Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT UUDISED


VEOAUTOD



BÜSSING-NAG, KRUPP, MAN, MERCEDES-BENZ, OPEL, RSO, TEMPO
ALBION, MORRIS
CITROEN, DELAHAYE, PEUGEOT, RENAULT
FIAT


ALBION
ALBION (enne 1916?)
1970. a-te lõpus müüdi Lätti.
Kuulus Uzvara kolhoosile, hiljem restaureeriti, asub Mikelise puhkekeskuse vanatehnikamuuseumis Bauska lähedal.
1970. a-d
Foto: Mobilisti 5/1985
1970. a-d, Eesti? 1970. a-d, Eesti? 2008. a., Läti


/Berliet/
Saksa armee 329. jalaväediviisile "Hammer" kuulunud veoauto Berliet osad. Pärit Võrumaalt. Alles on radiaatorivõre, radiaator, kaks ust, arvatavasti samale autole kuulunud pooltelg.
Radiaatorivõrel on slaavi tähtedega kiri "Slava Stalinu". Uksel mh. kiri "Leni" ja üle värvitud vapp kirjaga "Hammer". Võrumaale toodi auto arvatavasti Kuramaalt ("Hammer" võitles põhiliselt Venemaal ja lõpetas Kura kotis).
   
2005. a.


BÜSSING-NAG
BÜSSING-NAG (1938)
Palju mitteoriginaalseid detaile - kabiin (Skoda jm?), mootor (Ikarus) jne. Kuulus varem Tallinna Autobussikoondisele.
1966. a., Tallinn 1980. a-d
Foto: Klubi Unic kalender 1987
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo


CITROEN
CITROEN 23RU (1940)
Auto toodi Eestisse 1945. a. lõpul Lätist Kuramaa trofeetehnika kogumiskohast. Oli kuni 1954. a-ni Pärnumaal Are meierei kasutuses, hiljem lammutati osadeks. 1980. a-ks oli autost säilinud raam, kabiin ja poritiivad. Taastatud 1980-1984; radiaatorivõre DKW-lt, hetkel pole peal ka originaalmootor.
1980. a-d
Foto: Klubi Unic kalender 1987
2000. a. Ümber Eesti sõit, Võsu 2007. a. Vanaveokite kokkutulek Järvakandis 2007. a. Vanaveokite kokkutulek Järvakandis
2007. a. Vanaveokite kokkutulek Järvakandis 17.08.2013, Valga Militaarajaloo Festival
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum


DELAHAYE
DELAHAYE 103-A (u. 1932-40)
Tõenäoliselt sattus auto Saaremaale sõja ajal koos sakslastega. Võib-olla olnud algselt buss või tuletõrjeauto. Pärast sõda kasutati Muhu jahuveskis veoautona. Enne 1949. a-t võeti auto osadeks ja säilis nii kuni 1980. a-teni, mil taas kokku pandi. Pealisehituse osa pole säilinud.
2011. a.


FIAT
FIAT 510 (1922-23)
Oli algselt sõiduauto, enne sõda kasutati nii sõidu- kui veoautona (kere vahetati vastavalt vajadusele). Taastati veoautona.
Mõnedel andmetel müüdud välismaale.
1980. a-d
Foto: Klubi Unic kalender 1986
1984. a. Ralli Tartu-Võru 84


KRUPP
KRUPP L2H143 (1940)
Restaureerimisel.
1990. a-d 1992. a., Tõrma, Rakvere lähedal 1992. a., Tõrma, Rakvere lähedal
Vt ka Taaravainu autod ja mootorrattad


MAN
MAN ML4500 (1944)
Toodi Eestisse 1945 Kuramaalt, oli Tallinna Toidukaubastu käsutuses. Restaureeritud 1982-1983.
1983. a. Tähesõit Viljandi-Pärnu 83, Pärnu Vallikäär U. 1980. a-l filmivõtetel, auto juures Fredi Lepp 1980. a-d
Foto: Klubi Unic kalender 1987
1980. a-d 2000. a. Ümber Eesti sõit, Võsu 2007. a. Vanaveokite kokkutulek Järvakandis 2007. a. Vanaveokite kokkutulek Järvakandis
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum


MERCEDES-BENZ
MERCEDES-BENZ L3000S (1942)
Oli algselt tuletõrjeauto, mille tõid sakslased Tallinna 1942. aastal. Kuna tuletõrjevarustus oli aja jooksul kaduma läinud, taastati veoautona.
1980. a-d
Foto: Klubi Unic kalender 1987
1986. a., Läti 1986. a. Sajandi Sõit, Rakvere 1987. a. Nõmme Sügis


MERCEDES-BENZ / GAZ-51A (19?)
Endine Tallinna Trammi- ja Trollibussikoondise teenistusauto. Mercedes-Benz 1500 ja Gaz-51A sümbioos.
1970. a-d, Tallinn 1970. a-d, esiplaanil elektrik-autojuht Leonard Unt 1971. valminud filmis Risk (Moldova-film)
U. 1972. a. U. 1972. a.


MORRIS-COMMERCIAL
MORRIS-COMMERCIAL 3.5B (1930)
Müüdud Lätti.
1980. a-d
Foto: Klubi Unic kalender 1987
1992. a., Tõrma, Rakvere lähedal 1992. a., Tõrma, Rakvere lähedal 1992. a., Tõrma, Rakvere lähedal
Vt ka Taaravainu autod ja mootorrattad


OPEL
OPEL BLITZ (1941)
Endine Soome armee auto. Toodud Soomest Eestisse 2005. a. alguses. Kuulub Eesti SS-Leegioni Muuseumi kollektsiooni Pärnus.
Auto on osalenud Oliver Hirchbiegel'i filmis "Der Untergang" (võtted Peterburis), Ake Lindman'i filmis "Jatkosota" ja Olli Saarela filmis "Rukajärven tie".
2005. a.
2005. a. Erinevad reenactment üritused
Erinevad reenactment üritused


OPEL BLITZ (19?)
Raam, sillad ja kabiini osad. Mootor pole originaal.
2004. a.
Fotod: www.unicweb.ee


PEUGEOT
PEUGEOT DK5 (19?)
Oli kasutusel Võrus tuletõrjeautona.
1990. a-d 1990. a-d


RENAULT
RENAULT AHS või AHN (19?)
1990. a-d


RSO (Raupenschlepper Ost) / STEYR 470 / STEYR RSO
Roomikveok Raupenschlepper Ost ehk RSO töötati välja Austrias Steyri tehases. Litsentsi alusel valmistasid RSO-sid ka Gräf & Stift Austrias ja Klöckner-Humboldt-Deutz (Magirus) ning Auto Union Saksamaal. Kokku toodeti 1942-45 RSO-sid 27 950.
Vt: www.zuckerfabrik24.de/steyrpuch
RSO-sid kasutasid saksa väed sõja ajal ka Eestis ja neid oli ka Eesti väeosade varustuses.

RSO (1942-45) raam, kabiinid ja muud detailid.
2004. a. 2004. a.
2004. a., RSO kabiin nr 3384, valmistatud Auto Unioni Horchi tehases


TEMPO
TEMPO A200 või A400 (1939)
1985. a.
Foto: Mobilisti 2/1986
1985. a.
Foto: Mobilisti 2/1986
1985. a.
Foto: Mobilisti 2/1986
1987. a., Vilnius
1991. a. Old Tallinn Ring 2001. a., Tallinn 2006. a., Palmse mõis 2006. a., Palmse mõis



/?/
Tundmatu tuletõrjeauto raam.
Kuulus peale sõda Maidla vallale, kuhu oli toodud trofeeautode laost. Auto kastis oli DKW mootoriga mootorprits. Raami juures olid säilinud ka kabiini ja poritiibade jäänused. Vrakk seisis mahajäetuna üle 30 aasta, varem olevat peal olnud ka mootor ja sillad.
Raami pikkus 5300 mm, laius 750 mm, tagumiste vedrude laius 1080 mm.
2003.-04. a.

galerii[ät]hot.ee