Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT UUDISED


WANDERER


1932. aastal ühendati neli Saksa autotehast - Audi, DKW, Horch ja Wanderer - kontserniks Auto Union AG. Horch oli asutatud 1899, Audi 1909, 1921. aastast mootorrattaid tootnud ja 1920. a-te lõpuks maailma suurimaks mootorrattatehaseks kasvanud DKW hakkas autosid ehitama 1928 ja samuti kaherattalistega alustanud Wanderer valmistas esimese auto 1905. Üheks olulisemaks sõjaeelseks Saksa autotootjaks kasvanud Auto Union valmistas odavaid DKW väikeautosid, valdavalt keskklassi sõidukeid Wanderer, kõrgema hinnaklassi Audisid ja luksusautosid Horch.
1926 oli Eestis registreeritud 4 Audit ja 2 Horchi; 1930. a. lõpus 1 Audi, 9 DKW-d, 4 Horchi ning 1940. a. alguses juba 17 Audit, 178 DKW-d, 4 Horchi ja 21 Wandereri. 1930. a-te keskpaigast 1940. a-ni esindas kogu Auto Unioni kontserni Eestis firma Eesti AS C. Siegel.




WANDERER

1885. a-l asutatud ja esmalt jalgrattaid ja kirjutusmasinaid tootnud Wanderer-Werke ehitas esimese mootorratta 1902 ja auto prototüübi 1905. Seeriaviisiliselt hakati autosid valmistama alates 1911. aastast. Pärast liitumist Auto Unioniks jäi Wandereri osaks keskmise ja pisut kõrgema hinnaklassi sõidukite ehitamine. Muuhulgas toodeti näiteks ka pullman-limusiine ja tähelepanuväärseima mudelina ehitati 1936-38 258 2-liitrist kompressoriga sport-rodsterit ja -kabrioletti W25K, mille hind küündis üle 8000.- riigimarga, olles seega kallim näiteks BMW sportmudelitest 327 ja 328, ning mille vähesed tänapäevani säilinud eksemplarid on kõige hinnalisemad Wandereri märki kandvad autod.
Wandereri mudelivalik oli 1930. aastatel väga kirju. Kõik Wandererid, välja arvatud 4-silindriline W24, olid 6-silindriliste mootoritega.
Populaarseim sõjaeelne mudel oli 1,8-liitrine W24, mida toodeti 1937-40 umbes 23 000 autot. Kered: 2 ja 4 uksega limusiinid, 2 ja 4 uksega kabrio-limusiinid, 2 uksega kabrioletid, lahtised tourenwagenid, müüdi ka shassiidena. 2,7-liitrist W23 toodeti 1937-41 kokku u 8000, kered: 4 uksega limusiin ja 2 uksega kabriolett, müüdi ka shassiidena.
1,7-liitrised mudelid olid W21 (1933-34) - W235 (1935) - W35 (1936).
W240 kuulus 2-liitriste mudelite seeriasse W22 (1933-34) - W240 (1935) - W40 (1936-38). Keretüübid: 4 ukse ja 6 küljeaknaga limusiin, 2 ukse ja 4 küljeaknaga kabriolett ja 4 uksega tourenwagen (W22); 4 ukse ja 4 küljeaknaga limusiin (W240); 4 ukse ja 4 küljeaknaga limusiin ja 2 ukse ja 2 küljeaknaga kabriolett (W40).
W250 kuulus 2,3-liitriste seeriasse W245 ja W250 (1935) - W51 Spezial (1936) - W45 ja W50 (1936-38).
2,7-liitrised mudelid olid peale W23 veel W52 (1937) ja W26 (1937-40). W52 valmistati keredega 4 ukse ja 6 küljeaknaga limusiin ja 2 ukse ja 4 küljeaknaga kabriolett. W26 pakuti pullman-limusiinina, tourenwagenina ja shassiidena.
Wanderer oli enne sõda Eestis suhteliselt haruldane ja tükk aega pea täiesti tundmatu automark. 1935. a-l oli Eestis registreeritud kõigest 2 Wandereri, 1940. a. 1. jaanuari seisuga 22. Eesti esindus kuulus 1930. a-te alguses sama marki mootorrattaid müünud kaubamajale Lier & Rossbaum, kümnendi keskelt kuni 1940. a-ni aga Auto Unioni Eesti esindajale Eesti AS C. Siegelile. See, et sõiduautosid Wanderer on Eestis üsna palju säilinud, tuleneb sõjajärgsetel aastatel siia sattunud trofee-Wandereride suurest kogusest. Valdav osa säilinud Wanderere on mudelid W23 ja W24, teada on ka vähemalt üks W40, W50 ja W26.




WANDERER W10 (1926-30)
4 uksega limusiini kere.
2004. a.


WANDERER W240L (1935-36)
1978. a. Tähesõit Tartu 78 1978. a. Tähesõit Tartu 78 1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1986. a. Sajandi sõit
1986. a. Sajandi sõit, Rakvere 1986. a. Sajandi sõit, Rakvere 1986. a. Sajandi sõit, Ralli Riga 86 1980. a-d


WANDERER - W35/W40/W45/W50 (193?)
Ekslikult peetud mudeliks W250.
1970. a-d 1970. a-d 1970. a-d 1970. a-d
1970. a-d 1970. a-d 1986. a., Pärnu lähedal 1986. a., Pärnu lähedal
2000. a. Ümber Eesti sõit, Võsu 2000. a. Ümber Eesti sõit, Võsu 2000. a. Ümber Eesti sõit, Võsu 2006. a., Ford T "100", Pärnu
2006. a., Ford T "100", Pärnu


WANDERER W45L (1938)
1985. a., Tallinn
Foto: Mobilisti 3/1986


WANDERER W50 (1937)
Pullman Limousine.
1970. a-d 1970. a-d 1970. a-d Foto: Mobilisti 6/1984
1980. a-te algus, Kuressaare
Foto: Vanasõidukid Saaremaal 26.-28. aug. 1983
Vasakult Fiat 500 (1938), Wanderer, Packard ja Studebaker President (1938).


WANDERER W40? (1936-37?)
Arvatavasti W40 (või W235/W240/W245 (1935)?). Müüdud Lätti.
2003. a., Jüri


WANDERER (193?)
Mootor Gaz-69. Müüdi Lätti 1973 või varem.
1970. a-d, Riia 1970. a-d, Riia


WANDERER W26 (1939)
Pullman Limousine.
Puudu originaal mootor, sillad, salong. Müüdud Soome, sealt edasi Saksamaale.
U. 2000. a., Soome


WANDERER W24 (1939)
Kabriolett. Auto on taastatud väliselt originaalilähedasena, kuid asendatud on näiteks sillad ja mootor (Opel Omega).
2003. a. 2003. a. 2005. a. 2005. a.
2005. a. 2006. a. 2006. a.
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum


WANDERER W24 (1937-40)
Kabriolett.
Toodud Eestisse Leedust.
1984. a., Leedu 1984. a., Leedu


WANDERER W24 (1937-40)
Kabrioleti vrakk, kere nr 3190.
2007. a.


WANDERER W24 (1937-38)
4 uksega limusiin.
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Palmse 1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Tallinn 1980. a-te lõpp, Pikavere 1980. a-te lõpp, Pikavere


WANDERER W24 (1939)
4 uksega limusiin.
2005. a.


WANDERER W24 (1937-40)
4 uksega limusiin.
1986. a. Ralli Rakvere-Narva


WANDERER W24 (1937-40)
4 uksega limusiin. Müüdud Soome.
1990. a-d, Pikavere 1990. a-d, Pikavere


WANDERER W24 (1937-40)
4 uksega limusiin.
1990. a-d
Foto: Mobilisti 5/1992
2005. a. Vanasõidukite Suursõit 2005. a. Vanasõidukite Suursõit 2005. a. Eesti Maantee- muuseumi avamine Varbusel
2010. a., Võru


WANDERER W24 (1937-40)
4 uksega limusiin.
2005. a.


WANDERER W24 (1937-40)
4 uksega limusiin.
2018. a., Kurtna laat


WANDERER W24 (1937-40)
4 uksega limusiin.
2017. a. 2017. a.


WANDERER W24 (1939)
2 uksega limusiin.
1973. a., Tartu 1973. a., Tartu


WANDERER W24 (1937-40)
2 uksega limusiin.
1990. a., Rakvere 1990. a., Rakvere




WANDERER W23 (1938)
Hävinud.
1980.(?) a-d 2014. a., Tartu 2014. a., Tartu 2014. a., Tartu
2014. a., Tartu 2014. a., Tartu 2014. a., Tartu


WANDERER W23 (1939)
2000. a-d 2013. a. 2013. a. 2011. a.
2011. a.


WANDERER W23 (1939)
Mootor ja käigukast mitteoriginaal. Müüdud Saksamaale.
2010. a.


WANDERER W23 (1937-40)
Käiguosa GAZ-21.
U. 1990. a. Tallinn U. 1990. a. Tallinn U. 1990. a. Tallinn 2003. a.
2003. a. 2003. a.


WANDERER W23 (1937-40)
1990. a-d 2007. a.


WANDERER W23 (1937-40)
Müüdi Soome, lammutati varuosadeks, kere toodi tagasi Eestisse.
1984. a., Tartu U. 2000. a., Soome 2000. a-d, Eesti 2000. a-d, Eesti


WANDERER W23 (1937-40)
Müüdud Soome, sealt edasi Saksamaale.
U. 2000. a., Soome 2013. a., Soome


WANDERER W23 (1937-40)
Kabriolett.
Müüdud Soome.
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 2000. a-d 2000. a-d
2000. a-d 2000. a-d 2000. a-d 2000. a-d


WANDERER W23 (1937-40)
Kabriolett.
1970. a-te algus
Foto: Noorus 9/1974


WANDERER W23 (1938)
Kabriolett, müüdud Soome.
2000. a-d 2000. a-d


WANDERER W23 (1939)
Kabriolett Gläser.
1970. a-d



WANDERER (u 1935)
Tõenäoliselt u 1935. a. Wanderer-kabrioleti kere jäänused. Auto asus Viljandimaal ja oli kunagi ümber ehitatud aiatraktoriks.
1990. a-d
galerii[ät]hot.ee