|
|
|
|
GAZ
Nõukogude Liidus valmistatud autod jõudsid Eesti Vabariigis müügile 1934. aastal, kui nende esinduse võttis endale kaubamaja
A. Trumm. 1936 läks see lühikeseks ajaks üle firmale
K. A. Rütman & Ko, ent varsti sai esindajaks taas A. Trumm ning aastail 1939-1940
oli selleks firma Lenk & Mitt.
Rohkem imporditi ZIS-e, GAZ-ide osa oli väiksem ja ilmselt jõudsid esimesed GAZ-id Eestisse alles 1938. a-l. Veoautosid GAZ oli
1. jaanuariks 1940 Eestis registreeritud 6 ja busse 3, lisaks ka 1 tuletõrjeauto. Eesti Vabariigi kaitseväele telliti 1940. a.
kevadel 40 veoautot GAZ, kuid neist saadi kätte vaid 2.
1940. a. II ja 1941. a. I poolel toodi Eestisse hulgaliselt GAZ ja ZIS sõidukeid. Nii oli 1941. a. II kvartali seisuga Eestis
tsiviilkasutuses 226 veoautot GAZ AA ja GAZ AAA, 12 gaasigeneraatoriga veokit GAZ 42 ja 9 GAZ kallurit.
|
GAZ AAA (1938) |
|
|
|
|
1980. a-d Foto: Klubi Unic kalender 1987 |
2014. a., vanade veo-autode 25. kokkutulek Pärnumaal |
|
|
GAZ AAA (1938) Omanik ja restaureerija: R. Raju,
levatek[ät]hot.ee |
|
|
|
|
2002. a. Foto: Postimehe Tartu lisa 19.06.2002 |
2006. a. |
2006. a. |
2006. a. |
Vt artikkel Postimees, Tartu lisa 19.06.2002
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum |
GAZ AA (1935?) |
|
|
|
|
2000. a-d |
|
|
|
GAZ AA (1937?) |
|
|
|
|
1991. a. Old Tallinn Ring |
1991. a. Old Tallinn Ring |
2000. a. Ümber Eesti sõit, Võsu |
|
GAZ AA (193?) Ülemine auto? |
|
|
|
|
1980. a-d |
|
|
|
NB! Mõni MM võib galeriis olla ekslikult topelt. |
GAZ MM (1943) |
|
|
|
|
2000. a. Ümber Eesti sõit, Võsu |
2006. a. reenactment üritus Erna retke raames. Teisel fotol tagaplaanil Borgward |
|
|
|
|
2006. a. reenactment üritus Erna retke raames. Vasakpoolsel fotol kõrval Opel Blitz |
|
|
|
|
2012. a. |
|
|
|
GAZ MM (1946)
Auto kuulus alates 1951. aastast Eesti Põllumajanduse Akadeemiale, hiljem Eesti Maaülikoolile. |
|
|
|
|
2005. a. Eesti Maanteemuuseumi avamine Varbusel |
|
|
GAZ MM (1946) |
|
|
|
|
2005. a. Eesti Maanteemuuseumi ekspositsioon |
|
|
GAZ MM (1947) |
|
|
|
|
2005. a. Oisu tuletõrjemuuseum |
|
|
|
GAZ MM (1950) |
|
|
|
|
1980. a. Olümpiaparaad Tallinn 1980 |
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Tallinn |
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo |
|
GAZ MM (19?) |
|
|
|
|
2005. a. Eesti Maanteemuuseumi avamine Varbusel |
|
|
GAZ MM (19?) |
|
|
|
|
1970. a-d Foto: Kunst ja Kodu 1/1980 |
|
|
|
GAZ MM (19?) Sõjaaegne avatud kabiiniga versioon. |
|
|
|
|
2002. a. mai |
|
|
|
GAZ MM (19?) |
|
|
|
|
2003. a. |
|
|
|
GAZ MM (19?)
Mihkli Talumuuseumis Saaremaal |
|
|
|
|
2003. a. |
|
|
|
GAZ AA (19?)
Traktoriks ümber ehitatud auto + üks raam.
Auto ehitati traktoriks 1970. a-te alguses Maardus. Raami lühendati umbes poole võrra, paigaldati Gaz 53 käigukast ja
hüdrosüsteem ning Gaz 63 tagasild. Eraldi raam on eest ja tagant lühemaks lõigatud. |
|
|
|
|
2017. a. |
|
|
|
PMG
|
PMG 1 / GAZ AA (1936?) Toodi Eestisse 1945. a-l Valga Vabatahtlikule
Tuletõrjele. Kuulub Eesti Tuletõrjemuuseumile. |
|
|
|
|
|
Foto: Mobilisti 1/1990 |
2017. a., Eesti Tuletõrje- muuseumi näitus Saku Operatiivkeskuses |
|
PMZ
|
PMZ 2 / ZIS 5 (1939) Ostetud Viljandi Vabatahtlikule Tuletõrjeühingule. |
|
|
|
|
1983. a. Tähesõit Viljandi-Pärnu 83 |
1984. a. Ralli Tartu-Võru |
1985. a. Tallinn Ralli Foto: Klubi Unic kalender 1986 |
2006. a. vanatehnika- näitus Palmse mõisas |
PMZ ? / ZIS 5 (19?) |
|
|
|
|
2005. a. Oisu tuletõrjemuuseum |
|
|
PMZ 7 / ZIS 5V (1946) |
|
|
|
|
1997. a. näitus Vana & Uus, Tallinn |
2005. a. Oisu tuletõrjemuuseum |
PMZ 11 / URAL-ZIS 5M (1954) |
|
|
|
|
1978. a. Tähesõit Tartu 78 |
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700, Risti |
24.07.1982 Tallinna sissesõit, teel Tallinn-Palermo ralli starti |
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Rakvere |
|
|
|
|
2000. a. Ümber Eesti sõit, Võsu |
|
|
|
PMZ 11 / URAL-ZIS 5M (19?) |
|
|
|
|
2005. a. Oisu tuletõrjemuuseum |
|
|
ZIS
Nõukogude Liidus valmistatud autod jõudsid Eesti Vabariigis müügile 1934. aastal, kui nende esinduse võttis endale kaubamaja
A. Trumm. 1936 läks see lühikeseks ajaks üle firmale
K. A. Rütman & Ko, ent varsti sai esindajaks taas A. Trumm ning aastail 1939-1940
oli selleks firma Lenk & Mitt. Ilmselt Eesti esimese N. Liidu päritolu sõidukina
registreeris A. Trumm 1935. a. jaanuaris enda nimel 3,5-tonnise veoauto ZIS. Lisaks esindusäridele importisid ZIS veokeid
Eestisse Tallinna Eesti Majandusühisus, Nõukogude Liidu kaubandusesindus ja Eesti Pank. Veoautod toodi enamasti sisse alustena
ja kabiinid-kastid ehitati kohapeal.
Veoautosid ZIS imporditi Eestisse 1936 - 4, 1937 - 15, 1938 - 15, 1939 I poolaasta - 1.
1. jaanuariks 1940 oli Eestis registreeritud 25 veoautot ZIS. Eesti Vabariigi kaitseväele telliti 1940. a. kevadel 20 veoautot
ZIS 6, kuid neist saadi kätte vaid 6.
1940. a. II ja 1941. a. I poolel toodi Eestisse hulgaliselt GAZ ja ZIS sõidukeid. Nii oli 1941. a. II kvartali seisuga Eestis
tsiviilkasutuses 172 veoautot ZIS 5 ja ZIS 6, 20 gaasigeneraatoriga veokit ZIS 21 ning 43 bussi ZIS 16.
|
URAL-ZIS
|
URAL-ZIS 5 (1944-50) |
|
|
|
|
2005. a. Vanasõidukite Suursõit |
2018. a. Vanaveokite kokkutulek Valgamaal |
2018. a. Vanaveokite kokkutulek Valgamaal |
2018. a. Vanaveokite kokkutulek Valgamaal |
URAL-ZIS 5M (1951) |
|
|
|
|
1998. a. mängufilmi Out of the Cold võtted, Tallinn |
1999. a. |
2005. a. Eesti Maanteemuuseumi ekspositsioon |
|
|
|
|
|
galerii[ät]hot.ee |