|
 |
|
 |
|
ESILEHT |
|
|
|
UUDISED |
CITROEN
Andre Citroen ehitas esimese auto 1919. aastal. Vähem kui 10 aastaga tõusis Citroen Renault' ja Peugeot' kõrvale üheks
Prantsusmaa kolmest suurimast autotehasest. 1920. a-te populaarsemad mudelid olid 1921 tootmisse läinud B2, 1922. a-st
ehitatud väike 5CV ja 1927-30 toodetud C4
1934. aasta kevadel tutvustas Citroen esimest mudelit pikast esiveoliste ehk Traction Avant'ide seeriast: 4-silindrilist
1,3-liitrist tüüpi 7A (ehitati u 6000). Samal aasta juunis asendati see 1,5-liitrise mudeliga 7B (ehitati u 10 000?), oktoobris
1934 ilmus 1,6-liitrine 7C, mis oli tootmises kuni 1941. a-ni ja mida valmistati kokku üle 67 000. 1934. a-l ehitati u 1000
sportlikku mudelit 7S, millel oli 11-seeria TA-de 1,9-liitrine mootor.
11-seeriast olid 4-silindrilise 1,9-liitrise mootoriga mudelid 11A (koguarv üle 14 000) ja 11AL (7S-i järglane, kokku ligi
10 000) tootmises 1934-37. 1937. a-l asendati 11A ja 11AL mudelitega 11B (1942. a-ni ligi 37 000) ja 11BL (1942. a-ni u 95 600),
mida ehitati 1942. a-ni ja mille tootmine jätkus taas pärast sõda. 1938-41 ehitati mudelit 11C kokku üle 3500.
Võimsaimate esiveoliste Citroenidena ehitati 1938-39 ligi 2400 6-silindrilist 2,9-liitrist mudelit 15G.
Peale 4 ukse ja 4 küljeaknaga (berline) ning 4 ukse ja 6 küljeaknaga (limousine ja familiale) limusiinide pakuti 2 uksega
kabriolette ja kupeesid; 4 ukse, 6 küljeakna ja avatava tagaluugiga commerciale-tüüpi kerega autosid ning mitmed töökojad
ehitasid TA-dele ka erikeresid. TA-sid toodeti veel Citroeni tehastes Belgias (alates 1934), Inglismaal (alates 1935) ja
lühikest aega ka Saksamaal (alla 2000 TA). Kokku ehitati 1934-42 esiveolisi Citroene vähemalt 250 000. Tootmine jätkus ka
pärast sõda (1945-57).
1921. a. 24. mail jõudis Tallinna Pariisist teekonda alustanud Citroen. 3146 km pikkuse sõidu eesmärgiks näis olevat reklaamida
Citroeni esinduse peatset avamist Tallinnas (Päevaleht 31.05.1921 lk 2). Kuigi esimesed Citroenide reklaamid ajalehtedes on
teada alles 1926. aastast, pidi esindus tegevust alustama varem, sest 1926. aastal oli Eestis arvel juba 49
Citroeni. 1940. a-ks oli Citroenide arv kasvanud 133-ni. 1920. aastatel oli Citroeni Eesti esindus autoäri
AS Schilling & Wolkmar käes, järgmisel kümnendil esindas marki Eestis esmalt
Rudolf Niibo, siis
OÜ H. Lagus & Ko ja alates 1938. a-st
OÜ Tarmo. Vahemikus 1935 kuni 1939 I poolaasta imporditi Eestisse 90 Citroeni.
Citroene sattus Eestisse ka sõja ajal ja pärast sõda.
1970. a-te algupoolel oli Eestis Citroenina arvel 17 enne-1945 või teadmata väljalaskeaastaga sõiduautot. Enamus Eestis
säilinud sõjaeelsetest Citroenidest on esiveolised TA-d, 2000. a-te alguses oli neid teada vähemalt kümmekond. |
|
|
|
|
5CV
|
CITROEN 5CV (1925) Omanik ja taastaja: Raimo Koop.
Enne II maailmasõda kuulus auto fotograaf Gustav Zoppile. |
 |
 |
 |
 |
1980. a-d |
Näitus 100 aastat autot Eestis, Pärnu |
2004. a. |
2004. a. |
B12
|
CITROEN B12 (1925-27) |
 |
 |
 |
 |
2015. a., Tartu |
2015. a., Tartu |
2015. a., Tartu |
2012. a. |
 |
|
|
|
2018. a., Tartu |
|
|
|
7CV TRACTION AVANT
|
CITROEN 7CV (193?/4?) Omanik: vana7[ät]hot.ee |
 |
 |
 |
|
2001. a. |
2001. a. |
2001. a. |
|
CITROEN 7CV (193?/4?) Säilinud vaid kere. Omanik: vana7[ät]hot.ee |
 |
 |
 |
|
2017. a. |
2017. a. |
2017. a. |
|
11CV TRACTION AVANT
|
CITROEN 11CV (1934-37) |
 |
 |
 |
 |
1982. a. Ralli Tallinn-Palermo |
1984. a. Ralli Tartu-Võru |
1998. a., Tartu |
2017. a., Eesti Maanteemuuseumi ekspositsioonis |
CITROEN 11CV (1938) |
 |
 |
 |
|
1976. a. |
2001. a. |
2001. a. |
|
CITROEN 11CV (1938-39)
Auto on müügis /suvi 2019/, tel: 53459490, e-post: petri.kulbin[ät]gmail.com |
 |
 |
 |
 |
2003. a., Läänemaa |
2003. a., Läänemaa |
2003. a., Läänemaa |
2018. a. |
 |
 |
 |
 |
2018. a. |
2018. a. |
2018. a. |
2019. a. |
CITROEN 11CV (1939) |
 |
 |
 |
 |
1979. a., Vändra |
1979. a., Vändra |
2002. a. |
2005. a. |
 |
 |
 |
|
2005. a. |
2005. a. |
2005. a. |
|
CITROEN 11CV (1941) Esiosa oli tugevalt ümber ehitatud. Omanik: vana7[ät]hot.ee |
 |
 |
|
|
1997. a. |
2002. a. |
|
|
CITROEN 11CV (11BL) (193?/4?) |
 |
|
|
|
1970. a-d? |
|
|
|
CITROEN 11CV (11BL) (193?/4?) |
 |
 |
|
|
1983. a. Tähesõit Viljandi-Pärnu 83 |
1983. a. Tähesõit Viljandi-Pärnu 83 |
|
|
CITROEN 11CV (11BL?) (193?/4?) |
 |
 |
 |
|
1999. a. |
1999. a. |
1999. a. |
|
CITROEN 11CV (11B) (193?/4?) Säilinud vaid kere. |
 |
|
|
|
2003. a. |
|
|
|
15CV TRACTION AVANT
|
CITROEN 15CV (1939) |
 |
 |
 |
 |
1984. a. Ralli Tartu-Võru Foto: Klubi Unic kalender 1986 |
1984. a. Ralli Tartu-Võru |
1984. a. Ralli Tartu-Võru |
2001. a., Tartu |
 |
 |
 |
|
2008. a., Tartu |
2008. a., Tartu |
2010. a. |
|
?CV TRACTION AVANT
|
CITROEN ?CV (193?) Tugevalt ümber ehitatud, võib-olla ainult
Citroeni kere mõne teise auto raamil. |
 |
|
|
|
1980. a-te algus Foto: Mobilisti 6/1984 |
|
|
|
CITROEN ?CV (193?) |
 |
|
|
|
1960. a-d |
|
|
|
|
|
|
|
|
galerii[ät]hot.ee |
|
|
|