|
|
|
|
WANDERER
|
1885. a-l asutatud ja esmalt jalgrattaid ja kirjutusmasinaid tootnud Wanderer-Werke ehitas esimese mootorratta 1902 ja auto
prototüübi 1905. Seeriaviisiliselt hakati autosid valmistama alates 1911. aastast. Pärast liitumist Auto Unioniks jäi Wandereri
osaks keskmise ja pisut kõrgema hinnaklassi sõidukite ehitamine. Muuhulgas toodeti näiteks ka pullman-limusiine ja
tähelepanuväärseima mudelina ehitati 1936-38 258 2-liitrist kompressoriga sport-rodsterit ja -kabrioletti W25K, mille hind küündis
üle 8000.- riigimarga, olles seega kallim näiteks BMW sportmudelitest 327 ja 328, ning mille vähesed tänapäevani säilinud
eksemplarid on kõige hinnalisemad Wandereri märki kandvad autod.
Wandereri mudelivalik oli 1930. aastatel väga kirju. Kõik Wandererid, välja arvatud 4-silindriline W24, olid 6-silindriliste
mootoritega.
Populaarseim sõjaeelne mudel oli 1,8-liitrine W24, mida toodeti 1937-40 umbes 23 000 autot. Kered: 2 ja 4 uksega limusiinid, 2 ja 4
uksega kabrio-limusiinid, 2 uksega kabrioletid, lahtised tourenwagenid, müüdi ka shassiidena. 2,7-liitrist W23 toodeti 1937-41 kokku
u 8000, kered: 4 uksega limusiin ja 2 uksega kabriolett, müüdi ka shassiidena.
1,7-liitrised mudelid olid W21 (1933-34) - W235 (1935) - W35 (1936).
W240 kuulus 2-liitriste mudelite seeriasse W22 (1933-34) - W240 (1935) - W40 (1936-38). Keretüübid: 4 ukse ja 6 küljeaknaga limusiin,
2 ukse ja 4 küljeaknaga kabriolett ja 4 uksega tourenwagen (W22); 4 ukse ja 4 küljeaknaga limusiin (W240); 4 ukse ja 4 küljeaknaga
limusiin ja 2 ukse ja 2 küljeaknaga kabriolett (W40).
W250 kuulus 2,3-liitriste seeriasse W245 ja W250 (1935) - W51 Spezial (1936) - W45 ja W50 (1936-38).
2,7-liitrised mudelid olid peale W23 veel W52 (1937) ja W26 (1937-40). W52 valmistati keredega 4 ukse ja 6 küljeaknaga limusiin ja
2 ukse ja 4 küljeaknaga kabriolett. W26 pakuti pullman-limusiinina, tourenwagenina ja shassiidena.
Wanderer oli enne sõda Eestis suhteliselt haruldane ja tükk aega pea täiesti tundmatu automark. 1935. a-l oli Eestis registreeritud
kõigest 2 Wandereri, 1940. a. 1. jaanuari seisuga 22. Eesti esindus kuulus 1930. a-te alguses sama marki mootorrattaid müünud
kaubamajale Lier & Rossbaum, kümnendi keskelt kuni 1940. a-ni aga Auto Unioni
Eesti esindajale Eesti AS C. Siegelile. See, et sõiduautosid Wanderer on Eestis üsna
palju säilinud, tuleneb sõjajärgsetel aastatel siia sattunud trofee-Wandereride suurest kogusest. Valdav osa säilinud Wanderere on
mudelid W23 ja W24, teada on ka vähemalt üks W40, W50 ja W26.
|
WANDERER W10 (1926-30) 4 uksega limusiini kere. |
 |
 |
|
|
2004. a. |
|
|
|
WANDERER W240L (1935-36) |
 |
 |
 |
 |
1978. a. Tähesõit Tartu 78 |
1978. a. Tähesõit Tartu 78 |
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 |
1986. a. Sajandi sõit |
 |
 |
 |
 |
1986. a. Sajandi sõit, Rakvere |
1986. a. Sajandi sõit, Rakvere |
1986. a. Sajandi sõit, Ralli Riga 86 |
1980. a-d |
WANDERER - W35/W40/W45/W50 (193?)
Ekslikult peetud mudeliks W250. |
 |
 |
 |
 |
1970. a-d |
1970. a-d |
1970. a-d |
1970. a-d |
 |
 |
 |
 |
1970. a-d |
1970. a-d |
1986. a., Pärnu lähedal |
1986. a., Pärnu lähedal |
 |
 |
 |
 |
2000. a. Ümber Eesti sõit, Võsu |
2000. a. Ümber Eesti sõit, Võsu |
2000. a. Ümber Eesti sõit, Võsu |
2006. a., Ford T "100", Pärnu |
 |
|
|
|
2006. a., Ford T "100", Pärnu |
|
|
|
WANDERER W45L (1938) |
 |
|
|
|
1985. a., Tallinn Foto: Mobilisti 3/1986 |
|
|
|
WANDERER W50 (1937) Pullman Limousine. |
 |
 |
 |
 |
1970. a-d |
1970. a-d |
1970. a-d |
Foto: Mobilisti 6/1984 |
 |
|
|
|
1980. a-te algus, Kuressaare Foto: Vanasõidukid Saaremaal 26.-28. aug. 1983 Vasakult Fiat
500 (1938), Wanderer, Packard ja Studebaker President (1938). |
|
|
WANDERER W40? (1936-37?) Arvatavasti W40 (või W235/W240/W245 (1935)?).
Müüdud Lätti. |
 |
 |
 |
 |
2003. a., Jüri |
|
|
|
WANDERER (193?) Mootor Gaz-69. Müüdi Lätti 1973 või varem. |
 |
 |
|
|
1970. a-d, Riia |
1970. a-d, Riia |
|
|
WANDERER W26 (1939) Pullman Limousine. Puudu originaal
mootor, sillad, salong. Müüdud Soome, sealt edasi Saksamaale. |
 |
 |
 |
|
U. 2000. a., Soome |
|
|
|
WANDERER W24 (1939)
Kabriolett. Auto on taastatud väliselt originaalilähedasena, kuid asendatud on näiteks sillad ja mootor (Opel Omega). |
 |
 |
 |
 |
2003. a. |
2003. a. |
2005. a. |
2005. a. |
 |
 |
 |
|
2005. a. |
2006. a. |
2006. a. |
|
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum |
WANDERER W24 (1937-40)
Kabriolett.
Toodud Eestisse Leedust. |
 |
 |
|
|
1984. a., Leedu |
1984. a., Leedu |
|
|
WANDERER W24 (1937-40)
Kabrioleti vrakk, kere nr 3190. |
 |
 |
 |
 |
2007. a. |
|
|
WANDERER W24 (1937-38) 4 uksega limusiin. |
 |
 |
 |
 |
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Palmse |
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Tallinn |
1980. a-te lõpp, Pikavere |
1980. a-te lõpp, Pikavere |
WANDERER W24 (1939) 4 uksega limusiin. |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
|
2005. a. |
|
|
|
WANDERER W24 (1937-40) 4 uksega limusiin. |
 |
|
|
|
1986. a. Ralli Rakvere-Narva |
|
|
|
WANDERER W24 (1937-40) 4 uksega limusiin. Müüdud Soome. |
 |
 |
|
|
1990. a-d, Pikavere |
1990. a-d, Pikavere |
|
|
WANDERER W24 (1937-40) 4 uksega limusiin. |
 |
 |
 |
 |
1990. a-d Foto: Mobilisti 5/1992 |
2005. a. Vanasõidukite Suursõit |
2005. a. Vanasõidukite Suursõit |
2005. a. Eesti Maantee- muuseumi avamine Varbusel |
 |
|
|
|
2010. a., Võru |
|
|
|
WANDERER W24 (1937-40) 4 uksega limusiin. |
 |
 |
 |
 |
2005. a. |
|
|
|
WANDERER W24 (1937-40) 4 uksega limusiin. |
 |
|
|
|
2018. a., Kurtna laat |
|
|
|
WANDERER W24 (1937-40) 4 uksega limusiin. |
 |
 |
|
|
2017. a. |
2017. a. |
|
|
WANDERER W24 (1939) 2 uksega limusiin. |
 |
 |
|
|
1973. a., Tartu |
1973. a., Tartu |
|
|
WANDERER W24 (1937-40) 2 uksega limusiin. |
 |
 |
|
|
1990. a., Rakvere |
1990. a., Rakvere |
|
|
|
WANDERER W23 (1938) Hävinud. |
 |
 |
 |
 |
1980.(?) a-d |
2014. a., Tartu |
2014. a., Tartu |
2014. a., Tartu |
 |
 |
 |
|
2014. a., Tartu |
2014. a., Tartu |
2014. a., Tartu |
|
WANDERER W23 (1939) |
 |
 |
 |
 |
2000. a-d |
2013. a. |
2013. a. |
2011. a. |
 |
|
|
|
2011. a. |
|
|
|
WANDERER W23 (1939) Mootor ja käigukast mitteoriginaal.
Müüdud Saksamaale. |
 |
 |
 |
 |
2010. a. |
|
|
|
WANDERER W23 (1937-40) Käiguosa GAZ-21. |
 |
 |
 |
 |
U. 1990. a. Tallinn |
U. 1990. a. Tallinn |
U. 1990. a. Tallinn |
2003. a. |
 |
 |
|
|
2003. a. |
2003. a. |
|
|
WANDERER W23 (1937-40) |
 |
 |
|
|
1990. a-d |
2007. a. |
|
|
WANDERER W23 (1937-40) Müüdi Soome, lammutati varuosadeks,
kere toodi tagasi Eestisse. |
 |
 |
 |
 |
1984. a., Tartu |
U. 2000. a., Soome |
2000. a-d, Eesti |
2000. a-d, Eesti |
WANDERER W23 (1937-40) Müüdud Soome, sealt edasi Saksamaale. |
 |
 |
|
|
U. 2000. a., Soome |
2013. a., Soome |
|
|
WANDERER W23 (1937-40) Kabriolett.
Müüdud Soome. |
 |
 |
 |
 |
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 |
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 |
2000. a-d |
2000. a-d |
 |
 |
 |
 |
2000. a-d |
2000. a-d |
2000. a-d |
2000. a-d |
WANDERER W23 (1937-40) Kabriolett. |
 |
|
|
|
1970. a-te algus Foto: Noorus 9/1974 |
|
|
|
WANDERER W23 (1938) Kabriolett, müüdud
Soome. |
 |
 |
|
|
2000. a-d |
2000. a-d |
|
|
WANDERER W23 (1939) Kabriolett Gläser. |
 |
|
|
|
1970. a-d |
|
|
|
WANDERER (u 1935) Tõenäoliselt u 1935. a.
Wanderer-kabrioleti kere jäänused. Auto asus Viljandimaal ja oli kunagi ümber ehitatud aiatraktoriks. |
 |
|
|
|
1990. a-d |
|
|
|
|
|
|
|
|
galerii[ät]hot.ee |