Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT UUDISED


ADLER


Jalgrataste ja kirjutusmasinate tootmisega alustanud Adlerwerke (a-ni 1895 Heinrich Kleyer Werke) ehitas esimese auto aastal 1900. Adler kasvas suureks autotootjaks, tehase lai mudelivalik ulatus 1930. a-tel odavamast esiveolisest Trumpf Juniorist kuni luksusliku 6-silindrilise 3-liitrise Diplomat Pullman-limusiinini, mis oli samast hinnaklassist näiteks Audi 920, Mercedes-Benz 230 ja BMW 335ga. 1930. a-te keskpaigani ehitas Adler ka suuri 8-silindrilisi limusiine. Pärast II maailmasõda Adler autosid enam ei ehitanud, mõnda aega jätkati mootorrataste tootmist.
Esimesed Adlerid jõudsid Eestisse juba tsaariajal. 1909 oli Adler autode "ainuke asemik Balti kubermangudes" Tartu ärimees H. Weckram. Kahe suure sõja vahel oli Adler Eestis väga levinud automark. 1926. a-l oli siin 8 Adlerit, 1940. a-l liikus Eesti teedel aga juba 108 Adlerit. 1930. aastate teisel poolel esindas seda marki Eestis AS Tormolen & Ko. Igasuguseid Adleri mudeleid sattus Eestisse hulgaliselt ka pärast sõda.



TRUMPF JUNIOR
1-liitriseid esiveolisi Adler Trumpf Juniore (1G 1934-36, Sport 1935-37 ja 1E 1936-41) toodeti 1934-41 kokku üle 100 000. Trumpf Juniorid olid peamiselt 2 uksega limusiinid, kabrio-limusiinid ja kabrioletid; ehitati ka 4 uksega limusiine ja 150 2-istmelist sportkabrioletti. Kered valmistati keretehastes, limusiinid peamiselt firmas Ambi-Budd, kabrioletid firmades Karmann, Ambi-Budd jt.
Vahemikus 1934 kuni 1. veebruar 1939 müüdi Eestis 62 Adler Trumpf Juniori. 1970. a-teks oli Eestis säilinud üsna palju Trumpf Juniore, nende hulgas ka vähemalt üks väga haruldane sport-kabriolett.


ADLER TRUMPF JUNIOR (1934-36)
Sport-kabriolett. Restaureerimisel /2014/.
NB! Otsitakse infot ja varuosi, kontakt: Igor Brokk, tel: +372 5108 706, e-mail: riparko@mail.ru
1940./1950. a-d, arvatavasti sama Adler. 2001. a., Tallinn 2001. a., Tallinn 2001. a., Tallinn
2014. a. 2014. a. 2014. a. 2014. a.
2014. a.


ADLER TRUMPF JUNIOR (1935-36)
2 uksega limusiin
1984. a. Ralli Lorupe 1984 2004. a., Lavassaare 2009. a., Altja 2010. a.
2010. a.


ADLER TRUMPF JUNIOR (1936?)
2 uksega limusiin
Võib-olla olnud algselt kabrio-limusiin.
1980. a-d, Pikavere 1980. a-d, Pikavere


ADLER TRUMPF JUNIOR (1937)
2 uksega limusiin
1970. a-d


ADLER TRUMPF JUNIOR (1937)
2 uksega limusiin
NB! Auto on müügis /2014/, kontakt: Igor Brokk, tel: +372 5108 706, e-mail: riparko@mail.ru
2001. a., Tallinn 2014. a. 2014. a. 2014. a.


ADLER TRUMPF JUNIOR (1938)
2 uksega limusiin
1990. a-d, Viljandi 1990. a-d, Viljandi 1990. a-d, Viljandi Foto: Kuldne Börs 9/1993


ADLER TRUMPF JUNIOR (193?)
2 uksega limusiin
1991. a., Tartu 1991. a., Tartu


ADLER TRUMPF JUNIOR (193?)
2 uksega limusiin
1970. a-d


ADLER TRUMPF JUNIOR (1939)
4 uksega limusiin
Trumpf Juniori 4-ukselise kerega versiooni toodeti ainult ekspordiks. Astmelauad lisatud hiljem.
2005. a. Throttle Camp, Tartu 2005. a. Eesti Maantee- muuseumi avamine Varbusel 2009. a. Kindral Laidoneri Memoriaal, Pärnu 2009. a. Kindral Laidoneri Memoriaal, Pärnu
2010. a. Vanasõidukite Suursõit
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum ja Trummel - Unic galerii


ADLER TRUMPF JUNIOR (1937)
2 uksega kabrio-limusiin.
Sattus Eestisse sõja ajal koos sakslastega. Võib-olla müüdud Eestist välja.
1970. a-d


ADLER TRUMPF JUNIOR (1938)
2 uksega kabrio-limusiin.
2001. a., Tallinn


ADLER TRUMPF JUNIOR? (193?)
2 uksega kabrio-limusiin. Kinniseks ümber ehitatud.
1970. a-d


ADLER TRUMPF JUNIOR (193?)
2 uksega kabrio-limusiin.
1986. a., Pikavere




"DKW-Adler kabriolett"
DKW F5-700 (1936) raamile paigaldatud Adler Trumpf Junior Karmanni 2-ukselise kabrioleti kere.
2011. a. 2011. a. 2011. a. 2011. a.
2011. a. 2011. a. 2011. a.


TRUMPF
4-silindrilist mudelit Trumpf valmistati 1,5-liitrise mootoriga (1,5L AV 1932-34) ja 1,7-liitrise mootoriga (Sport 1933-35, 1,7L AV 1933-36 ja 1,7L EV 1936-38).
1,7L AV toodeti aastail 1933-36 kokku 18 624 eksemplari.
1,7L EV oli tootmises 1936-38, kokku valmistati 7000 peamiselt 4 uksega limusiini (kered Ambi-Budd) ja 2 uksega kabrioletti (kered Karmann).


ADLER TRUMPF 1,7L AV (1934-35)
2 uksega limusiin
Auto on müügis /november 2015/
1986. a. Sajandi Sõit, Rakvere 1986. a. Sajandi Sõit, Tallinna Lauluväljak 1980. a-d 1980. a-d
2015. a. 2015. a. 2015. a.


ADLER TRUMPF 1,7L AV (1936)
Kabriolett Karmann.
Valmistatud aprillis 1936, haruldane üleminekumudel (AV > EV). Valed või muudetud esiakna raam, osa kapotist, esivõre, astmelauad, veljed.
2021. a. 2021. a. 2021. a. 2021. a.
2021. a. 2021. a.


ADLER TRUMPF 1,7L EV (1937)
1998. a., Tallinn, Nõmme 1998. a., Tallinn, Nõmme 2004. a., Põltsamaa


ADLER TRUMPF 1,7L (193?)
Oli arvel kui Citroen.
2002. a. märts 2002. a. märts


ADLER TRUMPF 1,7L (193?)
Kere läbi roostetanud, poolraam pooleks murdunud; originaalmootor, -käigukast, -esisild. Lammutatud varuosadeks.
2002. a. 2002. a. 2002. a. 2002. a.


? ? ?


ADLER TRUMPF 1,7L või 2L (1938?)
Mootor ja esisild GAZ-M20 Pobeda, tagasild GAZ-21 Volga, kere (eriti esi- ja tagaosa) oluliselt ümber ehitatud.
2006. a., Eidapere


2L
4-silindrilist 2-liitrist Adlerit 2L EV toodeti 1938-40 ligi 7500 eksemplari, taas peamiselt 4 uksega limusiinidena Ambi-Buddilt ja Karmannilt ning kabriolettidena firmadelt Karmann ja Dörr & Schreck.

ADLER 2L(?) (1939?)
Kabriolett. Oli 1980. a-te lõpus restaureerimisel, müüdi Saksamaale.
1980. a-d
Paremal restaureerimisel HILLMAN MINX


ADLER 2L(?) / TRUMPF 1,7L(?) (193?)
2002. a., Tallinn 2002. a., Tallinn


ADLER 2L (1938-39)
Limusiin Karmann.
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 2003. a. 2003. a.
2003. a. 2003. a.


ADLER 2L (1939)
Limusiin Karmann.
2003. a. 2023. a.


ADLER 2L (1939-40)
Limusiin Karmann.
1970. a-d 1970./1980. a-d U. 1980. a. 1993. a., Tallinn
Foto: Mobilisti 4/1993


2,5L "AUTOBAHN"
Võimsaim Adler 1930. a-te lõpus (peale 3-liitrise Diplomati) oli 6-silindriline 2,5-liitrine Adler 2,5L (ehk "10" ehk Stromform ehk Autobahn). Seda 1930. aastate Saksamaa kohta ebaharilikult voolujoonelist (võrreldavad oleks vaid Hanomag 1300, Hansa 1500 Windspiel ja enne sõda tavaturule mittejõudnud Volkswagen-Kdf) Adlerit toodeti 1937-40 5295 eksemplari. 4 uksega Schiebedach-limusiinidele (suure eemaldatava katusepaneeliga) valmistas kered Ambi-Budd, 2- ja 4-istmelistele kabriolettidele Karmann ja väga haruldastele sport-limusiinidele Buhne.
2 Autobahni oli väljas 1938. a. Eesti autonäitusel. 1. veebruariks 1939 oli Eestis müüdud 4 autot "Adler tüüp 10". Mitmeid Autobahne sattus Eestisse sõja ajal ja hiljem.


ADLER 2,5L "10" AUTOBAHN (1937-40)
Kabriolett.
1988. a.


ADLER 2,5L "10" AUTOBAHN (1939)
Schiebedach-Limousine. Puudu originaalmootor, armatuurlaud ümber ehitatud.
Omanik: arnesona[@]uninet.ee
2002. a., Tallinn 2002. a., Tallinn 2002. a., Tallinn 2002. a., Tallinn


ADLER 2,5L "10" AUTOBAHN (1937-40)
1977. a., Riia 1978. a., Aluksne 1979. a., Riia 1980. a-d, Tallinn


ADLER 2,5L "10" AUTOBAHN (1939)
Ümber ehitatud.
1991. a., Tallinn
Foto: Mobilisti 1/1992


ADLER 2,5L "10" AUTOBAHN (1937-40)
Ümber ehitatud.
1980. a-te keskpaik
galerii[ät]hot.ee