Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT AJALUGU - EESTI AEG UUDISED



AUTOVÕIDUSÕIDUD

MONTE CARLO RALLI ÜHEKSA STARTI TALLINNAST 1930-1939

Monte Carlo ralli ehk tähesõidu Tallinna startidest kujunes 1930. a-tel Eestis tõeline suursündmus. Hoolimata hämarast, külmast või niiskest jaanuariilmast kogunesid tuhanded inimesed vaatama nii Tallinnas Estonia teatri ees antud starti kui autode möödasõitu mujal Eestis. Ajalehed kajastasid pikkade artiklitega tähesõitjate Tallinnasse saabumist, nende siinseid juhtumisi ja muljeid, võistluse starti ja kulgu ning lõpptulemusi. Lisaks välismaistele, sageli kõrgest soost võidusõitjatele ja nende eksootilistele autodele aitas huvi tõsta ka eestlaste osalemine kokku neljal Tallinnast antud stardil.
1931. aastast korraldas Eesti Motoklubi igal suvel väga populaarseks kujunenud kohalikku tähesõitu, millest esimesel aastal võtsid osa vaid mootorrattad, kuid järgmistel juba ka autod. Samuti korraldas Kaitseliit regulaarselt suusatähesõite ning toimusid ka mõned jalgrataste tähesõidud.

Andmed pärinevad kaasaegsetest Eesti allikatest - peamiselt ajakirjast Auto ja Eesti ajalehtedest (Päevaleht, Uus Eesti, Vaba Maa, Rahvaleht, Esmaspäev, Kaja, Uudisleht, Postimees). Seetõttu võib nimedes ja numbrites esineda trüki- ja/või faktivigu.


1929

8. Monte Carlo tähesõidul 1929. aastal ei olnud Tallinn veel stardikohaks, kuid siis osalesid võistlusel esimest korda eestlased. Algselt kavatseti startida kolme autoga - Eduard Klimberg, Friedrich John ja Julius Johanson, kuid kaks esimest loobusid. Julius Johanson alustas oma 4180 ccm Buickiga võistlusnumbri 44 all sõitu Riiast (mille oli lähtekohaks valinud suurim arv võistlejaid - 21, ehkki teele läks neist vaid 14) 20. jaanuaril 1929, kaaslasteks A. Zimmermann, Uudislehe vastutav toimetaja Ernst Joll, shokolaaditööstur August Brandmann ja koloniaalkaupmees Eduard Hansen. Königsbergi lähedal lumme kinnijäämise tõttu kaotati 16 tundi sõiduaega, otsustati võistlusest loobuda ja toimetati auto rongiga Berliini.
Pikad artiklid Monte Carlo tähesõidu reeglite tutvustuse ning Riia stardi ja eestlaste käekäigu kirjeldustega ilmusid ajakirjas Auto 1/1929 lk 20-22 ja 2/1929 lk 49-52.


1930

9. Monte Carlo tähesõit ja esimene start Tallinnast 25. jaanuaril 1930 Estonia teatri eest.
Algse nimekirja järgi kavatses Tallinnast startida 29 sõitjat, tegelikult oli startijaid 21.
Lähte siinne korraldaja oli nüüd ja edaspidi Eesti Autoklubi, kes organiseeris 24. jaanuari õhtul kõigile osalistele Estonia valges saalis piduliku banketi.
1930. a. start oli kõige tähelepanuväärsem osalenud autospordi suurkujude poolest - Tallinnast startisid legendaarsed võidusõitjad Hans Stuck ja Rudolf Caracciola ning võidusõitja ja autokonstruktor Donald Healey (oli Tallinnas ka 1933 ja 1936).
Eestlastest osalesid teistkordselt Julius Johanson ja August "Aku" Zimmermann, kaassõitjateks veel pr. Zimmermann, pr. Brandmann ja prl. Zimmermann. Autoks Zimmermanni Auburn. Kahjuks tuli neil Kölni lähedal mootoririkke tõttu võistlus katkestada, kuid Monte Carlosse sõideti siiski kohale.
Esimesed kuus kohta võitsid Rumeeniast Jassyst startinud (kauguselt teine stardikoht Ateena järel, kõik kolm "ateenlast" katkestasid). Vahemaa pikkuselt kolmandal positsioonil olnud Tallinnast startinutest jõudis kohale 16 ja katkestas 5 sõitjat, parimate tulemustena saavutati üldarvestuses kohad järjest 7. kuni 12. ning 14. kuni 16.

Tallinnast startis 21 sõitjat:
   Nr 3 - Pommier, TALBOT 1998 ccm, Prantsusmaa; 319,77 punkti, üldarvestuses
       12. koht
   Nr 6 - pr. M. Dore, CHENARD-WALCKER 2470 ccm; 319,937 punkti, üldarvestuses
       9. koht
   Nr 45 - P. Bussienne, SIZAIRE 2910 ccm, Prantsusmaa; 319,941 punkti, üld-
       arvestuses 8. koht
   Nr 46 - W. Szmick, WEISS-MANFRED 875 ccm, Ungari; 319,880 punkti, üldarvestuses
       10. koht
   Nr 54 - ins. Hans Simons, DKW 584 ccm, Saksamaa; 296,159 punkti
   Nr 59 - Anton Frick, PRAGA 1496 ccm, Tshehhoslovakkia; katkestas
   Nr 61 - A. Gutknecht, SIMSON-SUPRA 3358 ccm, Saksamaa; kaassõitjaks moto-
       võidusõitja Heck; 319,704 punkti, üldarvestuses 14. koht
   Nr 63 - pr. Marie Seeliger, MERCEDES-BENZ 2560 ccm, Saksmaa; 316,508 punkti
   Nr 68 - ins. Stauer ja Feitelberg (Läti autoklubi esimees), PANHARD-LEVASSOR 6352
       ccm, Läti; katkestas
   Nr 69 - Hans Villiez von Stuck, STEYR 2070 ccm, Saksamaa; kaassõitjad vürst
       Liechtenstein, Frank Arnan(?) ja Berliner Tageblatti korrespondent; 317,691
       punkti, üldarvestuses 23. koht
   Nr 70 - L. Francotte, MINERVA 2004 ccm; 319,262 punkti, üldarvestuses 16. koht
   Nr 74 - Rudolf Caracciola, MERCEDES-BENZ Nürburg 4600 ccm, Saksamaa; 319,683
       punkti, üldarvestuses 15. koht, jõudis kõige esimesena finishisse (ligi 5 tundi enne
       selle ametlikku avamist)
   Nr 77 - ins. Al. Bulling, STEYR 2070 ccm, Saksamaa (Austria?); katkestas Lätis
       Meitene lähedal
   Nr 87 - pr. Lotte Bahr, STEYR 2090 ccm, Saksamaa; 319,877 punkti, üldarvestuses
       11. koht
   Nr 96 - Max Rudat, BMW 750 ccm; 306,711 punkti
   Nr 97 - Donald Healey, TRIUMPH 832 ccm, Briti; 319,998 punkti, üldarvestuses 7.
       koht; Tallinnast startinutest esimene
   Nr 100 - pr. Hedwig Schultze, STOEWER 3946 ccm, Saksamaa?; 311,234 punkti
   Nr 107 - Ch. Polis, RENAULT 3174 ccm, Holland; 312,970 punkti
   Nr 111 - vürst A. Schaumburg-Lippe, RÖHR 2246 ccm, Saksamaa; 318,161 punkti
   Nr 117 - Oblin, ROSENGART 747 ccm, Prantsusmaa; katkestas
   Nr 135 - Julius Johanson ja A. Zimmermann, AUBURN 4700 ccm, Eesti;
       katkestasid Kölni lähedal mootoririkke tõttu

Algses nimekirjas, kuid ei startinud Tallinnast:
   Nr 28 - Pieter Bon, FIAT 2516 ccm
   Nr 29 - G. Bouriano, HUPMOBILE 3375 ccm
   Nr 71 - ins. A. Jauffer, STEYR 2070 ccm, Saksamaa; sattus Tilsiti lähedal õnnetusse,
       mis nõudis ühe kaassõitja elu
   Nr 85 - J. Schlumburger, RALLY 1085 ccm, Saksamaa
   Nr 89 - E. Malaret, BUGATTI 2990 ccm
   Nr 98 - I. Robineau, LICORNE 904 ccm
   Nr 112 - G. Laroque, LICORNE 1614 ccm
   Nr 131 - K. Rosenfeld, STEYR 1568 ccm


1931

10. Monte Carlo tähesõit ja teine start Tallinnast 17. jaanuaril 1931.
Algse nimekirja järgi kavatses Tallinnast startida 9 sõitjat, tegelikult oli startijaid vaid 1.
Võimalik, et Tallinnast oli osalejad eemale peletanud eelmisel aastal välisajakirjanduses ilmunud lauskriitika Eesti teede kohta. Seda enam, et sel korral ei registreerinud end Tallinnas ka ükski siit 1930. a-l alustanud ja meie teid omal nahal kogenud sõitja.
Kõige populaarsem stardikoht oli Stavanger Norras, kus oli end registreerinud koguni 45 sõitjat.

Tallinnast startis 1 sõitja:
   Nr 181 - P. Meierovics, MARMON ROOSEVELT, Läti; auto sõitis juba teel Eesti piirini
       mitmeid kordi kraavi ja jäi lumme kinni, Võnnu lähedal puhkenud suur lumetorm
       sundis aga sõidu lõplikult katkestama

Algses nimekirjas, kuid ei startinud Tallinnast:
   Nr 2 - prl. Proust-Vinatier, SIMA-STANDART
   Nr 18 - O. Kroupa, Z-9; ilmselt startis Tallinna asemel Riiast
   Nr 19 - ins. J. Rechziegel, PRAGA; startis Tallinna asemel Riiast
   Nr 22 - B. Jakobson, AMILCAR
   Nr 140 - pr. O. Pochwalla, FORD; startis Tallinna asemel Riiast
   Nr 152 - J. Perl, ESSEX; startis Tallinna asemel Riiast
   Nr 186 - A. Kasperovitsch, NASH
   Nr 192 - Rogeo, CITROEN


1931. a. 8. juunil startis Tallinnast oma DKW-autol (JA-65698) Berliini politsei obermeister Fritz Krenz politsei spordiringi poolt korraldatud tähesõidule Bremeni ja sealt edasi Kölni. Ta oli Berliinist sõitu alustanud 5. juunil, sõit Tallinnasse oli laabunud äpardusteta.

1931. a. 20. juuni pärastlõunal startis Tallinnast üks Baden-Badeni tähesõidu osaleja, firma Shell Riias asunud Baltikumi peakorteri direktori abikaasa hollandlanna P. Whitaker 8-silindrilisel autol WILLYS, kaassõitjaks mehaanik. Esialgsete teadete kohaselt jõudis ta sihtkohta esimeste hulgas, pretendeerides kõrgele kohale.

12. ja 13. juulil 1931 sõitsid läbi Eesti ja ööbisid Tallinnas 2 Tshehhoslovakkiast pärit tähesõiduautot kokku 8 sõitjaga. Nad tulid Riiast, sõitsid Tallinnast aurik Rügeniga edasi Helsingisse ning sealt läbi Skandinaavia ja Saksamaa tagasi koju.



1932

11. Monte Carlo tähesõidul Tallinnast võistlejaid ei startinud.
Eesti Autoklubi oli selle aasta Monte Carlo tähesõidu lähtekohana kavandanud koguni Narvat või Narva-Jõesuud, kuid Eestit ei valinud 1932. aastal stardikohaks ükski võistleja (kõige populaarsem linn oli sel korral Rootsi Umea).


10. jaanuaril 1932 kavatses Läti Autoklubi korraldada tähesõidu algusega Tallinnast. Võistlus jäi aga ära osalejate puudumise tõttu, mille peamiseks põhjuseks olid ilmselt halvad ilma- ja teeolud.

1932. aasta juuni viimasel nädalal kavatses Eestist Koogu mõisast startida Baden-Badeni tähesõidule sakslane Salzberger, kuid tal tuli sellest üsna viimasel hetkel loobuda väidetavalt seetõttu, et Poola piirivalve ei andnud luba piiripunkti läbimiseks öisel ajal.



1933

12. Monte Carlo tähesõit ja kolmas start Tallinnast 21. jaanuaril 1933 Estonia teatri eest.
Esimene auto väljus varahommikul kell 4:30.
Algse nimekirja järgi kavatses Tallinnast startida 30 sõitjat, tegelikult oli startijaid 24.
Ateena punktisumma oli kõrgeim - 1000, Tallinnal teisena 950.
Kõik Ateenast startinud 17 autot katkestasid Balkani teedel või Budapesti lähedal lumetuisus ja "tallinlasi" saatis suur edu, lisaks üldvõidule saadi edetabelis veel 11 paremuselt järgmist kohta. Kokku jõudis Tallinnast startinutest kohale 15 autot ja katkestas 9. Üldvõitjaks tuli M. Vasselle, kuigi meie 27. jaanuari ajalehed jõudsid esialgsete tulemuste põhjal võitjaks kuulutada juba lord Cliffordi.

Tallinnast startis 24 sõitjat:
   Nr 1 - M. Vasselle, HOTCHKISS 3485 ccm, Prantsusmaa; 979,05 punkti, üldvõitja
   Nr 2 - G. de Lavalette, PEUGEOT 1465 ccm, Prantsusmaa; 970,32 punkti
   Nr 5 - parun T. de Montpellier, CHRYSLER 4893 ccm; 716,23 punkti
   Nr 14 - pr. M. Mareuse, PEUGEOT 1465 ccm; 962,91 punkti
   Nr 15 - pr. Rouault, SALMSON 1495 ccm, Prantsusmaa; 974,29 punkti, üldarvestuses
       kolmas
   Nr 16 - L. Braillard, BUGATTI 3257 ccm, Prantsusmaa; 971,63 punkti
   Nr 21 - A. C. Lace, INVICTA 4467 ccm, Briti
   Nr 29 - J. Hobbs, RILEY 1089 ccm, Briti
   Nr 30 - H. Battu, CITROEN 2644 ccm; 970,94 punkti
   Nr 33 - F. Pousse, AMILCAR 1243 ccm; 965,62 punkti
   Nr 34 - R. Guyot, RENAULT 4232 ccm, Prantsusmaa; 978,80 punkti, üldarvestuses
       teine
   Nr 46 - Lord de Clifford, GARDNER-DIESEL-BENTLEY 5570 ccm, Briti; diiselmootoriga
       auto; 973,60 punkti
   Nr 50 - A. N. Huntley Walker, RILEY 1089 ccm
   Nr 51 - H. Schreiber, TATRA 1153 ccm, Tshehhoslovakkia; 969,20 punkti
   Nr 57 - vürst L. Narõshkin (Narischkine), FIAT 995 ccm, Prantsusmaa?; 971,30 punkti
   Nr 60 - miss E. M. Riddell, ALVIS 2511 ccm, Briti
   Nr 68 - R. Bravard, AMILCAR 1244 ccm, Prantsusmaa; 972,86 punkti
   Nr 94 - mrs. M. Vaughan, STANDARD 2054 ccm
   Nr 98 - M. Lacroze, M.G. 1270 ccm; 943,75 punkti
   Nr 103 - pr. L. Schell, TALBOT 2505 ccm, Prantsusmaa; 973,89 punkti
   Nr 108 - prl. J. Jaffe, WANDERER 1538 ccm
   Nr 113 - J. E. Friis, HOTCHKISS 3485 ccm
   Nr 115 - D. M. Healey, INVICTA 4429 ccm, Briti
   Nr 127 - M. Chauvierre, CHENARD-WALCKER 2490 ccm, Prantsusmaa

Algses nimekirjas, kuid ei startinud Tallinnast:
Starti ei saabunud 6 autot.
   Kaks neist sõitsid Lätis enne Eesti piirile jõudmist kraavi ja loobusid.



1934

13. Monte Carlo tähesõit ja neljas start Tallinnast 20. jaanuaril 1934 Estonia teatri eest.
Algse nimekirja järgi kavatses Tallinnast startida 21 sõitjat, tegelikult oli startijaid 17.
Ateena punktisumma oli 1000, Tallinna oma oli aga vähendatud 910-le, kuigi distants oli vaid 6 km võrra lühem.
Eestlastest osales August "Aku" Zimmermann Auburniga, kaassõitjateks vend Alfred Zimmermann, onu Nikolai Mets ja Arseni Poolgas. Tõsine osalemisplaan oli ka Herbert Hechelil, kes kavatses sõita oma 600 ccm DKW-ga, saatjateks Arno Koch ja Ernst Tammann junior, kuid mitmesuguste tekkinud takistuste tõttu Hechel loobus. Soomlase Westren-Dolli autos oli üheks kaassõitjaks Tallinna autoosade äri omanik Karl Bertram.
Erinevalt eelmisest aastast ei jäänud paljud Ateenast startinud autod Balkanile "kinni", jõudsid õigeaegselt Monte Carlosse ja Kreeka pealinna oluliselt suurem punktisumma andis koguni 16 esimest kohta "ateenlastele".

Tallinnast startis 17 sõitjat:
   Nr 1 - M. Vasselle, E. Maret ja M. Buzy, HOTCHKISS 3485 ccm, Prantsusmaa;
       922,42 punkti, üldarvestuses 19. koht ja "tallinlastest" esimene
   Nr 10 - H. T. van Marken, TALBOT 2969 ccm, Holland; Pärnu lähedal toimunud avarii
       tõttu startis viimasena, 45 minutit pärast M. Vasselle'i; 703,92 punkti
   Nr 42 - T. A. Sangster, RILEY 1486 ccm, Briti; 918,78 punkti, üldarvestuses 38. koht
   Nr 67 - P. J. Glerum, FORD 3622 ccm, Holland; 919,13 punkti, üldarvestuses 36. koht
   Nr 71 - miss C. Labouchere, lahtine SINGER 472 ccm, Briti; 851,68 punkti
   Nr 84 - A. Zimmermann, AUBURN 4380 ccm, Eesti; 915,91 punkti (sh 910 Tallinna
       maksimumpunkti), üldarvestuses 53. koht, "tallinlastest" üheksas
   Nr 86 - miss E. M. Riddell ja krahvinna H. Moy, AC 1991 ccm, Briti; 913,21 punkti
   Nr 89 - E. A. C. Cornelius ja Strubben, DKW 684 ccm, Holland; 915,84 punkti
   Nr 110 - Malaret ja Lavillaugonet, TALBOT 3880 ccm, Prantsusmaa; 921,67 punkti,
       üldarvestuses 20. koht
   Nr 113 - Lodotschnikoff, lahtine AMILCAR 1490 ccm, Läti; 705,13 punkti
   Nr 115 - m-lle G. Y. Luzeaux, lahtine CITROEN 1767 ccm, Prantsusmaa; katkestas
       Varssavis
   Nr 117 - L. Desloge ja Fr. Anneix, PEUGEOT 301   1465 ccm, Prantsusmaa; 916,85
       punkti, üldarvestuses 40. koht
   Nr 119 - J. Beck jr., TRIUMPH 1231 ccm, Briti; 920,11 punkti, üldarvestuses 26. koht
   Nr 133 - R. Schirmer, lahtine ITALA 1977 ccm, Saksamaa; katkestas Berliini
       lähedal
   Nr 139 - ins. P. Hiksa, ESSEX TERRAPLANE 2569 ccm, Leedu; 918,81 punkti,
       üldarvestuses 37. koht
   Nr 143 - L. Westren-Doll ja Carlsson, CHRYSLER 3570 ccm, Soome; 914,45 punkti
   Nr 156 - U. F. Rosenthal ja krahv von Platen, BMW 1174 ccm, Saksamaa; 916,06
       punkti, üldarvestuses 52. koht, ajakirja Auto andmeil katestas

Algses nimekirjas, kuid ei startinud Tallinnast:
   Nr 14 - H. Hechel ja A. Koch, DKW, Eesti; loobusid startimast
   Nr 21 - P. Michel, ALFA-ROMEO
   Nr 104 - L. Goudard, CITROEN, Prantsusmaa; sõitis Berliini lähedal kraavi ja loobus
       auto seisukorra tõttu startimisest
   Nr 130 - H. Meffert ja H. Vogt, AUTO UNION

Kurioosumina toimus tagasiteel Laatre piiripunktis Eesti tähesõitjate Auburni äärmiselt põhjalik, 3,5 tundi kestnud läbiotsimine. Sõitjaid kahtlustati väidetavalt kokaiini salakaubaveos ja läbiotsimise korraldus olevat tulnud siseministeeriumist. Midagi kahtlast ei leitud.


1935

14. Monte Carlo tähesõit ja viies start Tallinnast 19. jaanuaril 1935 Estonia teatri eest.
Algse nimekirja järgi kavatses Tallinnast startida 20 sõitjat, tegelikult oli startijaid 17.
Kaugeim stardipunkt oli kunstliku sik-sakitamisega pikendatud marsruudiga Palermo (4072 km), Tallinn oli loomuliku teepikkusega teisel kohal (3972 km).
Eestlased sõitjana ei osalenud, kuid Tallinna autoosade äri omanik Karl Bertram koos abikaasaga tegid sõidu kaasa soomlase L. Westren-Dolli autos.
Tallinnast startijaid saatsid-julgestasid kuni Eesti piirini meie autosportlased: Kletsky Delage'iga, Koch Mercedes-Benziga, Hechel DKW-ga, Markovitsh Chevrolet'ga ja Scheel MG-ga - kokku 5 autoga 12 inimest, sh Tammann, kes filmis starti, sõitu ja piiripunkti.
Pariisi jõudis õigeaegselt 12 "tallinlast", katkestajaid oli 5. Tõsisem õnnetus toimus Hannoveri lähedal soomlase Salovaaraga, kelle auto põrkas kokku mootorrattaga. Suurte autode klassis tuli parima Tallinnast startijana 3. kohale R. Guyot.
Kolmeteistkümnest esimesest oli startinud 5 Stavangerist, 4 Umeast ja 4 Tallinnast. Kõik Ateenast ja Bukarestist startinud olid väga halbade teeolude tõttu katkestanud.

Tallinnast startis 17 sõitjat:
   Nr 11 - G. Bakker-Schut ja E. Mutsaerts, FORD 3622 ccm, Holland; 1070,20 punkti,
       suurte autode klassis 6. koht
   Nr 18 - J. Lange, WANDERER 1965 ccm, Leedu; katkestasid Leedus telje murdumise
       tõttu
   Nr 28 - O. J. Salovaara, CHEVROLET 3390 ccm, Soome; katkestas Hannoveri lähedal
       mootorrattaga kokkupõrke tõttu
   Nr 30 - L. Westren-Doll, FORD 3622 ccm, Soome; 1069,40 punkti, suurte autode
       klassis 7. koht
   Nr 31 - parun G. H. Wrede ja E. Rooth, FORD 3622 ccm, Soome; katkestasid Leedus
       kokkupõrke tõttu hobuvankriga
   Nr 38 - O. Enholm ja major Nordensvan, CHEVROLET 3390 ccm, Soome
   Nr 63 - krahv P. de Hemptienne ja krahv J. Lamarche, BUICK 3820, Belgia
   Nr 64 - A. M. Accarie ja R. Gregoire, RENAULT 3620 ccm, Prantsusmaa
   Nr 70 - R. Guyot ja M. Cock, RENAULT 5440 ccm, Prantsusmaa; 1070,50 punkti,
       suurte autode klassis 3. koht
   Nr 82 - B. Jakobson ja E. Kansky (Lodotshnikoff), AMILCAR 1860 ccm, Läti;
       katkestasid
   Nr 110 - Ch. Durny ja A. Bouchez, RENAULT 1463 ccm, Prantsusmaa
   Nr 120 - J. Novak, FORD 3622 ccm, Poola; 1069,05 punkti, suurte autode klassis
       8. koht
   Nr 140 - krahv J. Lubiensky, PACKARD 6320 ccm, Poola
   Nr 143 - K. Soergel, DKW 580 ccm, Saksamaa
   Nr 160 - ins. P. Hiksa, ESSEX TERRAPLANE 2507 ccm, Leedu
   Nr 162 - parun F. L. von Richthofen ja R. Pander, BMW 1490 ccm, Saksamaa
   Nr 164 - W. Keidel, STOEWER 2489 ccm, Saksamaa; ilmselt katkestas

Algses nimekirjas, kuid ei startinud Tallinnast:
   Nr 81 - G. Descollas, BUGATTI, Prantsusmaa; teel Tallinna sai auto Berliini lähedal
       sedavõrd viga, et loobus startimast
   Nr 85 - J. de Cavardie ja R. Biolay, AMILCAR, Prantsusmaa; auto olevat Leedus
       avariis kannatada saanud, otsustasid startida Tallinna asemel Kaunasest
   Nr ? - G. Weigart, DKW, Saksamaa


1936

15. Monte Carlo tähesõit ja kuues start Tallinnast 25. jaanuaril 1936 Estonia teatri eest.
Algse nimekirja järgi kavatses Tallinnast startida 27 sõitjat, tegelikult oli startijaid 22.
Ateena andis stardikohana 506 punkti, Tallinn 503. "Ateenlastel" õnnestus ka tõsisemate vahejuhtumiteta läbida tavapäraselt rasked Balkani teed ning Ateenast startinud saavutasid üldklassis kolmikvõidu ja väikeautode klassis (alla 1500 ccm) kaksikvõidu. "Tallinlased" said kaksikvõidu naiste klassis, üldarvestuses jäi parimaks kohaks neljas.

Tallinnast startis 22 sõitjat:
   Nr 10 - T. G. Moore, LAGONDA 4453 ccm, Briti
   Nr 11 - A. P. Good, LAGONDA 4453 ccm, Briti
   Nr 30 - D. H. Murray, FRAZER-NASH 1900 ccm, Briti
   Nr 31 - G. Bakker-Schut ja J. de Beaufort, FORD 3622 ccm, Holland; 637,4 punkti,
       üldarvestuses neljas, kõrgeim koht Tallinnast startinutest
   Nr 32 - P. Guyard, HOTCHKISS, Prantsusmaa
   Nr 36 - H. L. G. Koopman, BMW 1898 ccm, Holland
   Nr 37 - G. Macher, (AUTO UNION) GM SPEZIAL 1368 ccm, 2-sil, nelikveoline,
       "kilpkonnakujuline" erikere, Saksamaa
   Nr 38 - M. Contet ja A. Guyot, AMILCAR, Prantsusmaa
   Nr 40 - m-lle Petermann ja m-lle Lamberjack, HOTCHKISS 3400 ccm, Prantsusmaa;
       621,4 punkti, naiste klassi teine
   Nr 42 - R. Guyot, RENAULT, Prantsusmaa; 636,2 punkti, üldarvestuses viies
   Nr 50 - m-me Marinovitsch ja m-lle Helle-Nice, MATFORD 3622 ccm, Prantsusmaa;
       627,8 punkti, naiste klassi võitjad
   Nr 53 - Ph. de Massa ja R. Mahe, TALBOT 2990 ccm, Prantsusmaa
   Nr 57 - A. E. Dobell ja R. J. Dobell, LAGONDA 4453 ccm, Briti
   Nr 60 - dr. J. Sprenger van Eijk, FORD 3622 ccm, Holland
   Nr 64 - krahv major M. Gavel, FIAT 995 ccm, Poola
   Nr 65 - Ch. Balester ja H. Tringtingnant, HUDSON 4100 ccm, Prantsusmaa
   Nr 67 - S. H. Light, AC 1992 ccm, Briti
   Nr 69 - Soergel-Tennhoff, HANSA 1634 ccm, Saksamaa
   Nr 88 - M. Vasselle, HOTCHKISS 3830 ccm, Prantsusmaa; katkestas
   Nr 90 - D. E. Harris, SINGER 952 ccm, Briti
   Nr 95 - D. M. Healey, TRIUMPH 1990 ccm, Briti
   Nr 99 - L. Chinetti ja J. Gastaud, FORD 3622 ccm, Itaalia

Algses nimekirjas, kuid ei startinud Tallinnast:
   Nr 1 - Ch. Lahaye, RENAULT, Prantsusmaa; startis Tallinna asemel Ateenast
   Nr 28 - R. Carriere, MATFORD, Prantsusmaa; otsustas startida Ateenast
   Nr 41 - m-me L. Schell abikaasaga, DELAHAYE, Prantsusmaa; startisid Tallinna
       asemel Ateenast
   Nr 51 - F. B. (T. P.?) Berry ja Th. E. Kenny, MATFORD 3622 ccm, USA või Kanada,
       loobusid Kenny haigestumise tõttu
   Nr 86 - E. Kozma ja J. Martinek, FIAT 995 ccm, Ungari; startisid Tallinna asemel
       Ateenast


1936. aasta juulis toimus traditsiooniline rahvusvaheline mootorrataste tähesõit, mis sel aastal korraldati Olümpia-tähesõidu egiidi all sihtpunktiga Berliinis. Sõidust võttis osa 14 Eesti tsiklit ja selle tulemused kujunesid eestlastele suurepäraseks sissejuhatuseks alanud olümpiamängudele.
Laupäeva 25. juuli varahommikul alustas Tallinnast Laialt tänavalt klubi ruumide eest tähesõitu Eesti Mootorspordi Klubi võistkond koosseisus: Harri Pärkma (sõidu juht), Oskar Veldemann (kaassõitja Vaba Maa spordireporter H. Nõmmik), Villiam Hennok, Johannes Tomson, Jack Suidt, Savel Kletski (külgkorvis kaassõitjana A. Schagal), Johannes Mannert (külgkorvis kaassõitjana E. Kert), Verner Põlts, Reinhold Idnurm, Robert Maalberg (kaassõitja pikamaajooksja Martin, kes liitus teistega Riias, kuhu sõitis rongiga), Voldemar Tomasov (külgkorvis kaassõitjana pr. A. Tomasov), Alfred Valter ja Harald Perten (külgkorvis kaassõitjana Sumberg, alustasid sõitu pärastlõunal ja liitusid teistega Riias). Eesti ainus naissõitja Agnes Kook-Männi Eesti Motoklubist oli Tallinnast startinud juba eelmisel päeval 24. juulil ja ühines teistega Lätis Riia piiril.
Berliini jõuti neljapäeva 30. juuli pärastlõunal. 15 727,6 punkti saavutanud Eesti võistkond tuli Olümpia-tähesõidu ülekaalukaks võitjaks. Kokku läbiti ligi 2000 km. Tagasi Tallinna jõuti 7. augusti õhtul.
Samalaadne tähesõit toimus samal ajal ka autodele. Eestlased sellel ei osalenud, küll aga soomlased.



1937

16. Monte Carlo tähesõit ja seitsmes start Tallinnast 26. jaanuaril 1937 Estonia teatri eest.
Tallinnast startis ainult 6 sõitjat. Paljud varasematel aastatel Tallinnast alustanud olid lähtekohaks valinud Stavangeri Norras. Kaugeim stardipunkt oli Palermo (4134 km), teisel kohal Tallinn (3974 km). Ükski "tallinlastest" kõrget kohta ei saavutanud.
Eestlastest osales Karl Siitan oma Nashil, kaassõitjateks Albert Sauga mehaanikuna, August "Aku" Zimmermann ja Vaba Maa ajakirjanik Eduard Vallaste.

Tallinnast startis 6 sõitjat:
   Nr 37 - dr. L. Billon ja V. Joullie Duclos, RENAULT 4383 ccm, Prantsusmaa
   Nr 56 - A. Ph. van Strien, FORD 3622 ccm, Holland
   Nr 119 - Karl Siitan ja A. Zimmermann, NASH 3870 ccm, Eesti
   Nr 124 - A. P. Good, LAGONDA 4453 ccm, Briti
   Nr 127 - R. Carriere ja J. Vial, MATFORD 3622 ccm, Prantsusmaa
   Nr 128 - Ch. Cordier, BUICK 5247 ccm, Prantsusmaa

Algses nimekirjas, kuid ei startinud Tallinnast:
   Nr ? - C. Burba, Leedu; otsustas Tallinna asemel startida Stavangerist, kuna
       Poola oli keelanud leedulastel läbisõidu Poola koridorist



1938

17. Monte Carlo tähesõit ja kaheksas start Tallinnast 25. jaanuaril 1938 Estonia teatri eest.
Algse nimekirja järgi kavatses Tallinnast startida 5 sõitjat, tegelikult oli startijaid 4.
Kui varasematel kordadel alustati sõitu varahommikul, siis nüüd anti start õhtupoolikul. Tallinna punktisummat oli veelgi vähendatud - 497 punktile. Ateenast (andis ainsana 500 punkti) alustanud saavutasid üldarvestuses kolmikvõidu, ükski "tallinlastest" kõrgele kohale ei tulnud.
Eestlastest osales taas Karl Siitan oma Nashiga. Kaassõitjateks pr. M. Siitan, K. Siitani onupoeg Voldemar Siitan ja Vaba Maa ajakirjanik Eduard Vallaste.
Varem olid osalemismõtteid mõlgutanud ka Aku Zimmermann (oli kaassõitjana käinud Monte Carlo tähesõidul kõige rohkem arv kordi kogu Baltikumis) ja ehitusettevõtja Aleksander Kott.

Tallinnast startis 4 sõitjat:
   Nr 18 - A. Buyze ja H. J. Stemerdink, FORD 1157 ccm, Holland
   Nr 34 - Karl Siitan, NASH 3870 ccm, Eesti
   Nr 64 - G. Macher ja J. Dietrick, FORD 1157 ccm, Saksamaa
   Nr 112 - J. van der Spek ja D. S. Keizer, HANSA 1088 ccm, Holland ja Kanada

Algses nimekirjas, kuid ei startinud Tallinnast:
   Nr ? - R. Bravard, HUDSON 4160 ccm Prantsusmaa; olevat raskeid lumeolusid kartes
       Riiast tagasi pöördunud


1938. a. 3. mai öösel kell 1:30 startis väikese FORD EIFELiga Tallinnast Tripoli tähesõidule Monte Carlo rallidelt tuntud sakslane Gerhard Macher koos kaassõitja F. Seidlitziga. Start anti Pärnu mnt 24 Fordi Eesti esindaja AS Mobile äri eest. Pikima vahemaa läbinud G. Macher tuli Tripoli tähesõidu võitjaks.



1939

18. Monte Carlo tähesõit ja üheksas start Tallinnast 17. jaanuaril 1939 Estonia teatri eest.
Kaugeim stardipunkt oli endiselt Palermo (4091 km), teisel kohal Tallinn (3792 km). Kuid punktide arvult juhtis Ateena (500), järgnesid Tallinn ja Bukarest (498), siis Palermo ja Stavanger (497), John O'Groats ja Umea (496) ning lõpuks Amsterdam (468).
Tallinnast startis seekord üle kahe aasta taas rohkesti võistlejaid, ühtegi eestlast aga ei osalenud.
Algse nimekirja järgi pidi Tallinnast alustama 25 sõitjat, tegelikult oli startijaid 17.
Tallinnast startinutest lõpetas tähesõidu 15 masinat.

Tallinnast startis 17 sõitjat (stardijärjekorras):
   Nr 25 - E. Bellen ja S. Pronaszko, FORD 3622 ccm, Poola
   Nr 33 - H. J. Stemerdinck ja D. S. Keizer, FORD 1200 ccm, Holland
   Nr 1 - G. Bakker-Schut ja P. J. Nortier, FORD 3622 ccm, Holland; 831,4 punkti;
       suurte autode klassis 4. või 5. koht
   Nr 46 - m-lle M. L. Lamberjack ja m-lle Siko, MATFORD 3622 ccm, Prantsusmaa;
       807,4 punkti, daamide klassis 2. koht
   Nr 61 - Rt. Hon. Lord Waleran, HUMBER 4085 ccm, Briti
   Nr 66 - pr. S. Zagorna, CHEVROLET 3549 ccm, Poola
   Nr 69 - A. P. Good, LAGONDA 4480 ccm, 12-silindriline, Briti
   Nr 78 - pr. A. van Vredenburch ja prl. van Stockum, FORD 3622 ccm, Holland;
       795 punkti, daamide klassis 3. koht
   Nr 89 - dr. M. Angelvin, SIMCA 570 ccm, Prantsusmaa
   Nr 35 - V. Joullie Duclos ja P. Levegh, MATFORD 3622 ccm, Prantsusmaa; 832,6
       punkti, suurte autode klassis 3. või 4. koht
   Nr 96 - F. Barthelemy ja M. Rastouil, CITROEN 1911 ccm, Prantsusmaa
   Nr 98 - m-me A. de Bourbon ja P. Chaussonniere, SIMCA 1090 ccm, Prantsusmaa
   Nr 105 - ins. G. Macher ja S. Bruckhoff, FORD 3622 ccm, Saksamaa
   Nr 106 - L. Borovik ja M. Wierzba, LANCIA 1352 ccm, Poola
   Nr 107 - C. Kruit ja A. C. van Kampen, FIAT 570 ccm, Holland
   Nr 119 - K. Bjorkman ja Hermansen, LANCIA 1352 ccm, Rootsi; 798,2 punkti,
       väikeste autode klassis 3. koht
   Nr 122 - ins. T. Marek ja W. Pajewski, OPEL 1488 ccm, Poola; 792,6 punkti,
       väikeste autode klassis 5. koht

Algses nimekirjas, kuid ei startinud Tallinnast:
   Nr 3 - pr. G. Rouault ja pr. J. Bagarry, MATFORD, Prantsusmaa; otsustasid startida
       Tallinna asemel Ateenast
   Nr 12 - pr. E. Ageron ja P. Humbert, HOTCHKISS, Prantsusmaa(?)
   Nr 17 - Ch. Ambaud, puusöegaasi generaatoriga SIMCA, Prantsusmaa; ei jõudnud
       Tallinna, kuna auto ütles Leedus Shiauliais üles
   Nr 23 - J. Guinlin ja M. Horvilleur, MATFORD, Prantsusmaa; otsustasid startida
       Tallinna asemel Ateenast
   Nr 37 - pr. Y. Simon ja S. Largeot, HOTCHKISS, Prantsusmaa; otsustasid startida
       Tallinna asemel Ateenast
   Nr 41 - M. Szachovski ja B. Vetter, BUICK, Poola
   Nr 70 - J. Vial, MATFORD, Prantsusmaa; otsustas startida Tallinna asemel Ateenast
   Nr ? - pr. A. C. Lace, TALBOT-DARRACQ, Briti; olevat Eesti teid peljates loobunud
       Lätist edasi sõitmast ja startis Riiast


1939. a. 25./26. aprilli öösel kella 00:00 paiku startis OPELiga Tallinnast Tripoli tähesõidule sakslane H. G. Kolwes koos kaassõitja Karl Grossiga. Start anti Harju tänavalt hotelli Kuld Lõvi eest.



1940

1940. aasta Monte Carlo tähesõit jäi alanud sõja tõttu ära.
Karl Siitanil oli olnud kindel plaan 1940. aasta tähesõidul osaleda. 1939. a. suvel oli ta ostnud endale uue võimsa Hotchkissi, saades auto tehaselt soodsama hinnaga just järgmisel tähesõidul osalemise tingimusega.

galerii[ät]hot.ee