Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT UUDISED


DKW


1932. aastal ühendati neli Saksa autotehast - Audi, DKW, Horch ja Wanderer - kontserniks Auto Union AG. Horch oli asutatud 1899, Audi 1909, 1921. aastast mootorrattaid tootnud ja 1920. a-te lõpuks maailma suurimaks mootorrattatehaseks kasvanud DKW hakkas autosid ehitama 1928 ja samuti kaherattalistega alustanud Wanderer valmistas esimese auto 1905. Üheks olulisemaks sõjaeelseks Saksa autotootjaks kasvanud Auto Union valmistas odavaid DKW väikeautosid, valdavalt keskklassi sõidukeid Wanderer, kõrgema hinnaklassi Audisid ja luksusautosid Horch.
1926 oli Eestis registreeritud 4 Audit ja 2 Horchi; 1930. a. lõpus 1 Audi, 9 DKW-d, 4 Horchi ning 1940. a. alguses juba 17 Audit, 178 DKW-d, 4 Horchi ja 21 Wandereri. 1930. a-te keskpaigast 1940. a-ni esindas kogu Auto Unioni kontserni Eestis firma Eesti AS C. Siegel.



DKW
Taanlase Jörgen Skafte Rasmusseni asutatud DKW, mis 1920. aastate lõpuks oli kasvanud maailma suurimaks mootorrattatehaseks, ehitas esimese auto 1928. aastal. 1931. a-l lasti turule esimene mudel esiveoliste DKW-de seeriast - Front F1. 0,6-liitrise 2-silindrilise väikeauto kere oli suures osas puust ja puit jäi oluliseks materjaliks kõigi järgnevate sõjaeelsete (ja -aegsete) 2-silindrilise ja kahetaktilise mootoriga F-tüüpi esiveoliste DKW-de juures. Moderniseeritud F2-seeria oli tootmises 1932-35 (kokku üle 25 000 auto), F4 1934-35 (umbes 7800), F5 1935-37 (ligi 76 000), F7 1937-39 (ligi 100 000) ja F8 1939-42 (üle 46 000).
Alates F5-seeriast kasutati kahe klassi süsteemi: 0,6-liitrise mootoriga Reichsklassed kandsid lisaindeksit 600 ja keretüüpidest valmistati peamiselt 2 uksega limusiine ja kabrio-limusiine ning 2-istmelisi kabriolette. 0,7-liitrised Meisterklassed lisaindeksiga 700 olid peamiselt 2 uksega limusiinid ja kabrio-limusiinid, 2+2-istmelised kabrioletid ning 2- ja 4-istmelised luksuskabrioletid. Lisaks ehitati ka mitmesuguseid erimudeleid nagu väikekaubikud, võidusõiduautod, vaid ekspordiks mõeldud voolujoonelisema kerega kabrioletid, 2 ja isegi 4 uksega limusiinid jne. Müüdi ka shassiisid.
DKW autod olid Eestis esindatud juba 1929. aastast. Esialgu kuulus esindus Carl Tammanniga seotud äridele Carl Tammann & Ko, Carl Tammann & Stephan Traustel ja Erta. 1933. või 1934. a-st sai DKW ja kogu Auto Unioni kontserni esindajaks Eestis firma Eesti AS C. Siegel.
1. jaanuaril 1930 oli Eestis registreeritud 2 DKW autot, aasta lõpuks 9, 1.04.1935 sõitis Eesti teedel 20 DKW-d ning 1.01.1940 oli nende arv tõusnud 178-ni. Suurem osa neist autodest hävis sõjas. DKW marki autosid sattus Eestisse rohkesti ka pärast sõda. Muuhulgas olid Tallinna esimesed sõjajärgsed taksod umbes 20 Saksamaalt toodud DKW-d.


DKW F5 Front Luxus 2-sitzer (1935)
Kabriolett.
Restaureeritud 2013-2015.
1975. a., Riia 1975. a. 1978. a. Tähesõit Tartu 78 1978. a. klubi Unic paraad
  2000. a-d 2013. a.; uus, Saksamaal
valmistatud puitsõrestik
2014. a. 2015. a.
2015. a. 2015. a., Saksamaal Zwickaus Horchi muuseumi ees 2015. a., Saksamaal Ingolstadtis Audi muuseumi ees


DKW F5 Front Luxus Cabriolet (1936)
1970. a-d 1976. a. Ralli Tallinn-Rakvere 76 1977. a. Tähesõit Pärnu 77
Foto: Õhtuleht(?) 1977
1979. a. Ralli Haapsalu 700 79
Foto: Kunst ja Kodu 1/1980
1980. a-d 1980. a-d 2015. a. 2015. a.
2015. a. 2016. a.


DKW F5-700 Front Luxus Cabriolet (1936)
Restaureeriti põhjalikult klubi Unic 1980. aasta olümpiaralliks ja uuesti 2002-03.
2015 müüdud Saksamaale.
1976. a. Ralli Valmiera 76, Läti 1976. a. Ralli Valmiera 76, Läti 1976. a. Ralli Tallinn-Rakvere 76 1976. a. Ralli Tallinn-Rakvere 76, Tallinnas Viru tänaval
1977. a. Läti, Riia 1977. a. Läti, Riia 1978. a. Tähesõit Tartu 78 1980. a. Olümpiaralli Tallinn 1980
Foto: Klubi Unic kalender 1981
1983. a. Ralli Viljandi-Pärnu 2002. a. 2002. a. 2006. a.
2006. a.; omanik: Moller Auto (end. Saksa Auto); vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum


DKW F5 kabrio-limusiin (1935-37)
1977. a., Riia 1977. a., Riia 1977. a., Riia


DKW F5 (1935-37)
Praeguseks täielikult laiali võetud.
1980. a-d 2000. a-d


DKW F5(?) (1935-37)
1990. a-d, Tagadi


DKW F7 Front Luxus Cabriolet (1938)
Restaureeritud 2011.
1960. a-tel 2001. a. 2001. a. 2001. a.
2004. a. 2011. a. 2013. a., Saksamaal Zwickaus Horchi muuseumi ees


DKW F7 Front Luxus Cabriolet (1938)
1976. a. Ralli Tallinn-Rakvere 76


DKW F7 Front Luxus Cabriolet (1937-39)
Kinniseks ümber ehitatud kabriolett. Hävis angaaripõlengus 1997. aastal.
2002. a. 2002. a.


DKW F7 Meisterklasse kabrio-limusiin (1937-39)
Restaureerimisel /2012/.
2012. a. 2012. a. 2012. a.


DKW F7 (1937-38)
Restaureerimisel /2013/.
2004. a.


DKW F7 (1937-39)
Müüdud Rootsi.
2001. a. 2001. a. 2001. a. 2001. a.
2002. a. Kurtna laat
Foto: Mobilisti Senior 1/2002


DKW F7 (1938)
Omanik: Raivo Laanoja (alates 1979. aastast). Tehnika 100% originaal.
1990. a-d 27.10.1990, Tallinn 27.10.1990, Tallinn 2001. a. Pirita, Tallinn
Foto: Kristjan Sooper (Autoleht)
2001. a. Pirita, Tallinn 2007. a. 2007. a. 2013. a. Uunikute Talveralli


DKW F8 (1939-42)
Haruldane kabrio-kupee ehk Cabriolet 2+2. Esiosa (tuled, poritiivad) vahetatud (originaalid olemas).
1980. a-d 1980. a-d 2009. a. 2009. a.
2009. a. 2009. a.


DKW F8 Front Luxus (1939-42) Cabriolet
2010-12. a.


DKW F8 (1939-42) Cabriolet
2003. a.


DKW F8 (1939)
2011. a. 2011. a.


DKW F8 (1939-42)
Haruldane 4 uksega limusiin.
2016. a. 2016. a. 2016. a. 2016. a.


DKW F8 Meister Super Export Limousine (1939-42)
Toodeti ainult ekspordiks, kokku 1165 eksemplari.
1974. a., Tallinn 1974. a., Tallinn 1974. a., Tallinn 1974. a., Tallinn


DKW F8 (1939)
2004. a. 2004. a.


DKW F8 Meisterklasse (1939-42)
Restaureerimise ootel /2006/.
1990. a. 1990. a.


DKW F8 (1939-42)
1970. a-te lõpp / 1980. a-d


DKW F8(?) (1939-42)
1970. a-te lõpp / 1980. a-d 1990. a-d
Foto: Mobilisti 2/1992


DKW (193?)
1980. a-d(?) Viljandimaa


DKW (193?)
Sama, mis eelmine?
2005. a. Tartumaa
Foto: www.koomasaare.com



DKW F9 (1939-42)
Üks paarikümnest 1939-42 valminud proovieksemplarist.
2015. a.

*      *     *


"DKW kabrio-limusiin"
Esimene Artur Treivergi ehitatud DKW-stiilis auto, 1979-80 valminud kabrio-limusiin.
7.12.1979, Rakvere 7.12.1979, Rakvere 1980. a. oktoober, Rakvere 1980. a. oktoober, Rakvere
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo 1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Rakvere 1982. a. Ralli Tallinn-Palermo(?) 1984. a. Ralli Tartu-Võru 1984
U. 2004. a., Viljandimaa U. 2004. a., Viljandimaa


"DKW-sport rodster"
Teine Artur Treivergi ehitatud DKW-stiilis auto, 1984-85 valminud rodsterkerega sport-tüüp. Kere aluseks oli Rakvere lähedalt Päidest toodud 2-ukseline kinnine Adler.
1984. a. september, Rakvere 1984. a., Rakvere 1985. a. Tallinn Ralli 1985/86. a., Rakvere
1985/86. a., Rakvere 1985/86. a., Rakvere


"DKW-Adler kabriolett"
DKW F5-700 (1936) raamile paigaldatud Adler Trumpf Junior Karmanni 2-ukselise kabrioleti kere.
2011. a. 2011. a. 2011. a. 2011. a.
2011. a. 2011. a. 2011. a.


DKW F7 (1938) raam, F8 käigukast ja 4-kohalise F5 Front Luxuse kere tagaosa.
2000. a-d 2000. a-d 2000. a-d


*      *     *

Lisaks esiveolistele DKW-dele valmistati 1930. a-te keskel ja teisel poolel ka kahte tüüpi tagaveolisi DKW-sid. Need erinesid Front-seeria mudelitest oluliselt ka disaini poolest. Üsna omapärase kerekujuga DKW Schwebeklasse oli tootmises 1934-37 ja seda valmistati mõningatel andmetel umbes 6000 eksemplari. 1934-35 kasutati 1-liitrist, hiljem pisut võimsamat 1,1-liitrist mootorit. 1937-39 toodeti samuti 1,1-liitrise mootoriga DKW Sonderklasset u 8000 eksemplari. Mõlemat mudelit ehitati vaid keredega 2 uksega limusiin ja 2 uksega kabrio-limusiin. Schwebeklassede kohta Eestis andmed puuduvad, Sonderklassesid on siin olnud mitmeid.

DKW SONDERKLASSE (1937)
Lammutatud varuosadeks, alles komplektne raam sildadega.
2000. a-d


DKW SONDERKLASSE (1938)
1980. a-d 2011. a. 2011. a. 2011. a.


DKW SONDERKLASSE (1939)
Säilinud suuremas osas originaalsena, sh algse värvkattega (välja arvatud mootorikate).
1980. a-d 1980. a-d 1986. a. Sajandi Sõit, Rakvere 1990. a-d
2000. a-d 2000. a-d 2000. a-d 2000. a-d
2000. a-d


DKW SONDERKLASSE (1939)
1988. a. Tartu
Foto: Mobilisti 3/1988


DKW SONDERKLASSE (1939)
Oli algselt kabrio-limusiin, ümberehitus lahtiseks hot-rodiks on jäänud lõpetamata.
Enne ümberehitust Ümber ehitamisel 2000. a. 2009. a. 2009. a.
Fotod: www.carrating.org

galerii[ät]hot.ee