|
|
|
|
DKW
|
Taanlase Jörgen Skafte Rasmusseni asutatud DKW, mis 1920. aastate lõpuks oli kasvanud maailma suurimaks mootorrattatehaseks,
ehitas esimese auto 1928. aastal. 1931. a-l lasti turule esimene mudel esiveoliste DKW-de seeriast - Front F1. 0,6-liitrise
2-silindrilise väikeauto kere oli suures osas puust ja puit jäi oluliseks materjaliks kõigi järgnevate sõjaeelsete (ja -aegsete)
2-silindrilise ja kahetaktilise mootoriga F-tüüpi esiveoliste DKW-de juures. Moderniseeritud F2-seeria oli tootmises 1932-35
(kokku üle 25 000 auto), F4 1934-35 (umbes 7800), F5 1935-37 (ligi 76 000), F7 1937-39 (ligi 100 000) ja F8 1939-42 (üle 46 000).
Alates F5-seeriast kasutati kahe klassi süsteemi: 0,6-liitrise mootoriga Reichsklassed kandsid lisaindeksit 600 ja keretüüpidest
valmistati peamiselt 2 uksega limusiine ja kabrio-limusiine ning 2-istmelisi kabriolette. 0,7-liitrised Meisterklassed lisaindeksiga
700 olid peamiselt 2 uksega limusiinid ja kabrio-limusiinid, 2+2-istmelised kabrioletid ning 2- ja 4-istmelised luksuskabrioletid.
Lisaks ehitati ka mitmesuguseid erimudeleid nagu väikekaubikud, võidusõiduautod, vaid ekspordiks mõeldud voolujoonelisema kerega
kabrioletid, 2 ja isegi 4 uksega limusiinid jne. Müüdi ka shassiisid.
DKW autod olid Eestis esindatud juba 1929. aastast. Esialgu kuulus esindus Carl Tammanniga seotud äridele
Carl Tammann & Ko, Carl Tammann & Stephan Traustel
ja Erta. 1933. või 1934. a-st sai DKW ja kogu Auto Unioni kontserni esindajaks Eestis
firma Eesti AS C. Siegel.
1. jaanuaril 1930 oli Eestis registreeritud 2 DKW autot, aasta lõpuks 9, 1.04.1935 sõitis Eesti teedel 20 DKW-d ning 1.01.1940
oli nende arv tõusnud 178-ni. Suurem osa neist autodest hävis sõjas. DKW marki autosid sattus Eestisse rohkesti ka pärast sõda.
Muuhulgas olid Tallinna esimesed sõjajärgsed taksod umbes 20 Saksamaalt toodud DKW-d.
|
DKW F5 Front Luxus 2-sitzer (1935) Kabriolett.
Restaureeritud 2013-2015. |
|
|
|
|
1975. a., Riia |
1975. a. |
1978. a. Tähesõit Tartu 78 |
1978. a. klubi Unic paraad |
|
|
|
|
2000. a-d |
2013. a.; uus, Saksamaal valmistatud puitsõrestik |
2014. a. |
2015. a. |
|
|
|
|
2015. a. |
2015. a., Saksamaal Zwickaus Horchi muuseumi ees |
2015. a., Saksamaal Ingolstadtis Audi muuseumi ees |
|
DKW F5 Front Luxus Cabriolet (1936) |
|
|
|
|
1970. a-d |
1976. a. Ralli Tallinn-Rakvere 76 |
1977. a. Tähesõit Pärnu 77 Foto: Õhtuleht(?) 1977 |
1979. a. Ralli Haapsalu 700 79 Foto: Kunst ja Kodu 1/1980 |
|
|
|
|
1980. a-d |
1980. a-d |
2015. a. |
2015. a. |
|
|
|
|
2015. a. |
2016. a. |
|
|
DKW F5-700 Front Luxus Cabriolet (1936) Restaureeriti
põhjalikult klubi Unic 1980. aasta olümpiaralliks ja uuesti 2002-03.
2015 müüdud Saksamaale. |
|
|
|
|
1976. a. Ralli Valmiera 76, Läti |
1976. a. Ralli Valmiera 76, Läti |
1976. a. Ralli Tallinn-Rakvere 76 |
1976. a. Ralli Tallinn-Rakvere 76, Tallinnas Viru tänaval |
|
|
|
|
1977. a. Läti, Riia |
1977. a. Läti, Riia |
1978. a. Tähesõit Tartu 78 |
1980. a. Olümpiaralli Tallinn 1980 Foto: Klubi Unic kalender 1981 |
|
|
|
|
1983. a. Ralli Viljandi-Pärnu |
2002. a. |
2002. a. |
2006. a. |
|
|
|
|
2006. a.; omanik: Moller Auto (end.
Saksa Auto); vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum |
DKW F5 kabrio-limusiin (1935-37) |
|
|
|
|
1977. a., Riia |
1977. a., Riia |
1977. a., Riia |
|
DKW F5 (1935-37) Praeguseks täielikult laiali võetud. |
|
|
|
|
1980. a-d |
|
2000. a-d |
|
DKW F5(?) (1935-37) |
|
|
|
|
1990. a-d, Tagadi |
|
|
|
DKW F7 Front Luxus 2-Sitzer Cabriolet (1938)
Teadaolevalt ostetud uuena Eestisse 1938. a-l.
Restaureeritud 2012-18. |
|
|
|
|
2012. a. |
U. 2015. a. |
2016. a. |
2017. a. |
|
|
|
|
2017. a. |
2018. a. |
2019. a. |
2019. a. |
DKW F7 Front Luxus Cabriolet (1938) Restaureeritud 2011. |
|
|
|
|
1960. a-tel |
2001. a. |
2001. a. |
2001. a. |
|
|
|
|
2004. a. |
2011. a. |
2013. a., Saksamaal Zwickaus Horchi muuseumi ees |
DKW F7 Front Luxus Cabriolet (1938) |
|
|
|
|
1976. a. Ralli Tallinn-Rakvere 76 |
|
|
|
DKW F7 Front Luxus Cabriolet (1937-39)
Kinniseks ümber ehitatud kabriolett. Hävis angaaripõlengus 1997. aastal. |
|
|
|
|
2002. a. |
2002. a. |
|
|
DKW F7 Meisterklasse kabrio-limusiin (1937-39) Restaureerimisel /2012/. |
|
|
|
|
2012. a. |
2012. a. |
2012. a. |
|
DKW F7 Reichsklasse Spezial (1938) |
|
|
|
|
2004. a. |
2012. a. |
2017. a. |
20. august 2019, Balti Kett 30, Tallinn |
|
|
|
|
2019. a. |
2019. a. |
2019. a. |
2019. a. |
DKW F7 (1937-39) Müüdud Rootsi. |
|
|
|
|
2001. a. |
2001. a. |
2001. a. |
2001. a. |
|
|
|
|
2002. a. Kurtna laat Foto: Mobilisti Senior 1/2002 |
2018. a., Rootsi |
|
|
DKW F7 (1938) Omanik: Raivo Laanoja (alates 1979. aastast). Tehnika
100% originaal. |
|
|
|
|
1990. a-d |
27.10.1990, Tallinn |
27.10.1990, Tallinn |
2000. a., Tagadi laat |
|
|
|
|
2001. a., Pirita, Tallinn Foto: Kristjan Sooper (Autoleht) |
2001. a., Pirita, Tallinn Foto: Kristjan Sooper (Autoleht) |
2007. a. |
2007. a. |
|
|
|
|
2013. a. Uunikute Talveralli |
2017. a., Tallinn |
2021. a., Tallinn |
|
DKW F7 (1937-39)
Raam ja kere F7, esiosa (kapott, tiivad, iluvõre) F8. |
|
|
|
|
1980(?). a-d, Viljandimaa |
2005. a., Tartumaa Foto: koomasaare.com |
2017. a., Pärnumaa |
2017. a., Pärnumaa |
|
|
|
|
2017. a., Pärnumaa |
|
|
|
DKW F8 (1939-42) Haruldane kabrio-kupee ehk Cabriolet 2+2. Esiosa
(tuled, poritiivad) vahetatud (originaalid olemas). |
|
|
|
|
1980. a-d |
1980. a-d |
2009. a. |
2009. a. |
|
|
|
|
2009. a. |
2009. a. |
|
|
DKW F8 Front Luxus (1939-42) Cabriolet
|
|
|
|
|
2010-12. a. |
|
|
|
DKW F8 (1939-42) Cabriolet
|
|
|
|
|
2003. a. |
|
|
|
DKW F8 (1939)
|
|
|
|
|
2011. a. |
2011. a. |
|
|
DKW F8 (1939-42) Haruldane 4 uksega limusiin. |
|
|
|
|
2016. a. |
2016. a. |
2016. a. |
2016. a. |
DKW F8 Meister Super Export Limousine (1939-42)
Toodeti ainult ekspordiks, kokku 1165 eksemplari. |
|
|
|
|
1974. a., Tallinn |
1974. a., Tallinn |
1974. a., Tallinn |
1974. a., Tallinn |
DKW F8 (1939) |
|
|
|
|
2004. a. |
2004. a. |
|
|
DKW F8 Meisterklasse (1939-42) Restaureerimise ootel /2006/. |
|
|
|
|
1990. a. |
1990. a. |
|
|
DKW F8 (1939-42) |
|
|
|
|
1979. a., Haapsalu |
1979. a., Haapsalu |
|
|
DKW F8(?) (1939-42) |
|
|
|
|
1970. a-te lõpp / 1980. a-d |
1990. a-d Foto: Mobilisti 2/1992 |
|
|
|
DKW F9 (1939-42) Üks paarikümnest 1939-42 valminud proovieksemplarist.
Säilinud kere, müüdud Saksamaale. |
|
|
|
|
1974. a., Tallinn |
1974. a., Tallinn |
2015. a. |
|
* * * |
"DKW kabrio-limusiin" Esimene Artur Treivergi ehitatud
DKW-stiilis auto, 1979-80 valminud kabrio-limusiin. |
|
|
|
|
7.12.1979, Rakvere |
7.12.1979, Rakvere |
1980. a. oktoober, Rakvere |
1980. a. oktoober, Rakvere |
|
|
|
|
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo |
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Rakvere |
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo(?) |
1984. a. Ralli Tartu-Võru 1984 |
|
|
|
|
U. 2004. a., Viljandimaa |
U. 2004. a., Viljandimaa |
|
|
"DKW-sport rodster" Teine Artur Treivergi ehitatud DKW-stiilis
auto, 1984-85 valminud rodsterkerega sport-tüüp. Kere aluseks oli Rakvere lähedalt Päidest toodud 2-ukseline kinnine Adler. |
|
|
|
|
1984. a. september, Rakvere |
1984. a., Rakvere |
1985. a. Tallinn Ralli |
1985/86. a., Rakvere |
|
|
|
|
1985/86. a., Rakvere |
1985/86. a., Rakvere |
|
|
"DKW-Adler kabriolett"
DKW F5-700 (1936) raamile paigaldatud Adler Trumpf Junior Karmanni 2-ukselise kabrioleti kere. |
|
|
|
|
2011. a. |
2011. a. |
2011. a. |
2011. a. |
|
|
|
|
2011. a. |
2011. a. |
2011. a. |
|
DKW F7 (1938) raam, F8 käigukast ja 4-kohalise F5 Front Luxuse kere tagaosa. |
|
|
|
|
2000. a-d |
2000. a-d |
2000. a-d |
|
|
* * * |
Lisaks esiveolistele DKW-dele valmistati 1930. a-te keskel ja teisel poolel ka kahte tüüpi tagaveolisi DKW-sid. Need erinesid
Front-seeria mudelitest oluliselt ka disaini poolest. Üsna omapärase kerekujuga DKW Schwebeklasse oli tootmises 1934-37 ja
seda valmistati mõningatel andmetel umbes 6000 eksemplari. 1934-35 kasutati 1-liitrist, hiljem pisut võimsamat 1,1-liitrist
mootorit. 1937-39 toodeti samuti 1,1-liitrise mootoriga DKW Sonderklasset u 8000 eksemplari. Mõlemat mudelit ehitati vaid
keredega 2 uksega limusiin ja 2 uksega kabrio-limusiin. Schwebeklassede kohta Eestis andmed puuduvad, Sonderklassesid on siin
olnud mitmeid.
|
DKW SONDERKLASSE (1937) Lammutatud varuosadeks,
alles komplektne raam sildadega. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2000. a-d |
DKW SONDERKLASSE (1938) |
|
|
|
|
1980. a-d |
2011. a. |
2011. a. |
2011. a. |
DKW SONDERKLASSE (1939)
Säilinud suuremas osas originaalsena, sh algse värvkattega (välja arvatud mootorikate). |
|
|
|
|
1980. a-d |
1980. a-d |
1986. a. Sajandi Sõit, Rakvere |
1990. a-d |
|
|
|
|
2000. a-d |
2000. a-d |
2000. a-d |
2000. a-d |
|
|
|
|
2000. a-d |
|
|
|
DKW SONDERKLASSE (1939) |
|
|
|
|
1988. a. Tartu Foto: Mobilisti 3/1988 |
|
|
|
DKW SONDERKLASSE (1939) Oli algselt kabrio-limusiin,
ümberehitus lahtiseks hot-rodiks on jäänud lõpetamata. |
|
|
|
|
Enne ümberehitust |
Ümber ehitamisel 2000. a. |
2009. a. |
2009. a. |
Fotod: www.carrating.org |
|
|
|
|
|
|
galerii[ät]hot.ee |