|
 |
|
 |
|
ESILEHT |
|
|
|
UUDISED |
ADLER
Jalgrataste ja kirjutusmasinate tootmisega alustanud Adlerwerke (a-ni 1895 Heinrich Kleyer Werke) ehitas esimese auto aastal
1900. Adler kasvas suureks autotootjaks, tehase lai mudelivalik ulatus 1930. a-tel odavamast esiveolisest Trumpf Juniorist kuni
luksusliku 6-silindrilise 3-liitrise Diplomat Pullman-limusiinini, mis oli samast hinnaklassist näiteks Audi 920, Mercedes-Benz
230 ja BMW 335ga. 1930. a-te keskpaigani ehitas Adler ka suuri 8-silindrilisi limusiine. Pärast II maailmasõda Adler autosid
enam ei ehitanud, mõnda aega jätkati mootorrataste tootmist.
Esimesed Adlerid jõudsid Eestisse juba tsaariajal. 1909 oli Adler autode "ainuke asemik Balti kubermangudes" Tartu ärimees
H. Weckram. Kahe suure sõja vahel oli Adler Eestis väga levinud automark.
1926. a-l oli siin 8 Adlerit, 1940. a-l liikus Eesti teedel aga juba 108 Adlerit. 1930. aastate teisel poolel esindas seda marki
Eestis AS Tormolen & Ko. Igasuguseid Adleri mudeleid sattus Eestisse hulgaliselt
ka pärast sõda. |
|
|
|
|
TRUMPF JUNIOR
|
1-liitriseid esiveolisi Adler Trumpf Juniore (1G 1934-36, Sport 1935-37 ja 1E 1936-41) toodeti 1934-41 kokku üle 100 000.
Trumpf Juniorid olid peamiselt 2 uksega limusiinid, kabrio-limusiinid ja kabrioletid; ehitati ka 4 uksega limusiine ja 150
2-istmelist sportkabrioletti. Kered valmistati keretehastes, limusiinid peamiselt firmas Ambi-Budd, kabrioletid firmades
Karmann, Ambi-Budd jt.
Vahemikus 1934 kuni 1. veebruar 1939 müüdi Eestis 62 Adler Trumpf Juniori. 1970. a-teks oli Eestis säilinud üsna palju
Trumpf Juniore, nende hulgas ka vähemalt üks väga haruldane sport-kabriolett.
|
ADLER TRUMPF JUNIOR (1934-36) Sport-kabriolett. Restaureerimisel /2014/.
NB! Otsitakse infot ja varuosi, kontakt: Igor Brokk, tel: +372 5108 706, e-mail: riparko@mail.ru |
 |
 |
 |
 |
1940./1950. a-d, arvatavasti sama Adler. |
2001. a., Tallinn |
2001. a., Tallinn |
2001. a., Tallinn |
 |
 |
 |
 |
2014. a. |
2014. a. |
2014. a. |
2014. a. |
 |
|
|
|
2014. a. |
|
|
|
ADLER TRUMPF JUNIOR (1935-36) 2 uksega limusiin |
 |
 |
 |
 |
1984. a. Ralli Lorupe 1984 |
2004. a., Lavassaare |
2009. a., Altja |
2010. a. |
 |
|
|
|
2010. a. |
|
|
|
ADLER TRUMPF JUNIOR (1936?) 2 uksega limusiin
Võib-olla olnud algselt kabrio-limusiin. |
 |
 |
|
|
1980. a-d, Pikavere |
1980. a-d, Pikavere |
|
|
ADLER TRUMPF JUNIOR (1937) 2 uksega limusiin |
 |
|
|
|
1970. a-d |
|
|
|
ADLER TRUMPF JUNIOR (1937) 2 uksega limusiin
NB! Auto on müügis /2014/, kontakt: Igor Brokk, tel: +372 5108 706, e-mail: riparko@mail.ru |
 |
 |
 |
 |
2001. a., Tallinn |
2014. a. |
2014. a. |
2014. a. |
ADLER TRUMPF JUNIOR (1938) 2 uksega limusiin |
 |
 |
 |
 |
1990. a-d, Viljandi |
1990. a-d, Viljandi |
1990. a-d, Viljandi |
Foto: Kuldne Börs 9/1993 |
ADLER TRUMPF JUNIOR (193?) 2 uksega limusiin |
 |
 |
|
|
1991. a., Tartu |
1991. a., Tartu |
|
|
ADLER TRUMPF JUNIOR (193?) 2 uksega limusiin |
 |
|
|
|
1970. a-d |
|
|
|
ADLER TRUMPF JUNIOR (1939) 4 uksega limusiin Trumpf Juniori
4-ukselise kerega versiooni toodeti ainult ekspordiks. Astmelauad lisatud hiljem. |
 |
 |
 |
 |
2005. a. Throttle Camp, Tartu |
2005. a. Eesti Maantee- muuseumi avamine Varbusel |
2009. a. Kindral Laidoneri Memoriaal, Pärnu |
2009. a. Kindral Laidoneri Memoriaal, Pärnu |
 |
|
|
|
2010. a. Vanasõidukite Suursõit |
|
|
|
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum ja
Trummel - Unic galerii |
ADLER TRUMPF JUNIOR (1937) 2 uksega kabrio-limusiin.
Sattus Eestisse sõja ajal koos sakslastega. Võib-olla müüdud Eestist välja. |
 |
|
|
|
1970. a-d |
|
|
|
ADLER TRUMPF JUNIOR (1938) 2 uksega kabrio-limusiin. |
 |
 |
 |
 |
2001. a., Tallinn |
|
|
|
ADLER TRUMPF JUNIOR? (193?) 2 uksega kabrio-limusiin. Kinniseks ümber ehitatud. |
 |
|
|
|
1970. a-d |
|
|
|
ADLER TRUMPF JUNIOR (193?) 2 uksega kabrio-limusiin. |
 |
|
|
|
1986. a., Pikavere |
|
|
|
|
"DKW-Adler kabriolett"
DKW F5-700 (1936) raamile paigaldatud Adler Trumpf Junior Karmanni 2-ukselise kabrioleti kere. |
 |
 |
 |
 |
2011. a. |
2011. a. |
2011. a. |
2011. a. |
 |
 |
 |
|
2011. a. |
2011. a. |
2011. a. |
|
TRUMPF
|
4-silindrilist mudelit Trumpf valmistati 1,5-liitrise mootoriga (1,5L AV 1932-34) ja 1,7-liitrise mootoriga (Sport 1933-35,
1,7L AV 1933-36 ja 1,7L EV 1936-38).
1,7L AV toodeti aastail 1933-36 kokku 18 624 eksemplari.
1,7L EV oli tootmises 1936-38, kokku valmistati 7000 peamiselt 4 uksega limusiini (kered Ambi-Budd) ja 2 uksega kabrioletti
(kered Karmann).
|
ADLER TRUMPF 1,7L AV (1934-35) 2 uksega limusiin
Auto on müügis /november 2015/ |
 |
 |
 |
 |
1986. a. Sajandi Sõit, Rakvere |
1986. a. Sajandi Sõit, Tallinna Lauluväljak |
1980. a-d |
1980. a-d |
 |
 |
 |
|
2015. a. |
2015. a. |
2015. a. |
|
ADLER TRUMPF 1,7L AV (1936)
Kabriolett Karmann.
Valmistatud aprillis 1936, haruldane üleminekumudel (AV > EV). Valed või muudetud esiakna raam, osa kapotist, esivõre, astmelauad, veljed. |
 |
 |
 |
 |
2021. a. |
2021. a. |
2021. a. |
2021. a. |
 |
 |
|
|
2021. a. |
2021. a. |
|
|
ADLER TRUMPF 1,7L EV (1937) |
 |
 |
 |
|
1998. a., Tallinn, Nõmme |
1998. a., Tallinn, Nõmme |
2004. a., Põltsamaa |
|
ADLER TRUMPF 1,7L (193?) Oli arvel kui Citroen. |
 |
 |
|
|
2002. a. märts |
2002. a. märts |
|
|
ADLER TRUMPF 1,7L (193?) Kere läbi roostetanud, poolraam
pooleks murdunud; originaalmootor, -käigukast, -esisild. Lammutatud varuosadeks. |
 |
 |
 |
 |
2002. a. |
2002. a. |
2002. a. |
2002. a. |
? ? ?
|
ADLER TRUMPF 1,7L või 2L (1938?) Mootor ja esisild GAZ-M20 Pobeda,
tagasild GAZ-21 Volga, kere (eriti esi- ja tagaosa) oluliselt ümber ehitatud. |
 |
 |
 |
 |
2006. a., Eidapere |
|
|
|
2L
|
4-silindrilist 2-liitrist Adlerit 2L EV toodeti 1938-40 ligi 7500 eksemplari, taas peamiselt 4 uksega limusiinidena Ambi-Buddilt ja
Karmannilt ning kabriolettidena firmadelt Karmann ja Dörr & Schreck.
|
ADLER 2L(?) (1939?) Kabriolett. Oli 1980. a-te lõpus restaureerimisel,
müüdi Saksamaale. |
 |
|
|
|
1980. a-d Paremal restaureerimisel HILLMAN MINX |
|
|
ADLER 2L(?) / TRUMPF 1,7L(?) (193?) |
 |
 |
|
|
2002. a., Tallinn |
2002. a., Tallinn |
|
|
ADLER 2L (1938-39) Limusiin Karmann. |
 |
 |
 |
 |
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 |
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 |
2003. a. |
2003. a. |
 |
 |
|
|
2003. a. |
2003. a. |
|
|
ADLER 2L (1939) Limusiin Karmann. |
 |
 |
|
|
2003. a. |
2023. a. |
|
|
ADLER 2L (1939-40) Limusiin Karmann.
|
 |
 |
 |
 |
1970. a-d |
1970./1980. a-d |
U. 1980. a. |
1993. a., Tallinn Foto: Mobilisti 4/1993 |
2,5L "AUTOBAHN"
|
Võimsaim Adler 1930. a-te lõpus (peale 3-liitrise Diplomati) oli 6-silindriline 2,5-liitrine Adler 2,5L (ehk "10" ehk Stromform
ehk Autobahn). Seda 1930. aastate Saksamaa kohta ebaharilikult voolujoonelist (võrreldavad oleks vaid Hanomag 1300, Hansa 1500
Windspiel ja enne sõda tavaturule mittejõudnud Volkswagen-Kdf) Adlerit toodeti 1937-40 5295 eksemplari. 4 uksega
Schiebedach-limusiinidele (suure eemaldatava katusepaneeliga) valmistas kered Ambi-Budd, 2- ja 4-istmelistele kabriolettidele
Karmann ja väga haruldastele sport-limusiinidele Buhne.
2 Autobahni oli väljas 1938. a. Eesti autonäitusel. 1. veebruariks 1939 oli Eestis müüdud 4
autot "Adler tüüp 10". Mitmeid Autobahne sattus Eestisse sõja ajal ja hiljem.
|
ADLER 2,5L "10" AUTOBAHN (1937-40) Kabriolett. |
 |
|
|
|
1988. a. |
|
|
|
ADLER 2,5L "10" AUTOBAHN (1939) Schiebedach-Limousine. Puudu
originaalmootor, armatuurlaud ümber ehitatud.
Omanik: arnesona[@]uninet.ee |
 |
 |
 |
 |
2002. a., Tallinn |
2002. a., Tallinn |
2002. a., Tallinn |
2002. a., Tallinn |
ADLER 2,5L "10" AUTOBAHN (1937-40) |
 |
 |
 |
 |
1977. a., Riia |
1978. a., Aluksne |
1979. a., Riia |
1980. a-d, Tallinn |
ADLER 2,5L "10" AUTOBAHN (1939) Ümber ehitatud. |
 |
|
|
|
1991. a., Tallinn Foto: Mobilisti 1/1992 |
|
|
|
ADLER 2,5L "10" AUTOBAHN (1937-40) Ümber ehitatud. |
 |
|
|
|
1980. a-te keskpaik |
|
|
|
|
|
|
|
|
galerii[ät]hot.ee |
|
|
|