Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT UUDISED


FIAT


Itaalia suurimaks autotootjaks kasvanud Fiat asutati 1899. aastal. 1919. a-l juurutatud uues mudeliseerias oli väikseim 1,5-liitrine 4-silindriline 501 (1919-26), järgnesid 2,3-liitrine 505 (1919-25) ja 6-silindriline 3,4-liitrine 510 (1919-25, ehitati umbes 13 000). 1920. a-tel toodeti muude mudelite hulgas (näiteks ehitati 1921-23 vähesel arvul 6,8-liitrise V12 mootoriga SuperFiate!) 501 kallima versioonina 4-silindrilist 1,5-liitrist mudelit 502 (1923-26, kokku ligikaudu 20 000) ja eelmiste võimsama versioonina samuti 1,5-liitrist mudelit 503 (1926-27, kokku umbes 42 000). 1932. a-l esitles Fiat uut väikeautot, 4-silindrilist 1-liitrist 508 Balillat, mida 1934. a. moderniseerimiseni toodeti üle 41 000 ja teise seeriana 1937. a-ni üle 71 000. 1937 sai mudel 1,1-liitrise mootori, uue (Fiat 1500-l põhineva) disaini ja indeksi Balilla 1100 (508C). Kuni 1939. a-ni ehitati kokku umbes 57 000 508C-d. Samal aastal moderniseeriti Balilla 1100/508C uuesti, muudeti radiaatorivõre kuju ja indeksiks sai 1100. Kuni 1948. a-ni ehitati kokku ligikaudu 74 000 autot Fiat 1100. 508C põhjal ehitati pikendatud telgedevahega mudelit 508L, mitmeid sportautosid ja kuni 1945. a-ni Saksa kübelwageni-laadseid armeesõidukeid.
1935. a-l läks tootmisse üsna voolujoonelise kerega 6-silindriline 1,5-liitrine 1500, mida 1948. a-ni (teistel andmetel kuni 1944) ehitati umbes 42 500. 1936. a-l esitleti esmakordselt legendaarset 4-silindrilist 0,6-liitrist 2-istmelist väikeautot Fiat 500 Topolino. Enne sõda valmistati Fiati Itaalia tehastes üle 83 000 Topolino.
Saksamaal rajas Fiat 1929 koostetehase ja 1934. a-st tütarfirma, mis tootis NSU-Fiate; Poolas koostetehase ja 1934. a-st ühisettevõtte Polski-Fiat; Prantsumaal 1934 koostetehase, hilisema Fiati litsentsi alusel autosid ehitanud Simca; Tshehhoslovakkias ehitas Fiati litsentsi järgi autosid Walter.
Esimesed sõiduautod Fiat ilmusid Eesti teedele juba enne I maailmasõda. Üks tsaariaegseid Fiati-omanikke oli näiteks tööstur Christian Luther. 1926 oli Eestis 40 Fiati ja populaarsuselt oli see tol ajal 4. automark Eestis. Alates 1922. aastast kuulus Fiati Eesti esindus autoärimehele Hans Vinnalile. Pärast tema surma läks esindus 1929. a-l üle ETK-le, 1930. a-te keskel Fiatide müük Eestis mõneks ajaks katkes. Ilmselt alates 1937. aastast sai margi esindajaks Eestis OÜ Tarmo. 1930 oli Eestis 73, 1935 54 ja 1940 89 sõiduautot Fiat.




502
FIAT 502 (1924)
Omanik ja taastaja Valeri Kirss, auto asub Kirsi talumuuseumis Virtsus.
Varasem ajalugu pole teada, kuid 22.10.1930 registreeriti Harjumaal nr-ga A-696 ja alates 12.06.1933 nr-ga H-144, omanikuks Valter Teinmann Keila vallast Vasalemmast.
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo 1984. a. Ralli Tartu-Võru 1984. 1980. a-d
Foto: Aleksandr Hlupnov (via Ivan Barantsev)
1986. a. Sajandi Sõit, Tallinna Lauluväljak


503
FIAT 503 (1926-27)
Auto seisis üle 50 aasta peidetuna.
U. 2000. a.
Vt ka Trummel - Unic galerii


500 TOPOLINO
FIAT 500 (1937)
2003. a., Tartu
Fotod: opossum[ät]one.ee


FIAT 500 (1937)
1974. a., Tallinn


FIAT 500 (1938)
1983. a., Saaremaa 1985. a. Tallinn Ralli
Foto: Klubi Unic kalender 1986
1987. a. Suverull 2002, Otepää
2005. a. Vanasõidukite Suursõit 2010. a. Vanasõidukite Suursõit 2015. a. Vanasõidukite Suursõit 2015. a. Vanasõidukite Suursõit
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum


FIAT 500 (1939)
Restaureerimisel /2011/.
2007. a. 2011. a.


FIAT 500 (1939)
1970. a-d 1970. a-d 1970. a-d 1970. a-d


FIAT 500 (1937-44)
1970./1980. a-d, Tallinn


FIAT 500 (1937-44)   
1970ndatel müüdi Lätti.
1977. a., ralli Riga 77 2013. a., Riia 2013. a., Riia


FIAT 500 (1937-44)
Võib-olla ka NSU-FIAT või SIMCA.
Arvatavasti müüdud Soome.
Foto: Mobilisti 2/2002


FIAT 500 (1937-44)
2004. a. 2004. a.


FIAT 500 (1937-44)
Tugevalt ümber ehitatud.
2009. a.


FIAT 500 (1937-44)
Ümber ehitatud (ZAZi tagaosa) vrakist tehti lahtine retro-Fiat.
1990. a-d, Tallinn 2000. a-d 2000. a-d 2008. a. "Ford-T 100", Pärnu


FIAT 500 (1937-44)
Vrakk.
2000. a-te algus, Tartu


Vt ka NSU-FIAT ja SIMCA


508C
FIAT 508C(?) sport-kabriolett (193?)
Võib-olla NSU-Fiat.
1993. a., Pikavere 1993. a., Pikavere 1993. a., Pikavere 1993. a., Pikavere


FIAT 508C (1938)
2000. a-d


FIAT 508C (1938-39)
1980. a-d


FIAT 508C? (1939)
1970. a-d 1985. a. Tallinn Ralli 1985. a. Tallinn Ralli


FIAT 508C? (1939)
1992. a., Pikavere
Foto: Mobilisti 3/1992


FIAT 508C (1100 B)? / 508L (1100 BL)? (193?)
1975. a. vanasõidukite ralli, Riia


FIAT 508C? (193?)
1975. a. vanasõidukite ralli, Riia


FIAT 508C (193?)
Vrakk (võib-olla NSU-FIAT).
1990. a-d


1100
FIAT 1100 L (1942?)
Pikk limusiin. Oli arvel väljalaskeaastaga 1942.
1984. a., Tartu


1500
FIAT 1500B (1938?)
Praegu /2017/ restaureerimisel.
Vt artiklit ajalehes Signaal (1968).
1968. a., Tallinn
Foto: ajaleht Signaal 1968

FIAT 1500? (193?)
Võib-olla NSU-FIAT.
1970. a-d

FIAT 1500? (193?)
Võib-olla NSU-FIAT. Võib-olla sama auto, mis üleval.
2015. a.


?
FIAT 508C? / 1500? (1937-38)
2007. a. 2007. a. 2007. a. 2007. a.
2007. a. 2007. a. 2020. a. 2020. a.
2020. a. 2020. a. 2020. a.
galerii[ät]hot.ee