Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT UUDISED


BMW


1916 asutatud ja lennukimootorite ning mootorrataste valmistamisega tuntuks saanud Bayerische Motoren Werke AG alustas autode tootmist 1929. a-l pärast Dixi nime all autosid ehitanud Eisenachi autotehase ülevõtmist. Esimesed Dixi sõiduautod saabusid Eestisse juba tsaariajal, 1926 oli neid registreeritud 5. BMW autosid esindas Eestis enne sõda kokku kolm tuntud autoäri: esmalt Eesti AS C. Siegel, seejärel Joachm. Christn. Koch ning lõpuks 1938-40 Leho Taos. Sellegipoolest polnud BMW meil tol ajal just eriti levinud mark - 1940. a. 1. jaanuari seisuga oli Eestis registreeritud vaid 22 sõiduautot BMW. Valdav osa säilinud sõjaeelsetest BMW-dest jõudis Eestisse sõja ajal ja järel. Peale allpooltoodud mudelite on viimase kolmekümne aasta jooksul Eestis olnud veel vähemalt üks BMW 315 (ehitati 1934-37 üle 9700), võib-olla ka üks 319 (ehitati 1935-37 üle 6600). Eestis olevat kunagi olnud ka sport-kabriolett 328 (ehitati 1937-39 vaid 464).



DIXI
Väikeautot Austin Seveni litsentsi alusel tootis juba Dixi tehas, 1929-32 valmistati BMW-Dixi nime all edasi mudeleid DA1 ja DA2. Eestis on peale kahe restaureeritud Dixi säilinud ka üks 2-istmeline sport-kabriolett.

BMW-DIXI (1930)
1977. a. Tähesõit Pärnu 77 1978. a. Tähesõit Tartu 78 1980. a. Olümpiaralli Tallinn 1980
Foto: Klubi Unic kalender 1981
1983. a. Tähesõit Viljandi-Pärnu 83, Pärnu Vallikäär


BMW-DIXI (1931)
Omanik: Valeri Kirss, auto asub Kirsi talumuuseumis Virtsus.
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo
Foto: Klubi Unic vanasõidukid 1982
2002. a., Läti


320
BMW 320 vahetas 1937. aastal välja mudelid 319 ja 329, seda toodeti vaid kahel aastal, 1937-38, kokku üle 4100 eksemplari. 2-liitrise mootoriga mudelit 320 ehitati kahes kereversioonis: 2 uksega limusiinidele valmistas kered Ambi-Budd, 2 uksega kabriolettidele erinevad kerefirmad. 1939. aasta alguses vahetas selle mudeli omakorda välja BMW 321. Mudeli 320 eripäraks olid (vastupidiselt 321-le) tol ajal suhteliselt vähelevinud ettepoole avanevad uksed.

BMW 320 (1937)
Erikerega kabriolett, müüdud 1990. a-te lõpus Lätti.
1970./1980. a-d 1970./1980. a-d 1990. a-d 1990. a-d
1990. a-d 1990. a-d 1990. a-d 1990. a-d
2000. a-d


321    -    BMW 321
Mudeli 320 järglasena toodeti 1938-41 üle 3600 BMW 321, Ambi-Budd valmistas kered 2 uksega limusiinidele ja erinevad kerefirmad 2 uksega kabriolettidele. 320 ja 321 väliseks erinevuseks on uste avanemise suund: esimesel ettepoole, teisel (sarnaselt ülejäänud tolle aja BMW mudelitele) tahapoole. BMW 321 oli kallim kui näiteks Wanderer W24 ja Mercedes-Benz 170V, olles umbes samas hinnaklassis kui Ford V8.
321 toodeti 1945-50 BMW nime all edasi SDV territooriumile jäänud Eisenachi tehases. Kokku ehitati pärast sõda veel 8900 BMW 321, millest suur osa rändas sõjakulude katteks N. Liitu. Eestis on BMW 321 väga levinud, kuid valdavalt on tegu just pärast sõda Ida-Saksamaal toodetud autodega.


AUTOD-PILDID   BMW 321


326
326 oli BMW populaarseim sõjaeelne mudel, seda toodeti 1936-41 ligi 16000. Ehitati 4 uksega limusiine, 2 ja 4 uksega kabriolette ja sport-kabriolette. BMW ise keresid ei valmistanud, limusiinid ehitas peamiselt Ambi-Budd, kabriolettide kered tulid mitmest kerefirmast. Eestis on BMW 326 väga levinud ja neid leidub tänapäevalgi päris palju. Lisaks limusiinidele on teada ka mõned kabrioletid (üks arvatavasti Erdmann & Rossi erikerega).

BMW 326 sport-kabriolett Drauz (1936)
Eestis asunud auto, müüdi Lätti, kus restaureeriti; hiljem müüdi edasi Saksamaale.
1980. a-d(?) 1980. a-d(?) 1980. a-d(?)
1980.-1990. a-d 1980.-1990. a-d 2002. a.


BMW 326 Erdmann & Rossi rodster (1937)
Asus Pärnu kandis, 1990. aastate alguses müüdi Lätti, selleks ajaks olid kadunud algne katusemehhanism ja originaalistmed. Lätist läks Rootsi kaudu Saksamaale, kus 2013. a. paiku lõppes kauakestnud restaureerimine.
1960.-1970. a-d 1960.-1970. a-d 1960.-1970. a-d 1960.-1970. a-d
1960.-1970. a-d 1960.-1970. a-d 1960.-1970. a-d 1960.-1970. a-d
1975. a., Riia 1990. a-te algus


BMW 326 (1938)
2 uksega kabriolett
1977. a. 1977 Tähesõit Pärnu 77
Foto: Klubi Unic vanasõidukid 1982
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700, Risti 1979. a. Ralli Haapsalu 79/700
1980. a-d, Pikavere 1980. a-d, Pikavere


BMW 326 (1937)
4 uksega kabriolett
Oli kinniseks ümber ehitatud, 1990. aastatel müüdi Lätti, kus restaureeriti.
2014. a., Riia


BMW 326 (1936)
Toodud kunagi Eestisse Leningradist. Kandis puna-valget EMW firmamärki, ka mootor oli EMW.
1976. a., enne sõidukorda seadmist 1983. a. 1983. a.
2010. a. 2010. a.


BMW 326 (1936)
1991. a., Rakvere 1991. a., Rakvere


BMW 326 (1937)
1978. a., Riia


BMW 326 (1938)
Omanik /2002/: koikva[ät]hotmail.com
U. 1990. a.
Fotod: www.ujuja.narod.ru/photobmw.html


BMW 326 (1938)
1980. a-d 1994. a., Pikavere 1994. a., Pikavere 1994. a., Pikavere
1994. a., Pikavere


BMW 326 (1938)
Müüdud Saksamaale.
2000. a-d(?)


BMW 326 (1938)
Restaureerimisel /2011/.
2008. a. 2011. a. 2011. a. 2011. a.


BMW 326 (1938-39)
2012. a-l sama auto?
1970. a-te lõpp 1970. a-te lõpp, Vändra 1970. a-te lõpp, Vändra 1982. a. Ralli Tallinn- Palermo, Palmse
1986. a. Ralli Rakvere-Narva 1987. a. Nõmme Sügis 2012. a. 2012. a.
2012. a.


BMW 326 (1939)
1970. a-d 1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1991. a. Old Tallinn Ring 1991. a. Old Tallinn Ring


BMW 326 (1940)
Suverull 2002, Otepää
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum


BMW 326 (1936-41)
1970. a-d


BMW 326 (1936-41)
Tehnika mitteoriginaal.
2005. a., Lõuna-Eesti 2005. a., Lõuna-Eesti 2005. a., Lõuna-Eesti


BMW 326 (1936-41)
2009. a.


BMW 326 (1936-41)
Auto oli igapäevases kasutuses ja "väsis" nii ära, et murdus pooleks, seejärel lammutati 1980. a-tel varuosadeks.
1982. a.


BMW 326 (1936-41)
Väidetavalt lammutatud.
2000. a-d, Saaremaa 2000. a-d, Saaremaa


BMW 326 (1940)
Lammutatud varuosadeks.
2011. a. 2011. a.


327
Sport-kupee ja sport-kabriolett keredega BMW 327 toodeti 1937-41 kokku üle 1300. Lisaks veel üle 550 võimsama, kuid välimuselt peaaegu identse 327/28 (1938-40). Pärast sõda tõid Punaarmee ohvitserid Saksamaalt peale limusiinide meelsasti kaasa ka sportmasinaid ja nii sattus päris palju autosid BMW 327 ka N. Liitu. Eestis oli 1970. aastateks alles mitu kupeed ja vähemalt 2 kabrioletti. Üks kupee läks Soome juba 1985. aastal.
1949-55 toodeti SDV-s üle 500 BMW/EMW 327, kuid N. Liitu neid (vähemalt suuremates kogustes) teadaolevalt ei toodud.


BMW 327 (1937-38)
Kabriolett.
1980. a-d
Foto: Klubi Unic kalender 1986
1985. a. Ralli Vanasõidu- kid Saaremaal 1985 1980. a-d
Foto: Autorevüü 2/1997
1990. a-d
1990. a-d


BMW 327 (1940)
Kabriolett.
Restaureeritud 1997-2007. Müüdud välismaale.
1996. a. 1996. a. 2003. a. 2005. a.
2007. a.
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum


BMW 327 (1937-41)
Kabriolett.
Ehitati ümber Volga tehnikale, müüdi Lätti, sealt edasi Leetu.
1970. a-d 1976. a. Ralli Tallinn-Rakvere 76 1980. a., Riia 1980. a., Riia
1980. a., Bauska 1980. a-d, Leedu


BMW 327 (1937-41)
Kabriolett.
Müüdi 1979.(?) aastal Lätti, sealt Leetu.
1970. a-d 1970. a-d 1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1980. a-d, Leedu
1980. a-d, Leedu 1980. a-d, Leedu 1980. a-d, Leedu


BMW 327 (1937-41)
Kabriolett.
Toodi Eestisse 1950. a-te lõpus Moskvast, pärast avariid ehitati korduvalt ümber, lammutati 1980. a-te alguses.
1960./1970. a-d 1960./1970. a-d 1960./1970. a-d 1970. a-d


BMW 327 (1938)
Kupee.
Müüdud välismaale.
1970. a-d 1986. a., Tallinn
Foto: Mobilisti 6/1986
1980. a-te lõpp 1980. a-te lõpp
1990. a-d 1990. a-d 1998. a. 1998. a.


BMW 327 (1939)
Kupee.
Ilmselt 17-62EAA ja viidi 1985 Soome.
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1985. a., Soome
Foto: Mobilisti 1/1987
1985. a., Soome
Foto: Mobilisti 4/1985
1988. a., Soome
Foto: Mobilisti 6/1993


BMW 327 (1939)
Kupee.
Eestis 1949. aastast.
1970. a-d 1975. a., Riia 1975. a., Riia 1975. a., Riia
1975. a., Riia 1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Tallinn 1983. a. Ralli Viljandi- Pärnu 1980. a-d
1985. a. Ralli Vana- sõidukid Saaremaal 1985 1986. a., Riia 1987. a., Läti


BMW 327 (1941)
Kupee.
Restaureeritud 2000. a-tel, müüdud Lätti ja sealt peagi edasi.
2006. a., Eesti 2010. a., Läti 2010. a., Läti 2010. a., Läti


BMW 327 (1941?)
Kupee.
Müüdi 1970. a-tel Moskvasse.
1970. a-d 1970. a-d 1979. a. Ralli Haapsalu 79/700, moskvalasest omaniku käes
2003. a., Moskva


329
1,9-liitrine 6-silindriline BMW 329 oli moderniseeritud disainiga 319 ja seda nn üleminekumudelit toodeti 1936-37 vaid ligi 1200 eksemplari. 1937. aastal vahetas selle välja BMW 320, mille hiljem omakorda asendas BMW 321.

BMW 329 (1936)
Kabriolett.
1997. a. näitus Vana & Uus, Tallinn 2006. a., Palmse mõis 2006. a., Palmse mõis


335
3,5-liitrine 6-silindriline 335 oli kõige suurem ja luksuslikum BMW enne sõda, tehase esindusmudel. 1938/39-41 ehitati neid uusimatel andmetel kokku 439 eksemplari.

BMW 335 (1939-41)
2 uksega kabriolett Autenrieth, kere nr 535102. Restaureerimisel alates 2012.
NB! Taastaja on huvitatud kõikvõimalikust BMW mudeliga 335 seonduvast infost ja osadest!
Kontakt: tel 53444474, e-post ubbe[ät]proparts.ee
2004. a., Tartu 2004. a., Tartu 2011. a. 2011. a.
2011. a.


340    -    BMW/EMW 340
BMW 340 (alates 1952 EMW) põhines BMW sõjaeelsel menumudelil 326. Seda toodeti Ida-Saksamaal Eisenachis, endises BMW tehases 1949-55 kokku üle 21200 eksemplari. Suur osa neist saadeti reparatsioonitasuna N. Liitu. Kuna idasakslased turustasid oma autosid ka Lääne-Euroopas, kuid firma BMW tegutses Lääne-Saksamaal edasi, tuli BMW nime kasutamine lõpetada. Alates 1952. a-st kandsidki "ida-BMWd" senise sini-valge asemel puna-valget logo kirjaga EMW (Eisenacher Motorenwerk).

AUTOD-PILDID   BMW/EMW 340

galerii[ät]hot.ee