Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT UUDISED


MERCEDES-BENZ


1926. aastal autonduspioneeridest firmade Daimler ja Benz ühinemisel moodustatud Daimler-Benz AG kujunes 1930. aastateks üheks Saksamaa juhtivaks autotehaseks, mille mudelivalik oli erakordselt lai. Eestis demonstreeriti 1896. a-l esimese autona just Benz-Velo, tsaariajal asus Tallinnas firma Benz esindaja ja Eestis leidus tõenäoliselt nii Benz kui Mercedes autosid. 1926. a-l oli Eestis registreeritud 12 Benz ja 5 Mercedes sõiduautot. Benzi esindas 1920. aastatel Eestis Soome autoäri AB S. Nikolajeff J:or OY Eesti osakond. Kümnendi vahetuse paiku oli Mercedes-Benz autode esindus Eestis firma Central-Carage, 1930. a-te keskelt kuni 1940. a-ni aga autoäri Joachm. Christn. Koch käes. Peale sõiduautode, mida 1940. a. jaanuaris oli registreeritud 119, olid Eestis levinud ka Mercedes-Benz veoautod (20) ja bussid (19). Üks tähelepanuväärsemaid Mercedes-Benze sõjaeelses Eestis oli 1930. aastal riigivanema ametiautoks ostetud Mercedes-Benz Nürburg pullman-limusiin.
Sõja ajal ja pärast sõda sattus Eestisse rohkesti Mercedes-Benze.


170V

1,7-liitrise mootoriga mudelit 170V (tehasetähis W136) toodeti 1936-42 ligi 72 000 eksemplari ja see oli populaarseim sõjaeelne Mercedes. Tegu oli 1931-36 toodetud mudeli 170 (kokku ligi 14 000) teise põlvkonnaga. Keretüüpidest olid esindatud 2 ja 4 uksega limusiin, 4 uksega kabrio-limusiin, 2 ukse ja 4 küljeaknaga Cabriolet B, 2-istmeline sportlik Cabriolet A (tootmises juba 1935. a. lõpust). Lisaks valmistati 1936-39 ka üle 1500 tagamootoriga 170H (W28) ja sõjaväele 1938-42 üle 19 000 kübelwageni 170VK (W136K).
170V on üks levinumaid säilinud sõjaeelseid sõiduautomudeleid Eestis, valdavalt kinniste limusiinide kõrval leidub ka kabriolette.


MERCEDES-BENZ 170V Cabriolet A (1935)
Müüdi 1990. a-tel Lätti, restaureeriti seal kaks korda - punaseks ja viimati elevandiluuvalgeks Riias SIA A. Rode töökojas.
1990. a-d, Tallinn 1990. a-d, Läti 1990. a-d, Läti 1990./2000. a-d, Läti
1990./2000. a-d, Läti 2000. a-d, Läti 2000. a-d, Läti 2011. a. Riia, SIA A. Rode töökoja 20. juubel


MERCEDES-BENZ 170V Cabriolet A (1936)
Kinniseks ümber ehitatud, müüdud Leetu.
2001. a., Tallinn 2001. a., Tallinn 2001. a., Tallinn; fotod: mercedes-benz170v.prv.pl
2001. a., Tallinn; fotod: mercedes-benz170v.prv.pl


MERCEDES-BENZ 170V Cabriolet A (1938-39)
Müüdi 1977. a-l Lätti, tegi samal aastal avarii, restaureeriti, hiljem müüdi Saksamaale.
1970. a-d, Eesti 1977. a. Tähesõit Pärnu 77 1977. a., Läti 1977. a., Läti
1978. a. Tähesõit Tartu 78 1978. a. Tähesõit Tartu 78 1988. a., Riia
2000. a-d, Riia 2000. a-d, Riia


MERCEDES-BENZ 170V Cabriolet B (1936)
Restaureeritud 1999-2004. Originaalsus ~90%.
2006. a., Raplamaa
Vt ka Virtuaalne Vanatehnikamuuseum


MERCEDES-BENZ 170V Cabriolet B (1939)
1987. a., Pärnu 1987. a., Pärnu 1987. a., Pärnu


MERCEDES-BENZ 170V Cabriolet B (1941)
1982. a. 1980. a-d 2003. a. 2003. a.
2003. a. 2005. a. Vanasõidukite Suursõit


MERCEDES-BENZ 170V (1936)
4 uksega limusiin.
Ligi 100% originaal. Auto ostis 1936. a-l endale Tallinna majaomanik ja tööstur Albert Koba, 1939. a-l müüs ta sõiduki edasi majaomanikule ja Tallinna linnavolinikule Julius Antonile, autot kasutas tema poeg Ernst Anton. Masin pääses natsionaliseerimisest ja rekvireerimisest, seisis 1941-1994 kuuris varjul ja säilis harukordselt terviklikult. Hiljem hoiti autot pikemat aega õues.
1940. a. 2001. a. 2001. a. 2001. a.
2001. a. 2001. a. 2001. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1936)
4 uksega limusiin.
2003. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1936-37)
4 uksega limusiin.
1999. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1938)
4 uksega limusiin.
Ümber ehitatud, mootor VAZ 2101 jne.
1991. a., Rakvere 1991. a., Rakvere 1991. a., Rakvere 1997. a., Rakvere


MERCEDES-BENZ 170V (1938)
4 uksega limusiin.
Foto: www.unicweb.ee


MERCEDES-BENZ 170V (1939)
4 uksega limusiin.
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1980.(?) a-d, vasakul ZIS-101 (1936) 1984.(?) a. 1995. a., Rakvere
1995. a., Rakvere


MERCEDES-BENZ 170V (1939)
4 uksega limusiin.
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700, Risti


MERCEDES-BENZ 170V (1939)
4 uksega limusiin.
Ümber ehitatud (raami pikendatud, mootor Gaz-24).
1991. a., Rakvere 1991. a., Rakvere 1991. a., Rakvere


MERCEDES-BENZ 170V (1942)
4 uksega limusiin.
1999. a., Nõmme


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
1977. a., Riia


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
1980. a-d 1980. a-d


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
1980. a-d, Riia 1980. a-d, Riia


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)   
4 uksega limusiin.
1972. a., Häädemeeste 1972. a., Häädemeeste 1972. a., Häädemeeste 1972. a., Häädemeeste


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
Ümber ehitatud M-407 jm Vene tehnikale. Müüdud Soome.
2004. a. Tallinnas filmi "Hauka grupp" (sarjast "Kuum külm sõda") võtetel.


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
Asub Lagedil, Eesti Vabadusvõitluse Muuseumis.
2003. a., Lagedi 2003. a., Lagedi 2003. a., Lagedi 2003. a., Lagedi
2014. a., Lagedi 2014. a., Lagedi


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
Ümber ehitatud.
1991. a., Rakvere 1991. a., Rakvere 1991. a., Rakvere


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin, võib-olla olnud algselt kabrio-limusiin.
Ümber ehitatud.
2015. a. 2015. a. 2015. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega kabrio-limusiin, kinniseks ümber ehitatud.
2015. a. 2015. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
Müüdud välismaale.
2011. a. 2011. a. 2015. a. 2015. a.
2015. a. 2015. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
2009. a. 2009. a. 2009. a. 2015. a., Saaremaa Sõjavara Muuseum, Orissaare
2015. a., Saaremaa Sõjavara Muuseum, Orissaare 2015. a., Saaremaa Sõjavara Muuseum, Orissaare


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
2009. a. 2009. a. 2009. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
2003. a. 2014. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
2005. a. 2005. a. 2005. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
Esiosa tugevalt ümber ehitatud.
2005. a. 2005. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
DKW esivõre.
2012. a. 2012. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
Lammutatud.
2004. a. 2004. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
4 uksega limusiin.
2004. a., Harjumaa 2004. a. 2004. a. 2004. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1937)
2 uksega limusiin.
1975. a. vanasõidukite ralli, Riia 1976. a. Ralli Valmiera 1976 1992. a., Rakvere 1992. a., Rakvere
1992. a., Rakvere


MERCEDES-BENZ 170V (1938)
2 uksega limusiin.
2003. a. 2003. a., Tallinn


MERCEDES-BENZ 170V (1938)
2(?) uksega limusiin.
1974. a.


MERCEDES-BENZ 170V (1939)
2 uksega limusiin.
1989. a., Viljandi 1989. a., Viljandi


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
2 uksega limusiin.
1984. a. Ralli Tartu-Võru 1986. a. Ralli Rakvere-Narva


MERCEDES-BENZ 170V (1936-42)
2 uksega limusiin.
2004. a., Kurtna laat


MERCEDES-BENZ 170V (1939)
2 uksega limusiin. Esiosa BMW/EMW 340, mootor 1938. a. Ford V8.
1985. a., Tallinn
Foto: Mobilisti 4/1985


MERCEDES-BENZ 170V (kere)   
Auto oli arvel kui Adler.
1970./1980. a-d



200

1933-36 ehitati üle 15 500 Mercedes-Benz 200.

MERCEDES-BENZ 200 W21 Lang (1935-36)
Olnud algselt kabriolett, tugevalt ümber ehitatud.
1978. a., Aluksne 1980. a-te algus, Tallinn(?)
Foto: Mobilisti 6/1984


MERCEDES-BENZ 200 W21 (1933-36)
1989. a., Viljandi


MERCEDES-BENZ 200 W21 (1933-36)   
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700



230

1937-41 ehitati 20 336 Mercedes-Benzi 230 W143 ja 1938-43 4210 Mercedes-Benzi 230 W153. Kerevalik oli väga lai, ulatudes limusiinidest landaulet'de, erinevate kabriolettide, rodsterite ja tourenwageniteni.

MERCEDES-BENZ 230 Cabriolet A (1940)
Restaureerimisel /2009/.
1960./1970. a-d 1976. a. 1976. a. 1976. a.
1976. a. 2004. a. 2008. a. 2008. a.


MERCEDES-BENZ 230 W153 Cabriolet B (1939?)
1976. a., Tallinn


MERCEDES-BENZ 230 W153 Cabriolet B (1939)
Volga mootor ja sillad.
1970./1980. a-d 1980./1990. vahetus 1980./1990. vahetus 1980./1990. vahetus
1980./1990. vahetus 1996. a. 2004. a., Tartu
Foto: www.unicweb.ee


MERCEDES-BENZ 230 Pullman Landaulette (193?)
1990. a-d


MERCEDES-BENZ 230 Pullman Limousine (1937-38)
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1982. a. Ralli Tallinn-Palermo 1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Palmse 1984. a. Ralli Tartu-Võru
1984. a. Ralli Tartu-Võru


MERCEDES-BENZ 230 Pullman Limousine (193?)
Müüdi Lätti enne 1973/74, mootor ja sillad polnud originaal.
1970. a-d, Läti, Salacgriva 1970. a-d, Läti, Salacgriva


MERCEDES-BENZ 230 W21 Lang (1936-37)
1970. (1960.?) a-d
Foto: Tartu autojuhtide klubiline tegevus, 1986
1975. a. vanasõidukite ralli, Riia 1975. a. vanasõidukite ralli, Riia 1975. a. vanasõidukite ralli, Riia


MERCEDES-BENZ 230 W143 (1937-41)
2007. a.


MERCEDES-BENZ 230 W143 (1937-41)
1970. a-d


MERCEDES-BENZ 230 W143 (1937-41)
1972. a., Tartu 1972. a., Tartu


MERCEDES-BENZ 230 W143 (1937-41)
Tugevalt ümber ehitatud.
1972. a., Tartu


MERCEDES-BENZ 230 W143 (1938)
1970./1980. a-d 1986. a. Sajandi Sõit, Rakvere 1986. a. Sajandi Sõit, Rakvere
Pärast 9. novembril 1987 toimunud avariid.


MERCEDES-BENZ 230 W143 (1938)
1989. a., Viljandi 1989. a., Viljandi


MERCEDES-BENZ 230 W143 (1938)
Müüdud Lätti.
2012. a. 2012. a. 2014. a., Läti


MERCEDES-BENZ 230 W143 (1937-38)
Müüdud Lätti.
2015. a., Läti


MERCEDES-BENZ 230 W143 (1938-39)
2015. a.


MERCEDES-BENZ 230 W153 (1939)
Toodi Eestisse 1946. a-l
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1980. a. Olümpiaparaad Tallinn 1980 1982. a. Ralli Tallinn-Palermo 1984. a. Ralli Tartu-Võru
2008. a., Tartu 2008. a., Tartu 2013. a., Tartu 2014. a., Tartu
2014. a., Tartu


MERCEDES-BENZ 230 W153 (1939)
Laternad ümber ehitatud.
1975. a.


MERCEDES-BENZ 230 W153 (1941)
2016. a. 2016. a. 2016. a.


MERCEDES-BENZ 230 W153 (1938-43)
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700


MERCEDES-BENZ 230 W153 (1938-43)
1970. a-d, Tartu


MERCEDES-BENZ 230 W153 (1938-43)
All valed sillad, puudu orig mootor.
2004. a., Tallinn, Kakumäe 2004. a., Tallinn, Kakumäe


MERCEDES-BENZ 230 W153 (1938-43)
2005. a. 2005. a. 2005. a.


MERCEDES-BENZ 230 W153 (1938-43)
2000. a-d 2013. a. 2014. a.


MERCEDES-BENZ 230 W153 (1938-43)
2015. a.



260D

Kuigi Saksamaal olid diiselmootorid enne sõda väga levinud veoautodel ja bussidel, olid Mercedes-Benz 260D (W138) ja Hanomag Rekord Diesel tol ajal ainsad suuremate seeriatena valmistatud diiselsõiduautod. 260D oli tootmises 1935-40 ja seda ehitati 1967 eksemplari. Keretüüpidest pakuti 4 uksega limusiine, pullman-limusiine, pullman-landaulet'sid, 2 ja 4 uksega kabriolette.

MERCEDES-BENZ 260D Pullman Limousine (1935-40)
Osteti Eestisse Leningradist 1958. aastal, müüdud Soome.
NB! Allolevatel piltidel tõenäoliselt üks ja seesama auto.
1970. a-d 1976. a. 1977. a., Riia 1977. a., Riia
1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1970. a-te lõpp 1980. a-d? 1980. a-d
1987. a. Soome
Foto: Mobilisti 3/1988



290

Mercedes-Benzi 290 (W18) ehitati 1933-36 3566 ja pikendatud telgedevahega mudelit 290 Lang (W18 II) 1934-37 3929 eksemplari. 1937. aastal asendati 290 mudeliga 320.

MERCEDES-BENZ 290 Cabriolet B (1935)   
78-81EAM. 1970. a-te lõpus müüdi Leetu.
1980. a. ralli Panevezhys- Telshiai, Leedu 1980. a. ralli Panevezhys- Telshiai, Leedu 1980. a. ralli Bauska 1980, Läti


MERCEDES-BENZ 290? (1937?)
Volga mootor.
1970./1980. a-d 1994. a., Old Tallinn Ring 1994. a., Old Tallinn Ring 2005. a. Vanasõidukite Suursõit
2005. a. Vanasõidukite Suursõit


MERCEDES-BENZ 290 Pullman Limousine (193?)
Müüdud Lätti.
2014. a., Läti 2014. a., Läti


MERCEDES-BENZ 290 Pullman Limousine (193?)
Toodi Eestisse Leningradist 1985. aastal.
1981. a., Leningrad 1981. a., Kretinga, Leedu 1970. või 1980. a-d, Leningrad
Foto: Mobilisti 1/1986
1984. a., Leningrad
1980. a-d
Foto: Mobilisti 1/1989
1986. a. Ralli Rakvere-Narva 1986. a. Ralli Rakvere-Narva


MERCEDES-BENZ 290? Pullman Limousine (193?)
2015. a. 2015. a. 2015. a. 2015. a.
2015. a.


MERCEDES-BENZ 290? Pullman Limousine (193?)
1970. a-d



320

1937-42 toodetud Mercedes-Benz 320 vahetas välja mudeli 290 ja asus Mercedese mudelireas kallima keskklassi 230 ja luksusliku 540K vahel. Mudelit 320 ehitati kokku 5097 eksemplari, neist 1060 olid tüüp 320n (W142) ja 4037 pikendatud telgedevahega tüüp 320 Lang (W142II). Lisaks valmistati 320 põhjal 1938-40 ka 1764 armeesõidukit (W142 III). Esialgu kasutati 3,2-liitrist, 1938. a. kevadest aga 3,4-liitrist mootorit. 320 Cabriolet A oli kuni kaks korda kallim näiteks Audi 920st ja BMW 327st. Kerevalik oli väga lai, ulatudes tavalisest 4 uksega limusiinist kupeede, kabriolettide ja voolujooneliste stromlinien-limusiinideni.
1970. aastatel oli Eestis vähemalt paar pullman-limusiini, üks Cabriolet B, ehk ka mõni tavalimusiin.


MERCEDES-BENZ 320 Cabriolet A (1939)
Auto osteti Kaunasest Lätti 1973. a-l ja Lätist Eestisse umbes 1983/84, hiljem müüdi välismaale.
1973. a. oktoober, Riia 1970. a-te lõpp, Riia 1980. a. Ralli Panevezhys-Telshiai, Leedu 1983. a., Saldus
1980. a-d, Läti 1980. a-d, Läti


MERCEDES-BENZ 320 Pullman Limousine (1937-39)
1979. a., ennne või pärast Rallit Haapsalu 79/700 1979. a. Ralli Haapsalu 79/700 1970. a-d 1982. a. Ralli Tallinn-Palermo, Palmse
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo 1982. a. Ralli Tallinn-Palermo 20.08.1982, Tallinn Pirita 20.08.1982, Tallinn
1984. a. Ralli Tartu-Võru 1987. a., Vilnius


MERCEDES-BENZ 320 Pullman Limousine (1938)
Müüdud Lätti. Must-valgetel fotodel on Eestist Lätti müüdud auto, mida kasutati seal doonorina ja mis ehitati hiljem uuesti üles tänapäevasel tehnikal. Värvifotol tõenäoliselt sama auto.
1980. a-d 1980. a-d 2000. a-d, Läti


MERCEDES-BENZ 320 Pullman Limousine (1939)
U. 1998. a.



MERCEDES-BENZ 500, 500K, 540K
8-silindrilisi Mercedes-Benze tüübitähisega W08 valmistati aastail 1928-1939 kokku 3824 eksemplari. 1928-33 oli mudelitähiseks 460, 1931-39 aga 500. 1928-33 kandsid autod ka lisanime Nürburg. Mercedes-Benz 500 toodeti 1931-39 kokku 931 sõidukit.
Kompressormootoriga 500-seeria Mercedesed olid suurte Horchide ja Maybachide kõrval ühed silmapaistvaimad Saksamaal 1930. aastatel ehitatud autod. Need suutis üle trumbata vaid Mercedes ise oma pompöösse Grosser-mudeliga 770.
Mercedes-Benz 500 (W24) oli tootmises 1934-35 ja seda valmistati vaid 78 eksemplari; kompressoriga mudeleid toodeti vastavalt 500K (W29) 1934-36 - 354, 540K (W29) 1936-39 - 406 ja lühem 540K Kurz (W129) 1936-39 - 38.
Kuigi Mercedes oli sõjaeelses Eesti Vabariigis üsnagi levinud, pole andmeid, et siin oleks olnud mõni 500, 500K või 540K. Luksuslikeim tolleaegne Mercedes-Benz Eestis oli riigivanemale 1930. a-l ametiautoks ostetud 460 Nürburg. II maailmasõja järel sattus Eestisse mitmeid 500-seeria Mercedeseid. 1960. a-tel Leningradist Tartusse toodud erikerega 1934. a. 500K Spezial Roadster rändas 1970. a-tel Lätti. Nikolai Karotamme käsutuses olnud kabrioleti 540K viis 1970. a-te keskel Moskvasse A. Lomakov vanem. Algselt kabriolettkere kandnud ja 1943 eriprojekti raames 2-ukseliseks soomustatud limusiiniks ümber ehitatud 540K müüdi USAsse 1990. a-tel. Lätti müüdi ka kunagi Eestis asunud 500 Pullman Limousine.


500

MERCEDES-BENZ 500 Pullman Limousine (193?)
Müüdud Lätti.
1975. a., Riia 1980. a-d, Riia 1980. a-d, Riia


500K

MERCEDES-BENZ 500K Spezial Roadster (1934)
Müüdud välismaale.
Ainueksemplar.
Kasutati 1938. aastal filmi Der Blaufuchs võtetel. Osteti Eestisse Leningradist 1960. a-tel, 1975 rändas Lätti, sealt Moskvasse, kus kadus salapärastel asjaoludel. Ilmus 1980. a-te lõpus välja USAs, nüüdseks restaureeritud (kuid on avaldatud kahtlusi, kas tegemist pole originaali asemel hoopis koopiaga).
Vt ka autoajaloolase Ivan Barantsevi artiklit ajakirjas Avtopilot 3/2006
1960./1970. a-d 1960./1970. a-d 1972-74 paraad Tartu- Mäksa 1972-74 paraad Tartu- Mäksa (tagaplaanil Buick)
1975. a., Riia 1975. a., Riia 1975. a., Riia 1975. a., Riia
1975. a., Riia 1975. a., Riia 1970./1980. a-d 1970./1980. a-d


540K

MERCEDES-BENZ 540K Cabriolet B (1936)
Kuulus Nikolai Karotammele, oli algselt vaarikpunane. Aleksandr Lomakov viis 1975. a-l Moskvasse.
02.09.1975 Eestis, istub Al. Lomakov 1975.-77. a., foto kinkis J. Telshevskile Al. Lomakov 1978. a. Tähesõit Tartu 78 1978/79. a. vanasõidukite ralli, Riia
1990. a-d, Moskva
Foto: rosweb.ru/lomakovka

galerii[ät]hot.ee