. a-l võeti kasutusele uus numbrimärgi standard, mis oli väga sarnane 1929. a-l kehtestatud uue üleriigilise üldise
numbrimärgiga: must taust, valge täht T, vahekriips ning järjekorra number. Eesmise ja tagumise numbrimärgi mõõtmed olid
130 x 338 mm.
|
|
Teedeministeeriumi numbrid: T4M (buss, tagumine); T7M (buss, 1924, tagumine); T35M (buss, 1926/27, tagumine);
T55M (buss, 1926, eesmine)
|
|
Teedeministeeriumi numbrid: T-10 (buss 1928/29); T-33 (bussile väljastatud nr sõiduautol juulis 1928);
T-71 (1928/29 OÜ Mootori bussil korraga nii Tallinna linna väljastatud nr 2580 kui
teedemin-i nr T-71, ilmselt kasutati bussi vaheldumisi linna- ja maaliinidel)
|
28.04.1926 Tartu linnas hakkas kehtima oma mootorsõidu- ja veoriistade tarvitamise
sundmäärus. Selle järgi oli autode eesmine numbrimärk 70 x 300 mm ja tagumine 210 x 300 mm. Lisaks oli tagumisel numbrimärgil
järjekorra numbri all kiri TARTU. Mootorratastel oli ainult tagumine numbrimärk mõõtudega 120 x 160 mm. Proovisõitudeks ette
nähtud numbrimärgil pidi olema diagonaalis kiri PROOW ning järjekorra numbri ees number 0. Kuni selle ajani reguleeris
mootorsõidukite liiklemist, registreerimist ja maksustamist Tartu linnavolikogu poolt 03.10.1913 vastu võetud automobiilidel
ja mootorratastel sõitmise sundmäärus koos hilisemate täiendustega 1914. aastal. |
|
"193 TARTU" - Tartu tagumine numbrimärk 1928. a-l.
|
Muud Eesti piirkonnad enne 1929. aastat. |
|
Harjumaa numbrid 5H (u. 1923) ja 139H (taust väävlikollane, kiri rukkilillesinine, proovinumbritel kiri
punane, 25.09.1928).
|
|
N9E - Nõmme linna numbrimärk (1928).
|
|
Narva linna number 53 (1928, must nr oranzhil põhjal).
|
|
Ilmselt Pärnu linna nr P6L; Pärnu numbrid PL-116 ja PL-121 1928/29.
|
|
Viljandi linna nr 4.
|
Viljandimaa 1928/29:
Kollasel taustal must kiri, formaat: "Vilj. 31 maa". Eesmine numbrimärk 310 x 120 mm, tagumine
320 x 170 mm.
|
|
Võib-olla Virumaa number Viru 8 (28.08.1927) Eesti Autoklubi esimehe J. Zimmermanni autol.
|
|
Tapa number N 1 TAPA (1928).
|
|
Võru numbrid Wõru No 6 ja Wõru No 8 (mõlemad 14.07.1928).
|
|
Saaremaa number S111M (1927-28).
|
* * *
|
14.05.1929 hakkas kehtima esimene Jõuvankrite seaduse elluviimise määrus. Viimase kohaselt
registreerisid mootorsõidukeid ja väljastasid neile registreerimisnumbreid Harju, Tartu, Viru, Järva, Viljandi, Valga, Võru, Petseri,
Lääne, Pärnu ja Saare maavalitsused ning Tallinna, Tartu ja Narva linnavalitsused. Alates 1. juunist 1929 kaotasid kehtivuse kõik
endised omavalitsuste poolt väljastatud numbrimärgid (Teedeministeerium pikendas segaduste tõttu seda tähtaega veel ühe kuu võrra)
ja hakkasid maksma uued. Neile oli peale järjekorra numbri kantud ka registreerimisasutust näitav täht ning asutuse tempel kollase
värviga. Numbrimärkide taust oli must ja kiri valge. Igas asutuses algas järjestus number ühest ning seda loeti autode ja
mootorrataste puhul eraldi.
Proovinumbrite taust oli must ning kiri kollane. Järjekorra numbrid algasid samuti number ühest.
Kaitseväe uusi numbrimärke hakati välja andma alates 1931. aasta jaanuarist ning need olid samasugused, kuid numbrite taust oli
valge ja kiri must. Tugevdusrant oli värvimata ning vahekriipsu all oli kollase õlivärviga Kaitseväe Varustusvalitsuse
Tehnikaosakonna tempel. Kaitseväe numbrimärke anti ka sõjaväelaste erasõidukitele juhul, kui neid tarvitatati ametikohustuste
täitmiseks. Numbrimärkide formaat jäi samaks kuni EW lõpuni.
|
| A | Tallinn |
| B | Tartu |
| E | Narva |
| H | Harjumaa |
| J | Järvamaa |
| L | Läänemaa |
| N | Petserimaa |
| O | Võrumaa |
| P | Pärnumaa |
| R | Valgamaa |
| S | Saaremaa |
| T | Tartumaa |
| U | Virumaa |
| V | Viljandimaa |
| K | Kaitsevägi |
|
Autode numbrimärkide standardmõõdud olid 140 x 390 mm (formaat A-200), mootorratastel 95 x 280 mm.
Külgvankriga mootorratastel oli kaks numbrimärki (eesmine ja tagumine), külgkorvita mootorratastel ainult eesmine numbrimärk
kirjaga mõlemal pool. Tallinna autode numbrimärgid neljakohalise järjekorra numbriga (formaat alates A-1000) olid 442 mm pikad.
Riigivanema autod kandsid numbrit A-1 (Cadillac alates 1929. aastast), A-2 (Fiat 510 1929-1930, alates juulist 1930 Mercedes-Benz
Nürburg) ja A-3 (Renault 1929-1930). |
|
|
A-1 juunis 1929.
|
|
|
Alumises reas kaitseväe nr K-317 ja proovinr A-11 (juulis 1931).
|
01.04.1933 hakkas kehtima uus jõuvankrite seaduse elluviimise määrus. Tallinna linna
ettepanekul ja ilmselt Soome eeskujul, kus kehtis sarnane süsteem alates 1930. aastast, lisati numbrimärgi vasakusse ülemisse nurka
maksuaasta (a la 1933/34) 2 keskmist numbrit ning taustavärv oli igal maksuaastal vahelduv. 1933/34 maksuaastal oli taust must,
kiri valge ning 1934/35 vastupidi. Maksuaasta numbri all oli kollane registreerimisasutuse tempel.
Määruses sätestatud autode numbrimärkide standardpikkus oli 366 mm (formaat A-100). Määruses mittemainitud formaat A-200 oli 411
mm pikk ning Tallinna nelja numbriga registreerimismärkide pikkus (formaat A-1000) oli 436 mm. Pildil olev A-121 on 411 mm pikk,
seega alusplekk on valmistatud formaadi A-200 jaoks. A-1319 on 436 mm pikk ja alusplekk on valmistatud formaadi A-1000 jaoks.
Sõidukimaks tuli tasuda ja uue maksuaasta numbrimärk sõidukile kinnitada hiljemalt 1. aprillil. |
|
|
Numbrimärgid S-32, S-17 ja S-49 Saaremaa Muuseumi kogust.
|
|
|
|
|
19.09.1936 hakkas kehtima jõuvankrite seaduse elluviimise määruse uus muudatus.
Numbrimärkide pikkus oli nüüd määratud ainult sõltuvalt järjekorra numbrite arvust. Lisandusid lühemad kui 366 mm pikad numbrimärgid,
kuid paljud registreerimisasutused eirasid seda nõuet ilmselt tehnilistel põhjustel. Ka riigivanema auto A-1 kandis maksuaastal
1937/38 musta numbrit, mis oli ilmselt kas 411 või 436 mm pikk. 1937/38. maksuaastal ületas Tallinnas registreeritud autode arv
2000 piiri ning seega pikim formaat A-2000 oli mõõtudega 140 x 481 mm.
Sõidukimaksu tasumise tähtaeg nihutati 1. aprillilt 15. maile. |
|
|
Numbrimärgid S-59, S-135, S-189 ja S-70 Saaremaa Muuseumi kogust.
|
|
|
|
|
|
20.05.1938 hakkas kehtima uus jõuvankrite seaduse elluviimise määrus.
Numbrimärgid olid täiesti uue kuju ja mõõtudega - autode numbrimärkide kõrgus oli 110 mm ja mootorratastel 75 mm, pikkus olenes
numbrite arvust. Samuti oli täielikult muudetud numbrite ja tähtede kuju. Maksuaasta kaks keskmist numbrit oli paigutatud vahekriipsu
kohale.
Kuna määrus hakkas kehtima alles mai lõpus kui tehniline ülevaatus oli juba lõppenud, siis 1938/39. maksuaasta numbrimärgid olid
lubatud valmistada veel vana standardi järgi, kuid järgides täpselt nõudeid numbrimärgi pikkusele. Ka riigivanema auto
registreerimismärk 38A-1 oli valmistatud täpselt nõuetekohaste mõõtudega (1936. a. standardi järgi): 140 x 226 mm. Numbrimärgi A-1
mõõdud järgneval 1939/40. maksuaastal olid 110 x 114 mm.
Kaitseväe K-seeria numbrimärkide puhul oli aastail 1938-1940 vahemik 1-499 reserveeritud sõjaministeeriumi ja sõjaväe autodele ning
numbrid alates 500-st Kaitseliidu ja piirivalve jõuvankritele. 5- ja 6-ga algavaid numbreid anti ka sõjaväelaste isiklikele autodele.
Numbrimärkide standardmõõdud olid autodele 140 x 390 mm ja mootorratastele 95 x 280 mm ning need kehtisid ainult koos
Varustusvalitsuse Tehnikaosakonna pitseriga (kollase õlivärviga vahekriipsu all). |
|
|
|
|
|
Alumises reas O-218 Võrumaa 1940/41 maksuaasta mootorratta tagumine numbrimärk (75x155 mm).
|
Uueformaadilisi numbrimärke hakati välja andma alles 1939/40. maksuaastal alates 01.04.1939.
Proovinumbrid olid nüüd punase kirjaga vastavalt kas mustal või valgel taustal olenevalt paaris- või paarituarvulisest maksuaasta
keskmisest numbrist. 1938/39. maksuaasta numbrimärgid oleksid pidanud olema valged, kuid olid veel vana formaadi järgi kollase
kirjaga (sest olid valmistatud enne uue maksuaasta algust 01.04.1938 ning enne uue määruse jõustumist), 1939/40. maksuaasta
numbrimärgid olid mustad ja 1940/41. valged. Viimased kehtisid seni kuni jõustus ENSV Rahvakomissaride Nõukogu määrus jõuvankrite
arvestamiseks.
Pärast NSVL-i baaside lepingut saabus Eestisse palju ilma registreerimisnumbriteta Punaarmee veoautosid. Kuna ilma numbrimärgita
oli keelatud Eesti teedel liikuda, siis anti neile Eesti Vabariigi numbrimärgid. Teada on näiteks liiklusõnnetus Tallinnas Punaarmee
veoautoga A-2798 aprillis 1940.
Seadus võimaldas sellekohase taotluse alusel väljastada täiendavaid linnade-maakondade kohalikke numbrimärke nii Teedeministeeriumi
liiklusjärelvalve kontrollautodele (et näiteks vastavas maakonnas kontrollreidi teostav auto kannaks ka selle maakonna numbrimärki)
kui Kaitseväe sõidukitele.
|
|
Numbrimärkide valmistamine ja hind.
Numbrimärkide valmistaja leidmine oli kahekümnendatel aastatel iga jõuvankreid ja jalgrattaid registreeriva omavalitsuse
pädevuses või mõnikord ka jõuvankri omaniku enda kohustus.
Üheks põhiliseks autode, mootorrataste ja jalgrataste stantsitud numbrimärkide valmistajaks Tallinna ja Harjumaa jaoks alates
1925. aastast sai Aleksander Karja Graveerimis-mehaanika tööstus, asukohaga Narvas (Suur 21 kuni 1929, hiljem Rahu 4) ja alates
1935 ka Tallinnas (Graveerimis-mehaanika ja templitööstus, Niguliste 14). Tallinna linnale olid varem numbrimärke valmistanud
veel firmad Kiiver ning Kask (end. Blaufeldt).
Pärnus valmistas numbrimärke Kaalu- ja masinaehitustehas "Kaal" (Esplanadi plats 2), mis peale värvimise ka märgid emaileeris.
Viljandis oli valmistajaks maavalitsuse teedeosakonna töökoda (V-numbritel oli kuni aastani 1938 stantsitud ainult tugevdusrant,
kiri oli värvitud). Samuti valmistati numbrimärke eraldi Tartus kohaliku linna- ja maavalitsuse jaoks.
Teada on, et Valga maavalitsus tellis 1939/40 numbrimärgid samuti A. Karjalt. Teiste registreerimisasutuste kohta praegu andmed
puuduvad.
Numbrimärkide komplekti hinna ülempiiriks oli jõuvankriomanikele 1939/40 maksuaastal Teedeministeerium määranud 1.75 krooni, kuid
seda kasutas vaid Tallinna linn (omahind Tallinna numbrimärkidele oli 1.40 krooni). Enamikes maakondades oli numbrimärkide
komplekti hind nii autodele kui mootorratastele 1.25 krooni.
|
|
Vasakult: Aleksander Karja pakkumine Harju maavalitsusele numbrimärkide valmistamiseks 1929. aastast (Tallinna Linnaarhiiv
TLA 884.2.117 /via Rein Veldi/) ja Tallinna linnavalitsuse hankekuulutused aastatele 1935-1940 numbrimärkide valmistaja leidmiseks.
Vaba Maa 19.11.1934 ja 24.10.1935; Päevaleht 04.11.1936, 25.10.1937, 26.10.1938 ja 10.11.1939 /Digiteeritud eesti ajalehed
(dea.nlib.ee)/ |
|
* * *
|
19.04.1941 avaldati Eesti NSV Teatajas ENSV Rahvakomissaride Nõukogu määrus jõuvankrite
arvestamiseks. Selle järgi tehti Siseasjade Rahvakomissariaadi Miilitsavalitsusele ülesandeks teostada kuni 01.06.1941 kõikide
mootorsõidukite vanade numbrimärkide (registrimismärkide) ja tehniliste passide ümbervahetamine uute vastu. Määruse aluseks oli
NSV Liidu Siseasjade Rahvakomissari käskkiri 22. juulist 1939 mootorsõidukite arvestamise alal. Uued numbrimärgid olid mustal
põhjal NSV Liidu formaadis ER ja ES seeriast (ER nn-nn), kuid nii kuju kui mõõtmete poolest olid täiesti erinevad NSVL-i omadest.
Kohapeal valmistatuna olid nii eesmine kui tagumine numbrimärk ühesuguste mõõtudega 112 x 340 mm ning 1939. aasta numbrite šriftiga
(tagumine NSV Liidu numbrimärk oli sel ajal neljakandiline). Mootorrataste ER-seeria eesmine ja tagumine numbrimärk oli 85 x 255
mm, eesmisel oli kiri mõlemal pool.
|
|
* * *
|
18.11.1941 andis Saksa okupatsiooni Eesti Omavalitsus välja määruse jõuvankrite
arvelevõtmiseks ja uuesti registreerimiseks. Numbrimärgid olid valgel taustal musta kirjaga – tunnusmärk "Est" ja viiekohaline
seerianumber jaotatuna numbrirühmadena registreerimisasutuste ja mootorsõidukite liikide vahel. Lisaks oli liiklemiseks vajalik
eriline liiklemisluba – Zulassungsausweis (algul Zulassungsbescheinigung), mis kinnitati esiklaasi külge. |
| | | | | | | | |
| Linn/Maakond | Autod | Järelkärud | Mootorrattad |
| Saksak. nimi | Eestik. nimi | Alates | Kuni | Alates | Kuni | Alates | Kuni |
| Stadt Reval | Tallinn | 11000 | 13999 | 19000 | 19499 | 16000 | 16999 |
| Kreis Harrien | Harjumaa | 14000 | 14499 | 19500 | 19599 | 17000 | 17499 |
| Kreis Wieck | Läänemaa | 14500 | 14999 | 19600 | 19699 | 17500 | 17999 |
| Kreis Pernau | Pärnumaa | 15000 | 15499 | 19700 | 19799 | 18000 | 18499 |
| Kreis Oesel | Saaremaa | 15500 | 15999 | 19800 | 19899 | 18500 | 18999 |
| Stadt Dorpat | Tartu | 20000 | 20999 | 29000 | 29199 | 26000 | 26499 |
| Kreis Dorpat | Tartumaa | 21000 | 21999 | 29200 | 29399 | 26500 | 26999 |
| Stadt Fellin | Viljandi | 22000 | 22499 | 29400 | 29499 | 27000 | 27199 |
| Kreis Fellin | Viljandimaa | 22500 | 22999 | 29500 | 29599 | 27200 | 27499 |
| Kreis Walk | Valgamaa | 23000 | 23999 | 29600 | 29699 | 27500 | 27999 |
| Kreis Werro | Võrumaa | 24000 | 24999 | 29700 | 29799 | 28000 | 28499 |
| Kreis Petseri | Petserimaa | 25000 | 25999 | 29800 | 29899 | 28500 | 28999 |
| Kreis Wierland | Virumaa | 30000 | 34999 | 39000 | 39399 | 36000 | 37999 |
| Kreis Jerwen | Järvamaa | 35000 | 35999 | 39400 | 39499 | 38000 | 38999 |
|
Numbrimärkide mõõdud:
Autod – eesmine ja tagumine 100 x 450 mm või neljakandiline tagumine 230 x 300 mm
Mootorrattad - eesmine 60 x 300 mm, tagumine 130 x 200 mm |
|
|
Mingil põhjusel Eesti Omavalitsuse määrus ei meeldinud Reichskommissar Litzmannile, kes peatas selle dokumendi kehtivuse ja "Est"
tähisega numbrimärkide väljaandmise jaanuari alguses 1942. Kuni 1942. aasta lõpuni jäid kehtima kõik seni väljastatud numbrimärgid,
millistele olid ka väja antud okupatsioonivõimude poolt tehnilised passid ja liiklemisload:
1. Eesti Vabariigi numbrimärgid (enamus 1940, osaliselt ka 1939)
2. 1941. aasta ENSV mustad ER ja ES seeria numbrimärgid
3. Est seeria Eesti Omavalitsuse numbrimärgid
|
01.01.1943 kehtestati Eesti territooriumil Saksamaa liikluseeskirjad ning kõik kohalikud
mootorsõidukid said Saksa standardile vastavad RO (Reichskommissariat Ostland) seeria numbrimärgid. Eestile oli eraldatud numbrite
rühm 10000-29999: |
| Registreerimisasutuse nimi | Saksakeelne nimi | Alates | Kuni |
| Eesti Omavalitsus | Estnische Verwaltung | 10000 | 10199 |
| Tallinn | Stadt Reval | 10200 | 13999 |
| Harju maakond | Kreis Harrien | 14000 | 14999 |
| Järva maakond | Kreis Jerwen | 15000 | 15999 |
| Lääne maakond | Kreis Wieck | 16000 | 16499 |
| Saare maakond | Kreis Oesel | 16500 | 16999 |
| Pärnu | Stadt Pernau | 17000 | 17999 |
| Pärnu maakond | Kreis Pernau | 18000 | 18999 |
| Viljandi maakond | Kreis Fellin | 19000 | 19999 |
| Tartu | Stadt Dorpat | 20000 | 21999 |
| Tartu maakond | Kreis Dorpat | 22000 | 22999 |
| Valga maakond | Kreis Walk | 23000 | 23999 |
| Võru maakond | Kreis Werro | 24000 | 24999 |
| Petseri maakond | Kreis Petseri (Petschur) | 25000 | 25999 |
| Viru maakond | Kreis Wierland | 26000 | 26999 |
|
Need numbrimärgid jäid kehtima kuni Punaarmee Eesti uuesti okupeeris sügisel 1944. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
galerii[ät]hot.ee |