Eesti Antiikautode Galerii


ESILEHT UUDISED


AERO   PRAGA   SKODA   TATRA



AERO
Ilmselt 1935. aastal sai Aero autode esindajaks Eestis kaubanduskontor Baltik. Firma jõudis importida vaid ühe auto ja selle esimese Eestisse toodud Aero ostis endale Tallinna kullassepaäri omanik ja harrastusautosportlane Leopold "Lepo" Markovitsh. Teise Aero tõi Eestisse 1938. aastal AS Auto Transport. 1941. aasta sügisel otsis omanik taga oma hõbehalli 2-ukselist Aerot väljalaskeaastaga 1937 ja mootori nr-ga 80618 (Linna Teataja 28.09.1941).
1970. aastate algupoolel oli Eestis Aerona arvel 3 sõiduautot Aero aastaist 1937-40.



AERO 50 (1937)
1940./50. a-d 1940./50. a-d


*   *   *
    
     1940. a. AEROna arvel olnud auto - kas Aerost ümber ehitatud
     või täiesti omaehitatud auto, millel olid Aerolt ainult dokumendid.
     Foto: Mobilisti 6/1993.


PRAGA
Ehkki Praga autotehas püüdis 1924. a. suvel ilmselt Eestis esindajat leida (kuulutus Päevalehes 22.07.1924 lk 8), enne sõda teadaolevalt ühtegi Pragat Eestisse ei toodud. Küll sattus seda marki autosid Eestisse sõja ajal ja pärast sõda.
1970. aastate algupoolel oli Eestis Pragana arvel 4 sõiduautot väljalaskeaastaga 1938-1941.



PRAGA PICCOLO P34 (1939)
1980. a-te lõpp, veel sõidukorras 2002. a. 2002. a.


PRAGA PICCOLO P34 (1939)
2005. a. 2005. a. 2005. a. 2005. a.


SKODA
Skoda autotehase eelkäija Laurin & Klement sõidukid jõudsid Eestisse juba tsaariajal. 1920. a-te I poolel esindas firmat Eestis Hans Vinnal ja 1926. a-l oli meil 3 sõiduautot Laurin & Klement.
1925. a-l läks firma Skoda tehaste omandusse.
1936. aastal sai Skoda autode esindajaks Eestis tshehhist ärimehe Bedrich Urbani tehnikabüroo B. Urban & Ko. 1936. aastal importis ta 7 ja 1938. aastal 3 sõiduautot Skoda. 1940. a-l oli Eestis registreeritud 11 Skodat. Sõjaeelseid Skodasid sattus Eestisse ka sõja ajal ja pärast sõda. 1970. aastate algupoolel oli Eestis Skodana arvel 10 sõjaeelse või teadmata väljalaskeaastaga sõiduautot.



SKODA SUPERB 3000 (1941)
Kfz 15 / Typ 952
Omanik: Valeri Kirss, auto asub Kirsi talumuuseumis Virtsus.
1999. a., Palmse 2002. a., Palmse
Foto: Tairo Lutter (Virumaa Teataja 10.09.2002)
2008. a., Tallinn


SKODA (193?)
1990. a-d 2005. a.


SKODA (1935)
2008. a. 2008. a. 2008. a. 2008. a.


SKODA POPULAR (1938)
Mootor Gaz-21, kere ümber ehitatud (sh esi- ja tagaaken, salong jm), algselt kabrio-limusiin?
2003. a.
Fotod: www.unicweb.ee
2003. a. 2003. a.


TATRA
Enne sõda teadaolevalt ühtegi Tatrat Eestisse ei jõudnud ja ka margi esindusõiguste kohta mõne Eesti äri käes andmed puuduvad. Ajakirja Auto 1939. a. 3. numbris (lk 69) kirjutas Johanna Blauhut, kuidas abikaasaga pöördelistel aegadel Tshehhoslovakkiat külastades oli neil tehase Praha laos ühe voolujoonelise Tatra ostmises juba kokku lepitud. Ent kuna samal ajal saabusid Prahasse Saksa väed, olukord muutus väga ebakindlaks ja auto soovikohaselt Varssavisse toimetamine ei tulnud enam kõne alla, siis jäi Tatra ostmata.
Mitmeid Tatraid jõudis Eestisse sõja ajal ja pärast sõda. 1970. aastate algupoolel oli Eestis Tatrana arvel 6 sõiduautot väljalaskeaastaga enne 1945.



TATRA 57A (1937)
1980. a-d, Viljandi

TATRA 87 (1938)
Restaureerimisel /2002/. Olemas originaalmootor ja -käigukast.
2002. a. 2002. a.

TATRA 87 (19?)
Ümber ehitatud.
Parempoolsel fotol 1962. a-l tõenäoliselt sama auto.
1962. a.
Foto: Pilt ja Sõna 1962
2008. a. 2008. a. 2008. a.

galerii[ät]hot.ee