|
|
|
|
|
ESILEHT |
|
|
|
UUDISED |
FIAT
Itaalia suurimaks autotootjaks kasvanud Fiat asutati 1899. aastal. 1919. a-l juurutatud uues mudeliseerias oli väikseim
1,5-liitrine 4-silindriline 501 (1919-26), järgnesid 2,3-liitrine 505 (1919-25) ja 6-silindriline 3,4-liitrine 510 (1919-25,
ehitati umbes 13 000). 1920. a-tel toodeti muude mudelite hulgas (näiteks ehitati 1921-23 vähesel arvul 6,8-liitrise V12 mootoriga
SuperFiate!) 501 kallima versioonina 4-silindrilist 1,5-liitrist mudelit 502 (1923-26, kokku ligikaudu 20 000) ja eelmiste võimsama
versioonina samuti 1,5-liitrist mudelit 503 (1926-27, kokku umbes 42 000). 1932. a-l esitles Fiat uut väikeautot, 4-silindrilist
1-liitrist 508 Balillat, mida 1934. a. moderniseerimiseni toodeti üle 41 000 ja teise seeriana 1937. a-ni üle 71 000. 1937 sai
mudel 1,1-liitrise mootori, uue (Fiat 1500-l põhineva) disaini ja indeksi Balilla 1100 (508C). Kuni 1939. a-ni ehitati kokku
umbes 57 000 508C-d. Samal aastal moderniseeriti Balilla 1100/508C uuesti, muudeti radiaatorivõre kuju ja indeksiks sai 1100. Kuni
1948. a-ni ehitati kokku ligikaudu 74 000 autot Fiat 1100. 508C põhjal ehitati pikendatud telgedevahega mudelit 508L, mitmeid
sportautosid ja kuni 1945. a-ni Saksa kübelwageni-laadseid armeesõidukeid.
1935. a-l läks tootmisse üsna voolujoonelise kerega 6-silindriline 1,5-liitrine 1500, mida 1948. a-ni (teistel andmetel kuni 1944)
ehitati umbes 42 500. 1936. a-l esitleti esmakordselt legendaarset 4-silindrilist 0,6-liitrist 2-istmelist väikeautot Fiat 500
Topolino. Enne sõda valmistati Fiati Itaalia tehastes üle 83 000 Topolino.
Saksamaal rajas Fiat 1929 koostetehase ja 1934. a-st tütarfirma, mis tootis NSU-Fiate; Poolas koostetehase ja 1934. a-st
ühisettevõtte Polski-Fiat; Prantsumaal 1934 koostetehase, hilisema Fiati litsentsi alusel autosid ehitanud Simca; Tshehhoslovakkias
ehitas Fiati litsentsi järgi autosid Walter.
Esimesed sõiduautod Fiat ilmusid Eesti teedele juba enne I maailmasõda. Üks tsaariaegseid Fiati-omanikke oli näiteks tööstur
Christian Luther. 1926 oli Eestis 40 Fiati ja populaarsuselt oli see tol ajal 4. automark Eestis. Alates 1922. aastast kuulus
Fiati Eesti esindus autoärimehele Hans Vinnalile. Pärast tema surma läks esindus
1929. a-l üle ETK-le, 1930. a-te keskel Fiatide müük Eestis mõneks ajaks katkes. Ilmselt
alates 1937. aastast sai margi esindajaks Eestis OÜ Tarmo. 1930 oli Eestis 73, 1935
54 ja 1940 89 sõiduautot Fiat.
|
|
|
|
|
502
|
FIAT 502 (1924)
Omanik ja taastaja Valeri Kirss, auto asub Kirsi talumuuseumis Virtsus.
Varasem ajalugu pole teada, kuid 22.10.1930 registreeriti Harjumaal nr-ga A-696 ja alates 12.06.1933 nr-ga H-144, omanikuks Valter
Teinmann Keila vallast Vasalemmast. |
|
|
|
|
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo |
1984. a. Ralli Tartu-Võru 1984. |
1980. a-d Foto: Aleksandr Hlupnov (via Ivan Barantsev) |
1986. a. Sajandi Sõit, Tallinna Lauluväljak |
503
|
FIAT 503 (1926-27) Auto seisis üle 50 aasta peidetuna. |
|
|
|
|
U. 2000. a. Vt ka Trummel - Unic galerii |
|
|
500 TOPOLINO
|
FIAT 500 (1937) |
|
|
|
|
2003. a., Tartu Fotod: opossum[ät]one.ee |
|
|
FIAT 500 (1937) |
|
|
|
|
1974. a., Tallinn |
|
|
|
FIAT 500 (1938) |
|
|
|
|
1983. a., Saaremaa |
1985. a. Tallinn Ralli Foto: Klubi Unic kalender 1986 |
1987. a. |
Suverull 2002, Otepää |
|
|
|
|
2005. a. Vanasõidukite Suursõit |
2010. a. Vanasõidukite Suursõit |
2015. a. Vanasõidukite Suursõit |
2015. a. Vanasõidukite Suursõit |
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum |
FIAT 500 (1939) Restaureerimisel /2011/. |
|
|
|
|
2007. a. |
2011. a. |
|
|
FIAT 500 (1939) |
|
|
|
|
1970. a-d |
1970. a-d |
1970. a-d |
1970. a-d |
FIAT 500 (1937-44) |
|
|
|
|
1970./1980. a-d, Tallinn |
|
|
|
FIAT 500 (1937-44)
1970ndatel müüdi Lätti. |
|
|
|
|
1977. a., ralli Riga 77 |
2013. a., Riia |
2013. a., Riia |
|
FIAT 500 (1937-44)
Võib-olla ka NSU-FIAT või
SIMCA. Arvatavasti müüdud Soome. |
|
|
|
|
Foto: Mobilisti 2/2002 |
|
|
|
FIAT 500 (1937-44) |
|
|
|
|
2004. a. |
2004. a. |
|
|
FIAT 500 (1937-44) Tugevalt ümber ehitatud. |
|
|
|
|
2009. a. |
|
|
|
FIAT 500 (1937-44) Ümber ehitatud (ZAZi tagaosa) vrakist
tehti lahtine retro-Fiat. |
|
|
|
|
1990. a-d, Tallinn |
2000. a-d |
2000. a-d |
2008. a. "Ford-T 100", Pärnu |
FIAT 500 (1937-44) Vrakk. |
|
|
|
|
2000. a-te algus, Tartu |
|
|
|
Vt ka NSU-FIAT ja SIMCA |
508C
|
FIAT 508C(?) sport-kabriolett (193?)
Võib-olla NSU-Fiat. |
|
|
|
|
1993. a., Pikavere |
1993. a., Pikavere |
1993. a., Pikavere |
1993. a., Pikavere |
FIAT 508C (1938) |
|
|
|
|
2000. a-d |
|
|
|
FIAT 508C (1938-39) |
|
|
|
|
1980. a-d |
|
|
|
FIAT 508C? (1939) |
|
|
|
|
1970. a-d |
1985. a. Tallinn Ralli |
1985. a. Tallinn Ralli |
|
FIAT 508C? (1939) |
|
|
|
|
1992. a., Pikavere Foto: Mobilisti 3/1992 |
|
|
|
FIAT 508C (1100 B)? / 508L (1100 BL)? (193?) |
|
|
|
|
1975. a. vanasõidukite ralli, Riia |
|
FIAT 508C? (193?) |
|
|
|
|
1975. a. vanasõidukite ralli, Riia |
|
|
FIAT 508C (193?) Vrakk (võib-olla
NSU-FIAT). |
|
|
|
|
1990. a-d |
|
|
|
1100
|
FIAT 1100 L (1942?) Pikk limusiin. Oli arvel väljalaskeaastaga 1942. |
|
|
|
|
1984. a., Tartu |
|
|
|
1500
|
FIAT 1500B (1938?)
Praegu /2017/ restaureerimisel.
Vt artiklit ajalehes Signaal (1968). |
|
|
|
|
1968. a., Tallinn Foto: ajaleht Signaal 1968 |
|
|
|
FIAT 1500? (193?) Võib-olla
NSU-FIAT. |
|
|
|
|
1970. a-d |
|
|
|
FIAT 1500? (193?) Võib-olla NSU-FIAT.
Võib-olla sama auto, mis üleval. |
|
|
|
|
2015. a. |
|
|
|
?
|
FIAT 508C? / 1500? (1937-38) |
|
|
|
|
2007. a. |
2007. a. |
2007. a. |
2007. a. |
|
|
|
|
2007. a. |
2007. a. |
2020. a. |
2020. a. |
|
|
|
|
2020. a. |
2020. a. |
2020. a. |
|
|
|
|
|
|
galerii[ät]hot.ee |
|
|
|